بازدید 3514
۲

بدبینانه‌ترین ارزیابی‌ها سقوط کابل را پیش‌بینی نمی‌کردند

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد حتی بدبینانه ترین ارزیابی‌ها پیش‌بینی نمی‌کردند که نیروهای دولتی در کابل در حالی که نیروهای آمریکا در آنجا هستند، سقوط کنند.
کد خبر: ۱۰۷۶۰۵۸
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۵ 14 September 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در جلسه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان بصورت ویدئو کنفرانس حضور یافت تا به سوالات نمایندگان درباره خروج شتابزده دولت جو بایدن از افغانستان توضیح دهد.

وی در نشست کمیته روابط امور خارجی مجلس نمایندگان از تصمیم دولت بایدن در خروج از افغانستان دفاع و اعلام کرد این دونالد ترامپ رییس جمهوری جمهوری خواه بود که برای اولین بار با گروه طالبان توافق کرد.

وی با تکرار اظهارات جو بایدن اعلام کرد رییس جمهوری آمریکا باید بین خروج نیروها از افغانستان و یا اعزام تعداد بیشتری از سربازان آمریکایی به این کشور و به خطر انداختن جان آنها انتخاب می کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد حضور طولانی تر آمریکا نیروهای امنیتی افغانستان یا دولت این کشور را مقاوم تر یا مستقل تر می کند. اگر ۲۰ سال و هزینه صدها میلیارد دلار، تجهیزات و آموزش کافی نبود، ادامه حضور در افغانستان به مدت یک، پنج یا ده سال دیگر چه فرقی ایجاد می کند؟

بلینکن با اشاره به کشته شدن اسامه بن لادن مدعی شد به اهداف خود در حمله به افغانستان رسیدیم و القاعده تضعیف شد واکنون قادر به انجام حملات در خارج نیست.

وی با اشاره به هزینه های جنگ افغانستان برای آمریکا از جمله کشته شدن دو هزار و ۶۴۱ آمریکایی و دو تریلیون دلار هزینه اضافه کرد که زمان پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ آمریکا رسیده بود.

وزیر خارجه آمریکا خروج ۱۲۴ هزار نفر از فرودگاه کابل را فوق العاده خواند و دلیل تصمیم بایدن برای خروج فوری افراد را سقوط دولت افغانستان و نیروهای امنیتی بیان کرد.

بلینکن همچنین اظهار داشت که طالبان متعهد شده از استفاده گروههای تروریستی از افغانستان به عنوان پایگاهی علیه آمریکا جلوگیری کند.

وی به رسمیت شناختن طالبان را نیز منوط به رفتار آن دانست و افزود واشنگتن از طالبان انتظار دارد به تعهداتش در زمینه مبارزه با تروریسم و حفظ حقوق اولیه مردم افغانستان از جمله زنان و دختران عمل کند.

اظهارات بلینکن در حالی است که یک تحقیق دانشگاه براون نشان داد که ارتش آمریکا از زمان وقوع حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر، تاکنون ۱۴ تریلیون دلار برای طرح موسوم به "مبارزه با تروریسم جهانی" هزینه کرده که ۴.۴ تریلیون دلار آن عاید شرکت‌های اسلحه‌سازی این کشور شده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از "بیزینس اینسایدر"، در تحقیق موسسه امور عمومی و بین المللی واتسون از دانشگاه براون، مشخص شده است که نیمی از مجموع بودجه وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۰ که به ۱۴ تریلیون دلار می‌رسد، به شرکت‌های تسلیحاتی این کشور رسیده است.

این موسسه در گزارش خود افزود: دولت آمریکا پس از وقوع حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر، به بهانه "جنگ جهانی با تروریسم" و همچنین تامین مالی اشغال افغانستان، هزینه‌های نظامی خود را بشدت افزایش داده است.

پایان طولانی‌ترین جنگ آمریکا و خروج پر از حاشیه و هرج و مرج این کشور از افغانستان باعث شد تا کمیته‌های مختلف کنگره آمریکا که تحت تسلط دموکرات‌ها قرار دارند، خواهان تحقیقات گسترده در خصوص حضور آمریکا در افغانستان شوند.

جمهوری خواهان، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا را مقصر هرج و مرج و تنش در افغانستان می‌دانند اما دموکرات‌ها می‌گویند قصد دارند تمام تاریخچه بیست ساله حضور آمریکا در افغانستان را بررسی کنند.

رئیس جمهوری آمریکا برای خاتمه طولانی ترین جنگ این کشور، ۱۷ روز تاریک و دلهره آور را برای آمریکایی ها و جهان و پایانی مرگبار و پر از درد و رنج را برای مردم افغانستان رقم زد تا در واقع پایان پروژه ناکام "ملت سازی" آمریکا را اعلام کند.

رئیس جمهوری آمریکا در نخستین سخنرانی پس از پایان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گرچه مدعی شد ماموریت واشنگتن مبارزه با تروریسم بود نه ساختن دولت در افغانستان،

آمریکا ۲۰ سال پیش به بهانه مقابله با گروه‌های تروریستی به افغانستان حمله و در طول این مدت، آن کشور را اشغال کرده بود. در حقیقت باید گفت اگرچه آمریکا در جنگ افغانستان هزینه‌های گزافی صرف کرد، اما در واقع این افغانستان بود که هزینه جنگ‌طلبی‌های کاخ سفید را در طول دو دهه پرداخت. جان باختن هزاران کودک و زن و مرد غیرنظامی، آوارگی و ویرانی و شرایط فاجعه‌بار جنگی و تشدید همه‌گیری تنها گوشه‌ای از این زخم‌های ناسور است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲
امریکا خودش بهترمیداند چکاری کرد.از افغانستان نرفت طالبان دست پرورده اش آنجاست
سقوط كابل خنده دار است بهتر است بگوييد توافق فوق فوق محرمانه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار