بازدید 3763

آغاز مذاکرات تجاری کانادا با بلوک جنوب شرقی آسیا

کانادا در حال آغاز مذاکرات بر سر توافقنامه تجارت آزاد با انجمن ۱۰ عضوی کشور‌های جنوب شرقی آسیا است؛ پیمانی که می‌تواند به گسترش و تعمیق روابط تجاری کانادا در منطقه هند و اقیانوسیه فراتر از چین کمک کند.
کد خبر: ۱۰۸۸۳۶۷
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۲ 18 November 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا به نقل از گلوب اند میل، مری نگ، وزیر تجارت بین‌الملل کانادا تصمیم به آغاز گفتگو‌ها را روز سه‌شنبه پس از نشست مجازی با وزرای اقتصادی به نمایندگی از کشور‌های عضو اتحادیه کشور‌های جنوب شرقی آسیا (آسه‌آن) اعلام کرد. بزرگترین اقتصاد‌های این بلوک تجاری شامل اندونزی، تایلند، فیلیپین، مالزی و سنگاپور است.
خانم نگ در بیانیه‌ای گفت: این یک نقطه عطف مهم در تجدید و تعمیق مشارکت‌های اقتصادی و تعامل تجاری کانادا در سراسر هند و اقیانوسیه است.
او گفت که توافق با اقتصاد‌های در حال رشد سریع آسه‌آن می‌تواند به تنوع زنجیره‌های تامین برای شرکت‌های کانادایی، ایجاد فرصت‌های جدید برای صادرکنندگان کانادایی و تقویت تعهد در منطقه به «بازار‌های آزاد و تجارت مبتنی بر قوانین» کمک کند.
بیانیه او در حالی منتشر می‌شود که وزارت امور خارجه کانادا در حال تدوین یک استراتژی جدید سیاست خارجی برای آسیا است؛ منطقه‌ای که اتاوا آن را به عنوان هند و اقیانوسیه تغییر می‌دهد. این استراتژی در پی بدترین گسست در روابط بین اتاوا و پکن در نیم قرن اخیر -در حالی که خاطرات واکنش چین به دستگیری یکی از مدیران هوآوی در فرودگاه ونکوور هنوز تازه است- طراحی شده است.
کانادا معتقد است که چین به طور خودسرانه دو کانادایی را به مدت بیش از ۱۰۰۰ روز زندانی کرده؛ ضمن اینکه فروش گوشت خوک و گاو کانادایی را برای چند ماه در سال ۲۰۱۹ مسدود کرده است. همچنین خرید دانه کانولا را به شدت کاهش داد و دو صادرکننده اصلی همچنان از فروش به چین منع شده اند.
چین که عضو آسه آن نیست، در حال حاضر براساس گزارش پایگاه داده COMTRADE سازمان ملل در مورد تجارت بین المللی، بزرگترین مقصد صادرات کانادا در آسیا، حدود ۱۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ - و همچنین بزرگترین منبع واردات از آسیا، حدود ۵۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ است. همچنین ژاپن هم شریک تجاری مهمی است.
خانم نگ در پاسخ به این سوال که چرا کانادا باید تجارت در آسیا را فراتر از چین که بازاری عظیم با ۱.۴ میلیارد نفر است، متنوع کند، گفت که کشور‌های آسه آن فرصت‌های بیشتری را ارائه می‌دهند. ضمن اینکه ما توافق‌های تجاری مبتنی بر ارزش‌ها و منافعی را دنبال می‌کنیم که برای کانادایی‌ها مهم است.
بزرگترین مشتری عضو آسه آن برای کالا‌های کانادایی امروز اندونزی است که طبق پایگاه داده COMTRADE در سال ۲۰۲۰ رتبه ۱۸ را در میان مقاصد صادراتی به خود اختصاص داده است. کانادا در ماه ژوئن از مذاکرات تجاری دوجانبه با اندونزی خبر داد.
اقتصاد‌های بلوک ۱۰ عضوی به عنوان یک گروه، ششمین شریک تجاری بزرگ کانادا را تشکیل خواهند داد، اما کانادا در حال حاضر به چهار عضو آسه آن - برونئی، مالزی، سنگاپور و ویتنام- از طریق یک پیمان تجاری حاشیه اقیانوس آرام در سال ۲۰۱۸ به نام توافقنامه جامع و پیشرو برای مشارکت ترانس پاسیفیک دسترسی دارد.
خانم نگ گفت که هنگام از سرگیری پارلمان، اعلامیه قصد ورود به مذاکرات آزاد تجاری با آسه آن و همچنین اهداف مذاکره کانادا را در مجلس عوام ارائه خواهد کرد.
وزیر تجارت بین‌الملل کانادا در پاسخ به این سوال که آیا دولت فدرال نیز به دنبال گسترش تجارت در چین است، گفت: ما در حال بررسی این موضوع در مورد چین هستیم و همیشه از صادرکنندگان کانادایی که با چین تجارت می‌کنند حمایت خواهیم کرد. امروز آنچه ما در مورد آن صحبت می‌کنیم منطقه‌ای از جهان در بلوک آسه آن است که فرصت‌های واقعی برای صادرکنندگان کانادایی دارد.
حزب لیبرال نخست وزیر جاستین ترودو در انتخابات ۲۰۲۱ وعده یک استراتژی جامع جدید برای آسیا و اقیانوسیه به منظور تعمیق مشارکت‌های دیپلماتیک، اقتصادی و دفاعی در این منطقه، از جمله از طریق مذاکره بر سر توافقنامه‌های تجاری دوجانبه جدید را مطرح کرد.
خانم نگ خاطرنشان کرد که «آ س آن» به عنوان یک گروه، سومین بازار مصرف کننده بزرگ در جهان است. تحلیل اولیه آ س آن و اتاوا در مورد شایستگی‌های یک توافق تجارت آزاد تخمین می‌زند که صادرات کالا‌ها و خدمات کانادا به این بلوک می‌تواند ۱۳.۳ درصد یعنی به ارزش ۲.۶۷ میلیارد دلار افزایش یابد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار