بازدید 3588

نقش اعتبارسنجی مشتریان در راستای بهبود چرخه اقتصاد

یکی از اولویت‌های بانک ایران زمین توجه به مقوله اعتبار سنجی مشتریان خود است تا از این طریق بتواند ضمن بالابردن رضایت‌مندی مشتریان بستر را برای بهبود چرخه اقتصاد کشورهموار سازد؛چرا که توسعه این نظام به افزایش شفافیت، صحت و دقت در عملیات اعتباری بانکی کمک می‌کند.
کد خبر: ۱۰۸۱۴۴۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱ 11 October 2021

به گزارش خبرنگار« تابناک» بانک‌ها کشور بانک‌ها به منظور آگاهی بخشی از نیازمندی‌های مشتریان خود، در اعطای تسهیلات اعتباری خود باید به شناسایی ویژگی‌های آنها بپردازند و این امر مهم از طریق اعتبارسنجی محقق می‌شود چرا که اعتبارسنجی منجر به کاهش ریسک‌های بانکی از جمله ریسک اعتباری می‌شود.
باید گفت که اعتبارسنجی یا همان رتبه اعتباری بیانگر این است که فرد در انجام تعهدات مالی خود از جمله بازپرداخت وام‌ تا چه اندازه خوش‌ حساب بوده است یا سابقه پرداخت وام‌های قبلی او چگونه است؟ و به طور کلی نزد بانک چه میزان اعتبار دارد، در این زمان براحتی می‌توانید با کدملی و شماره همراه فرد مورد نظر از وضعیت اعتباری افراد در سیستم بانکی مطلع شوید.
باید اذعان کرد که هدف اعتبارسنجی به منظور برقراری عدالت، دور شدن از اعمال سلیقه‌ها، کاهش ریسک اعتباری، بازگشت به‌موقع سرمایه، سریع‌تر شدن روند اعطای تسهیلات، اطمینان خاطر بیشتر اعطاکنندگان و دریافت‌کنندگان تسهیلات و بسیاری از موارد دیگر است که استفاده از این سیستم‌ها امروزه در دنیا کاربرد فراوانی پیدا کرده است. بنابراین بــا توجه به اهمیت موضوع اکثر بانک‌های دنیا، یــک واحد جداگانه تجزیه‌وتحلیل اعتباری دارند که هدف آن به حداکثر رساندن ارزش‌افزوده برای سهام‌داران از طریق مدیریت ریسک اعتباری است. مهم‌ترین گام در این راستا، شناسایی و ارزیابی متقاضیان است. در صورت اعتبارسنجی صحیح و اصولی، ریسک‌های بانکی نظیر ریسک اعتباری کاهش می‌یابد.
طراحی و تدوین نظام رتبه‌بندی اعتباری مشتریان می‌تواند به ممانعت از تحمیل هزینه‌های اضافی بر بانک و مشتری، کاهش هزینه اعطای تسهیلات، ایجاد تعهدات و در پی آن کاهش قیمت تمام‌شــده کالاها و خدمات تولیدی منجر شود؛ در این صورت، هزینه اعطای تسهیلات نیز کمتر خواهد شد و ضمن ایجاد رضایت‌مندی بیشتر، بهبود چرخه اقتصاد و بالا بردن تولید در سطح جامعه، قیمت برای مصرف‌کننده نیز کاهش خواهد یافت.
در همین راستا یکی از اولویت‌های بانک ایران زمین توجه به مقوله اعتبار سنجی یا به عبارتی رتبه بندی مشتریان خود است تا از این طریق بتواند ضمن بالابردن رضایت‌مندی مشتریان بستر را برای بهبود چرخه اقتصاد کشور هموار سازد؛چرا که توسعه این نظام فواید بسیار ﺯیادی برای نظام بانکی کشور به همراه خواهد داشت که اﺯ جمله آنها می‌توان به افزایش شفافیت، صحت و دقت در عملیات اعتباری بانکی اشاره کرد و همچنین کاربرد نظام سنجش اعتبار راهکار مناسبی برای جلوگیری اﺯ به‌وجود آمدن مطالبات سررسید معوق در نظام بانکی است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست