بازدید 5374

واکسیناسیون کرونا و تاثیر آن بر پیک ششم

در این گزارش دو پزشک متخصص به بیان توضیحاتی در خصوص تاثیر واکسیناسیون بر شدت و زمان وقوع پیک ششم پرداختند.
کد خبر: ۱۰۸۴۸۱۸
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۹ 30 October 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از میزان، با پایان پیک پنجم و سرعت گرفتن واکسیناسیون کرونا در کشور بسیاری از افراد نسبت به پایان این بیماری امیدوار شدند و این در حالی است که بسیاری از کارشناسان و متخصصان نسبت به وقوع پیک ششم هشدار داده اند و حال این سوال که مطرح می‌شود که چرا با وجود سرعت گرفتن واکسیناسیون پیک ششم در راه است؟!

بیشتر متخصصان معتقد هستند که به علت انجام واکسیناسیون در پیک ششم بیشتر با ابتلا مواجه هستیم و مرگ‌ومیر چندانی را مشاهده نمی‌کنیم و این در حالی است که همه آن‌ها بر این باورند این موضوع در خصوص افراد واکسینه شده صدق می‌کند و افراد واکسینه نشده بسیار زیاد در معرض ابتلا، بستری و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا قرار دارند.

در این گزارش دو پزشک متخصص به بیان توضیحاتی در خصوص تاثیر واکسیناسیون بر شدت و زمان وقوع پیک ششم پرداختند.

چرا با وجود سرعت گرفتن واکسیناسیون باز هم با روزانه حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ فوتی کرونا مواجه هستیم؟

مسعود یونسیان در گفت‌وگو با میزان در پاسخ به این سوال که چرا با وجود سرعت گرفتن واکسیناسیون باز هم با روزانه حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ فوتی کرونا مواجه هستیم؟، گفت: خدا را شکر واکسیناسیون در کشور سرعت گرفته است و این موضوع جای تقدیر دارد، اما واقعیت این است که ما به نسبت بسیاری از کشورها انجام واکسیناسیون را دیر آغاز کردیم.

وی ضمن اشاره به اینکه درست است که بیش از ۷۵ درصد جامعه ما یک دز و فراتر از ۴۵ درصد دز دوم واکسن را دریافت کرده اند، ادامه داد: اگر بپذیریم که افرادی که ۲ دز واکسنشان کامل شده و ۲ هفته هم از تزریق دز دومشان گذشته است، در برابر کرونا مصون هستند، در حال حاضر حدود ۳۱ درصد از جمعیت ما در مقابل این بیماری ایمنی دارند و در واقع از امروز این درصد از افراد مصون تلقی می‌شوند.

دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری کرونا با بیان اینکه مرگ‌ومیری که هم اکنون شاهد آن هستیم مربوط به افرادی که طی دو تا ۳ هفته اخیر و یا حتی برای مدت طولانی‌تر است که به این بیماری مبتلا و بستری شده اند، افزود: در آن زمان میزان افراد واکسینه شده کمتر بود و افرادی که حدود یک ماه پیش در مقابل کووید مصونیت داشتند، حدود ۱۱ تا ۱۲ میلیون نفر بودند که اگر این مقدار بر جمعیت بالای ۱۲ سال کشور تقسیم کنیم، حدود ۲۰ درصد می‌شود.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: نکته بعدی در این خصوص این است که ما داده‌های فردی را به صورت جزئی در اختیار نداریم، اما در کشورهایی که این اطلاعات در دسترس بوده بر اساس بررسی‌های انجام شده این نتیجه به دست آمده که حتی هنگامی که ۷۰ درصد جامعه واکسینه شده اند، آن ۳۰ درصدی که مصون نیستند به ویژه اگر در گذشته هم به این بیماری مبتلا نشده باشند، عمده بیماران بستری در بیمارستان و مرگ‌ومیرهای کرونایی را تشکیل می‌دهند.

افرد واکسینه شده مصونیت خوبی در برابر کووید دارند

وی توضیح داد: بنابراین افرادی که واکسینه شده اند از هم اکنون مصونیت خوبی در برابر کووید دارند به ویژه اگر ۲ هفته از تزریق دز دوم آن‌ها گذشته باشد و همچنین چنانچه افراد واکسینه شده در گذشته با علامت و یا بی علامت دچار کرونا شده باشند، میزان مصونیت آن‌ها بیشتر است و ما از آن‌ها انتظار ابتلای شدید و مرگبار نداریم.

افرد واکسینه نشده به نوع شدید کرونا گرفتار می‌شوند

عضو کمیته علمی کشوری کرونا متذکر شد: اما آن دسته از افرادی که هنوز دو دز خود را تزریق نکرده یا اینکه تا کنون هیچ واکسنی دریافت نکردند و پس از این هم دریافت نمی‌کنند، به این بیماری مبتلا می‌شوند و متاسفانه به نوع شدید آن هم گرفتار می‌گردند و به طور کلی هنوز برای اینکه مشاهده تاثیر کامل واکسیناسیون بر روند مرگ‌ومیر و بستری‌ها زود است.

پایان کرونا به سرعت واکسیناسیون در جهان بستگی دارد

این استاد دانشگاه در خصوص زمان پایان کرونا عنوان کرد: همه ما امیدوار هستیم که پایانی برای کرونا وجود داشته باشد و این بیماری سرنوشتی همچون آنفلوانزا داشته باشد، اما این امر به این موضوع بستگی دارد که ما و تمام دنیا با افزایش سرعت واکسیناسیون تا چه میزان از بروز جهش در این ویروس جلوگیری می‌کنیم و این اتفاق باید در تمام دنیا رخ دهد چرا که اگر با جهشی در گوشه‌ای از دنیا مواجه شویم، این جهش می‌تواند به راحتی به سایر نقاط جهان هم برسد.

آمیتیس رمضانی در گفت‌وگو با میزان در خصوص درصد افرادی که در کشور به عمد واکسن کرونا تزریق نمی‌کنند، گفت: ما از این موضوع که چند نفر در جامعه به عمد واکسن نمی‌زنند، آگاهی نداریم، چرا که روند واکسیناسیون در کشور همچنان ادامه دارد و به هر حال روزانه تعدادی از اشخاص واکسینه می‌شوند. البته هم اکنون سرعت واکسیناسیون مانند قبل نیست و نسبت به زمانی که تزریق واکسن به هفته‌ای ۱۰ میلیون دز رسیده بود، با کاهش همراه بوده است و آنگونه که ما انتظار داشتیم که از این رقم عبور کند، نشد و پایین‌تر از آن هم آمد.

تاخیر در روند واکسیناسیون به ضرر همه است

وی ضمن اشاره به اینکه این موضوع مشخص نیست که چند درصد از افراد واکسینه نشده قصد انجام این کار را ندارند و یا اینکه چه تعداد از افراد بنا به شرایط به تزریق واکسن اقدام نکردند و دریافت آن را در برنامه خود دارند و به طور کلی نمی‌توان این دو گروه را از هم جدا کرد، ادامه داد: آنچه مشخص است این است که هر چه قدر روند تزریق واکسن چه از روی عمد و چه به طور غیر عمد طولانی‌تر شود، به ضرر همه تمام می‌شود.

عدم تزریق واکسن از روی عمد حق الناس است

دبیر انجمن متخصصین عفونی کشور با بیان اینکه اینگونه نیست که عدم تزریق واکسن کرونا مسئله‌ای شخصی باشد و این موضوع تمام افراد جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، افزود: شاید بتوانیم در خصوص برخی واکسن‌ها نظیر هپاتیت B این موضوع را عنوان کنیم که تزریقشان تا حد زیادی شخصی است، اما در مورد بیماری‌هایی مثل کرونا عدم تزریق واکسن از روی عمد حق الناس است چرا که شخصی که از دریافت واکسن خودداری می‌کند تنها به خود و خانوادش آسیب نمی‌رساند و همه جامعه را با مشکل مواجه می‌کند.

این متخصص عفونی متذکر شد: ما اگر نتوانیم ۸۵ درصد جامعه را در مقابل این بیماری واکسینه کنیم، امکان کاهش میزان گردش ویروس را نداریم و این همه تلاش برای رسیدن به این امر بی نتیجه می‌ماند. ویروس کووید ۱۹ واقعا سرکش است و اگر نتوانیم آن را کنترل کنیم ممکن است برای ما درد سرهای فراوانی را به همراه داشته باشد و از این رو همه افراد باید واکسن بزنند تا بتوانیم کنترل این بیماری در دست بگیریم و اشخاصی که واکسن نمی‌زنند سبب بروز آسیب‌های فراوانی به جامعه می‌شوند.

واکسیناسیون شدت پیک ششم را کاهش می‌دهد

وی اظهار کرد: در ابتدای آغاز واکسیناسیون در کشور ما تعداد واکسن‌ها محدود بود و تعداد زیادی از افراد تمایل داشتند که واکسن بزنند، اما طی ۲ تا ۳ ماه اخیر که واکسن به مقدار مناسب در دسترس قرار گرفته است، افراد باید هر چه سریع‌تر برای دریافت آن اقدام کنند تا با پیک ششم مواجه نشویم و اگر هم این پیک را تجربه می‌کنیم، با شدت بسیار کمتر و مقدار مرگ‌ومیر پایین‌تر آن را سپری کنی و به طور کلی هر چه زوتر به نقطه مطلوب خود در زمینه واکسیناسیون برسیم هم می‌توانیم از وقوع پیک‌های بعدی جلوگیری کنیم و هم اینکه اگر با آن‌ها مواجه شویم، مرگ‌ومیری و آسیب کمتری خواهیم داشت.

واکسیناسیون در کشور چه زمانی به حد مطلوب خود می‌رسد؟

این پزشک متخصص در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی می‌کنید، واکسیناسیون در کشور چه زمانی به حد مطلوب خود برسد؟ توضیح داد: به نظر می‌رسد تا اواسط و نهایتا آخر آذر ماه افرادی که واقعا قصد واکسن زدن را دارند و با جامعه سازگار هستند، به انجام این کار اقدام کنند و روند واکسیناسیون تا آن زمان تقریبا به پایان برسد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل