بازدید 4349

خلیلزاد: آمریکا باید با طالبان تعامل داشته باشد

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه سابق دولت آمریکا از دولت بایدن خواست تا برای جلوگیری از فروپاشی افغانستان با طالبان تعامل داشته باشد.
کد خبر: ۱۰۸۴۴۸۹
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۰ 27 October 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا از الجزیره، خلیلزاد که هم که از سمت خود به عنوان مذاکره کننده ارشد دولت آمریکا با گروه طالبان استعفا کرده است، چهارشنبه شب در مصاحبه‌ای با بنیاد کارنگی برای صلح بین المللی گفت: دولت بایدن باید با طالبان برای کمک به کاهش بحران انسانی که اکنون در افغانستان در حال گسترش است، تعامل کند.

وی در ادامه از رهبری کنونی طالبان در افغانستان دفاع کرد و در عین حال اشرف غنی رییس جمهوری پیشین افغانستان را مسئول شکست مذاکرات صلح و سقوط کابل دانست.

نماینده ویژه سابق دولت آمریکا در امور افغانستان مدعی شد که فروپاشی دولت جدید طالبان در کابل باعث ایجاد بحران انسانی عظیم و مهاجرت میلیون‌ها افغان، بی ثباتی منطقه و ایجاد فضایی برای تروریسم می‌شود.

وی گفت که طالبان به دنبال روابط عادی با ایالات متحده هستند و از واشنگتن می‌خواهند سفارت خود را در کابل بازگشایی، تحریم‌های مالی را لغو و کمک‌های اقتصادی ارائه کند.

کناره گیری خلیلزاد کمتر از دو ماه از خروج آشفته و پر هرج و مرج آمریکا از افغانستان اتفاق می‌افتد که بدلیل این تصمیم دولت جو بایدن در داخل و خارج از آمریکا تحت فشار و انتقادات بیشماری قرار گرفته است.

خلیلزاد در سپتامبر (مهر) ٢۰١٨ از سوی مایک پمپئو وزیر خارجه سابق آمریکا به عنوان فرستاده ویژه آمریکا در افغانستان منصوب شد. او سال‌ها هدایت گفتگو‌های آمریکا با گروه طالبان در افغانستان را بر عهده داشت و از شخصیت‌های کلیدی مذاکرات سازش با این گروه بود.

پس از ۹ دور مذاکره، سرانجام در فوریه (بهمن) ۲۰۲۰ یک توافقنامه توسط خلیلزاد و «عبدالغنی برادر» معاون سیاسی طالبان با حضور «پمپئو» وزیر امور خارجه دولت ترامپ به امضا رسید.

خلیلزاد در مذاکرات اخیر میان دولت موقت طالبان و هیات آمریکایی، اما حضور نداشت.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی