بازدید 13381

«تماشای یک روز زیبا در محله»، یک کشف در میان درام‌های معاصر

ساخته ماریل هلر، جزو آن دسته درام‌هایی است که هرچند تحسین گروه بزرگی از منتقدین را در پی داشته، کمتر در معرض توجه عموم قرار گرفته و از این منظر با فیلمی روبه رو هستیم که می‌تواند برای تماشاگر در حکم کشف و شگفتی باشد.
کد خبر: ۱۰۸۷۱۴۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۴ 11 November 2021

«تماشای یک روز زیبا در محله»، یک کشف در میان درام‌های معاصر

فیلم سینمایی «یک روز زیبا در محله / A Beautiful Day in the Neighborhood» ساخته ماریل هلر، جزو آن دسته درام‌هایی است که هرچند تحسین گروه بزرگی از منتقدین را در پی داشته، کمتر در معرض توجه عموم قرار گرفته و از این منظر با فیلمی روبه رو هستیم که می‌تواند برای تماشاگر در حکم کشف و شگفتی باشد.

به گزارش «تابناک»؛ احتمالاً همان قدر نام فیلم «یک روز زیبا در محله / A Beautiful Day in the Neighborhood» را شنیده‌اید که نام مارین هلر، سازنده‌اش به گوش‌تان خورده است. یک فیلم درام از آن گونه‌ای که در آخر به رستگاری مطابق با استانداردهای سینمایی می‌رسیم. فیلم درباره‌ رابطه‌ ناخوشایند پدر و فرزندی است که دارد رو به بهبودی می‌رود و رابطه‌ آن‌ها با ورود «فرد راجرز» (تام هنکس) به عنوان یک عنصر کلیدی دچار تغییراتی می‌شود.

فلسفه‌ی مهربانی و عطوفتی که راجر در نقش نمادین خود در سریال تلوزیونی «محله‌ آقای راجرز / Mr. Roger’s Neighborhood» یاد می‌دهد، حالا تبدیل به سنگ محک و معیاری شده برای کسانی که با این برنامه‌ تلوزیونی بزرگ شده اند. هرچند تبلیغات و بازاریابی شدیدا پیرامون شخصیت آقای «راجرز» قرار گرفته اند، او در این اثر بیشتر به یک شخصیت فرعی‌تر در کنار شخصیت اصلی شبیه است.

«تماشای یک روز زیبا در محله»، یک کشف در میان درام‌های معاصر

فیلم که بر اساس مقاله‌ «می‌توانید بگویید…قهرمان؟» از روزنامه‌نگار مطرحی به نام «تام جونود» است، داستان پروسه‌ این مصاحبه با «آقای راجرز» را به تصویر می‌کشد و اینکه نویسنده ـ که در فیلم نامش به «لوید ووگل» تغییر کرده ـ در این مصاحبه دچار تغییرات فکری زیادی شده است. «لوید» در تلاش برای تغییر تصویر تلوزیونی آقای «راجرز»، راهی سفری برای کشف خودش شده و در نهایت باعث بهبودی زخم‌های ایجاد شده از سوی پدرش «جری» (کریس کوپر) می‌شود؛ کسی که او و مادر در حال مرگش را ترک کرده بود.

علاوه بر ملاقات دوباره با «جری»، «لوید» روابطش با همسر خود یعنی «آندرئا» (سوزان کلچی واتسون) و همچنین پسر شیرخواره‌ش را مستحکم‌تر می‌کند. در تمام طول این مسیر، آقای «راجرز» رفتاری کاملا دوستانه و صادقانه دارد و در هر جا که نیاز باشد راهنمایی می‌دهد. در دنیای واقعی هم او و «جونود» پس از تکمیل شدن این مصاحبه، سریع با یکدیگر دوست شدند و گفته‌ای از نویسنده هم وجود دارد که «فرد راجرز » شخصیتی را در تلوزیون بازی نکرده است؛ هر چه که دیده ایم واقعیت دارد.

«تماشای یک روز زیبا در محله»، یک کشف در میان درام‌های معاصر

حسن نیت در تمام ذات «یک روز زیبا در محله» وجود دارد و کارگردان هم ترسی ندارد که طبیعت ضدمنفی‌گرایی اثر را به تصویر بکشد. فیلم در ذات خود درباره تاثیر «راجرز» در نجات روح یک مرد است. پیام فیلم این است که راه‌هایی برای حفظ غم و خشم وجود دارد. فیلم قرار نیست که زندگی‌نامه «فرد راجرز» باشد. فیلم ریتم شاد و خوشحال‌کننده‌ای دارد. البته که لحظات جزئی از مالیخولیایی در آن هست و در زمانی جریان دارد که «راجرز» ۷۱ ساله بوده است. این شو و نمایش در حال نزدیک شدن به پایان خود بود و در سال ۲۰۰۱ به پایان رسید. «راجر» در سال ۲۰۰۳ به دلیل سرطان درگذشت. با در نظر گرفتن تمامی این نکات، می‌توان این حس را داشت که فیلم در پایانش در حال بستن در به روی این شخصیت است.

«تام هنکس» تا چه اندازه در این نقش خوب است؟

آنچه «تام هنکس» توانسته به درستی دربیاورد، ذات این بازیگر و تواناییش در ارتباط با کودکان است. نکته‌ی جالبی که می‌توان به آن اشاره کرد، این است که پس از پایان فیلم‌برداری اثر، «هنکس» از طریق یک آزمایش ژنتیکی متوجه شد که به لحاظ خونی با آقای «راجرز» فامیل است. برای کسانی که به دنبال فیلم سینمایی‌ هستند که بتواند در این اوضاع سیاه و منفی کنونی زندگی عادی را به خوبی نشان بدهد، «یک روز زیبا در محله» فیلم قابل توجهی است که با درخشش تام هنکس، تماشاگر را به فضای خوبی می‌برد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس