بازدید 4974
۱
در گفتگو با تابناک اقتصادی مطرح شد؛

وضعیت وخیم بهداشت و درمان در مناطق محروم/ در بسیاری از مراکز استان‌ها، متخصص رادیولوژی خانم نداریم

مهرداد ویس کرمی نماینده مجلس گفت: در بسیاری از مراکز استانها، حتی یک متخصص رادیولوژی خانم وجود ندارد. البته وضعیت در مناطق و نواحی محروم به مراتب بدتر و تاسفبارتر است. این موضوع واقعا زیبنده نیست که مردم باید چند صد کیلومتر جا به جا شوند و به مراکز استان بیایند تا به یک متخصص دست پیدا کنند.
کد خبر: ۱۰۸۰۴۰۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱ 06 October 2021

به گزارش تابناک اقتصادی؛ کمبود بسیار شدید پزشک و پرستار در کشور، یکی از مشکلات این روز‌های نظام سلامت ما است که در طول دوره کرونا، به واسطه افزایش تعداد مراجعات به مراکز درمانی، بیشتر از قبل احساس می‌شود.

در واقع نگاهی به سرانه پزشک در ایران، واقعیت‌های جدیدی از وضعیت نیروی انسانی در نظام سلامت کشورمان را به ما نشان می‌دهد. براساس آمار‌های سازمان نظام پزشکی، سرانه پزشک متخصص در کشورمان کمتر از ۶ پزشک به ازای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت است که یک پنجم آمار کشور‌های اروپایی است و لزوم اجرای یک راهکار برای حل این معضل بزرگ را می‌طلبد.

در همین راستا مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی به این موضوع پرداخت و اظهار کرد: ما در ابتدا می‌بایست به آماری دقیق از پزشکان مشغول در کشور دست پیدا کنیم، زیرا تمام پزشکان کشور، مشغول طبابت نیستند. بسیاری از افراد پزشک هستند، ولی باطنا در جای دیگری مشغول به کار هستند. به طور مثال بنده و ۲۶ نفر دیگر در مجلس، پزشک هستیم، ولی به عنوان وکیل ملت در مجلس مشغول به کاریم.

وضعیت وخیم بهداشت و درمان در مناطق محروم/ در بسیاری از مراکز استان‌ها، متخصص رادیولوژی خانم نداریم

وی افزود: متاسفانه مشکل نحوه توزیع پزشک، مشکلی اساسی است. به جرات می‌توان گفت نیمی از پزشکان کشور در شهر تهران حضور دارند و مشغول طبابت هستند. این در حالی است که در بسیاری از مراکز استان‌ها، حتی یک متخصص رادیولوژی خانم وجود ندارد. البته وضعیت در مناطق و نواحی محروم به مراتب بدتر و تاسف‌بار‌تر است. این موضوع واقعا زیبنده نیست که مردم باید چند صد کیلومتر جا به جا شوند و به مراکز استان بیایند تا به یک متخصص دست پیدا کنند.


ویس کرمی به لزوم بهره گیری از پزشکان متخصص در مناطق محروم اشاره کرد و گفت: باید در این مناطق، مشوق‌هایی قرار داد که افراد پذیرش شده در این نواحی، پس از مدتی به شهر‌هایی مانند تهران مهاجرت نکنند. برای مثال بنده پزشکی را می‌شناسم که برای فرار از منطقه محروم، به نماینده شهرش مراجعه کرد تا با انتقال وی موافقت صورت بگیرد. این دست اقدامات با توجه به کمبود شدید پزشک حتی در برخی مراکز استان، امری غیر قابل قبول است. باید ظرفیت پزشکی افزوده شود و زیرساخت مناسب آن نیز وجود دارد.

این نماینده مجلس با اشاره به وضعیت بد دسترسی به خدمات پزشکی در منطق محروم و انتقاد نسبت به کسانی که مخالف افزایش ظرفیت پزشکی هستند؛ افزود: آن‌هایی که با افزایش پزشکان مخالفت می‌کنند، بهتر است از منازل خود به بیرون بروند و سری به مناطق کم برخوردار بزنند. برخی در خانه یا محل کار خود نشسته‌اند و با افزایش ظرفیت پزشک مخالفت می‌کنند، این افراد فقط به نفع عده‌ای خاص صحبت می‌کنند که در بدنه جامعه پزشکان نفوذ دارند و به حال مردمی که ساعت‌ها در صفوف طولانی بیمارستان‌ها به انتظار می‌نشینند، فکری نمی‌کنند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: در کنار مشکل کمبود پزشک متخصص، مشکل نبود یک سامانه مشخص برای شمارش پزشکان فعال در کشور است. اگر چنین سامانه‌ای در دسترس باشد، می‌توانیم دریابیم که هر منطقه چقدر پزشک و ظرفیت پذیرش پزشک دارد. شاخص‌های مربوط به دسترسی به خدمات پزشکی و پزشک متخصص نیز بسیار مهم هستند. در چنین حالتی سیاست‌گذاری برای توزیع پزشک نیز آسان‌تر و دقیق‌تر صورت می‌گیرد.

ویس کرمی در پایان تصریح کرد: بنده از افرادی بودم که با وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان مخالف بودم که حتی برای دلایل مخالفت ثبت نام کردم، ولی نامم در نیامد. در حقیقت می‌خواستم به همین موضوع در نطق خودم اشاره کنم که برای حل این مشکلات، باید به تعداد دقیق پزشکان در کشور برسیم، ظرفیت‌ها را بشناسیم و بر اساس آن ظرفیت‌ها، به ظرفیت پذیرش پزشکان متخصص در نواحی مختلف را اضافه کنیم. اگر چنین وزیری داشته باشیم، قطعا از این کار وی تحت عنوان یک خدمت بزرگ یاد خواهد شد.

گفتنی است در سال جاری با وجود کمبود شدید پزشک متخصص، وزارت بهداشت در اقدامی عجیب ظرفیت پذیرش آزمون دستیاری را ۱۸ درصد کاهش داد که پس از شکایت از سوی داوطلبان آزمون، ظرفیت‌ها به سال ۱۳۹۹ بازگشتند. انتظار می‌رود در دولت جدید دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نه که خیلی به معیشت پزشکان می رسید. پزشک ها هم دارن مهاجرت می کنن. هنوزم خواب هستین؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس