بازدید 7542

نگرانی یونیسف از افزایش ازدواج کودکان در افغانستان

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد موسوم"یونیسیف" از افزایش ازدواج‌های کودکان در افغانستان ابراز نگرانی کرد.
کد خبر: ۱۰۸۷۴۹۵
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۵ 13 November 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، "هنریتا فور" رئیس این صندوق شب گذشته در صفحه توئیترش از افزایش ازدواج‌های زیر سن قانونی در افغانستان ابراز نگرانی شدید کرد و نوشت: "من عمیقاً نگران گزارش‌های هستم که حاکی از افزایش ازدواج کودکان در افغانستان می‌باشد". رئیس صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد گفته است:" آینده یک نسل در افغانستان کاملآ در خطر است، چون ما گزارش‌های موثقی ازخانواده‌هایی افغانستانی دریافت کرده‌ایم که در ازای دریافت جهیزیه، دختران ۲۰ روزه خویش را برای ازدواج در آینده پیشنهاد می‌کنند.
هنری فور ضمن تاکید بر هرچه سریعتر باز شدن مدارس دخترانه در افغانستان، نوشت: "از آنجایی که بیشتر دختران نوجوان هنوز اجازه ندارند به مدرسه بروند، این امر بر نگرانی‌ها از ازدواج‌های زیر سن قانونی افزوده است، بنابراین دسترسی به آموزش و پرورش تنها راهکاری است که می‌تواند با پدیده منفی ازدواج‌های زیر سن و کار سخت اطفال مبارزه بنیادی کند. "

به اساس اطلاعات یونیسف ۱۸۳ مورد ازدواج زیر سن قانونی و ۱۰ مورد فروش کودکان تنها در ولایت هرات و بادغیس در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ ثبت شده که این کودکان بین ۱۶ الی ۱۷ سال سن داشتند.
این نهاد بین المللی تخمین می‌زند که ۲۸ درصد از زنان ۱۵ تا ۴۹ ساله افغانستان قبل از سن ۱۸ سالگی ازدواج کرده اند.

به گزارش ایرنا، یک مقام دیگر یونیسف نیز دو هفته قبل در نشستی خبری در جمع خبرنگاران گفته بود که افغانستان در بحران بزرگی قرار دارد و کودکان این کشور که هیچ تقصیری در ایجاد این بحران ندارند، بیشترین آسیب را دیده اند.
عمر عبدی معاون مدیر اجرایی یونیسف افزود که حتی پیش از تسلط طالبان حداقل ۱۰ میلیون کودک در افغانستان برای زنده ماندن به کمک نیاز داشتند و حداقل یک میلیون کودک در این کشور به دلیل سوء تغذیه شدید در خطر مرگ هستند.
وی تصریح کرد ذخایر دارو در افغانستان به شکل خطرناکی کاهش یافته است و ما اکنون شاهد شیوع بیماری هایی، چون سرخک و اسهال شدید ناشی از آب آلوده هستیم.
عبدی با بیان اینکه فلج اطفال همچنان یک نگرانی است و کرونا ادامه دارد، گفت: وضعیت در افغانستان وخیم است و این وضعیت بدتر خواهد شد.
وی ادامه داد معلمان و کارمندان بخش سلامت حقوقی دریافت نکرده اند، اما همچنان در محل کار خود حاضر می‌شوند.
عمر عبدی اظهار داشت پیش بینی می‌کنیم نیاز‌های بشردوستانه کودکان و زنان در افغانستان در چند ماه آینده افزایش خواهد یافت.
وی خاطر نشان کرد میلیون‌ها دختر در سطح متوسطه برای دویستمین روز متوالی در کلاس درس خود غیبت دارند. من در دیدار خود با مقامات موقت در افغانستان بر لزوم موافقت با بازگشت دختران به کلاس درس تاکید کردم.
معاون مدیر اجرایی یونیسف تصریح کرد تعداد کودکان ثبت نامی در مدارس افغانستان از یک میلیون در سال ۲۰۰۱ به ۱۰ میلیون شامل چهار میلیون دختر در سال جاری رسیده است. تعداد مدارس سه برابر شده و از ۶ هزار به ۱۸ هزار مدرسه افزایش یافته است.
وی با تاکید بر اینکه دستاورد‌های آموزش در دو دهه گذشته باید حفظ شود، ادامه داد با وجود این پیشرفت، ۴.۲میلیون کودک در افغانستان از جمله ۲.۶ میلیون دختر از تحصیل محروم هستند.
عمر عبدی در پاسخ به این سوال که واکنش طالبان به درخواست بازگشت دختران به مدرسه چه بود؟ گفت طالبان به من تضمین دادند که با مدرسه رفتن دختران موافقت کنند.
این مقام یونیسف افزود که دختران تا کلاس ششم اکنون می‌توانند به مدرسه بروند. تنها در پنج استان دختران می‌توانند در سطح متوسطه درس بخوانند. وی تصریح کرد که وزیر آموزش و پروش طالبان اعلام کرده است آن‌ها مشغول تهیه چارچوبی هستند که به همه دختران اجازه تحصیل در سطح متوسطه را می‌دهد.
عمر عبدی پیش از این، در پایان سفر چهار روزه خود به افغانستان و پاکستان بر لزوم اقدام فوری برای برآورده شدن نیاز‌های ضروری کودکان در این دو کشور تاکید کرد.
وی از نزدیک بسیاری از کودکان افغان را دید که از سوءتغذیه شدید رنج می‌برند و در شرایط تهدیدکننده جانی قرار دارند.
وی خواستار ازسرگیری کمپین‌های واکسیناسیون فلج اطفال، سرخک و کووید شد تا به محافظت از کودکان و جوامع از بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسیناسیون کمک شود.
عبدی بعد از سفر به افغانستان، وارد پاکستان شد و در این کشور از چند پروژه مشارکتی بین یونیسف و دولت اسلام آباد دیدار کرد. وی که از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ به عنوان نماینده یونیسف در پاکستان خدمت کرده است، همچنین از یک مدرسه، یک مرکز کووید – ۱۹، یک مرکز تماس فلج اطفال و مرکز ملی عملیات اورژانسی در اسلام آباد بازید کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار