بازدید 7370

برندگان نوبل اقتصاد؛ بررسی وضعیت اشتغال

سه اقتصاددان ساکن آمریکا جایزه امسال نوبل اقتصاد را به خاطر بررسی وضعیت اشتغال و همچنین تاثیر مهاجرت بر میزان دستمزد دریافت کردند.
کد خبر: ۱۰۸۱۵۶۲
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۳ 12 October 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از شبکه تلویزیونی دویچه وله، برندگان جایزه نوبل اقتصاد روز دوشنبه ۱۱ اکتبر (۱۹ مهر) رسما از سوی کمیته نوبل در استکهلم پایتخت سوئد اعلام شدند. دریافت کنندگان این جایزه عبارتند از دیوید کارد، جاشوا انگریست و گیدو ایمبنس که هر سه در مراکز پژوهشی آمریکا فعالیت می‌کنند.

هر سه پژوهشگر در عرصه اقتصاد ناظر بر بازار کار فعالیت می‌کردند و به "روابط علت و معلولی" در این بازار پرداخته‌اند؛ به طور مثال، آنها رابطه علت و معلولی بین مهاجرت و تاثیر آن بر دستمزد و همچنین سطح اشتغال در یک کشور را بررسی کردند.

گوران هانسون دبیر کل کمیته نوبل در توضیح اهدای جایزه نوبل اقتصاد به این سه پژوهشگر گفت: کسی به درستی نمی‌داند، در صورت نازل‌تر بودن سطح مهاجرت، وضعیت اشتغال و همچنین دستمزدها چگونه می‌بود.

نیمی از رقم این جایزه به دیوید کارد تعلق می‌گیرد. دبیر کل کمیته نوبل در توضیح این تصمیم گفته است که تحقیقات کارد در عرصه بازار کار او را شایسته دریافت این جایزه کرده است. کارد متولد کانادا است و سال‌هاست در آمریکا فعالیت می‌کند.

نیم دیگر از جایزه سال ۲۰۲۱ نوبل اقتصاد به دو پژوهشگر دیگر اهدا می‌شود. انگریست که یک شهروند آمریکایی است و ایمبنس، شهروند هلندی-آمریکایی به علت تحقیقات‌شان در حوزه تحلیل روابط علت‌ و معلولی در اقتصاد موفق به دریافت این جایزه شده‌اند.

جایزه نوبل اقتصاد تنها جایزه‌ای است که در وصیت‌نامه آلفرد نوبل، پیش بینی نشده بود. این جایزه در دهه شصت میلادی به مجموعه جایزه‌های نوبل افزوده شد و در حدود شصت سالی که از عمر اهدای سالانه آن می‌گذرد، بیشتر برندگانش یا آمریکایی بوده یا ساکن آن کشور بوده‌اند.

جایزه نوبل اقتصاد نیز همراه با دیگر جایزه‌های نوبل در روز ۱۰ دسامبر (۱۹ آذر) به برندگان اهدا خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار