بازدید 42667
عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی

دلار ۴۲۰۰ تومانی، تورم کالا‌های اساسی را شدت بخشید و زندگی مردم را سخت‌تر کرد

دکتر قادری معتقد است اگر قرار است ارز ترجیحی در دولت جدید حذف شود باید در مقابل، قشرهای ضعیف جامعه مورد حمایت قرار گیرند و این حمایت‎ها نیز بیشتر جنبه یارانه‎ نقدی داشته باشد.
کد خبر: ۱۰۸۰۰۸۷
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۸ 04 October 2021
دلار ۴۲۰۰ تومانی، تورم کالا‌های اساسی را شدت بخشید و زندگی مردم را سخت‌تر کرد

به گزارش تابناک اقتصادی؛ یکی از سیاست‌های جنجال برانگیز دوره هشت ساله ریاست حسن روحانی در هیات دولت، تخصیص ارز ترجیحی با هدف واردات کالا‌های اساسی در راستای کمک به قشر آسیب‌پذیر جامعه بود؛ سیاستی کنترلی که دولت از فروردین ۹۷ دکمه آغاز آن را فشرد، اما ناقص به اجرا درآمد؛ هر چند این سیاست با اولویت تخصیص ارز برای کالا‌های اساسی و حیاتی باید طراحی می‌شد، تخصیص آن بدون هیچ محدودیتی برای واردات انواع کالا‌ها منجر به ثبت سفارش حدود ۲۰۰ درصدی واردات شد. علیرغم آن که نرخ ارز دستوری و کنترلی بود، تقاضای ارز مدیریت نشد.

مرکز پژوهش‌های مجلس سال گذشته در گزارشی نوشت: اختصاص ارز ترجیحی برای واردات کالا‌های اساسی با نرخ ۴۲۰۰ تومان به ازای هر دلار، از ابتدای سال ۹۷، هزینه‌های بسیاری برای کشور داشته است. نرخ ارز دو تا سه برابری سامانه‌های «سنا» و «نیما» نسبت به نرخ ارز ترجیحی باعث شده است تا دستیابی به ارز ترجیحی و واردات بر اساس این نرخ، سودآوری بسیاری در بر داشته باشد.

بیشتر بخوانید:


در بخش دیگری از این گزارش آمده است: رانت قابل توجه توزیع شده بین واردکنندگان کالا‌های اساسی و فساد ایجاد شده در این فرآیند، قابل اغماض نیست، در حالی که مصرف همه گروه‌های کالا‌های اساسی در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶ کاهش داشته و احتمالاً با افزایش قیمت آن‌ها، در سال‎های بعد هم این کاهش ادامه داشته باشد، اما واردات کالا‌های اساسی روند رو به رشدی دارد. میزان رشد واردات برخی از این کالا‌ها هم تا زمانی که مشمول دریافت ارز ترجیحی می‎شوند در کنار کاهش واردات آن‎ها پس از خروج از شمول دریافت ارز ترجیحی، شاهد روشنی است که دلالت بر توزیع رانت قابل توجه ناشی از واردات این کالا‌ها با نرخ ارز ترجیحی دارد.

همچنین صدمه وارده به تولیدکنندگان داخلی کالا‌های اساسی نیز، از دیگر پیامد‌های واردات این کالا‌ها با ارز ترجیحی است. هزینه های تحمیل شده به کشور از محل تأمین این نوع ارز برای واردات کالا‌های اساسی به حدی است که بازنگری در این سیاست را ضرورتی اجتناب ناپذیر می‎کند.

حالا با روی کار آمدن دولت جدید زمزمه‌هایی از حذف ارز ترجیحی و تک نرخی شدن دلار به گوش می‎رسد. این موضوع تاکنون موافقان و مخالفان بسیاری داشته است. موافقانی که معتقدند با حذف این سیاست، دست عده‌ای رانت‎خوار از منابع ملی کوتاه می شود و در مقابل مخالفانی که اعتقاد دارند، حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی بر شدت تورم می افزاید.

پیشنهادهایی به دولت درباره ارز ترجیحی

در این رابطه دکتر جعفر قادری، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی معتقد است: ارز ترجیحی در بخش‎ها و حوزه هایی که امکان کنترل کانال توزیع آن توسط دولت وجود ندارد، چیزی جز هدر دادن ارز نیست. عملا بخش بزرگی از بازار، بدون دخالت دولت و به شیوه کاملا آزاد و غیرانحصاری وجود دارد و عملا ارز ۴۲۰۰ تومانی در این فضا نمی‌تواند اجرایی شود.
 
دلار ۴۲۰۰ تومانی، تورم کالا‌های اساسی را شدت بخشید و زندگی مردم را سخت‌تر کرد

عضو کمیسیون جهش تولید مجلس با اشاره به معضلات فراوان ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کشور، اظهار داشت: متاسفانه واردکنندگان، کالای وارد شده با ارز ترجیحی را بر مبنای ارز بازار آزاد قیمت‎گذاری می‎کنند و این موضوع رانتی را برای واردکنندگان به وجود آورده است. این ارز فقط باید به کالا‌هایی اختصاص یابد که امکان کنترل شبکه توزیع آن توسط دولت وجود داشته باشد، در غیر این صورت، دولت نمی‎تواند اهداف مربوط به این سیاست را محقق کند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه می‎دهد: بنابراین دولت یا نباید این ارز را برای واردات هیچ گونه کالایی اختصاص دهد یا آنکه شبکه کنترل توزیع آن را راه اندازی کرده و از زمانی که کالا از مرز‌های زمینی، هوایی یا دریایی وارد کشور می شود تا مرحله قیمت گذاری و سپس رسیدن کالا به دست مصرف کننده نهایی را رصد کرده و اجازه قیمت گذاری با ارز بازار آزاد را ندهد. این موضوع برای بازار‌های غیرانحصاری با تولیدکنندگان متعدد ناممکن است.

وی به رانت و فساد به وجود آمده از توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز اشاره کرد‎ و ‎گفت: با توجه به اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی محدود است، این ارز نیز به تعداد محدودی تخصیص داده شده است. عده‎ای از این راه ثروت‎های باد آورده و کلانی را یک‎شبه به دست آوردند که نه تنها نتیجه‌ای برای کشور نداشت، بلکه تورم را شدت بخشید و زندگی را برای مردم سخت‎تر کرد.

دکتر قادری معتقد است، اگر قرار است ارز ترجیحی در دولت جدید حذف شود باید در مقابل، قشرهای ضعیف جامعه مورد حمایت قرار گیرند و این حمایت‎ها نیز بیشتر جنبه یارانه‎ نقدی داشته باشد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان با اشاره به لزوم حمایت از قشرهای مختلف جامعه با یارانه نقدی اظهار داشت: طبیعتا اگر کالایی که تاکنون با ارز ترجیحی وارد می‎شده و به دست مصرف‎کننده می رسیده در سبد مصرفی خانوار‌های کم درآمد قرار دارد، ازین پس یارانه ارزی باید غیرمستقیم و نقدی به این مصرف‌کنندگان پرداخت شود.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷۳
ارز ۴۲۰۰ خوب نیست، قبول. راه حل شماها برای مهار تورم چیه؟ جز توضیح واضحات چی بلدین؟ همتون سالها مسوولیت داشتین و این اوضاع امروز ما هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
در کشورهای دیگر چکار میکنند ما هم همان کار را باید انجام دهیم حقوق باید متناسب با درآمد باشد برای اینکار باید راندمان بالا رود و بهینه کردن کارها هم مستلزم مدیریت‌های کارآمد است
ناشناس
| Canada |
۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
اقتصاد یعنی علم تخصیص منابع محدود. برای بهترین و دقیقترین تخصیص دولتها نیاز به شاقول و طراز دقیق دارند که همان ارزش روز و واقعی پول ملی کشور هست. وقتی در این ترازو دستکاری غیر علمی مانند ممنوعیت واردات بشه نتیجه فرار سرمایه و عدم تخصیص صحیح منابع هست. مثالش همان ارزش اپتیما یا برنج یا مسکن در ایران که حتی بسیار گرانتر از خود امریکاست و نتیجه ان فرتر لیشتر سرمایه دلاری کشور برای خرید ملک به ترکیه و تورونتو و لندن و وین و نیویورک توسط دو ددصد جامعه و خرید لوازم خانگی و برنج و... به قیمت جهانی و حتی بیشتر برای ۹۸ درصد جامعه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
پس چرا هنوز دولت رییسی دارد به همان اشتباه بزرگ

دلار ۴۲۰۰ تومانی ادامه میدهد !!!!؟؟؟؟

نتیجه : الف یا روش درستی بوده و فقط بهانه جویی

و سنگ اندازی در کار دولت روحانی بوده!!؟؟؟

ب : و یا منافع مافیای قدرت و ثروت همچنان اجازه

قطع کردن آنرا نمیدهد !!!!؟؟؟
رضا
| Italy |
۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
راه حل این است که هرچه عوام مردم بخواهند ،دولت معکوس ان را انجام دهد.همیشه عوام فشل هستند و تفرات عوامی کشور برانداز است.
حرف بس است ، اقدام درست انجام دهید .
چرا روحانی و بخصوص جهانگیری که مبدع دلار ۴۲۰۰ تومانی بود بخاطر سو مدیریت و اغاز کننده این رانت بزرگ و عدم نظارت بر نحوه مصرف ان که منجر به حیف ومیل بیت المال شد محاکمه علنی ننیشوند ؟؟!
اگه می خواهید ارز 4200 تومانی را حذف کنید این بهانه ها چیه که می اورید بله حتماً قصدتون حمایت از اقشار محروم جامعه است ملت و چی فرض کردید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
دقیقا.تا وقتی طرحی جایگزین ندارید.حذف این طرح فقط باعث صعود ناگهانی قیمت کالاهای اساسی وحیاتی مثل دارو ومواد غذایی میشود .الان هم آاثار مخرب ان در دو سه ماه اخیر کم کم دارد خود را نشان میدهد.
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
خود را چوپان و مردم را ...
اینها همان چوپانهایی هستند که گوسفندان را از گرگ میهراسانند و خود تک تک گوسفندان را به قصاب میفروشند تا سلاخی شوند.
امید است با گران شدن دلار 4200 تومانی (دلار جهانگیری ) مردم شاهد بهشت برین در ایران باشند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
فعلا بتونیم از جهنم روحانی دربیاییم خیلی شاهکاره، بهشت پیشکش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
ان شــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــا الله. باش تا صبح دولتت بدمد.
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
نه جانم بعدش دلار آزاد میشه صد هزار تومن و بالاتر و همان افتضاه همیشگی . مشکل از جای دیگه هست همه میدونیم و جرات به زبون اوردن نداریم . آخه سانسور میشه.
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ......................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
چرا؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
عزيزم چرا نداره
كحاي دنيا و در كدام اقتصاد
يارانه تورم زاست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
يارانه تورم زا نيست
تخصيص دلار 4200 تومني كه در اصل براي جلو گيري از اثر تورم روي قيمت هاي كالا هاي اساسي تصويب شد
به نزديكان و عوامل غير كه به مصارف غير مرتبط رسيد
تورم زاست..................
دکتر قادری معتقد است اگر قرار است ارز ترجیحی در دولت جدید حذف شود باید در مقابل، اقشار ضعیف جامعه مورد حمایت قرار گیرند و این حمایت‎ها نیز بیشتر جنبه یارانه‎ نقدی داشته باشد. :
باز ملت را موش آزمایشگاهی سیاستهای اقتصادی که آخرش معلوم نیست نکنید. چهار پنج سال ملت ذلت سیاستهای آزمایشگاهی اقتصادی دولت دکتر روحانی تحمل کردند و حال نسخه ای جدید که آخرش را خودتان هم نمیدانید، این اصلا نه انسانی است و نه اسلامی و نه منصفانه، ملت که گناهی نکردند تا قربانی سیاستهایی شوند که در بوجود آمدنشان هیچ نقشی نداشته اند که هیچ، حتی صدا و سیمای حاضر نیست نتایخ ذلتبار این سیاستهای اقتصادی که بیش از 2/3 جمعیت کشور را در برگرفته به تصویر بکشد. عده ای با ارز 4200 تومان صاحب ثروت شدند و حال هم که چشم امید مردم به دولت آیت الله رئیسی با وعده های ایرانی قوی است را با سیاستی اقتصادی بی سر و ته آلوده نکنید. ایران نمیتواند با مردم گرسنه و یارانه بگیر باشد. چرا سرمایه داران را پولدارتر و ملت را فقیر و فقیرتر میخواهید بکنید. سفره های ملت کوچکتر نمیشود بلکه دیگر این سیاستهای باری به هر جهت سفره ای برای ملت باقی نگذاشته است. گرانی های روزمره شده؛ یکبار که گرانی تورمی است، یکبار گرانی به دلیل تعییر محتوای است، یکبار بدلایل عدم کیفیت است، یکبار گران شدن روغن، یکبار بخاطر گران شدن شکر ، یکبار بخاطر گران شدن شیر، یکبار بدلیل گران شدن گندم، یکبار بخاطر بالا رفتن قیمت ملک، یکبار بخاطر بالا رفتن ارز، یکبار بخاطر گرانی طلا، یکبار بخاطر ... از سبزی قروش میوه متره بار شهرداری پرسیدم که امسال سه بار سبزی را کران کردید ريال این بار برای چه؟ پاسخ داد ینجه شده کیلوی 7000 تومان میخواهید سبزی 8700 بماند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
الان کلا ایران شده دو قشر ،یا بسیار ثروتمند یا بسیار فقیر و قشر ماوسط از بین رفته، پولدارا هرروز پولدارتر و فقیرا فقیرتر میشن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
.لعنت به باعث وبانی این اوضاع
دلار 4200 مشکلی ندارد مشکل شمایید که قادر نیستید جلو رانت و دزدی رو بگیرید. والسلام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
هیچ کس نمی‌تواند جلو سواستفاده را بگیرد به دهها هزار بازرس نیاز است خوده اون بازرس‌ها هم نیاز به بازرس دارند
اینا می خوان هم ارز 4200 را گران کنند و هم یک منت سر مردم بزارن که به خاطر شما این کار را کردیم و در نهایت هم قیمت اقلام اساسی مثل دارو و نان هم مثل سایر اقلام گران شود.
برادر من اگر می خوای گران کنید لطفا ما را بهانه قرار ندهید. شما به خاطر خزانه خالی دولت می خواهید ارز را گران کنید نه مردم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
همین الان گرون کردن خبر نداری! و تا بحال هم هیچ کالائی با دلار 4200 تومانی بدست مردم نرسیده!
الان فقط دارن گرونی ها رو عادی سازی می کنن!
دلار ۴۲۰۰ منابع را ازبین میبرد و زودتر باید برداشته شود منتها یارانه ای مناسب به اقشار کم درآمد باید پرداخت شود
حمایت از اقشار مردم بطور نقدی کاملاً اشتباه است و تعجب می کنم هنوز برخی بر اجرای این روش غلط که نقدینگی و تورم را افزایش می دهد اصرار دارند. در واقع راه درست و موقت کمک به افراد در شرایط حاضر، ارائه بن کارت الکترونیکی سبد کالاهای اساسی با قیمت ارزان و دولتی( نسبت به قیمت کالاها در بازار) به خانوارها بصورت ماهیانه است. این روش ضمن کنترل نقدینگی بخش مناسبی از تورم را نیز مهار خواهد نمود.
تصمیم نه تحریم
لطفا یک نفر مردانه بگویید ایا با ادامه تحریمها ونپذیرفتن اف ای تی اف میشود اوضاع را سامکان داد
خب حالا که همه قوا یکدست شدن اگر کسی ارز ترجیهی را در راه دیگری مصرف کرد مقابله کنید چرا صورت مسیله را پاک میکنید مردم طاقتشان از بین رفته بترسید
اگر دولت روحانی تخم مرغ 60 میشد چه رگهای گردن که کلفت نمشد حالا همه ساکت
کدام مسئولی یارانه ما را قطع کرده نمیدانم ولی .......
بدبخت مردم که هر روز یک نفر باید سوار انها شوند
درسته تو راست میگی و باعث شد مسئولان بی عرضه ناراحت شن و بفکر بیافتن با دلار گرانتری به مردم کمک کنن تا گرانی های بیشتر را بهتر تحمل کنن!
مردم مقصر بودن که نذاشتن مسئولان کالاها به نرخ 4200 تومانی رو بدست شون برسونن!
حذف کنید
اگر علت گرانیها دلار جهانگیری است هر چه زودتر حذف کنید
واقعیت این است که بخشی از کسر بودجه را می خواهید با حذف ارز ۴۲۰۰ جبران کنید این صغرا کبری ها را سر هم می کنید والا شناسایی نیازمندان انجام شده و می توان به آنها کمک بیشتر کرد ولی این اقدام سطح کلی قیمتها را بسیار بالا تر خواهد بر د و طبقات متوسط را هم با مشکل روبرو خواهد کرد
لطفا درمان عاجل اگر علت را فهمیدین
تورم به خاطر لجبازی با دنیا واتش زدن برجام ولی هنوز بیراهه میروند
تورم به خاطر لجبازی با دنیا واتش زدن برجام ولی هنوز بیراهه میروند
بجاي يارانه يك كيلو برنج بدهيد حداقل پول چاپ نكنيد.
بجای حذف بهتره مدیریت بهتری اعمال شود
حذف ارز ۴۲۰۰ فشار زیادی به اقشار پایین جامعه وارد میکنه
حتی برگشت به کوپن کاغذی یا الکترونیکی که زمینه اش در جامعه موجوده برای کالا های اساسی در یک دوره ۵تا ۱۰ساله پیشنهاد می شود
م
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
عزیزم حذف شده و داره هم فشار میاره!
اینا میخوان فقط عادی سازی کنن!
با این حرفها مشکل مردم حل نمیشه راه حل برجامه واز دست دولت هیچ‌کاریربرنمیاد
با ارز ۴۲۰۰ که گرانی شد حالا ایشالا با ارز ۲۸۰۰۰ تومنی کالا وارد شه که بیشتر گرانی بشه
یارانه هم همون ۴۰ تومن خوب و کافیه.زحمت بیشتر نکشین
آن دولت رفت ، شما بجای نق زدن کار خودت رو انجام بده ،
ظاهرا جرأت انجام هیچ کاری نیست و نق زدن بهترین گزینه است
حقوق به دلار بدید هر کاری که می خواهید با قیمت ارز بکنید
بخدا ملت مردن چرا کسی بداد این بدبختان که صاحبان اصلی انقلاب هستندنمیرسه
حالا که چند ساله به غیر از آرد هیچ ارزی پرداخت نمیکنید ،؟؟ تا کی میخواهید به بهانه ارز ۴۲۰۰ ضعف های خودتان را پنهان کنید ،؟
بابانگران نباشید وقع ما بدنیست مسئولان نظام بفکر سوریه وعراق باشند ملت ایران کیلویی چند؟
چیزی که پدر مردم را درآورده و اقتصاد را به چنین روزی کشانده وجود رانت ها و فساد در لایه مدیریت میانی است رانت ها و امضاهای طلایی که باعث می شود که بسیاری از مدیران و برخی نمایندگان را وسوسه کرده و فریب رشوه هایی را بخورند که در قالب هدیه به انها پیشنهاد و واگزار می شود و هدیه هایی که در حد چندین میلیارد است و با تبانی انجام می شود
شما بیا و تعهد بده اگر ارز 4200 را حذف کردین قیمت نان و مرغ و تخم. مرغ و دارو گرانتر نمیشه حق با شماست و گر نه چون درامدتون کم شده میخواین با این بهانه ها ارز را گرانتر بفروشین تا درامدتون بالاتر بره لطفا مردم را بهانه نکنین
خدا وکیلی سر و ته حرفهای این عضو‌کمیسیون جهش تولید را شما اگر فهمیدید ما هم فهمیدیم .
اساساً چرا ما دو نرخ نیمایی و آزاد دلار داریم؟ مگر پول بیت المال مال عده ای خاص و علف خرس است که چوب حراج به آن می زنند دولت چرا باید حتی برای یارانه ارز را دخالت دهد. هر کس دنبال واردات است برود و خودش ارز را از بازار آزاد تهیه کند و دولت هم بهتر است به جای بذل و بخشش ارزی از بیت المال یارانه ها را بصورت دیگر از قبیل کاهش مالیات قانونی و کاهش عوارض گمرکی و یا کاهش برق مصرفی و ... بدهد و دست از سر دلار بردارد تا راه خودش را خودش پیدا کند و به کارهای اصلی کشور که سازماندهی امور حاکمیتی است بپردازد تا ایجاد فساد نشود
سیاست های کوپنی دهه 60 خردمندانه تر از سیاست هایی بود که در زمان روحانی گرفته شد و ارز سه نرخی با فاصله زیاد ایجاد کرد
سیاست بنی صدر در دهه 60 در مورد بانک ها بمراتب بهتر از سیاست های امروز بانک ها است ما در این چهل سال در اصلاح ساختارهای اقتصادی نه تنها پیشرفت بلکه عقبگرد داشته ایم
بانک ها سه وظیفه مبادلات مالی و تضمین ها و سرمایه گذاری سپرده های مردم را دارند و در قسمت سوم کاملا ربوی و بر ضد اقتصاد عمل می کنند و متاسفانه آنهایی که باید در مقابل آنها فریاد کنند سکوت ظالمانه کرده اند
بر کم کردن فشار اقتصادی و تورم دلار ۴۲۰۰ تومان حذف کنید و دلار را ۴۲ هزار تومان کنید
با یک برنامه ریزی مدبرانه براحتی می شود دلار 4200 را حذف و شاهد تثبیت قیمت ها بود و حتی با حذف رانتی که از ارز4200 حاصل می شود هم بار هزینه ای حاصل از کنترل ارز 4200 را حذف و هم با کاهش رانت قیمت ها را بهینه تر و کاهش داد البته اگر صادقانه عمل کرد
متاسفانه در کشور برخی از مدیران تصمیماتی می گیرند که هزینه های ناشی از کنترل آن قابل توجه و اصل موضوع را تحت الشعاع قرار می دهد
بعبارتی هر چقدر فرایندها پیچیده تر شود هم امکان سوء استفاده و فساد افزایش می یابد و هم هزینه های کنترل آن سرسام آور می شود و شبیه بانک یا فروشکاهی می شود که هزینه های ایجاد امنیت در مقابل سرقت از هزینه های سرقت چندین برابر بیشتر است.
دلار 4200 مشکل ندارد بی برنامه گی شما و سواستفاده اقازاده هاتون مشکل دارد
سلام ما مردم بدبخت چیکار کردیم تا کی می توانیم خرج نان و خوراک را در بیاوریم این همه دلار می خواهید به بالا من که خسته شدم از تحریم ها ی آمریکا بر علیه ایران کردن کی بشود آمریکا هرچه زودتر تحریم ها ریشه کن بشودآمین خدایی ظلم نیست در حق ما کردید ما زن و بچه داریم اینا گناهی کرده اند
عمرا حذف بشه همش انتقاد پیشنهاد صفر
سلام ما مردم بدبخت چیکار کردیم تا کی می توانیم خرج نان و خوراک را در بیاوریم این همه دلار می خواهید به بالا من که خسته شدم از تحریم ها ی آمریکا بر علیه ایران کردن کی بشود آمریکا هرچه زودتر تحریم ها ریشه کن بشودآمین خدایی ظلم نیست در حق ما کردید ما زن و بچه داریم اینا گناهی کرده اند
مذمت دلار 4200 مشکلی روحل نمیکنه، حذفش کنید تا بر اساس نظر شما تورم رو برا مردم زیر خط فقر کاهش بدین. فقط عرضه بخرج بدین حذفش کنین تا عملی بودن سخنرانی های آتشین تون رو ببینید و ایضاً نتایج درافشانی تون رو
بابا بسه دیگه شعاردادن .هرکی بلندمیشه یه تز میده
همیشه این سوال پیش میاد که در کشورهایی که درگیر جنگ هستند مانند عراق و افغانستان و... این قدر نوسان ارز ندارن و ارزش پول ملی آنها روز به روز بیشتر میشه یا اینکه در ایران که تولید کننده هستیم اجناس را باید گران بخریم ولی در کشورهایی که هیچ تولیدی ندارن و فقط مصرف کننده هستن جنس با قیمت خیلی ارزان به دستشون میرسه
تورم ۶۰ درصدی ناشی از سیاست خارجی اشتباه و عدم‌ رعایت منافع ملی ست
می خوایید مشکلات کشور حل بشه تنها راهش تنش زدایی با کشورهای توسعه یافته و مقتدر و با ثباته همین هیچ کشوری با مبادله اقتصادی با ونزوئلا ی ورشکسته یا روسیه فاسد و مافیایی یا عراق بی ثبات به توسعه و کاهش تورم نمی رسه...
اصلا روحانی و دارو دستش ...
شما چرا نمیتونین با این ارز اجناس رو ارزون دست مردم برسونین
اگر واقعا دنبال اقتصاد سالم و حذف دلار چهار هزار و دویست تومانی هستید بیایید حامل های انرژِی و غیره را کلا آزاد کنید و حقوق و دستمزد را هم مثل کشورهای همسایه خلیج فارس به مردم بدهید و مردم هم نیازی به یارانه شما ندارند و یارانه را هم صرف پیشرفت مملکت بکنید.
دلار ۴۲۰۰ تومانی خیلی ها را هم پولدار کرد .فقط ۳ میلیارد دلار در سال به بزرگترین تاجر وارد کننده نهاده های دامی می دادند و این نهاده ها پس از گمرک و حتی سامانه فکاهی بازار گاه در مسیر توزیع یا سر از بازار ازاد در می اورد یا از کشور قاچاق می شد.فکر هم نکنید سود این کار مال این فرد بود نه برادر افراد زیادی در ساختار حاکمیت در این زمینه سهم بری کردند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
کیارو مثلاً؟
مگه تقصیر ملته؟!
یه سوال از طرفداران ارز 4200.
دقیقا کدام کالای اساسی که با ارز 4200وارد شده ،قیمت ش ثابت مانده و تغییری در قیمت ش ایجاد نشده؟
دوستان عزیز کالا با ارز 4200هم برفرض وارد بشه در بازار بادلار روز معامله می شود .
ارز 4200فقط ایجاد رانت و فساد میکنه .چه کاری هست ارز بدیم یه نفر بعد هزار نفر ادم وقت شون تلف کنیم برای کنترل ارز تحویل داده شده ،که مبادا دزدی شه حکایت همون شیر ناصرالدین شاه هست که اخرسر هم از گشنگی تلف شد .
مشکلات اقتصادی ایران از نظر من
1.ارز 4200
2 . قاچاق برعکس کالا های اساسی که نباید از کشور خارج شه مثل گندم ،دارو و یا نهاده که با ارز 4200وارد شده .میوه های آب بر، کلا مواد غذایی ودام که در ایران خیلی خیلی ارزون میشه خرید و قاچاقچی با قیمت کم می خره و با دلار قیمت روز در کشور همسایه می فروشه وعملا دست ایرانی وتولید کننده از سود کوتاه میشه (جای تاسف نیست که کالاییی با ارز 4200وارد شه و دوباره به کشورهای همسایه قاچاق شه ؟یعنی پول ایران بدیم کشور همسایه وبه نوعی به کشور همسایه یارانه بدیم .در حالی که مردم کمرشون زیر قرض شکسته .کو غیرت ؟)
3.قاچاق کالایی که امکان تولیدش در ایران هست ولی قاچاقچی وارد میکنه و کمر تولید کننده میشکنه .
دمای زیاد آتش هم باعث سوختن ساختمان پلاسکو شد.
خیس بودن آب هم با عث خیس شدن منازل سیل زدگان شد.
سنگین بودن سنگ هم باعث سنگینی شد.
شوری نمک هم باعث شوری غدا شد.
سناریوی تعطیلی ارز 4200 رو چند وقتی هست آماده کردن. ارز 4200 رو حذف میکنن. قیمت دارو و مرغ و گوشت و کره و لبنیات و ........ چندین برابر میشه و اونوقت میان چندرقاز به قشرهای آسیب پذیر میدن و بقیه رو صرف و هزینه کارای الکی خودشون میکنن.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست