بازدید 4159
۱

پاکستان: بازیگر فعالی در افغانستان نیستیم

رئیس جمهور پاکستان گفت که صلح در افغانستان موجب رفاه در منطقه می‌شود و پنجره‌ای از فرصت‌های تجاری را برای ارتباط با کشورهای آسیای مرکزی از طریق این کشور جنگ زده به روی جهان باز می‌کند.
کد خبر: ۱۰۸۱۴۶۵
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۸ 11 October 2021

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، عارف علوی، رئیس جمهور پاکستان در مصاحبه‌ای اختصاصی با خلیج تایمز در سفر دو روزه خود به امارات، گفت که پاکستان خواهان صلح در افغانستان است زیرا این امر تأثیر مثبتی نه تنها بر خود افغانستان،‌ بلکه بر کل منطقه خواهد داشت.

وی در این گفت‌وگو گفت: ویرانی در افغانستان به معنای پناهجویان بیشتر در پاکستان است؛ طبیعتا ما خواستار بی‌ثباتی در کشورهای همسایه نیستیم و امیدواریم شاهد یک "دولت فراگیر" باشیم که نماینده همه ذینفعان سیاسی باشد.

او با تکذیب این عقیده که اسلام آباد از تغییر رژیم (افغانستان) حمایت کرده، گفت که پاکستان بازیگر فعالی در افغانستان نیست.

علوی گفت: «ما فقط به طالبان در زمینه‌های بشردوستانه کمک می‌کنیم، زیرا افغان‌ها از تحریم‌ها و مسدود شدن منابع مالی رنج می‌برند؛» و با اشاره به هزینه‌هایی که این حمایت‌ها برای دولت پاکستان داشته است، گفت: «ایجاد ثبات در افغانستان به نفع ما است.»

رییس جمهور پاکستان، خروج آمریکا را "یک اقدام عجولانه" خوانده و با بیان اینکه هرگز راه حل نظامی‌ای در افغانستان کارکرد نداشته است، گفت: ما همیشه سعی می‌کردیم از مذاکرات، به عنوان راهکاری بهتر، حمایت کرده و ایالات متحده را متقاعد کنیم که از جنگ اجتناب کند. اگر نیروهای ایالات متحده و ناتو نمی‌توانند با وجود هزینه 2.3 تریلیون دلاری در افغانستان ثبات ایجاد کنند، پس پاکستان چگونه می تواند این کار را انجام دهد؟"

علوی گفت که پاکستان میزبان چهار میلیون پناهنده بوده است و تاکید کرد که چنین اقدامی باید در نگاه مردم افغانستان به عنوان حسن نیت تلقی شود.

وی گفت: ما همچنین نقش بسیار فعال و مثبتی در بازگرداندن دیپلمات‌ها و دیگر افراد از افغانستان به کشورهای متبوعشان داشته‌ایم و جهان به تلاش‌های ما اذعان کرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱
ایجاد ثبات در افغانستان به چه قیمتی؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل