بازدید 4622

بلینکن: اقدامات بلاروس برای انحراف از اوکراین است

نتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با همتای لهستانی خود، ضمن انتقاد از دولت بلاروس مدعی شد اقدامات دولت بلاروس با هدف منحرف کردن توجه‌ها از اقدامات روسیه در مرز با اوکراین انجام می‌شود.
کد خبر: ۱۰۸۷۷۵۱
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۵ 15 November 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، ند پرایس سخنگوی وزرات خارجه آمریکا روز یکشنبه به وقت محلی در بیانیه‌ای اعلام کرد، بلینکن در گفتگو با "زبیگنیو رائو" همتای لهستانی خود بر حمایت آمریکا از این کشور در مقابل سوء استفاده از پناهجویان آسیب پذیر توسط دولت لوکاشنکو تاکید کرد.

وی مدعی شد که اقدامات دولت لوکاشنکو یک تهدید، عامل ایجاد تفرقه و هدف آن منحرف کردن توجه از فعالیت‌های روسیه در مرز با اوکراین است. وزرای امور خارجه آمریکا و لهستان استفاده ابزاری از پناهجویان آسیب پذیر را محکوم کردند و از لوکاشنکو خواستند به ریشه‌های تحریم‌های اعمال شده توسط غرب از جمله نقض حقوق بشر و تامین آزادی‌های اساسی برای مردم بلاروس توجه کند.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، بلینکن همچنین با تقدیر از حمایت لهستان از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین مدعی شد که واشنگتن، لهستان و سایر متحدان و شرکا در تحمیل هزینه‌های قابل توجه به مسکو برای تهاجم نظامی و فعالیت‌های بدخواهانه در منطقه متحد هستند.

بحران مرزی بین لهستان و بلاروس اوایل سال جاری میلادی و به دنبال واکنش الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس در مقابل تحریم‌های اتحادیه اروپا آغاز شد. علت تحریم‌ها انحراف اجباری یک جت مسافربری در ماه مه و متعاقب آن، دستگیری روزنامه نگار مخالف بلاروس بود که مسافر این هواپیما بود.

ماه‌ها قبل، اتحادیه اروپا و آمریکا، دولت لوکاشنکو را به بهانه سرکوب مخالفان پس از انتخابات مناقشه‌آمیز اوت ۲۰۲۰ که اعتراضات گسترده ضد دولتی را برانگیخت، تحریم کردند.

این اقدامات خشم لوکاشنکو را برانگیخت و او با اعلام این که بلاروس از تلاش برای جلوگیری از رسیدن مهاجران و پناهندگان غیرقانونی به اتحادیه اروپا دست می‌کشد، واکنش نشان داد و چنین استدلال کرد که تحریم‌های اتحادیه اروپا، دولت وی را از بودجه لازم برای انجام این کار محروم کرده است.

از آن زمان، کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در مرز بلاروس، از جمله لیتوانی، لتونی و لهستان اعلام کرده اند تعداد افرادی که تلاش می‌کنند از مرز‌های این کشور عبور کنند، بشدت افزایش یافته اند.

ورشو ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه را در تشدید این بحران مقصر می‌داند؛ ادعایی که مسکو قویا آن را رد کرده است.

مسکو لهستان و برخی از کشور‌های اتحادیه اروپا را به تلاش برای «خفه کردن» بلاروس متهم کرده است. مسکو روز جمعه چتربازان را برای شرکت در مانور نظامی به بلاروس اعزام کرد.

پیش بینی می‌شود تنش‌ها افزایش یابد. اتحادیه اروپا اعمال تحریم‌های بیشتری را علیه مینسک در واکنش به بحران مرزی بررسی می‌کند. این اقدامات شرکت‌های هواپیمایی را که ممکن است در این موضوع دخالت داشته باشند هدف قرار می‌دهد.

بلاروس همچنان خواستار این است که تحریم‌های اولیه غرب علیه دولت لوکاشنکو لغو شود و هشدار داده در غیر این صورت نمی‌تواند اقدام دیگری انجام دهد.

مینسک تهدید کرده که تامین گاز روسیه به اروپا از طریق خط لوله‌ای که از بلاروس عبور می‌کند را در واکنش تلافی جویانه به تحریم‌های اتحادیه اروپا قطع می‌کند. اما روز جمعه کرملین با فاصله گرفتن از این تهدید گفت به تعهدات خود عمل می‌کند. بازار گاز اروپا که قیمت‌ها در هفته‌های اخیر به بالاترین سطح رسیده است بسیار در مقابل مساله توزیع گاز حساس است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل