بازدید 5055
عمران خان:

امریکا باید دیر یا زود طالبان را به رسمیت بشناسد

عمران خان؛ نخست‌وزیر پاکستان می‌گوید، امریکا دیر یا زود طالبان را باید به رسمیت بشناسد. به باور او، واشنگتن به چنین کاری مجبور خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۷۹۸۷۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰ 03 October 2021

 

به گزارش تابناک و به نقل از روزنامه تربیون پاکستان، عمران‌خان در بخش دیگر از مصاحبه خود با شبکه «تی آر تی» ترکیه گفته‌است که کشورهای همسایه افغانستان درباره به رسمیت‌شناختن دولت طالبان، یک استراتژی مشترک را روی دست گیرد.

او گفته‌است هرج و مرج در افغانستان به طور مستقیم کشورهای منطقه را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد بنابراین اگر همه «همسایگان دور هم جمع شوند و یک سیاست مشترک اتخاذ کنند، تأثیر آن بیشتر از به رسمیت شناخته شدن طالبان توسط پاکستان خواهد بود».

عمران‌خان اظهار داشته که ترجیحا این ایالات متحده، اروپا، روسیه و چین هستند که به رسمیت شناختن دولت موقت طالبان در کابل از سوی آنان، تحول و تغییر ایجاد می‌کند.

وی گفته‌است که سوال بزرگ این است که ایالات متحده چه زمانی طالبان را به رسمیت می‌شناسد درحالی که آنان دیر یا زود مجبور به این کار خواهند شد.

نخست وزیر پاکستان با اشاره به نشست اخیر کنگره امریکا گفته‌است که امریکایی‌ها از نتیجه بازگشت دوباره طالبان به قدرت کاملا شگفت زده شده‌اند.

او گفته‌است: «اگر ایالات متحده ذخایر ارزی افغانستان را آزاد نکند و دولت افغانستان سقوط کند و این وضعیت آشفته‌ای در پی خواهد داشت که بزرگترین بازنده مردم افغانستان خواهند بود. بر اساس برآوردهای سازمان ملل متحد تا سال آینده، بیش از ۹۵ درصد مردم زیر خط فقر خواهند بود. بنابراین، آنها [امریکا] باید راه حلی ارائه دهند. منظور من این است که آنها باید دیر یا زود به فکر مردم افغانستان باشند. اگر این اتفاق نیفتد، من می ترسم، در این بلاتکلیفی هر روز ما جمعیت افغان را از دست می‌دهیم. بحران عمیق تر خواهد شد».

عمران‌خان افزوده است که با طالبان برای مشارکت اقوام در دولت مذاکرات انجام می‌شود.

نخست وزیر پاکستان گفته یک دولت فراگیر افغانستان که «ثبات در کشور» را به ارمغان می‌آورد.

او گفته‌است: «وقتی می گوییم دولت فراگیر … ما مجدداً قضاوت می کنیم، همه با هم گفتگو می‌کنند، حتی طالبان تشخیص می‌دهند که افغانستان یک گروه چند قومی است پشتون‌ها حدود ۵۰ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند، سپس اقلیت بزرگ تاجیک وجود دارد، سپس ازبک‌ها و هزاره ها وجود دارند.»

طالبان در حال حاضر کابینه موقتی را تشکیل داده‌اند که اعضای آن طالب و عمدتا از قوم پشتون هستند. ترکیب این کابینه انتقادهای گسترده‌ای را برانگیخت.

با گذشت حدود یک و نیم ماه از تسلط طالبان، تاکنون هیچ کشوری حاکمیت آنها را به رسمیت نشناخته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی