بازدید 17050

چهره‌های خبره متولی پاشنه آشیل صداوسیما می‌شوند؟

فضای مجازی نه تنها انتخاب‌های تازه‌ای فراتر از شبکه‌های ماهواره‌ای به مخاطبان داده، بلکه بسترهای تازه‌ای برای تبلیغ محصول به وجود آورده که بسیاری از مشتریان ثابت صداوسیما را از تبلیغ در این قاب منصرف کرد و به سمت تبلیغات ارزان‌تر در این بستر تازه سوق داد.
کد خبر: ۱۰۸۷۱۴۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱ 13 November 2021

چهره‌های خبره متولی پاشنه آشیل صداوسیما می‌شوند؟

ترکیب مدیریتی تازه سازمان صداوسیما در هفته‌های پیش روی، مشخص خواهد شد و بدین ترتیب، می‌توان دریافت رئیس سازمان صدا و سیما با چه گروهی در پی تغییر و تحول در مجموعه‌ای برخواهد آمد که همواره در معرض نقد همه جریان‌ها با هر گرایشی بوده و اکنون انتظار می‌رود، دهه‌ای را در پیش داشته باشیم که رسانه ملی بتواند به جایگاه مورد انتظارش دست یابد؛ جایگاهی که پاشنه آشیل آن فضای مجازی است.

به گزارش «تابناک»؛ پیمان جبلی، رئیس تازه سازمان صداوسیما هنوز تغییرات گسترده مدیریتی را در مجموعه تحت مدیریتش در دستور کار قرار نداده یا دست‌کم اجرایی نکرده و بر این مبنا مشخص نیست آرایش مدیریتی در پنج تا ده سال آینده که احتمالاً مدیریت این سازمان عریض و طول برعهده او خواهد بود، به چه شکل خواهد بود. با این حال دور از انتظار نیست که چهره‌های جوان‌تر حضور پررنگی در کرسی‌های مدیریتی این مجموعه داشته باشند.

شاید به باور بسیاری از ناظران، چالش اصلی معاونت‌های سیما و سیاسی در سازمان صداوسیما و نقدها متوجه آنها باشد؛ اما واقعیت آن است که آنچه این سازمان را تحت فشار قرار داده و شرایط را پیچیده ساخته، فضای مجازی است. فضای مجازی نه تنها انتخاب‌های تازه‌ای فراتر از شبکه‌های ماهواره‌ای به مخاطبان داده، بلکه بسترهای تازه‌ای برای تبلیغ محصول به وجود آورده که بسیاری از مشتریان ثابت صداوسیما را از تبلیغ در این قاب منصرف کرد و به سمت تبلیغات ارزان‌تر در این بستر تازه سوق داد.

اینها ساده‌ترین تبعات توسعه فضای مجازی و عدم تطبیق سازمان صداوسیما با مناسبات تازه رسانه‌ای است که در جهان و ایران حاکم شده است. سازمان صداوسیما در سال‌های اخیر در قالب معاونت فضای مجازی، کوشش کرده در این راستا قدم‌هایی بردارد اما هرآنچه در این بخش رخ داده، جز ناکامی نبوده است؛ به گونه‌ای که شاید بتوان یکی از ضعیف‌ترین بخش‌ها را در این مجموعه معاونت فضای مجازی در نظر گرفت.

تنها دستاورد ملموس این مجموعه، تلویبیون بوده که آن هم عملاً از بخش خصوصی واگذاری شده و البته درباره تلویبیون نیز ناگفته‌ها و مستندات فراوانی در اختیار «تابناک» قرار گرفته است؛ هرچند این مستندات درباره مجموعه مستندانی که درباره آن معاونت در دسترس است، مجموعه کوچکی به شمار می‌رود. مجموعه این اطلاعات نشان می‌دهد این معاونت نیاز به نیروهای تازه نفس، خبره، کارنامه دار و در عین حال سالم در صدر و بدنه دارد.

در دوره‌های پیشین این تصور پیش آمده بود اگر سازمان صداوسیما در مدیریت فضای مجازی به خصوص در حوزه مولتی مدیا بتواند کنترل امور را به دست بگیرد، سوای مسائل حاکمیتی، برای این مجموعه به شدت درآمدزا خواهد بود؛ تفسیری که تصور می‌شود، اکنون پس از واگذاری وی او دی‌ها به رسانه ملی و عدم بازدهی مالی آنچنانی، دقیق نبودنش مشخص شده باشد. بر همین مبنا بسترهایی که رسانه ملی می‌تواند از آنها در اینترنت صاحب درآمد شود، به مراتب متنوع‌‌تر و خلاقانه‌تر است.

این مساله نیاز به دقت نظر ویژه‌ای دارد که فضای رسانه‌ای یا افکارعمومی کشور را در قالب پدیده اینترنت رو در روی رسانه ملی قرار ندهد و در عین حال از اینترنت به عنوان بستری برای حفظ و جذب مخاطب برای مجموعه تولیدات سازمان صداوسیما بهره برداری شود. علاوه بر اینها، بازخوردهایی که از فضای مجازی گرفته می‌شود، قطعاً منطقی‌تر از بازخوردهایی خواهد بود که از طریق مرکز افکارسنجی صداوسیما درباره میزان مخاطبان تولیدات مطرح می‌شود و برآورد بهتری در اختیار مدیران برای تعیین خط مشی‌های کلان و خرد قرار می‌گیرد.

با این اوصاف باید صبر کرد و دید آیا چهره‌های خبره‌ای متولی پاشنه آشیل صداوسیما می‌شوند و در بخش فضای مجازی تحول آفرین خواهد بود یا مسیر پرهزینه، پرحاشیه و بی‌فرجامی که در سال‌های اخیر در پیش گرفته شده و آورده‌ای متناسب با توقعات نداشته، تداوم خواهد یافت؟

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳
متاسفانه در کشوری زندگی میکنیم که مسولین با انحصاری کردن مردم را در دام خود گرفتار و تا میتوانند بی انصافی میکنند مثل خودرو که با انحصار خودروهای بی کیفیت را با قیمت گزاف به مردم میفروشند و منت هم میگذارند یا صدا و سیما که بابت تبلیغات برای هر ثانیه بالای 10 میلیون تومان باج میگیرند
واقعا الان کسی برنامه های صدا و سیما را می بینند . صدا سیما فقط دنبال این است که مردم چی دوست دارند تا ان را نشان ندهند مثل برنامه 90
پاسخ ها
نادر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
واقعا صدا و سیما اگه راست میگویند بیاید این افرادی که بی دلیل منفی میدهند را ارشاد کند . من در این بالا چیز غیر منطقی نگفتم ولی بعضی ها واقعا یا مریض هستند یا درکی از متن بالا نمی فهمند
صدا و سیما مخاطب خود را از دست داده است چرا که در چهار پنج سال گذشته مدیرانی را انتخاب کرد که فقط دنبال این بودند که خود را از انتقادات حکومتی بیمه کنند که شغل خود را از دست ندهند و تقریبا تمام برنامه ها را بکطرفه و بدون کوچکترین جذابیت درست کردند که نتیجه ان شد حذف برنامه نود و بسیاری از این قبیل . سریالهای ابکی و عدم استفاده از کسانی که بلد بودند مردم را پای تلویزیون خودمان نگه دارند به جای استفاده از ماهواره . من کسانی را میشناسم که ماهواره‌ خریدند در همین چهار پنج سال که هیچوقت فکر نمیکردم این کار را بکنند . تلویزیون هیچ جذابیتی برای نسل جدید و حتی قدیم ندارد.
مردم از صدا و سیمای میلی کاملا قطع امید کردن و بیشتر مردم فضای مجازی،کانال های ماهواره،شبکه خانگی،سایت های اینترنتی رو جایگزینش کردن
صدا و سیما مخاطباشو توی جامعه فقط بین پیر زن و پیر مردهای بی سواد میشه پیدا کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
همونم جای تردیده بزرگوار
مشکلی نیست . شبکه مجازی را فیلتر بکنید تا صدا و سیما به در امد برسد
صدا و سیما دولتی باید کوچک شود و هزینه هایی که صرف حقوق به کارمندان میشود باید صرف تولید محتوا برای شبکه دولتی شود و به کارمندان اخراج شده صدا و سیما فرصت وتسهیلات و فضایی داده شود که بتوانند خودشان تولید محتوا و جلب مخاطب کنند واگر نتوانند پس استعدادشان در صدا و سیما نبوده و دنبال شغل دیگری باشند.
متاسفانه وجود انحصار در رسانه در کشور ما معظل بزرگی است در 20 سال گذشته حوزه تبلیغات تلویزیونی کوچکتر شده و تعداد شرکت های فعال بشدت افت کرده و درحال حاضر فقط 5 تا10 شرکت محدود با روابط خاص با صدا و سیما در حال پخش اگهی هستند
صدا و سیما بهترین عملکرد را در نگهداشتن مخاطبان دهه 1350 خود تا امروز داشته و هنوز جمع زیادی از مخاطبان دهه 50 که پا به سن 70 سال اکثرا گذاشتند مخاطب راضی و وفادار این رسانه ها (رادیو و تلوزیون) هستند ولی بنظر می رسد در جذب نسل های بعدی موفق نبوده است
اشکال عمده صدا وسیما این است که هزینه های بالاسری وجاری اش

بواسطه کثرت بیش از حد نیروی انسانی . بسیار فراتر از استاندارد شده است

وقدرت پویایی و تولیدات مورد قبول را ندارد . ریزش مخاطب برای این است که

متاسفانه در سالهای اخیر نه طنز فاخری میبینیم . نه سریال قابل قبولی که به جذب

مخاطب منجر شود . ونه تولید فیلمی که چنگی به دل بزند .
صدا و سیما اتفاقا تو حوزه معرفی تاریخ کره خیلی خوب عمل کرده
کلا حیف برق که تلوزیون رو روشن کنی
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان