بازدید 16459
۸
آخرین تحولات خاورمیانه

حمله گسترده ارتش یمن به تأسیسات حیاتی در عمق عربستان/ توافق دولت بایدن برای یک معامله نظامی بزرگ با عربستان/ بیانیه پر از اتهام شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران/ اعزام هشتاد ناظر اتحادیه اروپا برای نظارت بر انتخابات عراق

حمله گسترده ارتش یمن به تأسیسات حیاتی در عمق عربستان، توافق دولت بایدن برای یک معامله نظامی بزرگ با عربستان، بیانیه پر از اتهام شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران، اعزام ۸۰ ناظر اتحادیه اروپا برای نظارت بر انتخابات عراق و نشست چهارجانبه وزرای امور خارجه ایران، روسیه، چین و پاکستان در دوشنبه، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۷۶۷۲۵
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸ 17 September 2021

حمله گسترده ارتش یمن به تأسیسات حیاتی در عمق عربستان/ توافق دولت بایدن برای یک معامله نظامی بزرگ با عربستان/ بیانیه پر از اتهام شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران/ اعزام ۸۰ ناظر اتحادیه اروپا برای نظارت بر انتخابات عراق

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: حمله گسترده ارتش یمن به تأسیسات حیاتی در عمق عربستان، توافق دولت بایدن برای یک معامله نظامی بزرگ با عربستان، بیانیه پر از اتهام شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران، اعزام ۸۰ ناظر اتحادیه اروپا برای نظارت بر انتخابات عراق و نشست چهارجانبه وزرای امور خارجه ایران، روسیه، چین و پاکستان در دوشنبه، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

حمله گسترده ارتش یمن به تأسیسات حیاتی در عمق عربستان

منابع سعودی از شنیده شدن صدای انفجارهایی در جیزان و مناطق دیگر عربستان خبر دادند که گفته می‌شود حمله هوایی توسط ارتش و کمیته‌های مردمی یمن صورت گرفته است.

به گزارش شبکه خبری المیادین، منابع عربستانی صبح امروز (جمعه) اعلام کردند که صدای انفجارهای مهیبی در جیزان و مناطق دیگر در جنوب این کشور شنیده شد.

این منابع اعلام کردند که حملاتی گسترده از هوا به تأسیسات حیاتی در عمق عربستان صورت گرفته است.

حمله گسترده ارتش یمن به تأسیسات حیاتی در عمق عربستان/ توافق دولت بایدن برای یک معامله نظامی بزرگ با عربستان/ بیانیه پر از اتهام شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران/ اعزام ۸۰ ناظر اتحادیه اروپا برای نظارت بر انتخابات عراق

همچنین منابع دیگری اعلام کردند که این عملیات، همان عملیاتی است که نیروهای مسلح یمن پنجشنبه اعلام کردند که عصر جمعه جزئیات آن را اعلام خواهند کرد؛ این اولین باری است که موعد اعلام جزئیات عملیات چند ساعت قبل از اجرای آن اعلام می‌شود.

توافق دولت بایدن برای یک معامله نظامی بزرگ با عربستان

وزارت خارجه آمریکا با معامله نظامی احتمالی ۵۰۰ میلیون دلاری با عربستان موافقت کرد.

به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، آژانس همکاری دفاعی وابسته به وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در بیانیه‌ای اعلام کرد: وزارت خارجه معامله نظامی خارجی با عربستان را برای ادامه خدمات حفظ و تعمیر فنی و واردات دستگاه‌های مناسب برای بالگردهای آمریکایی که ارتش عربستان از آن استفاده می‌کند، تصویب کرد؛ ارزش این معامله ۵۰۰ میلیون دلار است.

پنتاگون اعلام کرد: توافق احتمالی در اهداف سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا در خاورمیانه نقش خواهد داشت.

حمله گسترده ارتش یمن به تأسیسات حیاتی در عمق عربستان/ توافق دولت بایدن برای یک معامله نظامی بزرگ با عربستان/ بیانیه پر از اتهام شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران/ اعزام ۸۰ ناظر اتحادیه اروپا برای نظارت بر انتخابات عراق

این معامله برای تصویب نهایی به موافقت کنگره نیاز دارد؛ این اولین معامله نظامی بزرگ بین آمریکا و عربستان از زمان روی کار آمدن جو بایدن، رئیس جمهور آمریکاست.

بیانیه پر از اتهام شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران

بیانیه پایانی صد و چهل و نهمین نشست شورای همکاری خلیج فارس در سطح وزرای خارجه، دیشب (پنجشنبه شب) صادر و اتهامات علیه ایران تکرار شد.

جزایر سه‌گانه

بر اساس گزارش «رأی الیوم»، در این بیانیه بار دیگر بر آنچه «حق حاکمیتی امارات» بر جزایر سه‌گانه «تنب بزرگ»، «تنب کوچک» و «ابوموسی» خوانده شد، تأکید گشت و اعضای شورای همکاری ادعا کردند: هر اقدامی که ایران در این جزایر سه‌گانه انجام دهد، باطل است و تأثیری بر حق حاکمیت امارات بر جزایر مذکور ندارد.

در این بیانیه از ایران خواسته شد به تلاش‌‌های امارات برای حل این مسأله از طریق مذاکرات مستقیم یا رجوع به دادگاه بین‌المللی کیفری پاسخ دهد.

در بیانیه مذکور به موضع شورای همکاری در خصوص روابط با ایران نیز پرداخته و بر «ضرورت تعهد به اصول اصلی مبتنی بر منشور سازمان ملل و میثاق‌های حقوق بین‌الملل درباره روابط میان کشورها و نیز اصول حسن همجواری، احترام به حاکمیت کشورها، عدم مداخله در امور داخلی، حل اختلافات از طریق مسالمت‌آمیز و عدم توسل به زور و تهدید و نیز از بین بردن تروریسم و فرقه‌گرایی» تأکید شد.

حمله گسترده ارتش یمن به تأسیسات حیاتی در عمق عربستان/ توافق دولت بایدن برای یک معامله نظامی بزرگ با عربستان/ بیانیه پر از اتهام شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران/ اعزام ۸۰ ناظر اتحادیه اروپا برای نظارت بر انتخابات عراق

شورای همکاری ابراز امیدواری کرد که «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور جدید ایران، نقشی مثبت در «کاهش تنش و اعتمادسازی میان شورای همکاری و ایران» بر اساس اصولی که شورای همکاری آن را تصویب و به طرف ایرانی اعلام کرده، داشته باشد.

پرونده هسته‌ای ایران

در این بیانیه اتهاماتی نیز علیه ایران در بحث مذاکرات هسته‌ای مطرح و شورای همکاری مدعی شد «هر مذاکراتی در آینده باید رفتار تنش‌زای ایران در منطقه، حمایت آن از تروریسم و شبه‌نظامیان فرقه‌گرا، برنامه موشکی ایران، تأمین امنیت دریانوردی بین‌المللی و تاسیسات نفتی را حل کند و کشورهای شورای همکاری باید در تمام این مذاکرات و دیگر نشست‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در این باره حضور داشته باشند، زیرا این پرونده به امنیت و ثبات منطقه‌ای مربوط می‌شود.»

شورای همکاری بدون اشاره به بدعهدی‌های طرف‌های مقابل در توافق هسته‌ای، آنچه «عدم پایبندی ایران به تعهدات و نیز افزایش نسبت غنی سازی اورانیوم» خواند، محکوم کرد و از ایران خواست این اقدام را کنار بگذارد و با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای همکاری کامل داشته باشد.

فلسطین

اعضای شورای همکاری خلیج فارس که بسیاری از آنها با رژیم صهیونیستی علنی روابط برقرار کرده‌اند، در ادامه بر موضع ثابت خود در حمایت از مسأله فلسطین تأکید کردند و گفتند، از تشکیل دولت فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ با مرکزیت قدس حمایت می‌کند.

یمن

در این بیانیه بدون اشاره به حملات مداوم ائتلاف سعودی به یمن، پاسخ ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به این حملات محکوم شد.

شورای همکاری پاسخ ارتش یمن را «نقض آشکار قوانین و عرف بین‌الملل» خواند و با عربستان سعودی در مقابله با این اقدامات اعلام همبستگی کرد.

اعزام ۸۰ ناظر اتحادیه اروپا برای نظارت بر انتخابات عراق

اتحادیه اروپا از اعزام ۸۰ ناظر بر انتخابات عراق که قرار است دهم اکتبر آتی برگزار شود، خبر داد.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، رئیس تیم ناظران اتحادیه اروپا بر انتخابات پارلمانی عراق خاطرنشان کرد، تعداد ناظران هیأت اتحادیه اروپا برای نظارت بر انتخابات عراق به ۸۰ تن خواهد رسید که در روز رای گیری در تعدادی از شهرهای این کشور مستقر خواهند شد.

وی در ادامه افزود: هدف ما نظارت بر روند انتخابات و تطابق آن با تعهدات بین‌المللی است. ناظران ما مستقل کار خواهند کرد تا توضیح و تحلیل هماهنگ و متوازنی از نحوه برگزاری انتخابات آتی ارائه دهند.

حمله گسترده ارتش یمن به تأسیسات حیاتی در عمق عربستان/ توافق دولت بایدن برای یک معامله نظامی بزرگ با عربستان/ بیانیه پر از اتهام شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران/ اعزام ۸۰ ناظر اتحادیه اروپا برای نظارت بر انتخابات عراق

وی همچنین تصریح کرد، هیأت ‌اتحادیه اروپا شامل ناظران بین‌المللی، داخلی و از پارلمان اروپاست و این هیأت چند هفته پس از انتخابات با هدف پیگیری تحولات انتخابات و چالش‌های آتی در عراق باقی خواهد ماند.

وی همچنین افزود: ما یک گزارش نهایی خواهیم داشت که روند انتخابات و چالش‌های پیش روی انتخابات را ثبت می‌کند، زیرا ما خواهان انتخابات امن و معتبر هستیم. ما در انتخابات مداخله نخواهیم داشت، زیرا این انتخابات متعلق به مردم عراق است. ما اینجا هستیم تا امنیت انتخابات را تأمین کنیم.

انتخابات پارلمانی زودهنگام عراق قرار است که دهم اکتبر (۱۸ مهر) برگزار شود.

نشست چهارجانبه وزرای امور خارجه ایران، روسیه، چین و پاکستان در دوشنبه

در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، نشست چهارجانبه وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روسیه، چین و پاکستان برگزار شد.

در این نشست حسین امیرعبداللهیان، وانگ یی، سرگئی لاوروف و شاه محمود قریشی وزرای امور خارجه چهار کشور ایران، چین، روسیه و پاکستان از تشکیل دولتی فراگیر و با مشارکت همه اقوام در افغانستان حمایت کردند.

افغانستان عاری از تروریسم، عاری از مواد مخدر و عاری از تهدید علیه همسایگان، از دیگر محورهای مورد گفت‌وگو در این نشست بود.

در این نشست از برگزاری دور بعدی اجلاس همسایگان افغانستان که قرار است با حضور وزرای امور خارجه کشورهای همسایه ( ایران، پاکستان، چین، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان) به علاوه روسیه در اواخر مهر ماه در تهران تشکیل شود، استقبال شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۸
عربستان تو گل مونده
نوبت امارات هم خواهد شد
امارات و عربستان و تورکیه پدرخوانده های تروریسم
عربستان يهودى بدون كدخدا هيچ است مثل همين غرب زده هاى خودمان كه بدون كدخدا از هيچ هم كمترند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
خدایی نکرده منظورت از کدخدا پوتین و چین نیست که؟
این شیوخ کشورهای حاشیه خلیج فارس زیادی خوشی زیر دلشون زده و دنده هاشون می خاره منتظرند یک کسی مشت و مالشون بده ، گنده تون صدام از این ادعا ها زیاد می کرد خیلی گردن کلفت تر از شما بود الان کجاست شما که عددی نیستید .
آیا پیشنهاد تشکیل دولت فراگیر متشکل از همه اقوام در افغانستان از طرف ایران دخالت در مسائل داخلی افغانستان نیست!؟ برخورد ایرانی های فارس زبان در مقابل ارائه احتمالی همین پیشنهاد از طرف یک کشور دیگر مثل ترکیه چه خواهد بود؟
امارات هم مال ایرانه
نشست کشورهای حامی طالبان در پایتخت تاجیکستان
بحرین که تو شورا هستش ببینه چند ساله از ایران جدا شده وخودشو کشور میدونه بعد نظر بده که تنب بزرگ کوچک وهرمز مال کی هستش
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل