بازدید 37893
یک کاشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با تابناک

توافقات پشت پرده‌ای میان آمریکا و روسیه در سوریه حاصل شده است/ تحرکات روس‌ها رویا‌های اردوغان در شمال سوریه را بر باد می‌دهد!

امریکایی‌ها در چارچوب توافقات و احیانا بده بستان های پشت پرده مک گورک (مسؤول امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا) با سرگئی ورشینین، (معاون وزیر خارجه روسیه) و الکساندر لاورنتیف (فرستاده پوتین)، مایلند شمال شرق سوریه را به روسیه واگذار کنند.
کد خبر: ۱۰۸۷۹۳۵
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۲ 15 November 2021

توافقات پشت پرده ای میان آمریکا و روسیه در سوریه حاصل شده است/ تحرکات روس ها رویاهای اردوغان در شمال سوریه را بر باد می دهد!

بین الملل تابناک: استقرار سامانه دفاع هوایی اس-۳۰۰ روسیه در داخل فرودگاه نظامی الطبقه در غرب رقه واکنش های مختلفی را در پی داشته است؛ منطقه ای که نیروهای آمریکایی پس از خروج عناصر تروریستی «داعش»، آن را در اشغال خود درآورده بودند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه وابسته به معارضان سوری که دفتر آن در لندن قرار دارد، خاطرنشان کرد که فرودگاه الطبقه در حال حاضر، پایگاهی نظامی و مکانی مهم برای روسیه در حومه رقه است.

به گزارش الشرق الاوسط، به گفته کارشناسان نظامی، سامانه اس-۳۰۰ به روسیه امکان نظارت بر تحرکات نظامی در شمال شرق سوریه را می‌دهد؛ جایی که ترکیه با استفاده از «پهپاد» علیه کردهای مورد حمایت آمریکا عملیات نظامی انجام می دهد.

پرسش مهم این است که روس ها چه اهدافی از استقرار اس-۳۰۰ در شمال سوریه دارد؟

در همین رابطه محمد قیصری کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با تابناک اظهار داشت: به نظر می رسد استقرار این سامانه در داخل فرودگاه الطبقه در غرب رقه، ناظر بر تغییر کیفی در روند حوادث در مناطق شمال و شمال شرق سوریه به شرح زیر است؛

1- توافقات روسی- آمریکایی: به نظر می‌رسد که ایالات متحده امریکا در چارچوب راهبرد کلان خروج از منطقه،  قصد دارد از مناطق شمال شرق سوریه (جایی که آمریکا هفت پایگاه نظامی داشت و تعهداتی را نیز در مقابل کردهای سوریه برعهده گرفته بود) تا محدوده پایگاه نظامی التنف در مثلث مرزی اردن-عراق و سوریه عقب‌نشینی کند؛ موضوعی که به نوبه خود زمینه تیرگی روابط ترکیه و امریکا را در آن برهه زمانی در پرونده سوریه به دنبال داشت. اما مایل نیست که توازن قدرت در این مناطق برهم خورده یا احیانا با نیروهای ترکیه که در تل‌تمر در شمال غرب حسکه، عین عیسی در شمال رقه، تل رفعت در شمال حلب، منبج و عین العرب مستقر هستند، پر شود. موضوعی که هم با رویکرد امریکا در سوریه و هم با تعهداتش در قبال کردها در تضاد است. در این راستا امریکایی‌ها در چارچوب توافقات و احیانا بده بستان های پشت پرده مک گورک (مسؤول امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا) با سرگئی ورشینین، (معاون وزیر خارجه روسیه) و الکساندر لاورنتیف (فرستاده پوتین)، مایلند شمال شرق سوریه را به روسیه واگذار کنند.

2- به سوی سرزمین‌های شمالی: از طرفی به اعتقاد رسانه های روسی استقرار سامانه اس-۳۰۰ برای حفاظت از هواپیماهای شرکت‌کننده در خدمات رزمی در فرودگاه قامشلی و تضمین کنترل حریم هوایی شمال و شمال شرق سوریه است. این اقدام، هدف دیگر روس‌ها که بستن حریم هوایی عین عیسی در مقابل مداخلات نظامی احتمالی ترکیه است را نیز تقویت می‌کند. به ویژه که روس‌ها تجهیزات هوایی به فرودگاه منغ در شمال حلب و فرودگاه قامشلی ارسال کرده‌اند. روسیه از اواخر ماه گذشته همزمان با فرود اولین هواپیمای جنگی خود در فرودگاه بین‌المللی قامشلی در حومه حسکه، تبدیل بخشی از این فرودگاه به پایگاه هوایی نیروهای خود را آغاز کرده است. علاوه بر اینT روس‌ها قصد دارند چندین هلیکوپتر ترابری Mi-8 و بالگرد تهاجمی کا-52 را در پایگاه سرین در شهر عین العرب (کوبانی) در شرق حلب مستقر کنند.

3- فرصت‌طلبی (وقت‌شناسی) روسی: به نظر می‌رسد روس‌ها زمان مناسبی را برای این تحرکات انتخاب کرده‌اند. اردوغان این روزها خود درگیر مشکلات سلامتی و دولتش گرفتار بحران اقتصادی (کاهش شدید ارزش لیر در مقابل دلار) است و هرگونه ماجراجویی در خارج از مرزهای کشورش به ویژه در تقابل با روسیه می تواند وضعیت را وخیم تر کند. از طرفی این تحولات میدانی پیش از آغاز مذاکرات آستانه در ماه دسامبر، موجب می‌شود تا روس ‌ها در  این مذاکرات دست بالا داشته باشند.

4- رویای برباد رفته سلطان: استقرار سامانه دفاع هوایی اس-۳۰۰ روسیه در فرودگاه نظامی الطبقه در غرب رقه، بیش از همه در تقابل با نقشه و رویاهایی است که رئیس‌جمهوری ناخوش احوال این روزهای ترکیه برای این مناطق تدارک دیده بود و نفوذ و تسلط بر مناطق کردنشین شمال سوریه را کمترین ثمره ای می‌دانست که ترکیه باید بابت هزینه‌هایی که از بحران سوریه متقبل شده، برداشت کند. لذا اگرچه منابع روسیه گفته‌اند که  استقرار این سامانه به بهبود تعامل و هماهنگی پروازها با هواپیماهای ترکیه و ائتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده کمک می کند، به نظر می رسد پیامد اصلی این اقدامات تحولات میدانی در شمال شرق سوریه و برهم خوردن توازن به ضرر ترک‌هاست. موضوع زمانی از اهمیت مضاعف برخوردار می شود که بدانیم در هیمن حال، نشست های سه جانبه افسران ارتش دولت سوریه و شبه نظامیان قسد تحت نظارت روسیه در پایگاه تل السامان در حومه رقه و تل تمر در حومه حسکه ادامه دارد. تشدید تحرکات اخیر نیروهای ترک و گروه‌های سوری وابسته به آنها در مناطق تل تمر در شمال غرب و مبروکا در حومه حسکه، عین عیسی و تل ابیض در حومه رقه، تل رفعت در شمال حلب، منبج و عین العرب در حومه شمال شرقی حلب، حاکی است ترک‌ها به خوبی درک کرده اند که نوک پیکان این اقدامات روسیه متوجه آنهاست. نهایتا اینکه می توان اقداماتی از این دست را نقطه آغازی بر روند پایان حضور مستقیم  ترکیه در سوریه به ویژه در استان ادلب و بازگشت حاکمیت ملی سوریه بر تمامی جغرافیای سرزمینی این کشور دانست.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۳۰
توافق روسیه و ٱمریکا در سوریه را به کلیه دوست داران این دو کشور اعم از شرق گرایان و غرب گرایان تبریک عرض می کنم
ترکیه گفته بود اگر غرب از اسکان اوارگان سوری در شمال سوریه که نیازمد اشغال شمال سوریه هست حمایت نکنه انها را در اروپا رها خواهد کرد. اقتصاد بحران زده ترکیه توانایی نگهداری میلیونها اواره را ندارد و این اوارگان نمی خواهند برگردند چون زندگی تو سوریه نخواهند داشت.
اگر این چیزی که اینجا نوشته شده درست باشد و توافق یسن امریکا و روسیه وجود داشته باشد، رها کردن این اوارگان در اروپا بحران بسیار وخیمی بوجود خواهد اورد و رابطه اروپا و امریکا را برای همیشه خدشه دار خواهد کرد.
پس سهم ایران چی میشه ؟!!؟!!؟

به گفته مسئولان چیزی در حدود ۳۵ میلیارد دلار از پولهای ملت ایران در سوریه هزینه شد . به همین راحتی ایران رفت کنار !!؟!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آمریکا و روسیه بیش از نیم قرنه به این بازی های نظامی و سیاسی عادت دارن و در این کار خبره هستن و هرکس فکر کنه این دو کشور میذارن در سوریه چیزی برای ایران و ترکیه حاصل بشه سخت در اشتباه هستن.
خیال میکنید !! قدرت و اراده اردوغان آنقدر قوی است که پوتین بدون اجازه او، هیچ غلطی نمیتواند در سوریه بکند.
به همین دلیل است که اردوغان و وزیر خارجه اش به ایران می آیند تا دولت مردان بی درایت . احساسی و بی تجربه ایران را خام کنند
خب معلومه . روسیه و آمریکا در ظاهر دشمن در باطن با هم .
با کمک هم خاورمیانه را تیغ میزنند و هرچه میریزد بر میدارند .
ایران برای فرار از آمریکا به روسیه و چین پناه برده در حالی که برای آنها حکم سنگر را داریم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
ايران به هيچكس غير از خدا پناه نبرده، روابط تاكتيكي و مقطعي با برخي از كشورها به معناي پناه بردن به آنها نيست، همين الان ايران در بسياري از مسائل از جمله يمن با روسيه اختلاف نظر دارد ولي هر دو كشور ضمن داشتن روابط ديپلماتيك ، منافع ملي خود را دنبال مي كنند.
روسیه به هر حال از ترکیه ترس دارد ،فراموش نکنید که دو جنگنده روسی را ساقط کرد ،این جرات را اروپایی‌ها ندارند،شرکت روسیه در گذشت از ترکیه در جنگ کریمه هنوز آثارش هست
ایران با این همه هزینه مادی و معنوی و دادن خون جوانانش در کجای این معادلاته ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
چه ربطي به اين معادله داره؟
سوریه واردات خودروهای ایرانی به سوریه را ممنوع کرد..!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
ايران كي به سوريه خودرو صادر مي كرد كه الان ممنوع شده باشه؟
خودروهاي ايراني در سوريه مونتاژ مي شوند نه اينكه به آن كشور صادر شوند.
چه ترکیه چه روسیه؟ ایرن چه نفعی دارد؟ لااقل ترکها نشان دادند دنبال منافع هم باشند اما به ایران ضربه نزدند. ترکها در هر حال همسایه خوبی بودند. از روسها بترسید که با اسراییل هم رابطه خوبی دارند و در طول تاریخ ایران بیشترین ضربه را از روسها خورده است همین اذربایجان را قرارداد ترکنمستان که از طریق روسها به ایران تحمیل شد جدا شد تاریخ را فراموش نکنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
بزرگترين ضربه را در قضيه سوريه ، تركيه و عربستان به ايران زدند، اشغال نوار مرزي ارمنستان توسط آذربايجان با تحريك تركيه بود، كشيدن ديوار مرزي با ايران توسط تركيه صورت گرفت و ...
كجاي كاري؟
احتمالا روس ها قول داده اند که جلوی عبور ایران از شمال شرق سوریه رو بگیرند بجای امریکا. این باجی است که امریکا به روسیه داده. لکن
پای روسیه رو با افتخار خودتون به سوریه باز کردین. مگه تاریخ نخونده بودین؟ مگه نمیدونستین روسیه کاسب هست؟
همیشه روابط ایرانی ها و ترک ها و رقابت مخرب انها زمینه ساز نابودی منافع هر دو بوده است.یک روز عثمانی ها به ارتش شاه اسماعیل که فاقد سلاح های گرم بود در چالدران با شیوه ای ناجوانمردانه حمله کردند ،روز دیگر در زمانی که وین در محاصره عثمانی بود شاه عباس به ارتش عثمانی حمله کرد و دیگر عثمانی نتوانست در اروپا عرض اندام کند.الان هم بهترین زمان بود که کنسرسیومی از 4کشور ایران،ترکیه،عراق و سوریه تشکیل شود تا منافع همه انها به نحو احسنت تامین شود و بزرگی گذشته را باز یابند و مشگل کردها هم حل شود
یکی از اصلی ترین عوامل فتنه گری و آشوب در سوریه همین ترکیه بود که درد و رنج عظیمی را بر تمام مردم سوریه و بویژه کردهای سوریه تحمیل کرد. چه جنایت‌ها و قتل عام هایی که ترکیه و تروریست‌های مزدورش در سوریه انجام ندادند! به بهانه مبارزه با پ کا کا به سرزمین سوریه تجاوز و دست اندازی کرد و تمام آثار باستانی و زیر ساخت های سوریه را ویران کرد.
پاسخ ها
samad
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
.من ازتمام اقدامات ترکیه حمايت وپشتیبانی می نمایم
سید علی طباطبایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
احسنت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
روسیه و چین و آمریکا چی میشن
همانطور که روسیه و آمریکا جلوی رسیدن به اهداف ترکیه را میگیرند جلوی پیشرفت و منافع ما را هم میگیرند. در فضا باهم کار میکنن بعد روی زمین با هم کار نکنند؟
همانطور که در جنگ قره باغ ساده لوحانه فکر می کردید روسیه به طرفداری از ارمنستان وارد جنگ خواهد شد در حالی که روس ها قبلا با ترکیه بده بستان کرده بودند! این تحلیل هم نشان از ساده لوحی داره! تهدیدهای اردوغان جهت ارعاب کردها و وادار کردن آنها به پذیرش حاکمیت اسد و در هماهنگی با روسیه است. با رها کردن افغانستان توسط آمریکا، کردها مجبورند ریسک نکنند و تسلیم بازی پلیس خوب و پلیس بد تورک ها و روس ها بشوند.
گویا ی سری ها دنبال اتحاد با صلیبیون هستند ولی تاریخ رو یه نگاه بندازید که تورک ها تاریخ رو ساخته اند و خواهند ساخت
کل دنیامیدونه دردورنج مردم مظلوم بی دفاسوریه ازکجاسرچشمه گرفته ۰۰۰۰پس لطفن سازمخالف نزنید
در طول 40سال گذشته ثابت شده که حکومت روسیه همیشه در جدال‌های سیاسی ایران با کشورهای غربی پشت ایران دراومده و درجاییکه امتیازات مدنظر خودش رو از غرب گرفته پشت ایران رو خالی کرده، حالا این جریان رو بیا توی گوش مسولین بکن والله اگه قبول کنن، ایران همیشه توی سیاست خارجی باخته چون متکی ب شرقه . ع
پرفسور همون ترکیه با پهبادهاش چندین سیستم اس سیصدو تو ارمنستان مگه نزد و ترکوند ؟ پس حالا بود یا نبود این سیستم تو مناطق شمال سوریه چه فرقی بحال بقول شما سلطان داره بخواد حرکت کنه خوب قبلش اس سیصد هارو میپوکونه ای کیو
پس نیروهای ایرانی کجا مستقرن؟ این همه شهید مدافع حرم دادیم اینجور که معلومه سوریه عمدتا دست روسیه و آمریکا و ترکیه هستش
مبارزه با تروریست ها خوبه اما نباید باعث قدرت گرفتن گروه های کورد الخصوص پ ک ک شود
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار