شروع پرچالش دهنوی

یکی از چالش‌انگیز‌ترین اقدامات دهنوی در جایگاه ریاست سازمان بورس اما محدود کردن دامنه‌نوسان و نامتقارن کردن آن در ۲۵ بهمن‌ماه ۹۹ بود. تصمیمی که در آن زمان به بهانه بازگشت رونق به تالار شیشه‌ای و با هدف کاستن از زیان معامله‌گران اتخاذ شد اما هراس از صف‌سازی بیشتر موضوعی است که اغلب تحلیلگران بورسی را نگران کرد و بعدها فعالان بورسی سازمان را متهم به حفظ ظاهر شاخص‌کل و افت کمتر این نماگر با وجود سرخ‌پوشی یکپارچه بازار کردند. به هر روی این اقدام دهنوی که البته با همفکری اعضای وقت شورای‌عالی بورس اجرایی شد، نه‌تنها نتیجه‌ای مثبت در پی نداشت، بلکه به تشدید هیجانات در بازار، سنگین‌شدن صف‌های فروش و کاهش محسوس نقدشوندگی بازار منجر شد و عملا نتیجه‌ای معکوس با آنچه دهنوی در زمان اتخاذ این تصمیم بیان کرده بود، داشت.

 تلاش برای لغو قیمت‌‌گذاری دستوری

یکی از اظهارات همیشگی دهقان‌دهنوی، لزوم برخورد با قیمت‌‌گذاری دستوری در اقتصاد ایران به‌ویژه بازار سرمایه بود. در این راستا ۱۰ خردادماه طلسم ورود سیمان به بورس‌کالا شکسته شد و فعالان اقتصادی به ارتقای شفافیت معاملات، واقعی‌شدن قیمت این محصول و رسیدن آن به‌دست مصرف‌کننده نهایی امیدوار شدند. همچنین تلاش‌های بسیاری برای خروج خودرو از قیمت‌‌گذاری دستوری در زمان ریاست وی شد.

 

 

  انتشار صورت‌های مالی سازمان بورس

۱۸ خردادماه سال‌جاری پیرو تصمیم رئیس وقت سازمان بورس و اوراق بهادار، صورت‌های مالی این سازمان برای نخستین‌بار منتشر شد. اقدامی که یک گام مثبت از سوی دهقان‌دهنوی در راستای ارتقای  شفافیت بود.

  پایان انحصار ۱۲ ساله صدور مجوز کار‌گزاری‌ها

در میانه خردادماه بود که قفل عدم‌اعطای مجوز کار‌گزاری‌ها هم شکسته شد. سازمان بورس و اوراق بهادار، فراخوانی را به‌منظور صدور مجوز تاسیس شرکت کار‌گزاری صادر کرد. به این ترتیب پس از ۱۲ سال که با هیچ‌یک از درخواست‌های ارسال‌شده برای تاسیس شرکت‌های کار‌گزاری موافقت نشده بود، این انحصار شکسته شد.

  جداکردن راه بازار از عملکرد سازمان

شاید یکی از سخنان درست دهقان‌دهنوی در دوره ریاست وی در سازمان بورس، تاکید بر این مساله بود که نباید روند قیمت سهام و نماگرهای بورسی را به عملکرد ریاست سازمان بورس گره زد.

 دهنوی ۱۳ شهریورماه سال‌جاری بود که در مراسم هم‌اندیشی شرکت‌های سبدگردان اظهار کرد: «سال گذشته که بازار سرمایه در مدار نزولی قرار گرفت، زمانی که اعلام کردیم روند اصلاحی بازار ارتباطی به سازمان بورس ندارد مورد هجمه قرار گرفتیم، اکنون شاخص بورس در مدار صعودی قرار گرفته است و در حال رشد است، اکنون هم به صراحت اعلام می‌کنیم، بالا رفتن شاخص بورس هم هیچ ارتباطی به عملکرد ما ندارد. با این اتفاق نه عکس یادگاری می‌گیریم و نه به آن افتخار می‌کنیم.»

 وعده‌ای که محقق نشد

دامنه نوسان و به موازات آن حجم مبنا یکی از دغدغه‌های همیشگی فعالان بورسی است که سال‌ها به کاهش نقدشوندگی سهام و ابرنوسان‌ قیمت‌ها منجر شده و حاصلی جز افزایش هیجان و رفتارهای توده‌وار در بازار نداشته است. هر چند دهقان‌دهنوی در آغاز ریاست خود، با کاهش حد نوسان قیمت‌ها و نامتقارن کردن آن ضربه بزرگی به بازار زد اما همواره مخالفت خود را با این محدودیت غیرکارشناسانه ابراز کرد و وعده داده بود تا هر‌ماه نیم‌درصد بر حد نوسان قیمت‌ها افزوده شود، اما به‌نظر می‌رسد محقق‌شدن این وعده که می‌تواند عمده گره‌های موجود در بازار سرمایه را باز کند، به عمر ریاست دهقان‌دهنوی قد نداد و دامنه نوسان قیمت‌ها حتی نیم‌درصد نیز اضافه نشد.

 بر‌گزاری میز صنعت

بازار سرمایه از صنایع مختلفی تشکیل شده که هر‌یک از این صنایع در راستای تامین مواداولیه، تولید یا فروش محصولات خود همواره با چالش‌های متعددی روبه‌رو هستند. یکی از اقدامات مهم دوره ریاست دهقان‌دهنوی در سازمان بورس، بر‌گزاری میزهای صنعت بود. جلساتی که در راستای رفع مشکلات و چالش‌های پیش‌رو صنایع بورسی راه‌اندازی شد.

منبع: دنیای اقتصاد