بازدید 3988

رایزنی بورل و بلینکن در واشنگتن

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که برای دیدار با مقامات آمریکایی به واشنگتن سفر کرده است در دیدار با وزیر امور خارجه آمریکا پیرامون توسعه همکاری‌های دو طرف گفتگو کرد.
کد خبر: ۱۰۸۲۱۱۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۳:۲۸ 15 October 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، جوزپ بورل روز پنجشنبه در توئیتی نوشت: گفتگو‌های خوبی را با آنتونی بلینکن درباره نحوه تعمیق بیشتر همکاری‌های راهبردی آمریکا و اتحادیه اروپا داشتم.

وی افزود که علاوه بر رایزنی پیرامون مسائل ژئوپلیتیک، «ما درباره تدابیر راه اندازی گفتگو‌های امنیتی و دفاعی اتحادیه اروپا و آمریکا و اینکه رایزنی‌ها درباره منطقه اقیانوس هند و آرام امسال اغاز شود توافق کردیم»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از اختلافات دیپلماتیک اخیر با آمریکا بر سر توافقنامه امنیتی و پرحاشیه آکوس، راهی واشنگتن شده تا شکاف به‌وجود آمده در روابط فرا آتلانتیک را ترمیم کند.

به گزارش ایرنا از تارنمای اتحادیه اروپا، این نخستین سفر جوزپ بورل به آمریکا پس از روی کار آمدن دولت جدید در این کشور است. او در این سفر دو روزه قرار است با مقامات عالی‌رتبه آمریکا درباره روابط دو جانبه و تحولات بین‌المللی بحث و تبادل کند.

طبق برنامه اعلام شده او قرار است با کاتلین هیکس معاون وزیر دفاع آمریکا هم دیدار و در زمینه توسعه همکاری‌های دفاعی و امنیتی رایزنی کند.

اتحادیه اروپا در بیانیه خود آورده است که این سفر در ادامه تماس‌های بورل با وزیر امور خارجه آمریکا و اجلاس مشترک اتحادیه اروپا و آمریکا در ژوئن گذشته است. اما بر کسی پوشیده نیست که این سفر در واکنش به اختلافات دیپلماتیک اخیر دو طرف بر سر پیمان امنیتی ایالات متحده با انگلیس و استرالیا موسوم به آکوس است.

چهارشنبه ۱۵ سپتامبر، رهبران سه کشور انگلیس، آمریکا و استرالیا در یک کنفرانس خبری مجازی از شکل گیری یک پیمان نظامی جدید معروف به پیمان «آکوس» (AUKUS) خبر دادند. «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا در این کنفرانس گفت طبق این پیمان تدابیری برای مسلح کردن استرالیا به زیردریایی اتمی در نظر گرفته شده است. نخست وزیر استرالیا «اسکات موریس» هم در این کنفرانس اعلام کرد قصد دارد این زیردریایی‌های اتمی را با کمک آمریکا و انگلیس در یکی از بنادر این کشور تولید کند.

اعلام پیمان نظامی بین این سه کشور بدون اطلاع قبلی به اتحادیه اروپا انجام شد. اتحادیه اروپا که در نظر داشت روز پنجشنبه، دقیقاً فردای کنفرانس خبری بایدن، جزئیات استراتژی دفاعی خود در اقیانوس آرام و هند را اعلام کند کاملاً غافلگیر شد. مقامات اتحادیه در بروکسل از تصمیم دیگری مبنی بر دور زدن دوباره آن‌ها در مسائل استراتژیک خشمگین هستند.

بورل پیشتر پیمان آکوس را زنگ بیدار باش در روابط فراآتلانتیک خوانده بود. وی ۱۳ مهر گذشته با ایراد سخنانی در پارلمان اروپا افزود که آمریکا با خروج از افغانستان پیام روشنی را درباره چیدمان جدید اولویت‌های این کشور مخابره کرد و به این ترتیب ما باید خود را برای سازگاری با شرایط جدید کنیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها