بازدید 19582
تامل در خبری عجیب با روایاتی غریب

واردات ۸۰ سر کروکودیل از مالزی؛ گسترش سایه انقراض بر سر «گاندو»!

طرح نام «شیلات» کافی است تا برایمان مسجل شود که هدف از این واردات، پرورش تمساح هاست؛ هدفی کوتاه مدت برای دایر کردن تجارت پوست این گونه در کشورمان! کالایی گران قیمت در جهان که موجب شده خانم «م. ر» و همکارانش سال‌ها به دنبال دریافت مجوز واردات این محموله به کشورمان باشند و در نهایت موفق به دریافت همه مجوز‌ها شده و تجارت‌شان را بنا بگذارند!
کد خبر: ۱۰۷۹۸۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۷ 03 October 2021
تابناک اجتماعی
روز گذشته محموله‌ای وارد کشورمان شد که از فرط عجیب بودن، زمینه ساز گمانه‌های مختلفی شد و تعجب بسیاری به دنبال داشت؛ اما واقعیت چیست؟!

به گزارش «تابناک»، واردات ۸۰ سر کروکودیل (بخوانید «تمساح»!) به کشور؛ خبری بود که مورد توجه بسیاری از هموطنان مان قرار گرفت و بازتاب زیادی در فضای مجازی داشت. خبری که در روایت آن نکات عجیب و غریبی به چشم می‌خورد تا جایی که می‌بینیم برخی تصور کرده‌اند که منظور از «سر»، کله تمساح است و متوجه نشده اند که با واحد شمارش این گونه (مشابه «راس»، «نفر» و...) مواجه هستند که اشاره به واردات ۸۰ تمساح زنده دارد.

ماجرا زمانی عجیب‌تر می‌شود که بدانیم برخی پا را فراتر از این اشتباه گذاشته و علت این واردات را «مقابله با انقراض این گونه در کشورمان» ذکر و حتی تاکید کرده اند که این اقدام، نه توسط سازمان حفاظت محیط زیست که «با همت بخش خصوصی» صورت گرفته است، در حالی که اساسا واقعیت چیز دیگری است و هدف از این واردات، تنها تجارت است و بس!
 
واردات ۸۰ سر کروکودیل از مالزی؛ گسترش سایه انقراض بر سر «گاندو»!

واقعیتی تلخ که پیش از پرداختن به آن بد نیست به این نکته اشاره کنیم که کشورمان زیستگاه گونه‌ای نادر از تمساح، یعنی تمساحی پوزه کوتاه با نام محلی «گاندو»ست که عمدتا در اطراف رود سرباز در سیستان و بلوچستان زیست دارد و به رغم خطرات زیادی که حیاتش را تهدید می‌کند (از جمله خشکسالی و از بین رفتن وسیع زیستگاه)، خوشبختانه وضعیت با ثباتی دارد.

همین گزاره کافی است تا بدانیم که هدف از واردات گونه مالزیایی تمساح، مقابله با انقراض گونه ایرانی این هیولای خزنده (که بزرگترین خزنده ایرانی‌ است) نیست؛ هرچند اگر بدانیم تمساح‌های وارداتی بلافاصله در مسیر انتقال به مشهد قرار گرفته اند تا در جایگاهی که در «ملک آباد» برای پرورش شان در نظر گرفته شده نگهداری شوند، واقعیت عریان‌تر خودنمایی می‌کند!

این را می‌شود با تامل در اظهارات مهرداد جمال‌ارونقی، معاون فنی گمرک در خصوص این واردات نیز دریافت که تاکید کرده «۸۰ سر کروکودیل از کشور مالزی و با موافقت سازمان شیلات ایران [در زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی] وارد کشور شده و به دلیل زنده بودن کالای وارداتی و برای جلوگیری از صدمه به کروکودیل‌ها، به قید فوریت و به صورت حمل یک‌سره از گمرک ترخیص شد.»
 
واردات ۸۰ سر کروکودیل از مالزی؛ گسترش سایه انقراض بر سر «گاندو»!

طرح نام «شیلات» کافی است تا برایمان مسجل شود که هدف از این واردات، پرورش تمساح هاست؛ هدفی کوتاه مدت برای دایر کردن تجارت پوست این گونه در کشورمان! کالایی گران قیمت در جهان که موجب شده خانم «م. ر» و همکارانش سال‌ها به دنبال دریافت مجوز واردات این محموله به کشورمان باشند و در نهایت موفق به دریافت مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست هم شده و نخستین محموله تمساح‌ها را وارد کنند.

این در حالی است که به گفته مدیر کل محیط زیست خراسان رضوی، مجوز این کار در سال ۱۳۹۸ صادر و «تمام شرایط و ضوابط در دو صفحه به متقاضی اعلام شده است؛ متقاضی ملزم بود تمام این شرایط را رعایت کرده و اگر مشکلی بود، آن را رفع کند. طبیعتا اگر وی این ضوابط را رعایت نمی‌کرد، هم مجوز ما باطل می‌شد و هم با فرد متقاضی برخورد قانونی می‌کردیم.»

ضوابطی که از جمله آنها، استفاده از آب شور برای پرورش این گونه و پرهیز از پرورش هرگونه دیگری در کنار آن است. پرورشی که این مدیر ارشد محیط زیست علتش را این گونه بیان کرده: «تجارت پوست کروکودیل احتمالا یک صنعت پربازده است که درآمد خوبی دارد. پوست کروکودیل در جهان بسیار ارزشمند است. از این روی، فرد متقاضی در حال پیشبرد یک فعالیت اقتصادی و تجاری است.»

نگاهی که برای دایر کردن هر نوع تجارتی کافی است، حتی اگر بحث پرورش و کشتار گونه‌ای حرام گوشت در میان باشد که کمترین ضررش، جلب توجه سودجویان به گونه بومی تمساح در کشورمان است که از قضا در معرض انقراض هم هست و حالا بخش خصوصی با همراهی وزارت کشاورزی، سازمان شیلات، سازمان حفاظت محیط زیست و دیگران، ارزشی پنهان از آن را با قدرت فریاد زده تا به گوش همگان برسد!
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۲
رفته از اون سر دنیا کروکدیل اورده پرورش بده، به تو چه!
مگر پورش تمساخ با آب شور مشکلی دارد؟!!!!
مگرشما مخالف تولید هسنید؟!!!!
عجب تحلیلی آبکی
چطوری باید شکمشون رو سیر کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
افراد کنجکاور را جلویشان می اندازند تا بخورند و بیاشامند و لذتببرند.....
ناشناس
| United States of America |
۰۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
فضولها را میاندازند جلوشون
چرا هر کسب و کار تازه ای در این مملکت شروع میشه همه شروع میکنند به بدگویی و هزار جور داستان سرایی و ...
تابناک عزیزم
خبرنگار گرانقدر
چرا آسمون ریسمون میبافی؟؟ این کار یه تجارته ربطی هم به گاندو نداره. مثه این میمونه که اگه پرورش بوقلمون داشته بایم ممکنه نسل مرغابی به خطر بیفته.
گاندو چون خیلی کوچیکه پوستش به درد مصنوعات چرمی نمیخوره
پول پیس خودمان بود بلوچها به پا خیزید که تجارت تمساح سود داره
پاسخ ها
سجاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
بی درایتی تاچه حد
به جای وارد کردن کروکودیل وپذیرش خطرات وریسک
همین گاندوی خودمان را احیا وپشتیبانی میکردن تاهم ازانقراض اون جلوگیر ی بشه هم پوست باکیفیت تری حاصل بشه
بالاخره این گاندو وضعیت با ثباتی دارد یا در معرض انقراض است ....در دو جای متن دو موضوع متناقض ..این چه نوع خبر است ... و در ضمن کشت و کشتار کم هست که حالا به جان این حیوانات افتادیم ؟؟؟؟؟یعنی تجارت بهتر از این نداریم ....صرف سرمایه باارزش کشور برای این نوع تجارت ؟؟؟؟؟؟چند نفر از بغلش خوردن ....کسی می داند ؟؟؟
چه ربطی داشت ؟؟؟ خواسته بیزنس راه بندازه دیگه !
40 ساله با این تحلیلهای آبکی و تنگ نظرانه درب را بروی هر فعالیت اقتصادی بسته ایم ...آخه به تو چه ؟؟ تو سر پیازی یا سرش ؟؟ مگه مملکت قانون و وزارتخونه نداره ؟؟؟
امیدوارم که مشکلی برای گاندو پیش نیاد تو دراز مدت... چیزی که در قبل دیدیم به بهانه احیای نسل زدیم نابود کردیم حتی مورچه ایرانی...
وقتی طرف یه سوراخ روی سنگ میبینه و کل منطقه رو به طمع گنج سوراخ سوراخ می‌کنه معلومه که به کوچک بودن گاندو و تجاری نبودن پوستش توجهی نداره فقط می‌کشه شاید یه کمربند ازش دربیاد اینجای کار مشکل ساز میشه نه پرورش تمساح و بیزنس
افرین به این بانوی پرتوان ایرانی
حالا تا فهمیدن دوزار سود داره همه نگران محیط زیست و گاندو شدن.
کجای ملک آباد هست که بریم ببینیمش
چه کروکدیلهای نازی...
البته گزارش درست بود. می شد از گونه های آب شیرین که دردسر کمتری دارند استفاده کرد. منتهی کروکدیلهای سیامی اصلا آب شیرین هستند! بنابراین برطبق این ضوابط، قاعدتا نباید وارد می شدند(؟!)
نه تنها تو ایران بلکه تو دنیا باید ممنوع باشه.
۳۰۰ کیلو حیوان را بکشند به خاطر پوست آن . واقعا ظلم است .
بازهم هواپیمایی ماهان
زحمت زیاد خانم م ر قابل تقدیره نه برخورد
ینی تا قبل واردات کروکودیل کسی نمیدونست ارزش تجاری داره؟ الان میفهمن میرن شکار!!
چه تحلیل احمقانه ای
الان این واقعا به گاندو ربطی نداشت ها! یعنی واقعا هیچ ربطی.
اینها گونه های مناسب پرورش در محیط غیرطبیعی را وارد کرده اند. حالا اصلا گاندو قابل پرورش بصورت مصنوعی هست یانه، یک چیز دیگر است.
تا چند وقت دیگه لابد خورده شدن مردم در اب ها و رودخانه بوسیله کروکودیل عادی میشه.همین یک قلم رو کم داشتیم که اون هم داره جور میشه
مگه گاو و گوسفند پرورش نمیدیم برای پول؟ خوب این هم مثل همونه..
به تو چه آخه!
هی میگین کار راه بیندازین که ارز آور باشه
یارو پوست کنده شده تا مجوز گرفته با پول خودش داره میاره کار راه بندازه بعد تو ناراحتی؟
چتونه آخه؟ یه کیف پول با پوست این تمساح درست کنن کم کم ۳۰۰ دلاره.
به خاطر اسم یه سریال مزخرف که نباید تمام خزندگان موجود کره زمین رو سرزنش کنید.
آیا بهتر بود که این اشخاص بجای تنوع در درآمدزائی همانند بعضی ازنانجیب های ایرانی سرمایه کشور را به سوی کشورهای نکبتی همانند ارمنستان،ترکیه،گرجستان، امارات و.....منتقل میکردند؟
دارو و پانسمان وارد نمیکنیم. بجاش کورکودیل وارد میکنیم!!!
واقعا مشکل ما کمبود کورکودیل بود؟؟!!!!
میخوایم چیکار اینهمه کورکودیل چندش اور رو؟؟؟
چی بهشون میدن بخورند؟؟ اهو های بیچاره رو؟؟؟
کاش یه کم احساس لطیف تری داشتند. واقعا اینا که کورکوذیل وارد میکنند، مشکل روحی دارند. یعنی هیچ راه دیگه ای برای امرار معاش نبود؟؟؟!!!!
هر سانتی متر مربع پوست تمساح ۱۰ دلار قیمت دارد
وضع بد اقتصادی ما رو نکشه تنگ نظری خودمون میکشدمون!
الا یک مدل مدلهای کوچک و متوسطشان .واقعا بیخطرو فقط توخودشونن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار