بازدید 10874
۶
اطلاعیه سازمان غذا و دارو درباره محموله اخیر واکسن وارداتی

«واکسن تک دوز» و «ویژه گروه سنی ۳ تا ۱۷ سال» وارد نشده!

واکسن تک دوز مورد اشاره در خبر، به معنای آنچه مانند واکسن «جانسون اند جانسون» و «اسپوتنیک لایت» که نیاز به یک دوز تزریق دارند، نبوده و در انتقال مطلب اشتباه رخ داده است. واکسن سینوفارم، واکسن تک دوز نبوده، بلکه باید بعد از یک دوره، دوز دوم آن هم تزریق شود؛ واکسن‌های وارداتی اخیر هم مانند همان واکسن‌های سینوفارم قبلی است که برای بزرگسالان استفاده می‌شد!
کد خبر: ۱۰۷۸۷۰۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸ 27 September 2021
تابناک اجتماعی
پس از آنکه جمعیت هلال احمر کشورمان از واردات واکسنی تک دوزی برای واکسیناسیون گروه‌های ۳ تا ۱۷ سال در کشور خبر داد، ابهامات زیادی به وجود آمد که سازمان غذا و دارو را وادار به صدور اطلاعیه و پاسخ به این ابهامات کرد.

به گزارش «تابناک»؛ صبح دیروز، دوشنبه چهارم مهرماه ۱۴۰۰ هواپیمایی از مبدا چین در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) در تهران به زمین نشست که حاوی ۶ میلیون دوز واکسن بود؛ محموله‌ای از واکسن سینوفارم که به واسطه جمعیت هلال احمر کشورمان وارد شده بود و به گفته سخنگوی این جمعیت، متفاوت از محموله‌های قبلی وارد شده و ویژه تزریق به کودکان بود!

هیچ «واکسن تک دوزی» و «ویژه گروه سنی ۳ تا ۱۷ سال» وارد نشده!آن گونه که محمدحسن قوسیان مقدم تاکید کرده بود، «۶ میلیون دوز واکسن کرونا (تک دوز) از مجموع ۱۲ میلیون دوز توصیه شده برای سنین ۳ تا ۱۷ سال وارد کشور و تحویل وزارت بهداشت شده بود»، در حالی که بررسی‌ها نشان می‌داد، نه گروه ملی دارویی چین که تولید کننده سینوفارم است، نسخه متفاوتی از این واکسن که تک دوز باشد تولید کرده و نه اساسا این واکسن در چین مجوز تزریق به گروه سنی ۳ تا ۱۷ سال را دریافت کرده است.

بدین ترتیب، ابهاماتی پیرامون واردات این محموله شکل گرفت که «تابناک» ترجیح داد هرگونه اظهارنظر در خصوص آن‌ها را به واکسن متولیان بهداشت و درمان کشورمان موکول کند؛ واکنشی که حالا با صدور اطلاعیه‌ای توسط سازمان غذا و داروی کشورمان رقم خورده و به رغم آنکه صراحت مورد انتظار را ندارد، در آن تاکید شده که خبری از واکسن تک دوزی و ویژه کودکان نیست!
 
در این اطلاعیه که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان هم آن را منتشر کرده، تصریح شده که «تک دوز بودن واکسن به معنای نیاز به یک بار تزریق داشتن نیست» و در ادامه آمده: «واکسن‌های قبلی حاوی ویال‌های ۶ دوز، ۱۰ دوز یا ۲ دوز بودند و این سری اخیر [که دیروز وارد کشورمان شده است] دارای ویال تک دوز است و حتما باید دوز دوم آن نیز تزریق شود.»

در ادامه خبر ضمن اشاره تلویحی به اطلاع رسانی نادرست جمعیت هلال احمر کشورمان، آمده: «واکسن تک دوز مورد اشاره در خبر، به معنای آنچه مانند واکسن «جانسون اند جانسون» و «اسپوتنیک لایت» که نیاز به یک دوز تزریق دارند، نبوده و در انتقال مطلب اشتباه رخ داده است. واکسن سینوفارم، واکسن تک دوز نبوده، بلکه باید بعد از یک دوره، دوز دوم آن هم تزریق شود؛ واکسن‌های وارداتی اخیر هم مانند همان واکسن‌های سینوفارم قبلی است که برای بزرگسالان استفاده می‌شد و دارای همان خصوصیات و برند هستند.»
 
بدین ترتیب، مشخص می‌شود که خبری از واردات واکسنی متفاوت با واکسن‌های وارد شده قبلی به کشورمان نیست و از آن مهم‌تر، هیچ نوع واکسن ویژه تزریق به گروه سنی زیر هجده سال هم تحویل وزارت بهداشت کشورمان نشده است؛ این در حالی است که می‌دانیم واکسن سینوفارم در چین برای تزریق به گروه سنی ۱۲ تا ۱۷ سال تایید شده و بر همان اساس، تزریق آن به این گروه سنی در کشورمان هم آغاز شده است؛ رویدادی که نه با واکسنی ویژه در حال رقم خوردن است و نه شامل تزریق به گروه سنی ۳ تا ۱۲ سال (مطابق ادعای جمعیت هلال احمر ایران) می‌شود!
 

اطلاعیه وزارت بهداشت درباره واردات واکسن متفاوت


ساعت 23:52 دوشنبه، پنجم مهرماه، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به اظهارات پراکنده در رابطه با انواع واکسن مورد استفاده علیه بیماری کووید-۱۹ در کشور، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: تمامی تصمیمات، قرارداد‌ها و شروع واکسیناسیون در گروه‌های هدف بعد از بررسی شواهد علمی در کمیته‌های تخصصی وزارت بهداشت و صرفا پس از تایید مجوز مصرف اضطراری واکسن از سوی سازمان غذا و دارو صورت می‌گیرد.

در ادامه این اطلاعیه آمده: ورود هر واکسنی به زنجیره واکسیناسیون کشور منوط به طی مراحل و اخذ مجوز‌های لازم از سوی وزارت بهداشت است و در حال حاضر نیز بجز موارد مصرفی فعلی در زنجیره واکسیناسیون، واکسن دیگری وارد کشور نشده است. لذا از همه هم وطنان که مطابق گروه‌های سنی اعلامی، مشمول دریافت واکسن هستند، درخواست می‌شود برای حفظ سلامت خود و جلوگیری از ایجاد موج جدید بیماری، در سریعترین زمان نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند و واکسیناسیون خود را به هیچ عنوان به تاخیر نیندازند.

بر اساس این اطلاعیه، «اتخاذ تصمیمات مربوط به واکسیناسیون گروه‌های جمعیتی در ایران صرفا بر اساس نظرات تخصصی کمیته‌های علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صورت می‌گیرد و مبتنی بر تصمیم و دخالت هیچ ارگان و نهاد خارجی نیست.» گزاره ای که در ادامه آن تاکید شده: پایش مستمر وضعیت ایمنی و عوارض واکسن‌ها صرفا برای تامین و تضمین سلامت مردم عزیزمان صورت می‌گیرد و به هیچ عنوان اطلاعاتی در این زمینه در اختیار نهاد‌های خارجی قرار نگرفته و نخواهد گرفت
 
در پایان اطلاعیه تاکید شده: منبع انتشار اخبار مرتبط با واکسیناسیون در کشور نیز صرفا از طریق وبدا، رسانه رسمی وزارت بهداشت است و مصاحبه افراد خارج از این رسانه به معنی تایید یک خبر فاقد شواهد نخواهد بود.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
آدم فقط انگشت به دهان ویران می‌ماند که اینجا چه خبر است!!! آن از واردات واکسن این هم از سردرگمی بهداشت و در نهایت مردم!!! خداوند آخر و عاقبت ما را بخیر کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
بازهم ندانستن مسولان

و بازهم یک دروغ بزرگ دیگر برای توجیه نادانی شان
متاسفانه دروغ و تکذیب در کشور ما نهادینه شده !!!
مملکت را دروغ و فساد و بي اخلاقي و رانت و رشوه و ربا و ريا برداشته آقايون مسئولين سرشونو مثل کبک کردن توي برف ...
من از اول ميدونستم تك دوزه بودن سينوفارم چرته. من كه به بچم نميزنم
تنها راه، اجباری کردن واکسیناسیون کودکان است.
الان ما می دانیم که کرونای دلتا از نوع انگلیسی و آنهم از نوع اصلی بشدت خطرناکتر بوده اند.
قدرت دلتا را هم دیدید، یعنی براساس آنکه چطور حساب کنید در برابر حدود 10 تا 20 هزار پیک قبلی، در این دوره اخیر، براساس آمارهای رسمی، بین 30 تا 40 هزار نفر فوت شدند.
حالا کرونا لاندا با قدرت بسیار بیشتر در راه است! دیدیم که حتی کشورهایی که 80 درصد هم واکسن زده بودند، بازهم پیکهای شدیدی را تجربه کردند. این یعنی برای کرونای لاندا، به احتمال قطعی، نیاز به 90 درصد واکسیناسیون یا بیشتر داریم که این شامل کودکان هم می شود.
کرونای لاندا، شاید حدود یکماه با ما بیشتر فاصله ندارد. امیدوارم خطر را درک کرده باشید. یعنی هم مسریتر و هم کشنده تر است. دراینصورت می توانید فرض کنید اگر کودکان بیرون بروند، مثلا توی یکی دو ماه، حداقل ده درصد احتمال دارد بگیرند (این حداقل است) و متاسفانه احتمال خطرفوت بالای یک درصد (یا یک در هزار از کل خواهد بود). البته هنوز واقعا نمی دانیم چقدر لاندا خطرناکتر است، ولی احتمالا اینها را باید حداقل حساب کرد.
حالا احتمال خطر خود واکسن زیر یک در میلیون است و دلیلی نیست که برای بچه ها بیشتر باشد. درضمن وقت هم بسیار کم است. چه مدرسه ها بازشوند چه نشوند، بالاخره بچه ها بیرون خواهند رفت، آنهم در اوج کرونای لاندا. شما برای این واکسن دو دزه، بهرحال، به بیش از یکماه وقت نیاز دارید تا ایمن شوید. بنابراین وقت اصلا نیست و نمی شود منتظر تائیدیه های جهانی بود.
دیگر خوددانید.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر