بازدید 5288
۲

دفاع انگلیس از معاهده امنیتی آمریکا، استرالیا و لندن

وزیر امور خارجه جدید انگلیس با انتشار یادداشتی برای نشریه ساندی تلگراف از معاهده امنیتی و پرحاشیه این کشور با آمریکا و استرالیا دفاع و ادعا کرد که این قرارداد در راستای دفاع از منافع کشور منعقد شده است.
کد خبر: ۱۰۷۷۰۵۹
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۴ 19 September 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، «لیز تراس» در این یادداشت مدعی شد که معاهده آکوس بیانگر امادگی انگلیس برای مقابله با آنچه او اقدامات زیانبار و شرورانه برخی کشورها خواند است. وی با اشاره به محتوای امنیتی، اقتصادی و دیپلماتیک این معاهده، آن را یک طلوع جدید توصیف کرد که انگلیس پرچم خود را در عرصه بین‌المللی کاشته است.

وزیر خارجه انگلیس مدعی شد که معاهده آکوس فراتر از مقوله سیاست خارجی است و از طریق مشارکت با کشورهای همسو در جهت ایجاد ائتلاف برای حفظ ارزش‌ها و منافع مشترک، به سود مردم بریتانیا و مناطق دورتر خواهد بود.

این اولین موضع‌گیری وزیر امور خارجه جدید انگلیس در قبال معاهده‌ای چالش برانگیز است که طی روزهای اخیر خبرساز و با واکنش‌های بین‌المللی همراه شده است. همتای فرانسوی تراس این پیمان را "خنجری از پشت" خوانده و اظهار داشته که این توافق نشانه رفتاری غیرقابل قبول میان متحدان و شرکاست و تبعات آن مستقیما چشم‌اندازی را که برای این اتحاد وجود دارد تحت تاثیر قرار می‌دهد. وزیر خارجه فرانسه همچنین سفیران این کشور در استرالیا و آمریکا را "به منظور مشاوره" فراخوانده است.

این درحالیست که سفیر آلمان در انگلیس هم پیمان آکوس را تهدیدی علیه یکپارچگی و اتحاد غرب خوانده است.

استرالیا هفته گذشته اعلام کرد که قرارداد سال ۲۰۱۶ خود را با نیروی دریایی فرانسه برای ساخت ناوگان زیردریایی های معمولی را لغو می کند و به جای آن با همکاری و مشارکت انگلیس و آمریکا حداقل هشت فروند زیردریایی هسته ای می سازد.

این تحول فرانسه را که در وضعیت مناسب اقتصادی و افزایش میزان بیکاری، نیاز فراوانی به این قرارداد داشت به شدت خشمگین و زخم‌خورده کرده است. سفیر فرانسه در کانبرا هشدار داد که استرالیا با لغو سفارش چند میلیارد دلاری زیردریایی‌های پاریس یک اشتباه دیپلماتیک بزرگ مرتکب شده است. "ژان پیر تبتو" بیان داشت: این یک قرارداد نبود بلکه مشارکتی بود که قرار بود بر اساس اعتماد، درک متقابل و صداقت انجام گیرد.

رئیس مجلس ملی فرانسه هم که برای شرکت در اجلاس روسای پارلمان کشورهای عضو گروه هفت به انگلیس سفر کرده تصریح کرد که معاهده یادشده روابط دوستانه با پاریس را لکه‌دار و «اعتماد و دوستی» بین طرف‌ها را سخت کرده است.

چهارشنبه گذشته اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا به همراه بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس و جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده مشارکت جدید امنیتی نظامی سه جانبه اوکوس را اعلام کردند که از منافع مشترک طرفین در منطقه هند و اقیانوس آرام محافظت می کند.

بر اساس مشارکت جدید، بریتانیا و ایالات متحده متعهد شدند که نیروی دریایی استرالیا را به فناوری زیردریایی های هسته ای مجهز کنند. استرالیا با پیوستن به همکاری نظامی با آمریکا و انگلیس، قرارداد ۶۶ میلیارد دلاری خود با فرانسه را به نفع پیمان اوکوس کنار گذاشت و این باعث خشم پاریس شد، که طبق این قرارداد قرار بود ۱۲ زیردریایی معمولی به استرالیا عرضه کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
همه برای کشور خود و به نفع ملت خود تلاش می کنند در حالیکه کشور ما منابه را در اختیار کشورهایی قرار میدهد که هیچ نفعی نداشته و بر اثر این سوء مدیریتها کشور و ملت ایران فقیر تر شده اند.
حالا که قرارداد ساخت و تحویل زیردریایی های اتمی استرالیا با فرانسه خاتمه یافته و فرانسه در شرف شکایت به دیوان بین المللی لاهه است بهترین کار این است که ایران با لابی های خاص با فرانسه برای فروش و تحویل این زیردریایی ها به ایران وارد مذاکره شود
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر