بازدید 3999

ابراز دلخوری بورل از پیمان «آکوس»

«جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دیدار با «ماریس پین» وزیر امور خارجه استرالیا از معاهده امنیتی این کشور با انگلیس و آمریکا (موسوم به آکوس) که بدون رایزنی و اطلاع قبلی شرکای اروپایی منعقد و منجر به لغو سفارش چند میلیارد دلاری زیردریایی‌های فرانسه شد ابراز دلخوری کرد.
کد خبر: ۱۰۷۷۵۳۵
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۴ 21 September 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از تارنمای سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، این دیدار در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد. بورل در این ملاقات از اینکه اتحادیه اروپا با داشتن حضوری قوی در منطقه اقیانوس آرام، از مشارکت در این معاهده محروم است، ابراز تاسف کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر همین اساس تصریح کرد که چالش‌های کنونی در زمینه ثبات منطقه‌ای نیازمند همکاری‌های بیشتر و هماهنگ بین شرکای همسو است. بورل عنوان کرد که اتحادیه اروپا در زمینه پیمان آکوس تامل و با اعضای خود رایزنی خواهد کرد.

پیشتر رییس کمیسیون اروپا رفتاری را که با فرانسه در امضای قرارداد استرالیا ( آکوس) با انگلیس و آمریکا شده غیر قابل قبول خواند. اورسولا فون در لاین در گفت وگویی با شبکه سی‌ان‌ان افزود که با یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا رفتار غیر قابل قبولی صورت گرفته است . وی خواستار توضیح در این مورد شد و گفت: ما می‌خواهیم بدانیم چرا و چه اتفاقی افتاده است.

اتحادیه اروپا سومین شریک بزرگ تجاری استرالیا بشمار می‌رود. طبق گزارش کمیسیون اروپا، حجم مراودات تجاری دو طرف در سال ۲۰۲۰ میلادی به ۳۶ میلیارد یورو رسید. دو طرف قصد دارند تا حجم مراودات را طی ده سال آینده بین ۱.۸ تا ۳.۹ میلیارد یورو دیگر افزایش دهند. دور بعدی مذاکرات استرالیا و اتحادیه اروپا برای ماه بعد برنامه ریزی شده اما اریک ممر سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا دوشنبه اعلام کرد که اتحادیه سرگرم بررسی پیامدهای پیمان «اکوس» بر زمان برگزاری دور بعدی مذاکرات است.

این تحولات درحالی صورت می‌گیرد که استرالیا هفته گذشته اعلام کرد که قرارداد سال ۲۰۱۶ خود را با نیروی دریایی فرانسه برای ساخت ناوگان زیردریایی های معمولی را لغو می کند و به جای آن با همکاری و مشارکت انگلیس و آمریکا حداقل هشت فروند زیردریایی هسته ای می سازد.

این رویداد فرانسه را که در وضعیت نامناسب اقتصادی و افزایش میزان بیکاری، نیاز فراوانی به این قرارداد داشت به شدت خشمگین و زخم‌خورده کرده است. سفیر فرانسه در کانبرا هشدار داد که استرالیا با لغو سفارش چند میلیارد دلاری زیردریایی‌های پاریس یک اشتباه دیپلماتیک بزرگ مرتکب شده است. "ژان پیر تبتو" بیان داشت: این یک قرارداد نبود بلکه مشارکتی بود که قرار بود بر اساس اعتماد، درک متقابل و صداقت انجام گیرد.

چهارشنبه گذشته اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا به همراه بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس و جو بایدن رییس جمهوری ایالات متحده مشارکت جدید امنیتی نظامی سه جانبه اوکوس را اعلام کردند که از منافع مشترک طرفین در منطقه هند و اقیانوس آرام محافظت می کند.

بر اساس مشارکت جدید، بریتانیا و ایالات متحده متعهد شدند که نیروی دریایی استرالیا را به فناوری زیردریایی های هسته ای مجهز کنند. استرالیا با پیوستن به همکاری نظامی با آمریکا و انگلیس، قرارداد ۶۶ میلیارد دلاری خود با فرانسه را به نفع پیمان اوکوس کنار گذاشت و این باعث خشم پاریس شد، که طبق این قرارداد قرار بود ۱۲ زیردریایی معمولی به استرالیا عرضه کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار