بازدید 7353

تجارت پررونق تسلیحات آمریکایی در افغانستان

پنتاگون روز دوشنبه تصدیق کرد که میزان بالایی از تسلیحات تامین شده از سوی آمریکا در افغانستان باقی ماندند. ارتش آمریکا از سال ۲۰۰۵ هزاران سلاح از کلت گرفته تا مسلسلهای متوسط در اختیار نیروهای امنیت و دفاع ملی افغانستان قرار داد.
کد خبر: ۱۰۸۰۴۳۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰ 06 October 2021

به گزارش تابناک، روزنامه نیویورک تایمز گزارش کرد، بعد از آنکه شبه نظامیان طالبان انبوهی از تسلیحات و خودروهای آمریکایی را از سربازان تسلیم شده ارتش دولت سابق افغانستان تصرف کردند حالا دلالان اسلحه در این کشور تجارتی پررونق دارند.

نیویورک تایمز نوشت: حالا که طالبان در افغانستان در قدرت است تسلیحات و تجهیزات نظامی آمریکایی هر چه بیشتر در فروشگاه‌های دلالان اسلحه در افغانستان علنا فروخته می‌شوند؛ دلالان اسلحه در استان قندهار در جنوب افغانستان می‌گویند این دلالان به سربازان دولتی و شبه نظامیان طالبان برای دستیابی به اسلحه، مهمات و تجهیزات نظامی دیگر پول داده‌اند.

سه دلال اسلحه در مصاحبه‌هایی در قندهار گفتند که ده‌ها تن از افغانها دست به تاسیس فروشگاه‌های اسلحه در جنوب افغانستان زده و مشغول فروش سلاح‌هایی نظیر کلتها، مسلسلها، نارنجکها و دوربین های عادی و دید در شب ساخت آمریکا هستند. این تجهیزات بر مبنای یک برنامه ارائه مشاوره و کمک آمریکا به نیروهای امنیتی افغانستان در زمان دولت سابق داده شده بودند؛ برنامه‌ای که بیش از ۸۳ میلیارد دلار هزینه را طی دو دهه جنگ روی دست مالیات دهندگان آمریکایی گذاشت. طالبان در زمان عملیاتهای شبه نظامی خود شدیدا مشتاق به دستیابی به تسلیحات و تجهیزات ارائه شده از سوی آمریکا بود. فروشندگان اسلحه در افغانستان می گویند اما حالا بخش عمده این تسلیحات به کارآفرینهای افغان فروخته می شوند چون با پایان جنگ تقاضای طالبان برای آنها کم شده است. آنها عنوان می‌کنند که بسیاری از دلالان اسلحه اقدام به قاچاق تسلیحات به پاکستان کرده‌اند چون در آنجا تقاضای زیادی برای سلاح های ساخت آمریکا هست.

تجارت پررونق تسلیحات آمریکایی در افغانستان

از دست رفتن تسلیحات و تجهیزات ساخت آمریکا به ارزش ده‌ها میلیون دلار در افغانستان یکی دیگر از تبعات پرهزینه ماموریت ۲۰ ساله شکست خورده آمریکا در افغانستان است. ماموریتی که به هنگام تصرف شهر کابل از سوی طالبان در ۱۵ اوت گذشته بعد از در هم شکستن ارتش افغانستانی که آمریکا تامین بودجه کرده و مورد آموزش قرار داده بود، با آشوب و تلاطم پایان یافت.

پنتاگون روز دوشنبه تصدیق کرد که میزان بالایی از تسلیحات تامین شده از سوی آمریکا در افغانستان باقی ماندند.

راب لودویک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای به نیویورک تایمز گفت: ارتش آمریکا از سال ۲۰۰۵ هزاران سلاح از کلت گرفته تا مسلسلهای متوسط در اختیار نیروهای امنیت و دفاع ملی افغانستان قرار داد.

سرهنگ لودویک گفت، بعد از فروپاشی دولت افغانستان در ماه اوت، "ما تصدیق می کنیم که تعداد زیادی از این تسلیحات احتمالا حالا در دستان طالبان هستند.

اما طالبان اینکه این سلاح ها در بازار فروخته می شوند را رد می کند.

بلال کریمی، یک سخنگوی طالبان در مصاحبه با نیویورک تایمز گفت که این سلاح ها برای فروش نیستند. او اظهار کرد: من کاملا چنین چیزی را رد می کنم.شبه نظامیان ما نمی توانند آنقدر بی ملاحظه باشند. حتی یک نفر هم نمی‌تواند در بازار یک گلوله بفروشد یا آن را قاچاق کند.

وی افزود، تسلیحات آمریکایی که قبلا در جریان جنگ تصرف شدند "همگی تحت دولت امارات اسلامی و برای ارتش آینده ذخیره و ایمن سازی و همگی بررسی و لیست شده‌اند".

تجارت پررونق تسلیحات آمریکایی در افغانستان

این در حالی است که به نوشته نیویورک تایمز چهره‌های دیگر طالبان و مصاحبه با چندین دلال و فروشنده اسلحه تایید می‌کند که موج بزرگی از سلاح های آمریکا وارد بازار در افغانستان شده‌اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل