بازدید 26184

وجود ۴ «بیوه زن» در برابر هر «بیوه مرد»

یک هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، با اشاره به آخرین سرشماری کشور در سال ۹۵، گفت: تقریبا ۲۰ درصد گروه جمعیتی افراد بدون همسر را "مردان" تشکیل می‌دهند و در برابر هر «بیوه مرد» چهار یا پنج «بیوه زن» وجود دارد.
کد خبر: ۱۰۸۴۵۷۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷ 28 October 2021

 

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، دکتر محمد تقی کرمی قهی، در نهمین کنگره ملی آسیب‌شناسی خانواده و پنجمین جشنواره ملی خانواده پژوهی، اظهار کرد: مطابق با سرشماری سال ۸۵، آمار زنان بدون همسر بر اثر طلاق ۳۵۲ هزار و ۲۸۸ نفر بوده است که با رشد دو برابری طی پنج سال به ۷۱۲ هزار نفر در سال ۹۵ رسیده است. از سوی دیگر در سال ۸۵ آمار مردان بدون همسر بر اثر طلاق ۱۳۹ هزار و ۷۸۷ نفر بوده که در سال ۹۵ به ۳۹۹ هزار نفر رسیده است.

وی ادامه داد: آمار‌های خام طلاق در ایران در فرآیند ۱۵ ساله‌ای بیش از سه برابر افزایش داشته است که این آمار تغییر درشتی محسوب می‌شود و مصداق یک تغییر اجتماعی برجسته است. در این بین، اما دو نگاه کلی نسبت به مساله طلاق وجود دارد. نگاه نخست طلاق را مساله‌ای اجتماعی می‌داند و نگاه دیگر طلاق را امری عادی و قابل توقعی می‌داند چراکه در مسیر صنعتی شدن افزایش آمار طلاق نیز طبیعی است.

این هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، با نگاهی به دو گفتمان یاد شده افزود: گفتمانی که طلاق را مساله جامعه ما می‌داند معتقد است که خانواده‌ها با طلاق در معرض خطر قرار می‌گیرند و از این رو باید نسبت به آن نگران بود و فکری برای آن کرد. در این راستا سیاست گذاران در برنامه ششم توسعه و در پیش نویس برنامه هفتم توسعه مساله کاهش نرخ طلاق و سپس کاهش نرخ رشد طلاق را مطرح کرده‌اند.

وی ادامه داد: پیش‌تر تصور می‌شد می‌توان سالی پنج درصد طلاق را کاهش داد، اما پس از عملی نشدن آن این طرح مطرح شد که سرعت رو به رشد نرخ طلاق را باید کاهش داد. گفتمان دیگر، اما طلاق را مساله نمی‌داند و معتقد است، چون طلاق را در مقایسه با ازدواج می‌سنجیم تصور می‌کنیم طلاق یک مساله است و باید برای آن نگران بود. حال اگر آمار را تغییر دهیم و نسبت طلاق را با خانوار‌های موجود در نظر بگیریم؛ آمار طلاق نگران کننده نخواهد بود. در حالی که هر دو این گفتمان‌ها مشکل دارند.

کرمی با بیان اینکه ما در یک بازی «مساله مندی» یا «مساله‌مند نبودن» طلاق، گروه‌هایی که درگیر وضعیت ترومای اجتماعی طلاق هستند نظیر زنان سرپرست خانوار و زنانه شدن فقر را نایده می‌گیریم، تصریح کرد: با نگاه بالینی و روانشناسانه به طلاق می‌توان بخشی از آمار طلاق را کاهش داد، اما روند افزایش طلاق چه به صورت مطلق و چه نسبی ادامه خواهد داشت چراکه جامعه در ابعاد ذهنی و عینی اقتضای طلاق را دارد و روز به روز طلاق افزایش خواهد داشت و اینکه بخواهیم با طلاق اصطلاحا «در اُفتیم» اتلاف وقت است.

وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: باید در سطح سیاست گذاری یاد بگیریم برای دوران پس از طلاق چه کنیم و باید بیاموزیم چطور می‌توان با طلاق زندگی کرد. دوگانه پیشگیری از طلاق یا انکار واقعیت طلاق هردو به شکست خواهند رسید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۲۴
من و اینهمه خوشبختی محالهههههههه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
حالم ازت بهم می خوره با این طرز تفکر احماقنت
من خانمی هستم که به هیچ وجه تا حالا به کسی توهین نکردم ولی در مورد شما ،، حرف خودتون باعث توهین به خود شما شد.
بهروز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
بی جنبه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
دنیا گرد است مشتی .. شاید برای ناموس خودت هم اتفاق بیفتد
یعنی دیگران هم همین حس را به ناموست داشته باشند خوبه دیگه ؟؟
نرخ طلا رو درست کنین نرخ طلا ق هم درست میشه
هر مرد تا ۴ تا زن. مشکل حل میشه.
مهریه کم حق طلاق به عهده مرد حتی ازدواج مجدد بدون رضایت زن....
درستش اینه...نه دستکاری در قوانین شرع...
یا کلا اسلامی یا کلا غربی....
نظرم اینه
وقتی توزیع میشن هر 40 زن به یک مرد میرسه
بیوه کلمه بی ادبانه ای هست. میتونید بگین مجرد
اتفاقا آمارها همیشه تولد مردان بیشتر بوده ،ولی مردان امروز نه خودشان راغب به ازدواج هستند نه شرایط اقتصادی این اجازه رو میده . و این نامتوازنی را در جامعه تشکیل داده ،و اینکه اکثر خانمهای بیوه که بچه دارند دیگه قصد ازدواج ندارند بخاطر مشکلاتی که سرراهشان هست.
البته کاملا طبیعی هست نه در ایران بلکه همه جا، چرا طول عمر اقایان در همه جا کمتر از بانوان همان جا است
این چه جور آمار این آمار یک طرفش مرد یک طرفش زن اگر مردها جدا شدن خوب از زنها هم از مردان طلاق گرفتن یعنی که باید مساوی باشه مردان از آدم‌های فضای با خانم ها از فضایها طلاق نگرفتن که
چه تیتر بیخود نژاد پرستانه ای
بیوه مرد؟؟ بیوه مرد دیگه چیه اسکل. بیوه ینی زنی که شوهرش مرده.
بایدشرایط طلاق پیچیده تر وسخت تر وطولانی تربشه تا با هر مشکلی کوچک سریع نرن قهر وسمت دادگاه وطلاق باید عبرت باشن برای بقیه خانوادها از روند رسیدگی هراس داشته باشن تا با هربحث کوچک اقدام به طلاق نکنند که این بچه های بی گناه آواره بشن.
برای همینه که میگند هر مرد باید چهار زن بگیره.
پیش گیری از طلاق با راهکارهای مناسب کاملا ممکن است. باید به فرزندانمان صبوری و خویشتن داری و تحمل و تعامل با دیگران را بیاموزیم. قبل از ازدواج آنها را چند جلسه با مشاور آشنا کنیم و ... این موارد قطعا در پیش گیری نسی از طلاق موثر است
محکم ترین دلیل برای گرفتن چهار زن.
عمده طلاق مال اعتیاد است اعتیاد را جل کنید از طریق اموزش و مجرم دانستن معتاد خدا لعنت کند انی که با حرف های قشنگ و لی باطن شیطانی گفت معتاد یک مریض است نه یک مجرم و امار اعتیاد را بالا برد معتاد یک مجرم مریض است
چقدر آمارهامون به روزه
این هم عبارت جدید : " بیوه مرد"
شعور هم خوب چیزی است برای انسان .
فقط در یک حالت این امر ممکنه که مردها ازدواج مجدد کنند و خانمهای مطلقه ازدواج مجدد نکنند در غیر این صورت به هیچ وجه این آمار نمیتونه درست باشه. اگر اینگونه هم باشه باید حداقل آمار ازدواج بره بالا. حالا جالبی قضیه اینجاست که آمار ازدواج هم کاهش نشون میده. الله و اعلم تو این کشور همه چی ممکنه حتی تضاد آمار
اون قشری به چند همسری علاقه داره و توانشم داره ما مردم نیستیم پس نیازی نیست تو گوشمون از این حرفها و امارا بخونید هیچ وقت این کار مورد قبول اکثریت قرار نمیگیره
مرحبا درسته گرونی را برطرف کنید درست میشه
یعنی یک مرد چند تا زن را طلاق داده که آمار این شکلیه یه کم آمارها تون رو تا حد دیپلم کنید نه زیر مهدکودک
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی