نبض خبر؛

لحظه عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای

کد خبر: ۱۰۷۶۷۸۲
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۹ 17 September 2021
تعداد بازدید : 9953
بازدید 16126
۴
در پایان بیست و یکمین نشست سران سازمان همکاری شانگهای که در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد، سران ۸ کشور عضو اصلی سازمان، نظر موافق خود را با تبدیل عضویت جمهوری اسلامی ایران از عضو ناظر به عضو اصلی اعلام و اسناد مربوط به آن را امضا کردند. «سازمان همکاری شانگهای / Shanghai Cooperation Organization / 上海合作组织 / Шанхайская организация сотрудничества» در سال 1996 توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان با هدف برقرار کردن موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه، پایه‌گذاری شد. اندکی بعد، ازبکستان هم به این سازمان پیوست و این سازمان رسما به "سازمان همکاری شانگهای" تغییر نام داد. علاوه بر اعضای اصلی، ابتدا مغولستان در سال 2004 و یک سال بعد ایران، پاکستان، هند و افغانستان در سال 2005 و پس از آن بلاروس به عنوان عضو ناظر به سازمان ملحق شدند. در تاریخ 10 ژوئیه 2015 این سازمان با عضویت هندوستان و پاکستان موافقت نمود و این دو کشور در کوتاه‌تر از دو سال همه شرایط برای عضویت کامل این سازمان را اجرا کردند و عضویت این دو کشور در سازمان همکاری شانگهای در اجلاس رهبران کشورهای عضو این سازمان که طی در ژوئیه 2017 در آستانه، پایتخت قزاقستان، برگزار شد، به تصویب رسید. اکنون نوبت ایران بود تا به عضویت این سازمان درآید. لحظه عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای و سخنرانی حجت الاسلام رئیسی در این اجلاس را در «تابناک» می‌بینید.
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
همه میدونن که منشا اصلی تروریسم آمریکا و متحدانش هستند و القاعده و طالبان و داعش ایدئولوژیشون وهابیت عربستانه. گروههای شیعه مثل حزب الله فقط جنبه دفاعی دارند و دنبال آسیب به مردم بی گناه نیستند.
تیتر اشتباه زدید
اگر عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای خیلی اقدام خارق العاده و خوبی است ، که هست ! جناب آقای رئیس جمهور و وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران باید تلاشهای دولت آقای روحانی و مدیران وزارت امورخارجه را در کسب این موفقیت به مردم اعلام و از آنها هم تشکر کنند !به هر حال إن شاءالله همه ما معتقدیم :«من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق»
در اجلاس تاجیکستان روند عضویت ایران در شانگهای شروع شد.