بازدید 13572

واردات خودرو؛ راهکار مجلس برای رفع انحصار

امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سازوکاری برای واردات خودرو تعیین و تصویب کردند؛ اقدامی که به باور بسیاری از بهارستان نشین‌ها نتیجه آن، رفع انحصار در بازار خودرو و حتی در ادامه کاهش قیمت خودرو خواهد بود.
کد خبر: ۱۰۸۸۲۵۴
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۶ 17 November 2021
واردات خودرو؛ راهکار مجلس برای رفع انحصار

امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سازوکاری برای واردات خودرو تعیین و تصویب کردند؛ اقدامی که به باور بسیاری از بهارستان نشین‌ها نتیجه آن، رفع انحصار در بازار خودرو و حتی در ادامه کاهش قیمت خودرو خواهد بود.

به گزارش تابناک؛ امروز برای دومین بار، ایراد شورای نگهبان در طرح ساماندهی صنعت خودرو اصلاح شد؛ مجلس با این مصوبه به هر شخص حقیقی و حقوقی مجوز داد، به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالا‌ها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه نسبت به واردات خودرو برای تنظیم بازار اقدام کند.

در تبصره این ماده توضیح داده شده که «با هدف تنظیم بازار و رعایت الگوی مصرف، شاخص‌های کیفیت و میزان مصرف سوخت خودرو‌های وارداتی و نیز سقف تعداد مجاز واردات آن‌ها (متناسب با کسری تولید داخل نسبت به تقاضای موثر) سالانه، توسط وزارت صنعت معدن و تجارت تعیین می‌شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

بعد از اصلاح ایراد شورای نگهبان، محمدباقر قالیباف، رییس مجلس گفت که کمیسیون صنایع کار درستی انجام داد، چون امروز بحث اشتغال، یکی از موضوعات مهم ما در کشور است. ما در کشور نیرو‌های فنی زیاد و امکانات، کارخانجات متعدد و افراد حقیقی و حقوقی فراوانی داریم که می‌توانند قطعات تولید کرده و آن را با بهره گیری از نیروی کار و انرژی ارزان و قابل رقابت صادر کنند. این افراد می‌توانند این تولیدات را در چارچوب آیین نامه‌ها و مصوبات هیات وزیران صادر کرده و خودرو وارد کنند تا این انحصار موجود از بین برود و ارتقای فنی در کشور ایجاد شود. در این صورت، دیگر وضع قیمت گذاری در خودرو پیش نمی‌آید. فکر می‌کنم این مصوبه، یکی از تصمیمات بسیار خوب مجلس است و نظریات شورای نگهبان نیز تامین می‌شود.

رییس مجلس همچنین از شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام خواست، در سال تولید اجازه دهند بخش صنعت یک نفس آسوده‌ای بکشد.

علاوه بر این موضوع، نمایندگان مجلس به بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی درباره شاخص‌های اقتصادی دولت‌های یازدهم و دوازدهم پرداختند.

در این گزارش توضیح داده شده که «عدم تغییر درآمد سرانه، افزایش ۴ واحد درصدی ضریب جینی و افزایش ۱۰ واحد درصدی نرخ فقر طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ بیانگر بدتر شدن وضعیت رفاهی جامعه، به خصوص دهک‌های پایین و متوسط، در دولت‌های یازدهم و دوازدهم است. همچنین باید وضعیت نرخ بیکاری طی برنامه ششم توسعه حدود ۱۰ درصد باشد، اما عملکرد دولت دوازدهم بیانگر نرخ بیکاری بالای ۱۱ درصدی است.»

در بخش پیگیری از این گزارش، با اشاره به اینکه «عملکرد دولت سابق در انتشار اوراق بدهی در سال ۱۳۹۲ صفر بوده است» یادآور شده که «این رقم در سال ۱۳۹۶ به ۵۶.۷ هزار میلیارد تومان و در سال ۱۳۹۹ به ۱۷۴ هزار میلیارد تومان رسیده که این موضوع حاکی از افزایش قابل توجه انتشار اوراق بدهی توسط دولت دوازدهم بوده که بازپرداخت آن یک چالش اساسی فراروی دولت سیزدهم به شمار می‌آید.»

اعتقاد کمیسیون اقتصادی مجلس بر این است که «مصرف بیش از ۹۷ درصدی تنخواه بودجه در سال ۱۴۰۰ و عدم تسویه تنخواه سال ۱۳۹۹ بیانگر استقراض رسمی دولت دوازدهم از بانک مرکزی و تحمیل اثرات تورمی آن بر جامعه است.»

در نهایت در این گزارش آمده که «کاهش ۷ میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی طی سال‌های ۹۲ تا ۹۹ در کنار افزایش تمرکز بازار‌های صادراتی، بیانگر ضعف در دیپلماسی تجاری و آسیب پذیری صادرات غیرنفتی کشور بوده، فقدان استراتژی‌های تو سعه صنعتی، استراتژی توسعه بازرگانی داخلی و خارجی و استراتژی نظام ارزی موجب افزایش نااطمینانی و کاهش سرمایه گذاری شده و رشد بی کیفیت تولید داخلی را در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به همراه داشته است.»

این گزارش با استقبال نمایندگان مواجه شد؛ در این باره مجتبی یوسفی عضو هیات رییسه مجلس گفت: «این گونه گزارش‌ها فتح باب جدیدی در مجلس است که به جای پرداختن به رویکرد سیاسی با اعداد و ارقام درباره شاخص‌های اقتصادی دولت گزارش داده شود.

محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی نیز توضیح داد: «عملکرد ۸ ساله دولت گذشته در حوزه اقتصادی، کار را به جایی رساند که هیچ شاخص سالمی در پایان دولت دوازدهم نداشت و تقریبا همه شاخص‌های اقتصادی متأثر از عملکرد دولت در عرصه اقتصاد بوده است.»

در خلال کار مجلس، نامه رییس جمهوری درباره معرفی «یوسف نوری» به عنوان سومین گزینه پیشنهادی وزرات آموزش و پرورش اعلام وصول شد. جلسه رای اعتماد وزیر پیشنهادی ۷ آذر تشکیل می‌شود؛ مجلس هفته آینده جلسه علنی نخواهد داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۲۷
طرح بدی نیست اگر اجرا شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
از فردا قطعات فولادی خودرو را صادر می کنند که اونور آب
. ذوبش کنند . بعد بجاش پورشه و بنز وارد خواهند کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
قطعات کدام خودروی روز دنیا در ایران تولید می شود که قابلیت صادرات داشته باشد ؟
راه کار نجات تعطیلی کامل این دو خودرو ساز و وارد کردن خودرو استاندارد از سازنده های معتبر خارجی است.

منافع:
1- آلودگی به مراتب کمتر
2- مصرف سوخت به مراتب پایین تر
3- تصادفات منجر به فوت و از کار افتادگی به مراتب کمتر (یتیم کمتر، همسر از دست داده کمتر)
4- قشنگ شدن ظاهر خیابانها و به دنبال آن قشنگتر شدن ساختمانها (ثابت شده اتومبیل مناسب بر رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و حتی ساخت جاده و خیابان و ساختمان تاثیر گذار است)

مضرات:
بیکار شدن کارکنان و کارگران این خودرو سازها
راه کار: تاسیس نمایندگی خودروسازان معتبر و به کار گیری آنان در خدمات نمایندگی (نیاز به استخدام نیروی بیشتر هم خواهد داشت)


خلاصه :
ما اگر خودرو ساز بودیم 50 سال است خودرو می سازیم تاکنون باید به جایی میرسیدیم، ما به استانداردهای ساخت این صنعت نمی رسیم، باید متوقف شود، اگر کسی پیدا شود که این کار را انجام دهد دعای خیر میلیونها ایرانی را برای خود خریده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
فضای رقابتی در هر کشوری مفید فایده بوده و شروع خوبی هست تا خودروسازان کشور نیز تلاش کنند.با این افکار افراطی باید همه مدرسه ها و دانشگاه های ایران را بست.
مثل اینکه این مازراتی سوار ها و بنز و پورشه سوارها ماشین هاشون قدیمی شده ، دنبال یه راه برای نو کردن ماشینشون بودنن، این قانونم برای هموناست. یه وقت فک نکنید با این قانون قراره ماشین ایرانی و چینی ارزون بشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
واردات خودرو نباید انجام گیرد چون آنها فکر می کنند دولت ایران می خواهد خودروهای اسقاطی که در خیابان ها جولان می دهند راجمع کند و به معاهده آب و هوایی پاریس اندکی وفادار باشد. در واقع این باعث پای بندی به قوانین غربی می شود ما باید تا میتوانیم خودرو فرسوده استفاده کنیم و آلودگی ایجاد کنیم تا نشان دهیم ما به معاهده غربی پای بند نیستیم
مردم گروگان خودروسازها هستند دو شرکت با جان و مال مردم بازی میکنند ,بگذارید خودرو بیاید هم مصرف سوخت کاهش دارد و هم هزینه زندگی مردم بدبخت ,در ضمن منظورم فقط خودرو سواری نیست هم خودرو سواری و هم وانت و هم کامیون و کامیونت را آزاد کنید مردم بیاورند, برای خرید یک کامیونت بی کیفیت 6 تن باید به خودروساز انحصار طلب یک میلیاردوسیصد پول بدهیم چقدر کار کنیم که این مبلغ را در بیاوریم آنوقت دم از اشتغال هم میزنید نابود شدیم نابود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
منتظر خودرو ی ارزان و باکیفیت برای طبقه متوسط نباشید .با این طرح فقط پورشه و بنز وارد خواهد شد
عملا واردات را هم به خودرو ساز ها دادنند كه هم از اين راه منتفع گرددند و هم قيمتها را در دست خود بگيرند و باز به گران فروشي ادامه دهند
بهتر بود نام مجلس ميشد مجلس شوراي حمايت بي دريغ از مافيا
بحث واردات خودرو و رفع انحصار خودرو سازان داخلی به یک زخم کهنه در روح و روان جامعه تبدیل شده و نمادی از بیکفایتی مسوولین می باشد.
واردات خودرو باید درست و اصولی انجام بشه ولی درکنارش باید قیمت گذاری دستوری برای جلوگیری از زیان خودروسازان حذف بشه و نظارت برای کیفیت و توسعه خودروسازان افزایش پیدا کنه والا با این فرمون پیش بریم که ماشین ها رو به نرخ دولتی به مردم بفروشیم و نظارت نباشه تا هر زمان این سیاست ادامه پیدا کنه قطعا به نفع مردم نخواهد بود(کما اینکه در این چند دهه جواب نداده ) و جز جست کنترل قیمت نتیجه بهتری در پی نخواهد داشت
حتی عراق و سوریه هم این فرغونها را نمی خرند؟ صادرات خوردو به کجا؟ اگر مشتری صادراتی باشه که خود
خوردو سازها مهلت به کسی نمیدن.
واردات خودرو؛ راهکار مجلس برای رفع انحصار :
قبل از هر چیز باید به سراغ نمایندگانی رفت که با نمایش گریه و زاری در حمایت از خودرو سازان به صورتشان چنگ میانداختند، حالا باید بیاید و به مردم و نمایندگان دیکر مجلس پاسخ بدهد! اگر مجلس به واردات خودرو دست سوم و جهارم اجازه دهد بهتر از خرید ازخودروسازان خیانکار کشور است.
این کارشون فقط یه رانت برای آقازاده هاست که مدل ماشیناشون رو بروز کنن. بعد هم واردات میفته دست همین فرغونسازا و ماشینای وارداتی رو با قیمت دلخواه میفروشن. از اون طرف هم مجلس میگه حالا که واردات آزاد شد، قیمت فرغونهای داخلی رو هم خود فرغونسازا انجام بدن. نتیجه همه اینا میشه گرونتر شدن خودرو. هیچ چیز مثبتی برای مردم عادی نداره. این رفع انحصار و ارزون شدن هم که گفتی فقط شعاره.
مسخره تر از این هم می شد به تولیدکننده ا خودروی و قطعات اجازه واردات خودرو می دهند اخه این چه قانونی هست
با این مصوبه عملا واردکنندگان خودرو همان تولیدکنندگان خودرو هستند چه قطعه ساز که قطعات انها در خودرو ها استفاده میشه چه سر هم بند کن قطعات که ایران خودرو و سایپا و ... هستند انها کنترل ورود ماشین خارجی را هم بدست میگیرند واقعا بهترین از این رانت چی گیرشون می امد!!!
به حال ماقشر ضعیف فرقی نداره ماحتی نیمتوانیم پراید مدل 84بخریم چه برسه خودرو نو و خارجی
کدوم رفع انحصار؟ مردم رو چی فرض کردین؟کدوم آدم عادی با این شرایط میتونه خودرو وارد کنه؟ قیمت رو هم که وارد کننده ها که همین خودروسازا و آقازاده ها هستن تعیین میکنن. یعنی همین آش و همین کاسه به اضافه انحصار واردات.
گزارش های جناحی اقتصادی درباره دولت روحانی !!که خوب باید هم بقیه مجلسی ها خوششون بیاد چون روحانی اجازه نداره جوابشون رو بده و بگه این امار ها را از کجا اوردید ؟!! بگه چطوره که از سال 92 و خزانه کاملا خالی ان موقع تا سال 96 چطور امارها از قلم افتاده !!!! چطور در زمان اوج کرونا که کل دنیا درگیر بیکاری و بی پولی بودند چطور تعدادی محفلی انتظار دارند که بیکاری کنترل بشه و امار پایین بیاد !!! چطور نقش ترامپ و تحریم های غیر قانونی و غیر منطقی امریکا توسط این محفلی ها نادیده گرفته میشه !!چطور در شرایطی که ارز صادرات ما بخاطر تحریم ها در دست خارجی ها بود و روحانی با گرو گذاشتن ان ارزها از بانک مرکزی پول میگرفت این محفلیان ان را قرض بدون بازگشت بحساب میاورند و به مردم اینطور نمایش میدهند !!! چطور این محفلیان 100 میلیارد دلار ذخایر ارزی بدست امده از سال 94 تا 96 را توسط روحانی نادیده میگیرند !!!! چطور تلاش روحانی را در بدترین شرایط برای بالا نرفتن کالای اساسی در سالهای تحریم و کرونا کتمان میکنند و ان را تعبیر به رانت می کنند !!!چطور در برابر ازاد سازی لبنیات و مرغ و .... در دلت سیزدهم سکوت اختیار کردند !!!
وقتی یه مشت بیسواد طرح بدن همین میشه. این طرح فقط باعث گرونتر شدن آشغالهای تولید داخل و انحصار واردات میشه
آیا برای رفع انحصار خودرو، اجازه سرمایه گذاری به بخش خصوصی داده شود تا به این شیوه هم کارآفرینی شود، هم رقابت به وجود آید و هم به دلیا افزایش کیفیت ناشی از رقابت صادرات و ارز آوری هم در پی آن خواهد بود.
این طرح و مصوبه مجلس عملاً یعنی هیچ! اگر قطعات خودرو و به تبع آن تولید خودرو به اندازه داخل تولید می شد، نیاز به قرعه کشی نبود. حالا این مصوبه می گوید در عوض صادرات خودرو و قطعات می توانند خودرو وارد کنند. واقعاً به این هوش! آقایان باید احسن گفت!
اگر این اتفاق بیفتد و خودروی اضافه بر نیاز داخل و یا قطعات صادر و در عوض آن خودروی خارجی وارد شود، عملاً قیمت همچنان در دست خودرو سازان است.
اگر مجلس فقط برای یک سال آزمایشی طرحی تصویب کند که در عوض صادرات هر کالایی خودروی نو و یا کار کرده حداکثر تا پنج سال را وارد کند، نه تنها خودرو بلکه تمام کالاها و حتی مسکن هم قیمتش پائین می آید. آن وقت مصرف بنزین، تلفات جاده ای و آلودگی هم کم می شود.
ایران خودرو وسایپا تولید کننده نیستن منتاژ کننده هستن الان که قیمت دلار بالا رفته و صنعت خودرو سازی تحریم شده دیگه نمیتونن مثل قبل ماشین بدن دست مردم هزینه‌اشو ن بالا رفته درنتیجه باکمک مجلس و دولت خودشون شدن وارد کننده خودرو حالا از این طریق جیب ملت رو خالی میکنن اینجوری خودرو ساز ب جای تولید میشه دلال و دولت هم از طریق گمرک درآمد شو بلا میبره ملت هم خوشحالن که واردات خودرو آزاد شده
به امید روزی که تسلا موتورز و جنرال موتورز وارد ایران شوند
چهل سالست که قانون به منزله ی دری است تا افراد غریبه از دیوار انحصار عبور نکنند ولاغیر
خودی ها پشت در زنگ می زنند و در باز می شود و مردم عادی دیواری می بینند مستحکم که هیچ گاه نمی توانند از آن عبور کنند
این طرح مثل طرح دادن تابعیت پنج ساله برای سرمایه گذاران است که حتی یک نفر در خواست نداده می باشد. نمایندگان بی اطلاع هستند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی