بازدید 8948
تداوم سردرگمی مردم در پی اظهارنظر‌های متناقض مسئولان

با اجرای «قرنطینه هوشمند» محدودیت‌های کرونایی هم لغو می‌شود و هم ابقا؟!

لغو و ابقای همزمان محدودیت‌های کرونایی، ماجرایی شگفت‌آور و دور از واقعیت به نظر می‌رسد، مگر آنکه لغو منع تردد شبانه در شهر‌هایی که پایگاه واکسیناسیون ۲۴ ساعته در آن‌ها دایر شده را به یاد بیاوریم که حدود ۴۸ ساعت دوام داشت و بعد با اظهار نظر وزیر کشور ملغی شد، یا زمانی که ماجرای واردات فایزر را در ذهن‌مان مرور کنیم که وزیر بهداشت اول وعده‌اش را داده و بعد از یک هفته نظرشان را کامل تغییر داد و بر لغوش تاکید کرد.
کد خبر: ۱۰۸۱۸۴۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹ 13 October 2021
تابناک اجتماعی
شاید تعجب کنید، اما با اجرای قرنطینه هوشمند در کشورمان، قرار است هم محدودیت‌های کرونایی پابرجا بماند و هم حذف شود! این را مسئولانی می‌گویند که ظاهرا فرصتی برای گفت‌وگو با هم ندارند!

به گزارش «تابناک»، لغو و ابقای همزمان محدودیت‌های کرونایی ماجرایی شگفت‌آور و دور از واقعیت به نظر می‌رسد، مگر آنکه لغو منع تردد شبانه در شهر‌هایی که پایگاه واکسیناسیون ۲۴ ساعته در آن‌ها دایر شده را به یاد بیاوریم که حدود ۴۸ ساعت دوام داشت و بعد با اظهار نظر وزیر کشور مبنی بر تداوم اجرای این منع، ملغی شد، یا زمانی که ماجرای واردات فایزر را در ذهن‌مان مرور کنیم که وزیر بهداشت وعده داد، اما بعد از یک هفته با تغییر موضع ناگهانی، از ملغی شدنش خبر داد!

روایاتی که مجاب‌مان می‌کند لغو یا ابقای محدودیت‌های کرونایی با اجرای قرنطینه هوشمند، تنها قسمتی جدید از سریالی است که پیش رویمان قرار دارد و به مرور زمان و بعد از کش و قوس هایی، به نتیجه خواهد رسید و تمام خواهد شد، در حالی که تماشاچی را با سوالاتی ریز و درشت رها کرده و چون در عالم واقع در حال وقوع است و با معاش مردم ارتباط دارد، ابهامات و شائبه‌هایی جدی در افکار عمومی به یادگار گذاشته است.

پیش از آنکه درباره این شائبه‌ها و ابهامات سخن بگوییم، بهتر است به روایت اخبار مروری بر ماجرا داشته باشیم. مثلا می‌شود سخنان وزیر بهداشت را در هفته اول مهرماه مرور کرد: «برای کنترل کرونا [در گذشته] اقداماتی همچون منع تردد شبانه و منع ورود به شهر‌ها اجرایی شده است... [اکنون] با برنامه ریزی‌های انجام شده ظرف چند هفته آینده، تحولی ایجاد خواهد شد و قرنطینه عادی به قرنطینه هوشمند تبدیل می‌شود؛ با اجرای این برنامه دیگر نیازی به بسیاری از محدودیت‌ها نیست.»
 
با اجرای «قرنطینه هوشمند» محدودیت‌های کرونایی هم لغو می‌شود و هم باقی می‌ماند!

بدین ترتیب به نظر می‌رسید که گام‌های اندکی تا اجرای این طرح باقیمانده و به زودی برخی خدمات تنها با کد QR درج شده روی کارت واکسیناسیون ارائه خواهد شد و با داشتن این کارت می‌توان از بسیاری محدودیت‌ها گذشت، ولی به فاصله ده دوازده روز از اظهار نظر وزیر، دبیر کمیته امنیتی، انتظامی و اجتماعی ستاد ملی مبارزه با کرونا نظر متفاوتی ارائه کرد.

حسین قاسمی گفت: «طی روز‌های آینده افتتاحیه سامانه مدیریت هوشمند انجام می‌شود بعد از آن جزئیات دقیق از ساز و کار‌های آن را ارائه خواهیم داد. [البته]قرار نیست در این طرح مدیریت هوشمند، محدودیت‌های کرونایی برداشته شود و محدودیت‌های شبانه و بین شهری باقی خواهند ماند. مدیریت هوشمند به این منظور نیست که محدودیت‌ها برداشته شود، بلکه نحوه اعمال محدودیت‌ها به شکل هوشمنداته‌تر مدنظر قرار دارد.»

اما چگونه ممکن است دبیر ستاد ملی مقابله با کرونا -که وزیر بهداشت و عضو کابینه دولت هم هست- تاکید کند که قرنطینه قبلی هوشمند نبوده و قرار است با هوشمند شدنش، بسیاری از محدودیت‌ها برداشته شود، اما دبیر یکی از کمیته‌های زیرمجموعه ستاد ملی، مدعی شود که قرنطینه هوشمند بوده و قرار است هوشمندانه‌تر اعمال شود که شامل حذف محدودیت‌ها نیست؟! آیا این دو فرد درباره دو طرح مجزا سخن می‌گویند یا طرحی واحد که مفاد مشخصی دارد؟!

کنکاش در اظهارنظر‌های مسئولان برای یافتن پاسخ این سوال به نکات جالب توجهی می‌رسد؛ از جمله اظهار نظر کمال حیدری، معاون جدید وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی که در گفت‌وگو با برنا تاکید کرده: «هنوز از ساز و کار دقیق طرح قرنطینه هوشمند جزئیات زیادی در دست نیست، اما دستورالعمل‌های لازم برای محدودیت هوشمند از لحاظ کارشناسی تهیه و به وزارت کشور ابلاغ شده است تا برای اجرایی آن تصمیم نهایی گرفته شود.»

وی در ادامه تاکید کرده که «موضوع قرنطینه هوشمند هفته آینده در ستاد ملی بررسی و در صورت تایید، ابلاغ خواهد شد» تا مشخص شود که اظهارات متناقض، مقدمه قرار گرفتن این طرح مهم در دستور کار ستاد ملی مقابله با کروناست؛ طرحی که به گفته حیدری قرار است منجر به لغو همه محدودیت‌ها شود؛ «محدودیت‌های فعلی لغو می‌شود تا کمترین آسیب به جامعه وارد شود؛ قصد داریم با قرنطینه هوشمند محدودیت‌ها را برداریم و می‌خواهیم همه تعطیلی‌ها لغو شود، اما اگر مردم پای کار نباشند نتیجه بخش نخواهد بود.»

اظهار نظری که تقریبا همزمان با آن، خبر می‌رسد جریمه تردد به شهر‌های نارنجی، دو برابر شده و رئیس پلیس راهور در پاسخ به چرایی این افزایش، تاکید می‌کند: «مصوبه اخیر ستاد ملی است»! ستادی که ظاهرا محل مناسبی برای گفت‌وگوی اعضایش با هم نیست که اگر بود، این همه تشتت و تناقض پدید نمی‌آمد و مردم را سرگردان نمی‌کرد. ستادی که زمانی دو سخنگو داشت، اما اکنون مدتی‌ است که سخنگو هم ندارد، همان گونه که سامانه‌ای برای ابلاغ مصوباتش ندارد، در حالی که به دلیل وضعیت ویژه کرونایی، زمام امور مختلفی را در کشور در اختیار دارد!
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۴
مملکت شده محل آزمون خطای یه عده
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
نه اتفاقا.. اینا خوب میدونن دارن چیکار میکنن. فقط دارن جیبهاشونو پر میکنن
فرنطینه باید یک جوری باشه که درامد دولت از جریمه ها بره بالا!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
مگه این جریمه ها چقدر میشه
اگه کرونااعلام کنه که دیگر در ایران کسی را واگیر نمیکنه مسولین به هیچ عنوان قبول نمیکند . و اعلام میکنه که این توطعه امریکاست زیرا از در امدهای تردود شبانه و بین شهری نمیتوانند چشم پوشی کنند . کرونا به مردم صدمه زده و درامد مردم را کم کرده ولی برای مسولین یک نعمت خدایی بوده و منبع سرشار از جریمه های بی دلیل
پاسخ ها
سجاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
دقیقا. با وجود داشتن مجوز تردد از فرمانداری ، 500 هزار تومن جریمه شدم . به راهنمایی و رانندگی هم مراجعه کردم، جواب سربالا گرفتم
حتما اینهم تقصیر روحانیه!!
بیچاره ما مردم
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
ما مردم حقمونه چون ساکتیم
واقعا بدون نظر سیاسی میگم همش بر میگرده به بی تجربه بودن وزیر بهداشت درست مثل وزیر کشاورزی که گفت ده درصد کاهش قیمت در لبنیات داریم بعد دیدیم بقیه اقلام همه آزاد سازی شد
به خاطر اینکه این حضرات صحبتهای ضد و نقیض نکنند اونها رو یکجا جمع کنید بعد ازشون سوال بپرسید.
تا کل جامعه دو دوز رو دریافت نکرده بازگشایی نداریم
درامدزایی از مردم توسط کرونا !
نتیجه این که خودشان هم نمی دانند که چه باید بکنند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان