بازدید 11332
بسته ویدیویی «تابناک»

از شروع انقلاب رومانی تا اعدام چائوشسکو / خلخالی: به لینکلن و جورج واشنگتن افتخار می‌کنیم / پهپادهای یمن برای شناسایی و بمباران متجاوزین/ نه نکته برای فائق آمدن بر دفع الوقت / زیست شبانه در رم / بنزین زدن سریع‌تر است یا شارژ برقی؟

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها پیرامون رویداد‌های سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۰۸۴۸۳۷
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۴ 31 October 2021

از شروع انقلاب رومانی تا اعدام چائوشسکو / خلخالی: به لینکلن و جورج واشنگتن افتخار می‌کنیم / پهپادهای یمن برای شناسایی و بمباران متجاوزین/ نه نکته برای فائق آمدن بر دفع الوقت / زیست شبانه در رم / بنزین زدن سریع‌تر است یا شارژ برقی؟

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 

 

از شروع انقلاب رومانی تا اعدام چائوشسکو

انقلاب دسامبر رومانی که در دسامبر سال 1989 رخ داد و بخشی از انقلاب‌های 1989 محسوب می‌شود، شاید یکی از دراماتیک‌ترین انقلاب‌های قرن بیستم باشد. پس از چهل سال حکومت یک نظام کمونیستی با سیاست‌های اقتصاد ریاضتی، تصمیم به اخراج یک کشیش در شهر تیمیشوارا جرقه شورش‌هایی بود که در طی چند روز باعث سقوط حکومت نیکولای چائوشسکو شد. پس از شورش‌های تیمیشوارا طبق روال همیشه چائوشسکو تصمیم گرفت که برگزاری تظاهرات در بخارست قدرت در خطر خود را تحکیم و حمایت مردم از دولت خود را نشان دهد. تعداد زیادی از کارگران با تهدید به اخراج به میدان کاخ که بعدها میدان انقلاب نامیده شد آورده شدند و مراسم به صورت زنده از تلویزیون ملی پخش شد.اما جمعیت حاضر که همه ناراضی از شرایط موجود بودند به جای تشویق‌های همیشگی شروع به اعتراض کرده و نظم مراسم به هم خورد، پخش این اعتراض گسترده از تلویزیون ملی برای چائوشسکو نتیجه معکوس داشت. مردم به خیابان‌ها ریختند و نظامیان نیز با حمایت از مردم به چائوشسکو پشت کردند. سازمان امنیتی رومانی، سکوریتاته توان کنترل شرایط را نداشت و چائوشسکو مجبور شد که با همسرش سوار بر هلیکوپتر فرار کند. اما نتوانست مدت زیادی پنهان شود و نهایتا دستگیر، محاکمه و اعدام شد. تصاویر این لحظه تاریخی و محاکمه و اعدام رئیس‌جمهور رومانی سوسیالیست را با زیرنویس فارسی در ویدیو تابناک ببینید. (هشدار: این ویدیو شامل تصاویری است که ممکن است برای همه مخاطبان مناسب نباشد.)

 

 

خلخالی: به لینکلن و جورج واشنگتن افتخار می‌کنیم

محمد صادق صادقی گیوی معروف به صادق خلخالی قاضی شرع در سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی ایران، در ابتدای سال 1359 به رم پایتخت ایتالیا سفر کرد و در آنجا درباره مسائل قضایی، پرونده ها و همین طور درباره فرار محمدرضا پهلوی در کنفرانس خبری در هفتم فروردین 1359 موضع گیری کرد. او در بخشی از این کنفرانس حرف‌های جالبی درباره نمادهای آمریکا زد. در این فیلم قدیری ابیانه که در آن زمان سفیر ایران در ایتالیا بود، در نقش مترجم خلخالی حضور دارد.

 

 

پهپادهای یمن برای شناسایی و بمباران متجاوزین

جنگ در یمن همچنان ادامه دارد و ائتلاف سعودی نتوانسته با وجود هزینه بسیار بالا، موفقیتی در اشغال یمن داشته باشد. بخشی از این شکست نتیجه عملکرد خاص نیروهای یمنی است. نیروهای یمنی برای انجام حملات موشکی و هدف قرار دادن مواضع دشمن در سواحل غربی، ابتدا با پهپادهای خود عملیات رصد و شناسایی انجام می‌دهند و سپس اقدام به هدف گیری و بمباران می‌کنند. یمنی‌ها این پهپادها که کپی پهپادهای غربی است را با عناوین «قاصف» (با دو باله در قسمت جلویی و دو باله کشیده در عقب) و «راصد» (با فرم مثلثی) خوانده‌اند. تصاویر یکی از این عملیات‌های شناسایی را با هواپیماهای بدون سرنشین کوچک را در تابناک می‌بینید.

 


نه نکته برای فائق آمدن بر دفع الوقت

همه ما در طول روز یا هفته ساعت‌ها وقت را هدر می‌دهیم و باید بدانیم که صرف مشغول بودن به امری به معنی سودمند بودن نیست تعداد ساعات زیادی صرف گوشی و شبکه های اجتماعی کردن به نحوی وقت هدر دادن است. در این ویدیو به ده نکته می‌پردازیم که با اعمال آنها می‌توانید از زمانتان بهره بیشتری ببرید و کارا‌تر شوید.

 

 

زیست شبانه در رم

«رم / Rome» بزرگترین و پرجمعیت‌ترین و همچنین مرکز ناحیه لاتزیو است. رم در کنار رودخانه تِوِره و در نزدیکی دریای مدیترانه قرار گرفته‌است. کشور واتیکان در درون شهر رم قرار گرفته‌است. رم یکی از مهم ترین مقاصد توریستی جهان محسوب می‌شود. کلوسئوم، موزه واتیکان، فواره تروی، پانتئون، رومن فروم، میدان ناوونا، موزه بورگزه، پله‎های اسپانیایی، قلعه سن آنجلو، کلیسای سنت پیتر و... بخش کوچکی از نقاط دیدنی رم محسوب می‌شود. پیش از این تصاویری از رم را در تابناک دیده‌اید و اکنون وقت تماشای بخش کوچکی از زیست شبانه در رم است.

 


بنزین زدن سریع‌تر است یا شارژ برقی؟

همیشه یکی از معایب خودروهای برقی زمان شارژ شدن باتری های آنها بوده در حالی که در مدت چند دقیقه شما می توانید باک خودروی بنزینی خود را پر کنید، اما تسلا یکی از پیشگامان تولید خودروی الکتریکی ادعا می کند که با روش هایی که در نظر گرفته مدت زمان رسیدن از یک خودروی بدون شارژ را از پر کردن یک باک خالی سریع تر کرده است. در این ویدئو به رقابت این دو می پردازیم تا ببینیم یک خودرو با باک خالی سریع تر به حالت بیشینه سوختی خود می رسد و یا یک خودرو الکتریکی با باتری خالی؟

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار