بازدید 24434
۱

تجمع نیرو‌های تاجیکستان و طالبان در مرز مشترک

وزارت خارجه روسیه با اعلام این‌که گزارش‌ها حاکی از تجمع نیرو‌های تاجیکستان و دولت طالبان در مرز مشترک است، از دوشنبه و کابل خواست که به دنبال گزینه‌های قابل قبول برای حل و فصل اختلافات شده باشند.
کد خبر: ۱۰۷۹۳۷۸
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۳ 30 September 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا از مسکو «الکسی زایتسف»، معاون بخش اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه روسیه پنجشنبه در یک نشست خبری گفت: مسکو در حال جمع آوری گزارش‌هایی درباره تجمع نیرو‌های تاجیکستان و افغانستان به مرز مشترک است.

وی افزود: «ما با نگرانی تنش فزاینده در روابط تاجیکستان و افغانستان را در پس زمینه اظهارات خشن متقابل رهبران تاجیکستان و دولت طالبان مشاهده می‌کنیم. گزارش‌هایی مبنی بر جمع شدن نیرو‌های مسلح توسط طرفین به مرز مشترک وجود دارد. ما از دوشنبه و کابل می‌خواهیم که به دنبال گزینه‌های قابل قبول برای حل وضعیت کنونی باشند.»

زایتسف افزود که مسکو از دوشنبه و کابل می‌خواهد گزینه‌هایی را برای حل تنش‌ها در مرز تاجیکستان و افغانستان جستجو کنند که مناسب هر دو طرف باشد.

پیش از این، عبدالسلام حنفی، نایب رئیس دولت موقت طالبان از تاجیکستان خواسته بود که در امور داخلی این کشور دخالت نکند.

پیشتر نیز ذبیح الله مجاهد معاون اطلاعات و فرهنگ دولت طالبان گزارش داده بود که طالبان (سازمانی که همچنان در روسیه ممنوع است) ده‌ها هزار نیروی ویژه" را در ولایت تخار در مرز با تاجیکستان مستقر کرده است.

طالبان در ۱۵ اگوست ۲۰۲۱ (۲۴ مرداد ۱۴۰۰) کنترل کامل افغانستان را اعلام کردند. طالبان همه شهر‌های مهم و گذرگاه‌های مرزی در این کشور را تصرف کردند. متعاقباً، آن‌ها پیروزی کامل خود را در کشور اعلام کردند و دولت جدیدی تشکیل دادند.

در ۳۱ اگوست ۲۰۲۱، (۹ شهریور ۱۴۰۰) ایالات متحده نیرو‌های نظامی خود را به طور کامل از افغانستان خارج کرد و ماموریت نظامی ۲۰ ساله، اما ناکام خود را در این کشور به پایان رساند.

امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان، ۲۶ شهریور طی سخنانی در حضور سران سازمان همکاری شانگ‌های گفت، تشکیل دولت در افغانستان بدون حضور همه گروه‌ها می‌تواند اوضاع را بدتر کند. مردم افغانستان حق دارند یک دولت تعیین کنند.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور تاجیکستان در ادامه با بیان اینکه پنجشیر در حال حاضر در محاصره است از سران سازمان ملل متحد و کمیته بین المللی صلیب سرخ خواست تا به مردم افغانستان کمک کنند.

امامعلی رحمان همچنین از طالبان برای جلوگیری از کمک‌های بشردوستانه به دره پنجشیر انتقاد کرد.

وی گفت: «سیستم سیاسی در افغانستان باید بر اساس خواست مردم و بدون دخالت هیچ کشوری و دیکته نوع ساختار سیاسی باشد. تشکیل دولت در افغانستان بدون حضور همه گروه‌ها می‌تواند اوضاع را بدتر کند. بنابراین، ما باید در نظر بگیریم که مردم افغانستان حق دارند یک دولت تعیین کنند.»
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
زنده باد امام علی
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار