خاندوزی در مجلس درباره بورس چه گفت؟

خاندوزی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۱۸ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت بورس، گفت: حرکت قیمت‌ها در بازار سرمایه همواره همراه با نوسان است و بازار بورس محلی برای حضور افراد ریسک‌پذیر است اما در عین حال بازدهی بیشتری نسبت به بازارهای رقیب دارد.
کد خبر: ۱۰۸۶۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۷ 09 November 2021

به گزارش بورس تابناک، سید احسان خاندوزی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۱۸ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت بازار بورس، گفت: حرکت قیمت‌ها در بازار سرمایه همواره همراه با نوسان است و بازار بورس محلی برای حضور افراد ریسک‌پذیر است اما در عین حال بازدهی بیشتری نسبت به بازارهای رقیب چون بازار طلا، مسکن و سکه دارد و همین امر آینده روشنی را به سرمایه‌گذاران بلندمدت بازار بورس نوید می‌دهد.

خاندوزی: برنامه دولت حمایت از بازار بورس و سهامداران خُرد است

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: برنامه دولت حمایت از بازار سرمایه و به ویژه سهامداران خرد با استفاده از تقویت جدی بازار گردانی، تقویت صندوق تثبیت بازار، بهره‌گیری از اوراق تبعی و تشویق سهامداری غیرمستقیم از سوی مردم می‌باشد

همه می‌دانند اقتصاد ایران در یکی از مهم‌ترین نقطه‌های تحولی قرار دارد. بیش از یک دهه رشد اقتصادی صفر و تورم بی‌سابقه بخش عمده‌ای از بنگاه‌های اقتصادی را با چالش مواجه کرده است. سوء مدیریت گذشته در بازار سرمایه منجر به رشد بی‌منطق و حبابی شاخص بورس در نیمه اول سال ۱۳۹۹ و کاهش چندین برابری آن در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ شد که منجر به زیان و حتی خشم بخش مهمی از سهامداران خرد گردید.

رشد شاخص در دوره آقای رئیسی اتفاق افتاد

وی در ادامه اظهار کرد: متاسفانه با این سوء‌مدیریت، بازار سرمایه که فرصت توسعه برای کشور است به چالش‌ طولانی تبدیل شد که امروز نیز ادامه دارد. از ۲۸ خردادماه سال ۱۴۰۰ تا به امروز که دولت آقای رئیسی بر سرکار آمد و امید در بازار ایجاد شد شاهد رشد شاخص بورس بودیم. در بورس کالا نیز در هفت ماهه امسال بالغ بر ۳۸ میلیون تن انواع محصول معامله شده است که نسبت به ۱۲ ماه سال گذشته رشد کرده است.

خاندوزی در ادامه تاکید کرد: سیاست دولت ثبات در بازار سرمایه و سایر بازارها می‌باشد. بازار سرمایه باید شفاف بوده و قابل نظارت باشد. سازوکار نظارت در بورس باید شفاف شود. متاسفانه نظارت در بازار بورس آن طور که باید ساماندهی نشده است. از سازمان بورس و اوراق بهادار انتظار می‌رود تا پایان امسال این موضوع را به سرانجام برساند، اما در بحث نحوه ارتباط تامین مالی کسری بودجه با بازار سرمایه باید بگویم متاسفانه ریل غلط بودجه ۱۴۰۰ که بارها به دولت گذشته تذکر دادیم دولت جدید را با کسری بودجه بی‌سابقه‌ای مواجه کرده است، اما از ابتدای حضورم در وزارتخانه کوشیدم تا مخارج دولت بدون استفاده از منابع بانک مرکزی و حداقل استفاده از انتشار اوراق مالی تامین گردد که خوشبختانه این امر محقق شد.

وزیر اقتصاد در پایان بیان کرد: وظیفه ما در وزارت اقتصاد به عنوان ریاست شورای عالی بورس نظارت بر ایجاد بازاری شفاف، کارآمد و رقابت‌پذیر می‌باشد. پیش‌بینی پذیر کردن آینده اقتصاد، کاهش مجوزهای غیرضرور و تسهیل مقررات مربوطه به اعتمادپذیرکردن بازار و اقتصاد کمک می‌کند که از همه دستگاه‌ها انتظار همکاری می‌رود. برنامه دولت حمایت از بازار سرمایه به ویژه سهامداران خرد با استفاده از تقویت بازارگردانی، تقویت صندوق تثبیت بازار، بهره‌گیری از اوراق تبعی و تشویق سهامداری غیرمستقیم می‌باشد.

توصیه خاندوزی به سهامداران 

وزیر امور اقتصادی و دارایی تأکید کرد: کسانی که اطلاعات کافی ندارند نباید مستقیماً به بازار بورس وارد شوند و باید با سهامداری غیرمستقیم و سپردن کار به دست تأمین سرمایه‌های متخصص به این حوزه وارد شوند. در نظم طبیعی بازار سرمایه، وزارت اقتصاد متولی شفافیت، نظارت، نقدشوندگی، زیرساخت‌های سالم بازار و … است و فراز و فرود هر یک از این زیرشاخص‌های بورس به سیاست‌های دولت و مجلس در بخش‌های صنعتی، بانکی، پالایشی، معدنی، خودرویی و… بستگی دارد.

نظری: سرمایه مردم در بازار بورس دود شد

سید غنی نظری در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی و بعد از گزارش وزیر اقتصاد درباره بورس بیان کرد: سرمایه مردم در این بازار دود شد. آقای خاندوزی شما چه کاری برای اقشار مختلف مردم در این بازار انجام دادید؟ شما می گویید اظهار نظر نمایندگان و متخصصین باعث ریزش بورس می شود. این چه بورسی می باشد که با یک اظهار نظر اینگونه موجب تغییرات می شود.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس افزود: حقوقی های این بازار، سهامداران خرد را بیچاره کرده اند. بورس کالا هنوز در ید سهامداران عمده می باشد. اینها بازار سیمان و فولاد را هم به دست دارند. آقای خاندوزی ما امروز مهمتر از بورس دغدغه ای نداریم. روزانه هزار پیامک برای ما نمایندگان می آید که از ما مردم دفاع کنید. شما برای این وضعیت چه  برنامه ای دارید؟

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه بورس یعنی شفافیت تاکید کرد: آیا در بورس شفافیت وجود دارد؟، اینکه یک شخصی در بازار سرمایه ۱۰۰ میلیون تومان حقوق می گیرد یعنی شفافیت؟ ساز و کار شفافیت را مورد توجه قرار دهید. این شرکت های سوری بر اعتماد مردم ضربه وارد می کند. شما باید دست دلالان را از این بازار کوتاه کنید.

نظری در پایان اضافه کرد: دخالت دولت و ورود اوراق، بازار سرمایه را به هم ریخت. ما با این موضوع مخالف نیستیم ولی این کار در زمان نامناسب و شرایط نامناسب انجام شد. متاسفانه اگرچه بازار بورس در این سال ها رشد داشته ولی سال گذشته به خصوص در این سه ماه گذشته وضعیتی حتی بدتر از دولت قبل را تجربه کرده است.

احسان خاندوزی در مجلس درباره بورس چه گفت؟ | سرمایه مردم در بازار بورس دود شد
 
 

رضاخواه: برنامه دولت برای جبران اتفاقات سال گذشته در بورس چیست؟

مجتبی رضاخواه در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی و بعد از گزارش وزیر اقتصاد درباره بورس اظهار کرد: سال گذشته دولت خبط بسیار بزرگی کرد و مردم را حتی آنهایی که آموزش کافی برای استفاده از بورس ندیده بودند، تشویق و ترغیب برای حضور در این بازار کرد بعد از آن شاهد نزول بسیار بزرگ بورس بودیم. از وزیر اقتصاد می‌خواهم توضیح دهند که دولت در سال گذشته در این نزول دخالت داشته است و یا این کار برای تامین بودجه بوده یا خیر؟. همچنین دولت فعلی چنین قصدی را دارد یا خیر؟

احسان خاندوزی در مجلس درباره بورس چه گفت؟ | سرمایه مردم در بازار بورس دود شد

وی ادامه داد: آقای خاندوزی اشاره داشت که باید ریل‌گذاری اصلاح شود. سوال این است که اگر این اتفاق رخ ندهد باید مردم توان اصلاح ریل‌گذاری را بدهند؟

این نماینده مجلس شورای اسلامی بازار بورس را بازاری پرنوسان خواند و گفت: هروقت قیمت ارز بالا می‌رود بازار بورس هم صعودی می‌شود. برنامه دولت برای جبران اتفاقات سال گذشته چیست؟ ان‌شاءالله که دولت فعلی به دنبال تثبیت نرخ ارز است.

رضاخواه در پایان گفت: اگر نرخ سود بین بانکی افزایش یابد که ظاهرا این اتفاق هم رخ داده باعث می‌شود که بانک‌ها به جای سرمایه گذاری در بورس نقدینگی را در بین خود جابه‌جا کنند.

منبع: نبض بورس 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان