بازدید 23520

چرا قضات برای گرفتن پروانه وکالت باید آزمون بدهند!؟

رئیس دیوان عدالت اداری با اشاره به مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی در خصوص منع کردن کانون‌های وکلای دادگستری برای دادن مجوز وکالت به قضات گفت: با توجه به کدام نظر کارشناسی مقرر شده است که یک قاضی بعد از سی سال تلاش در حوزه قضاوت برای دریافت پروانه وکالت، باید آزمون بدهد؟
کد خبر: ۱۰۸۳۰۵۶
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹ 19 October 2021

به گزارش تابناک به نقل از دیوان عدالت اداری، حجت الاسلام و المسلمین حکمتعلی مظفری، رئیس دیوان عدالت اداری، در نطق پیش از دستور جلسه هیات عمومی، ضمن گرامیداشت هفته وحدت و تبریک به مناسبت میلاد پیامبر گرامی اسلام (ص) و امام جعفر صادق (ع)، گفت: وحدت و همبستگی مسلمانان رمز پیروزی در برابر دشمنان است از این رو مسلمانان باید با اتحاد و انسجام تلاش کنند توطئه‌های دشمنان را خنثی کنند.

رئیس دیوان عدالت اداری به مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی در خصوص منع کردن کانون‌های وکلای دادگستری برای دادن مجوز وکالت به قضات اشاره کرد و گفت: انتظاری که از مجلس شورای اسلامی به عنوان یک نهاد قانون گذار داریم این است که در تصمیمات خود کارشناسی مبتنی بر آسیب شناسی و انجام کار اقناعی را سرلوحه کار خود قرار دهد.

حجت الاسلام و المسلمین مظفری محور همه تصمیمات را قانون دانست و افزود: اگر رتبه بندی در خصوص قانون مداری صورت گیرد قوه قضائیه و مخصوصا قضات دستگاه قضا، در بالاترین رتبه قانون مداری قرار می گیرند چرا که خود را مدافع قانون می دانند و قلمی که می زنند براساس قانون است و به حرمت قانون و قانون مداری و جایگاه واضعان قانون، برای تصمیمات و جایگاه مجلس شورای اسلامی احترام قائل هستیم.

وی افزود: بخشی از قضات بازنشسته که پروانه وکالت دارند، کار نمی کنند و تعداد بسیار محدودی از قضات بعد از بازنشستگی کار وکالت انجام می دهند و مشخص نیست کجای کار مشکل داشته است که با پیشنهاد یکی از نمایندگان موضوع بررسی و بدون اینکه نظر کارشناسی ضمیمه آن باشد مصوب می شود.

رئیس دیوان عدالت اداری اعطای پروانه وکالت به قضات را براساس قانون دانست و افزود: متاسفانه رسانه ها مصوبه اخیر مجلس را رفع تبعیض و رانت تلقی کرده اند که این ادعا با توجه به قانونی بودن اعطای پروانه مطابقت ندارد و این ادبیات در شان دستگاه قضایی و قضات نمی باشد.

مظفری با اشاره به اینکه باید تمام ابعاد این قضیه بررسی شود و سهم قضات در وکالت مشخص شود، گفت: با توجه به کدام نظر کارشناسی مقرر شده است که یک قاضی بعد از سی سال تلاش در حوزه قضاوت برای دریافت پروانه وکالت، باید آزمون داده و کارآموزی انجام دهد و متاسفانه از طریق برخی رسانه ها شرایط طوری نشان داده می شود که دستگاه قضایی موافق این مصوبه بوده است.

رئیس دیوان عدالت اداری در پایان با اشاره به اینکه قوه قضائیه و جامعه قضایی کشور همواره در سنگر قضا پای کار بوده و هیچ سستی و کم کاری در این زمینه نداشته و نخواهد داشت، گفت: با توجه به همه نقدهایی که وجود دارد ما تابع قانون هستیم و امیدواریم این مصوبه در شورای نگهبان مورد بررسی عالمانه واقع شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۸
انتشار یافته: ۱۸
به این دلیل که اگر مثل بقیه بخش های این مملکت قاضی هم با روابط به آن سمت محترم گماشته شده است بعد از 30 سال بدخت کردن ملت مجددا امکان پول دراوردن از بخش خصوصی را نداشته باشد.
از قدیم گفتن آن را که حساب پاک است از محاصبه چه باک است، اگر 30 سال واقعا کارشناسی قضاوت کرده نباید از رقابت با جوانان صفر کیبلومتر نگران باشد.
در ضمن اگر این قانون از قبل بود ، تا الان دادستان های محترم به عنوان مدعی العموم جلوی انحصار ظالمانه وکالت در کشور را گرفته بودند ولی چون اکثر قضات محترم منتظر بازنشستگی بودند چشم خود را بر این ظلم را بر جوانان و جامعه مظلوم بسته بودند.
لطفا انتشار دهید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
بله جناب واقعا همینطور است
چون كار قضاوت اش بر اساس دانش و سواد شا نبوده
بر اساس معرفي و پارتي بازي بوده
لذا براي كار علمي بايد ازمون بده.........................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
با این حساب یعنی هر چی قاضی بوده همه بیسواد بودند؟ عجب. شما تا حالا کلمه انصاف به گوشت خورده؟
اگه یه قاضی وکیل شه اونم بعد از بازنشستگی خیلی راحت میتونه در پرونده ها دست ببره و تبانی کنه قاضی که حقوق بازنشستگی خوب میگیره چه نیازه بره وکالت جای جوون ها رو هم اشغال کنه جناب قاضی؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
این چه ربطی داره به اینکه قاضی دوباره باید امتحان بده؟ اصل حرف اینه کسی که سی سال پرونده های مختلف رو داوری کرده و رای صادر کرده و با هزاران وکیل سر و کار داشته این منطقیه که مثل یک فرد تازه کار بره آزمون وکالت بده و دوره کارآموزی رو در کنار یک وکیلی بگذرونه تازه بره وکالت انجام بده؟
به نظرشمااگرقضات بعدازبازنشستگی امتحان وکالت بدهندوازآنها متون فقه و قانون تجارت وجزاوثبت وآئین دادرسی مدنی وکیفری ازطریق سازمان سنجش گرفته شود موفق به کسب نمرات قبولی می شوند؟
رانت، رانت است حاج آقای گرامی چه برای قضا چه برای اجرا و تقنین

از شما در این جایگاه رفیع انتظاری دیگری میرفت
اگر واقعا سي سال با علم قضاوت کرده پس بايد الان آزمون وکالت برايش مثل آب خوردن و تفريحه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
عموجون. حرف از امتحان نیست. حرف اصلی کارآموزی وکالت هست. یعنی این قاضی بعد سی سال باید بره پیش همون وکلایی که تا قبل باهاشون سر و کله میزده الان باید بره پیششون دوره. این عقلانیه؟
همین استدلال ایشان ضرورت ازمون را می رساند که می گوید رانت نیست و قانونی هست !!! بله قانونی هست . ولی رانت قانونی هست و ناعادلانه
اندکی احتمالی میدم منظور مقنن این بوده که آقایون قضات به بازنشستگی خود اکتفا نموده و جا برای وکلای جوان باز شود و با این مانع ایشان به دنبال کار وکالت نیاین، جناب مظفری هم آمار دقیق ندارند توی استان ما نود درصد قضات بعد از بازنشستگی وکیل میشوند و بسیار فعال هم هستن! و تا این افراد با این تجربه و سابقه جذب وکالت شوند مردم گرفتار کارهاشون به جوانان نمیسپارند...
اصلا کلیت این طرح برای ایجاد اشتغال و رونق کسب و کاره حالا یه قاضی بازنشسته که حداقل 60سال سن داره با حقوق بازنشستگی حداقل 30میلیون چرا باید بیاد یه شغل رو تو کشور اشغال کنه این مصداق زیاده خواهی نیست؟اون وقت جوانانی باشند که با 25سال و در اوج شایستگی بیکار باشن!!
چی فکر میکردیم چی شد
چون قانون فصل الخطاب هست حاج آقا!!
در اصل باید وکیل شدن قضات ممنوع شود.
با این سخنان شما یعنی حتما قضات نمی توانند نمره قبولی اخذ کنند وگرنه نباید نگران باشند و شاید به سازمان سنجش اعتماد ندارند
اصلآ نباید به بازنشتگان هیچ قوهای که باز نشصت شدهاند پروانه وکالت وسر دهتری که هیچ حتی سوپری وبنگاه معاملاتی داد پس فارغ التحصیلان دانشگاه وجوانان بیکار باید چه کار کنند قانون اساسی را زیر پا گذاشتی باز نشصته حقوق میگیرد مخصوصآ قضات که نظر قاضی بالاتر از قانون است نظر قاضی یعنی گرفتن پول کدام قاضی خانه ندارد یا ماشین ویلا یا شراکت در چاهای کشاورزی وبرج سازی زمین خواری دریا خواری کوه خواری درتهران وشمال
جناب مظفری اگر من نماینده مجلس بودم حتی میگفتم قضات بازنشسته مجاز نیستند وکالت انجام بدهند میدانی چرا؟ چون قاضی بازنشسته برای اینکه خودش را وکیل مجرب به موکلش نشان دهد از رانت خود وازهمکاران شاغل درامر قضا میخواهد نسبت به موکلش رای به نفع صادر کند وقطعا این رانت وحق وناحق بوجود میاید وهمچنین این روش میتواند برای ان قاضی وکیل یک تبلیغاتی خوبی باشد دربین مردم که فلان وکیا فلان پرونده منو درعرض دوماه به بار نشاند لذا چرا نباید امتحان بدهند چرابایددرکاروکالت شرکت کنند؟ این درحق جوانان تحصیلکرده بیکار ظلم هست درضمن اقای مظفری دلت برای خودت که فردا بازنشسته میشوی میسوزد چون سواد انرا نداری میترسی نتوانی درازمون وکالت قبول بشی
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها