مجید عشقی در صحن علنی مجلس چه گفت؟

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با عزم و اراده‌ای که در دولت و تیم اقتصادی آن است وضعیت بازار سرمایه به ثبات مهمی خواهد رسید.
کد خبر: ۱۰۸۶۷۳۳
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۲ 09 November 2021

به گزارش بورس تابناک، مجید عشقی در جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس در خصوص وضعیت بازار سرمایه، بیان کرد: از دغدغه نمایندگان در مورد وضعیت بازار سرمایه تشکر می کنیم و امیدواریم با توجه به این دغدغه ها و عزم و اراده تیم اقتصادی دولت، وضعیت بازار به ثبات مناسبی برسد. با توجه به اینکه کمتر از یک ماه است که در سازمان بورس مشغول شده ام، برنامه های خوبی برای بهبود وضعیت و ایجاد ثبات در بازار انجام شده که مهمترین ماموریت ما ایجاد ثبات و بازسازی اعتماد مخدوش شده همه سهامداران است و با توجه به اینکه اعتماد عمومی در پروسه چندین سال از بین رفته، مطمئن هستیم که یکباره باز نمی گردد و به کمک همه سیاستگذاران برای بازگشت اعتماد نیاز داریم.

وی با اشاره به رئوس برنامه های سازمان بورس برای بهبود وضعیت بازار و ایجاد ثبات گفت: نکاتی که نمایندگان بیان کردند، در این برنامه ها دیده شده و مهمترین برنامه بحث حمایت از حقوق سرمایه گذاران با تاکید بر منافع بلندمدت است؛ البته بازار سرمایه جایی نیست که ما وجوه مورد نیاز و لازم و ضروری خودمان را در مدت یک تا دو هفته، سودی به دست بیاوریم. بنابراین باید بازار سرمایه را با دید بلندمدت نگاه کنیم

لزوم برنامه‌ریزی برای مدیریت نوسانات کوتاه مدت 

عشقی یادآور شد: شما اگر روند شاخص سودآوری بورس را ببینید در بلندمدت این شاخص هیچ مشکلی ندارد، اما نوسانات کوتاه مدت، سرمایه گذاران را اذیت می کند و این نوسانات کوتاه مدت با برنامه‌ریزی های لازم قابل مدیریت است. بحث تامین مالی تولید از این جهت برای بازار مهم است که منافع و سوداوری بلندمدت ، شرکت ها را تامین می کند و باعث می شود که سرمایه گذاران از این محل سود ببرند.

بازارسهام در کنار بازار بدهی است

عشقی با بیان اینکه اوراق بدهی و اوراق خزانه‌ای که دولت منتشر می‌کند یکی دیگر از موضوعاتی است که به آن ورود کرده‌ایم، افزود: بازار سهام در کل دنیا در کنار بازار بدهی بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد، بازار بدهی ایران بسیار بازار کوچکی است به طوری که در چند سال اخیر می‌توان گفت فقط ۵ درصد بازار سهام را در اختیار داشته است. برنامه‌ریزی‌هایی برای افزایش سهم بازار بدهی داشته‌ایم تا بخش خصوصی نیز بتواند بر اساس پتانسیل‌های خود در بازار سرمایه تأمین مالی انجام دهد.

همکاری بی‌سابقه بورس و بانک مرکزی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، اتفاق نادری که اخیراً رخ داده را همکاری مشترک بازار سرمایه و بانک مرکزی دانست و گفت: با سکانداری دکتر صالح آبادی در بانک مرکزی تعامل خوبی بین دو نهاد صورت گرفته و طی روزهای گذشته تصمیم گرفته شد که محدودیت‌های مالی برای برخی شرکت‌های تأمین سرمایه از طرف بانک مرکزی برطرف شود و مسائل مشترک بین بورس و بازار سرمایه از این طریق حل و فصل شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه برای ارتقاء سامانه‌های سازمان بورس نیز برنامه داریم، گفت: در نظر داریم تمام شکایت‌های سرمایه‌گذاران را نیز رسیدگی کنیم.

عشقی اضافه کرد: همچنین برنامه داریم شرکت‌های سبدگردان را با مجوز رسمی سازمان بورس توسعه دهیم تا مردم راحت‌تر بتوانند برای سرمایه‌گذاری در بورس وارد بازار سرمایه شوند. مدتی بود که صدور مجوز برای این شرکت‌ها متوقف بود اما با اقدامات صورت گرفته برای کارگزاری‌ها و شرکت‌های سبدگردان مجوزهایی در حال صدور است. با حضور این شرکت‌ها و نهادهای مالی می‌توانیم خدمات مالی بهتری به سرمایه‌گذاران و عامه مردم ارائه کنیم.

رشد سودآوری ۷۰ درصدی شرکت های فعال بورسی 

وی تصریح کرد: سودآوری شرکت‌های فعال در بورس نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد رشد داشته است

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه وضعیت سودآوری شرکت‌ها امسال به هیچ عنوان قابل مقایسه با سال گذشته نیست، گفت: سودآوری شرکت‌ها نسبت به سال گذشته حداقل ۷۰ درصد رشد داشته است بنابراین ما هیچ نگرانی از وضعیت بنیادین شرکت‌ها نداریم.

منطقی نیست شرکت‌های حقوقی بخواهند بازار بورس را تخریب کنند

وی موضوع دیگر را بازگشت اعتماد عمومی به بورس خواند و اضافه کرد: شرکت‌های حقوقی بخش عمده‌ای از بازار را در اختیار دارند و اصلا منطقی نیست که این شرکت‌ها بخواهند وضعیت بازار را تخریب کنند. در طول یک ماه گذشته جلسات متعددی با این شرکت‌ها داشتیم و از آنها خواستیم در شرایطی که اخبار منفی نسبت به بازار بورس منتشر می‌شود آنها واکنش منفی نداشته باشند، این مسئله به نفع دولت هم نخواهد بود چرا که به هیچ عنوان منطقی نیست، دولت با تخریب بازار نسبت به انتشار اوراق اقدام کند.

بورس و اقتصاد عشقی اداره می‌شود

سیدکاظم دلخوش اباتری نماینده صومعه سرا در مجلس در تذکر شفاهی گفت: باید مشخص شود جلساتی که در مجلس برگزار می‌شود چه خروجی دارد.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس با بیان اینکه اقتصاد و بورس عشقی اداره می‌شود، افزود: وزیر امور اقتصادی و دارایی باید مشخص کند که چه کسی این حوزه‌ها را اداره می‌کند چرا که نه تنها بازار سرمایه بلکه سایر بازارها نیز نابسامان است.

وی با بیان اینکه وزارت اقتصاد، وزارتخانه مادر است و باید همه امور اقتصادی را کنترل کند، تصریح کرد: وزیر اقتصاد تمام بازارها را باید پوشش دهد.

مجید عشقی در صحن علنی مجلس چه گفت؟ | بورس و اقتصاد عشقی اداره می‌شود | حمایت رییس مجلس از سهامداران خرد
 
 

قالیباف: سازمان بورس به موضوع روابط و رانت های اطلاعاتی در بورس ورود کند

 محمدباقر قالیباف پس از سخنرانی وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان بورس و برخی نمایندگان مجلس در جمع بندی مطالب مطرح شده اظهار کرد: ما درباره بورس یک انتظار و توقع کلی از دولت و یک توقع و انتظار خاص از وزیر امور اقتصادی و دارایی داریم. مردم به سیاست‌های اقتصادی دولت قبل اعتماد کردند و جمعیت بورس از چهار تا پنج میلیون نفر، امروز به جمعیتی بالغ بر ۴۰ تا ۵۰ میلیون نفر رسید.

وی افزود: در حال حاضر در بورس از یکسو سهامداران خردی که نه با سرمایه اضافی خود، بلکه با فروش دارایی‌های ضروری شأن وارد بورس شدند و از سوی دیگر سهامدارانی که سرمایه‌های خود را وارد بورس کردند، روبرو هستیم. در واقع همه افراد حاضر در بورس که جمع عظیمی از مردم بوده و بخشی از آنها قشر محروم هستند، باید مورد توجه قرار گیرند و این موضوع چون سیاست کلان دولت‌ها بوده، باید امروز هم دولت‌ها در این بخش پاسخگو بوده و به آن توجه کنند.

قالیباف خطاب به وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت سیزدهم گفت: آقای خاندوزی، از شما که فرزند مجلس هستید و امروز در دولت تشریف دارید، انتظار داریم همان موضوعاتی که در اینجا بحث می‌کردیم، محقق شود. در جلسه‌ای کارشناسی به شما گفتم که توجه کنید، امروز سهامداران خرد ما نیاز دارند که شما ابزار لازم برای پوشش ریسک بورس و حمایت از آنها را به کار گیرید.

مجید عشقی در صحن علنی مجلس چه گفت؟ | بورس و اقتصاد عشقی اداره می‌شود | حمایت رییس مجلس از سهامداران خرد

وی ادامه داد: ما از بورس و آقای عشقی توقع داریم، بحث نظارت و کنترل و روابط و رانت‌های اطلاعاتی که موجب می‌شود عده‌ای در بورس بهره مند شوند و عده‌ای آسیب ببینند که عمدتاً سهامداران خرد از نوسانات آسیب می‌بینند، ورود کند، این موضوع مستقیم به مدیریت بورس و نظارت و کنترل ذاتی مرتبط است که باید توجه کند.

منبع: نبض بورس

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها