بازدید 5794

قاچاق آرد عشایر به جنوب

طی ۶ماه نخست امسال بیش از ۱۰تن آرد قاچاق در شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد کشف و ضبط شد.
کد خبر: ۱۰۷۷۸۵۰
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۹ 22 September 2021

به گزارش تابناک به نقل از همشهری آنلاین: این‌بارآسیب‌های قاچاق و فروش غیرقانونی، به عشایر و روستاهای کهگیلویه و بویراحمد رسیده است و ‌قوت لایموت مردم سر از دامداری‌ها در می‌آورد و خوراک دام می‌شود. عمده این دامداری‌ها در خارج از استان و در استان‌های جنوبی کشور قرار دارند.

محمآرد عشایر، خوراک دام
دمیرزا، یکی از عشایر این استان درباره فروش سهمیه آرد دولتی عشایر به دلالان می‌گوید: چاره‌ای نداریم. می‌شود نان کمتری خورد، اما نمی‌شود مثلا پول دوا و درمان را نداد یا بچه را بی‌کفش و کلاه به مدرسه فرستاد.
او درباره روش انجام این کار می‌گوید: ما بخشی از سهمیه آردمان را دریافت نمی‌کنیم؛ یعنی اینطور نیست که ما برویم آرد را بگیریم و بعد به دلال و قاچاقچی بدهیم. یک نفر آشنا بود، پیشنهاد داد و ما قبول کردیم. او پول را به ما می‌دهد و بعد خودش از کارخانه یا شرکت آرد را به هر کجا که فروختند، می‌برد. عیسی، یکی از دامداران بوشهری است که از آرد برای تهیه خوراک دام استفاده می‌کند و می‌گوید: قیمت خوراک دام بالا و سهمیه اختصاص یافته کم است. برای ما که دامداری‌های کوچکی داریم، خرید خوراک به قیمت آزاد اصلا صرف ندارد. مجبوریم یا نان خشک از نانوایی‌ها بگیریم یا آرد. نظارت بر نانوایی‌های داخل استان خیلی زیاد است و ما ناچاریم این محصول را از دلال‌هایی که از خارج استان آرد می‌آورند، تامین کنیم.

کشف ۱۰تن آرد قاچاق
قاچاق گسترده آرد در کهگیلویه و بویراحمد در حالی اتفاق می‌افتد که براساس اعلام سازمان غذا و دارو، نان قوت و غذای اصلی ۴۳درصد از خانوارهای شهری و ۵۶درصد از خانوارهای روستایی و عشایر را شامل می‌شود و تغذیه در این استان بر پایه نان است.
بنا بر آمار منتشر شده در رسانه‌های محلی این استان فقط طی یک هفته گذشته بیش از چهارتن ‌و نیم، آرد عشایری قاچاق جاسازی شده در خودروها در مبادی خروجی شهرستان کهگیلویه کشف شده است. رئیس تعزیرات حکومتی شهرستان کهگیلویه در این‌باره می‌گوید: با هوشیاری مأموران در روز جمعه‌ای که گذشت، ۵۴کیسه آرد ۴۰کیلوگرمی در جاده خروجی به سمت بهبهان کشف شد. آرد را بین کاه و یونجه جاساز کرده بودند. محمد بازرگان، ادامه می‌دهد: هفته گذشته هم یک محموله بزرگ کشف کردیم. در هر دو مورد کشف شده، متخلفان قصد داشتند محموله‌های آرد خارج از شبکه شهرستان را به شهرهای بوشهر و گناوه منتقل کنند.
طی ۶ماه نخست امسال بیش از ۱۰تن آرد قاچاق در شهرستان کهگیلویه کشف و ضبط شد. کیسه‌های آرد کشف شده به نرخ رسمی در شبکه عرضه کالا توزیع می‌شوند.

خشکسالی و افزایش قاچاق
سرپرست اداره صمت کهگیلویه نیز در این‌باره می‌گوید: طی چند ‌ماه گذشته بیشتر کیسه‌های آرد کشف شده از سوی متخلفان قرار بود به سمت شهرهای جنوبی کشور منتقل شوند. سیدرضا خدیش، درباره دلایل عمده قاچاق کیسه‌های آرد از این استان ادامه می‌دهد: با توجه به کاهش بارندگی‌ها و بروز خشکسالی‌ و کمبود علوفه به‌ویژه در استان‌های جنوبی، قاچاق آرد به سمت شهرهای جنوبی بسیار بیشتر است. بیشتر این کیسه‌های آرد قاچاق‌شده برای استفاده دام بوده و کشاورزان در شهرهای جنوبی کشور خریداران عمده آنها هستند. خدیش با بیان اینکه کیسه‌های آرد با قیمت آزاد ۴۷هزار تومان از نانوایی‌های داخل شهرستان یا از محل آرد توزیعی روستاها و عشایر خریداری می‌شوند، می‌گوید: به‌خاطر پایین بودن قیمت نان، نانوایی‌ها برای کسب سود بیشتر حاضر هستند سهمیه آرد خود را به‌صورت آزاد و خارج از شبکه بفروشند؛ درحالی‌که این کار تخلف است. اداره صمت شهرستان بابت هر کیسه آردی که خارج از شبکه فروخته شود ‌ نانوایی متخلف را ۲۴۰ هزار تومان ‌جریمه می‌کند.
به‌گفته او، تیم‌های بازرسی اداره صمت به‌صورت شبانه‌روزی از نانوایی‌های شهرستان بازرسی می‌کنند و اگر تخلفی در فروش سهمیه آرد خارج از شبکه مشاهده شود، سهمیه آرد ماهانه نانوایی متخلف قطع می‌شود. با توجه به آمار سازمان هواشناسی، میزان بارش در کل کشور تاکنون نسبت به بلندمدت ۴۱درصد و نسبت به سال گذشته ۵۳درصد کاهش یافته است که بنا بر اعلام سازمان امور عشایری، هر یک میلی‌متر کاهش بارندگی، یک کیلوگرم از تولید علوفه را در مراتع کم می‌کند.
با توجه به این آمار است که مسئولان، خشکسالی را مهم‌ترین عامل افزایش قاچاق آرد برای خوراک دام اعلام می‌کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی