بازدید 3954
۳

واتیکان، پاپ را سانسور می‌کند

خبر عدم حضور پاپ در کنفرانس بین‌المللی تغییرات آب و هوایی، برخی محافظه‌کاران واتیکان را با اتهام قدیمی سانسور برخی نظرات پاپ روبرو کرد؛ چیزی که این افراد آن را رد می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۸۱۶۶۰
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳ 12 October 2021

 

به گزارش تابناک، خبر واتیکان ساده است؛ در اجلاس تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل متحد (COP26) کاردینال پارولین به عنوان نماینده واتیکان شرکت خواهد کرد.

این اطلاع رسانی اما برای رو شدن مناقشه‌ای قدیمی کافی بود: اینکه واتیکان، پاپ را سانسور می‌کند

فعالیت‌های پاپ فرانسیس اول در زمینه بحران اقلیمی چندی پیش با برگزاری اجلاس رهبران دینی جهان بیش از پیش در معرض دید جامعه بین‌المللی قرار گرفت و بسیار محتمل بود که پاپ شخصا در کنفرانس گلاسکو شرکت کند.

اما اعلام رسمی واتیکان مبنی بر حضور یک کاردینال سرخ‌پوش در این اجلاس بار دیگر ماجرای ادعای سانسور شدن پاپ را مطرح کرد. ماجرا از آنجا آغاز می‌شود که کنفرانس COP26 قرار است در گلاسکوی اسکاتلند برگزار شود؛ جایی که با پاپ فرانسیس ارتباطی خاطره‌انگیز دارد!

دیدار قبلی پدر فرانسیس و روحانیون اسکاتلندی با حاشیه‌هایی همراه بود که حتی به حذف بخش‌هایی از مستندی که شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی درباره کشیش های اسکاتلندی ساکن رم ساخته بود منجر شد.

تونی کرنی، در فیلمی مستند و یک ساعته به نام مدرسه کشیش، ماجرای زندگی طلبه‌های اسکاتلندی که در کلیسای کاتولیک روم آموزش می‌بینند را روایت می‌کند و به همین دلیل با پدر فرانسیس که عالی ترین مقام این کلیساست همراه شده بود.

در سال ۲۰۱۹ پاپ در کاخ رسولان با طلبه‌های اسکاتلندی دیدار داشت و قرار بود یکی از این افراد یک بطری نوشیدنی مالت به پدر فرانسیس هدیه بدهد؛ پاپ که از دریافت این هدیه خوشحال شد برخوردی صمیمانه با آن فرد جوان داشت و برخلاف معمول، هدیه را به دستیار خود نداد و شخصا نگه داشت.

بعد از این بود که با خنده‌ای بلند از هدیه خود تشکر کرد و همین رفتار پاپ باعث صمیمیت و راحتی طلاب جوان در این دیدار شد که با تاکید کرنی تاثیری خاص در این مستند گذاشت اما در بازبینی اعضای شورای کاتولیک حذف شد.

این اولین بار نبود که صحبت‌های پاپ حذف می‌شد؛ گروهی از کاردینال‌های محافظه کار کلیسای رم که نگران «آشفتگی، سردرگمی و ایجاد خطا در بین وفاداران کاتولیک» خود هستند تلاش دارند تا «از شکل گیری تصوری غلط و تغییر مسیر کلیسای کاتولیک» جلوگیری کنند؛

کاردینال‌ها که بالاترین مقام کلیسای رم را بعد از پاپ در اختیار دارند و انتخاب پاپ نیز به عهده آنهاست، با تشکیل شورایی بر انتشار اخبار و تصاویر مربوط به پاپ و کلیسا نظارت دارند. تاثیر قوی این شورا زمانی آشکار شد که نامه پاپ سابق، بندیکت شانزدهم، به جانشین خود، فرانسیس، توسط کلیسا سانسور شد.

پیش از این، نمایش جهانی فیلم «فرانچسکو»، یک فیلم بلند درباره پدر فرانسیس و مسائلی از جمله تغییرات آب و هوایی، پناهندگان و نابرابری اجتماعی که جزء دغدغه‌های اصلی پاپ هستند نیز به یک جنجال دیگر در زمینه سانسور بدل شد چراکه تیغ نظارت حذفی واتیکان بار دیگر برخی اظهارات پاپ در رابطه با موقعیت اجتماعی افرادی با گرایش‌های نادر جنسیتی را مورد توجه قرار داد.

اکنون و با اعلام خبر حضور یک کاردینال مورد تایید محافظه‌کاران، بار دیگر ماجرای اعمال قدرت برخی از اهالی واتیکان مورد توجه قرار گرفته و باید دید آیا پدر فرانسیس با این انتخاب موافق بوده است یا خیر.

منابع: بی‌بی‌سی، اکسپرس انگلستان، تایم، ای‌پی و گلوبال نیوز.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
مردم بايد در نادانى بمانند....
از شکل گیری تصوری غلط و تغییر مسیر کلیسای کاتولیک جلوگیری کنند
در تمام ادیان وقتی تفاسیر و قضاوت های شخصی وارد شده، دین به بیراهه رفت و چیزی از دین الهی باقی نمانده
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار