بازدید 15211
از سنگرگیری پشت «تغییرات اقلیمی» تا نگاهی معقول

تغییر موضع معاون رئیس جمهور در حدفاصل «گلاسکو» تا «تهران»!

از جمله حاشیه‌های سفر سلاجقه، اظهارات وی در گفت‌وگویی بود که نشان می‌داد ریشه بحران‌های زیست محیطی کشورمان «تغییر اقلیم» است تا جایی که وقتی خبرنگار خطاب به وی می‌گوید: «اما شما سد‌های بسیار زیادی ساخته‌اید؛ این به مدیریت برمی‌گردد نه تغییرات اقلیمی»، معاون رئیس جمهور کشورمان از کاهش آب ورودی سد‌ها در پی کاهش بارندگی سخن می‌گوید!
کد خبر: ۱۰۸۸۱۱۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۵ 16 November 2021
تابناک اجتماعیرئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان، که اخیرا در سفر به اسکاتلند مواضع سوال برانگیزی اتخاذ کرده بود، در نشست خبری امروزش با اصحاب رسانه، نکاتی متفاوت بیان کرد که موجب امیدواری است.

به گزارش «تابناک»؛ علی سلاجقه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان که به تازگی از بیست‌وششمین همایش اقلیمی سازمان ملل متحد ـ که در شهر گلاسکو، در اسکاتلند برگزار شد ـ به کشور بازگشته، ظهر امروز در نشستی خبری، میزبان اصحاب رسانه بود تا ضمن تشریح دستاورد‌های سفرش، از برنامه هایش برای اداره این سازمان در آینده سخن گفته و پاسخگوی سوالات باشد؛ مقدمه‌ای که برای کنکاش در اظهارنظر‌های وی در این سفر کافی به نظر می‌رسید.

از جمله حاشیه‌های سفر سلاجقه، گفت و گویی بود که در حاشیه اجلاس گلاسکو با یک رسانه خارجی داشت و با تکرار یک کلید واژه خاص، به نظر می‌رسید که ریشه برخی بحران‌های زیست محیطی کشورمان از جمله بحران آب را «تغییر اقلیم» می‌داند تا جایی که وقتی خبرنگار خطاب به وی می‌گوید: «اما شما سد‌های بسیار زیادی ساخته‌اید؛ این به مدیریت بر می‌گردد نه تغییرات اقلیمی»، معاون رئیس جمهور کشورمان در پاسخ به کاهش آب ورودی سد‌ها در پی کاهش بارندگی سخن می‌گوید!

رویکردی که اتخاذ آن توسط فردی با سابقه هیات علمی دانشگاه و تخصص آبخیزداری و رودخانه (آن هم تا مقطع فوق دکتری)، به شدت عجیب به نظر می‌رسید و این شائبه را به دنبال داشت که آیا معاون رئیس جمهور در تلاش است پشت تغییرات اقلیمی سنگر بگیرد و منکر همه اشتباهاتی شود که در به وجود آمدن بحران‌های عمیق زیست محیطی در کشورمان از جمله بحران آب سهیم هستند؟ نگاهی که اگر موضع رسمی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان باشد، می‌بایست فاتحه خیلی چیز‌ها را خواند!
 
تغییر موضع معاون رئیس جمهور در حدفاصل «گلاسکو» تا «تهران»!

این نگاه زمانی ترسناک‌تر می‌شود که انبوه مشکلات محیط زیستی کشورمان را مرور می‌کنیم و می‌بینیم، تنها مرجعی که می‌تواند مانع از اوج گیری بحران‌ها شده و دورنمایی بهتر پیش روی محیط زیست کشورمان ترسیم کند، سازمان تحت امر سلاجقه است. مجموعه‌ای که اگر قرار باشد همه بحران‌ها را ناشی از تغییرات اقلیمی بداند، عملا نیازی به وجود نیست و می‌شود تعطیلش کرد، مگر آنکه بپذیریم در کنار تغییرات اقلیمی، مسائل دیگری هم در بروز بحران‌ها نقش دارند؛ بحران‌هایی که خشک شدن رود‌ها و تالاب ها، حریق جنگل ها، کشتار حیوانات، از بین رفتن زیستگاه ها، آلودگی‌های هوا، آب و خاک، فرونشست زمین، فرسایش خاک و... تنها برخی از آن‌ها هستند.

بدین ترتیب نشست امروز سلاجقه بسیار بااهمیت بود، چون می‌توانست نگاه عالی‌ترین مقام اجرایی کشور در این حوزه را تبیین نماید.؛ نشستی که با کاشت دو نهال در محوطه سازمان به یاد دو خبرنگار فقید که در سفر همراه با سازمان محیط زیست در اواخر عمر دولت دوازدهم بر اثر قصور‌هایی فاحش به دیار باقی شتافتند، آغاز شد و بعد به اظهارات رئیس سازمان رسید که دست کم در خصوص مساله یاد شده تفاوت آشکاری با اظهارات وی در گلاسکو داشت و موجب زنده نگاه داشتن بارقه‌های امید به این مجموعه خواهد شد.

آن گونه که سلاجقه تاکید کرد، از جمله برنامه‌های وی در طول مدت ماموریتش در سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان، دگردیسی این سازمان و ایجاد تغییر در ساختار سازمان است، چون «توان "محیط زیست" به آستانه خود رسیده و از تحمل خارج شده و سازمان با ساختار فعلی خود نمی‌تواند به وظایفش عمل نماید»؛ تغییری ضروری که در ادامه آن با اشاره به برخی از مشکلاتی که گریبانگیر محیط زیست کشورمان شده، تاکید کرد: «متاسفانه طبیعت را بر مبنای داشته هایش و متناسب با توانش اداره نکردیم.»

تغییر موضعی که در پاسخ‌های سلاجقه به پرسش های مطرح هم به وضوح خودنمایی می‌کرد تا جایی که وقتی بحث به اعتراض کشاورزان اصفهانی به عدم دریافت حقابه شان از زاینده رود رسید یا زمانی که به هشدار‌های متعدد در خصوص فرونشست زمین اشاره شد یا هنگامی که آلودگی آب‌های جمع شده پشت سد قشقلاق در کردستان یا شوری آب کارون محور سوالات قرار گرفت، معاون رئیس جمهور موکدا بر این موضوع تاکید کرد که نیازمند اعمال اصلاحاتی متعدد در کشور هستیم که البته زمان بر هم هست.
 
تغییر موضع معاون رئیس جمهور در حدفاصل «گلاسکو» تا «تهران»!

به گفته سلاجقه، از جمله این اصلاحات نگاه ویژه به آبخیزداری، جلوگیری از تغییر کاربری اراضی، تغییر الگوی کشت، در نظر داشتن طرح‌های آمایش سرزمینی و رجوع در امور مختلف به دستگاه متخصص این حوزه یعنی سازمان حفاظت محیط زیست و در یک کلام، تغییر الگوی توسعه کشور به «توسعه کم اثر» است؛ بدین معنا که توسعه با کمترین خسارات محیط زیستی همراه باشد. نگاهی بنیادین که می‌تواند به بروز تغییراتی موثر در دهه‌های آتی شود، با این یادآوری که باید شرایط اقلیمی را هم مدنظر قرار داد.

رویکردی منطقی و قابل قبول که شاید بهتر است با توجه به اتخاذ آن، بر اظهارات این مقام عالی رتبه کشورمان در گلاسکو چشم بپوشیم و اظهارات امروز وی را ملاک قرار دهیم؛ اظهاراتی که حاوی فراز‌هایی جدی هم بود، از جمله وعده تداوم احیای دریاچه ارومیه، مقابله شدید با دچار شدن تالاب انزلی به سرنوشت دریاچه ارومیه، بهره گیری از ظرفیت دانشگاهی و سمن ها، تقویت دیپلماسی و ارتباط با همسایگان کشورمان، تامین حقابه‌های تالاب‌ها و دستورکار‌های دیگری که امیدواریم با اتخاذشان، وضعیت محیط زیست کشورمان رو به بهبود بگذارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
تعجب نداره این جوابگویی و اظهارات چرا که نشانه‌ای از دانش زیاد تخصص کافی و تجربه و مهارت ایشان در حوزه محیط زیست است!!! مشت نمونه خروار تمام وزرا و مسئولان این دولت از همین میزان بلکه هم بیشتر تخصص و دانش در وزارت خانه مربوطه هستند!!! بدبخت ملت ایران مظلوم کشور ایران
مدیر جهادی هستند اقای سلاجقه.
فاتحه مملکت خوانده است با این اقایان در کسوت وزیر و وکیل ونماینده و.......هیچکدام تخصص وتحصیلات وسابقه مفید در حیطه سمتی که بهشون واگذار شده ندارند ........خدا مردم ومملکت را در پناه خودش داشته باشد.........قحطی ادم شده...........
از این جناب سلاحقه هم آبی جوش نمیاد از انگلیسی حرف زدنش معلوم بود،
قوانین غلط که مجلس با تصویب اونها دست امثال کلانتری و شرکت دولتی قدس ما آب رو باز گذاشتن که تیشه به ریشه ایران بزنند.
کل کاهش بارندگی ما تو این چهل یال 2 درصد بوده و آقایون وطن پرست همش بارندگی رو مقصر معرفی میکنند.
آقایون نمایندگان مجلس قانون زیست محیطی پروژه های عمرانیمصوب مجلس شما دست بدخواهان رو باز گذاشته که ایران رو نابود کنند.
نباید اول پروژه استارت بخوره و آخر پروژه سازمان محیط زیست بیاد وسط........
لطفا بیدار شید آقایون نماینده این کشور نابود شد.
حالا میگن کی بود کی بود من نبودم بارون نیومده.......و متاسفانه ملت هم باور کردن .....
فرونشست یعنی مرگ سفره ها ی آب .....یعنی مرگ سرزمین...راه بدون بازگشت......
مسولین ایران خودتونو زدین به خواب.....بهمین دلیل هیچوقت بنا ندارید بیدار بشید.
کوچ اجباری در انتظار ایرانی
دکتر سلاجقه تاکنون تغییرات اساسی در معاونت ها و مدیریت ها نداده است، آبا ایشان برنامه ندارند که هنور نسبت به تغییر مدیران ناکارآمد و ضعیف عملکرد مناسبی نداشته اند و یا اینکه مشغول بررسی و ارزیابی عملکرد مدیران ستادی و استانی میباشند، اگر موضوع دوم باشد قاعدتا باید تغییر معاونان و مدیران نالایق هر چه زودتر عملیاتی شود.
سدسازی اشتباه بزرگ و خیانت به طبیعت است.
ایشون سهمیه فرهاد رهبر بوده. هزاران نفر بهتر از ایشون وجود داره
این فرد حتی یک روز سابقه کار در سازمان محیط زیست نداشته درست مثل سایر روسای قبلی

متاسفانه همواره افراد غیر مجرب و ناشی و غیر متخصص ریاست این سازمان کاملا تخصصی می شوند
ویژه خواران روحانی سعی دارند بی کفایتی و بی عملی روحانی در بی توجهی به سد سازی را در توجه وی به امور محیط زیست جا بزنید در صورتی که بارندگی های هر از چند سال در رود های فصلی گاهی میلیارد ها متر مکعب آب را روانه دریاها میکند عملی در دیگر امور را چگونه توجيه می کنید
مگر سابقه علمی ایشان و نحوه مدرک گرفتن شان روال عادی داشته که ازشان توقع دارید با دانش حرف بزنند؟؟؟؟؟
این رسانه خارجیه که با این اقا گفتگو کرده فارسی میدونست یا ایشون دو سه روزه انگلیسیش رو تقویت کرد.
احتمالا اونایی که این اقا رو راهی گلاسکو کردن فکرشون این بوده که در تمام اروپا همه فارسی بلدن.
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
وب گردی