بازدید 4009
اقتصاد در گذر زمان

از «تعیین ناظر بلژیکی برای توزیع ارزاق در تهران» تا «۳۱ سال حبس برای اکبر طبری»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و دومین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۱۰۷۶۰۰۹
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۶ 13 September 2021

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و دومین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

22 شهریور 1297، روزنامه «ايران» گزارش داد «لامبرت موليتور» بلژيكي از سوي دولت به عنوان ناظر توزيع ارزاق در تهران و حومه منصوب شد.

همچنین در این روز، روزنامه «ايران» در گزارشي نوشت «مقامات نظامي انگليس در همدان مردم را وادار كرده اند گندم توليدي خود را به سه قسمت مساوي تقسيم كنند. 1. براي استفاده مالكان و روستائيان 2. براي استفاده مردم شهر 3. براي استفاده نيروهاي نظامي انگليس.

22 شهریور 1320، مجلس شوراي ملي در مورد اقدام رضاخان در انتقال جواهرات سلطنتي به خارج از كشور از وزير دارايي سئوال كرد. اما وزير دارايي آن را شايعه خواند و تكذيب كرد.

22 شهریور 1331، براساس اطلاعات منتشره در نشريه نيويورك پست‌، كمك هاي مالي امريكا به ايران طي دوازده ماه گذشته بالغ بر 125 ميليون دلار بوده كه از اين مبلغ 70 ميليون دلار به صورت كمك مالي‌، 50 ميليون دلار براي خريد اسلحه و مهمات جنگي و 25 ميليون دلار در قالب كمك هاي اصل چهار بوده است‌.

22 شهریور 1337، قرارداد خريد 250 هزار تن گندم از امريكا به امضا رسيد.

22 شهریور 1346، اساسنامه سازمان گسترش و نوسازی تصویب شد.

22 شهریور 1352، یک آتش ‌سوزی بزرگ در تبریز دویست میلیون ریال خسارت بر جای گذاشت.

22 شهریور 1356، فرانسه موافقت خود را با آموزش 350 تكنسين ايراني جهت كار در رآكتورهاي هسته ‌اي اعلام كرد. همچنین در این روز روزنامه آيندگان نوشت كشاورزان مازندران با ارسال تلگرام هاي متعددي براي نمايندگان مجلس و مقامات مسئول كشوري هشدار دادند كه اگر واردات بي رويه برنج متوقف نشود و نسبت به خريد محصول امسال برنج اين استان اقدامي صورت نگيرد، شاليكاران از هستي ساقط مي شوند.

22 شهریور 1357، دولت اعلام کرد به دنبال ترمیم حقوق کارمندان و کارکنان دولتی مستمری ‌های کارگران و کارمندان بخش خصوصی افزایش خواهد یافت.

22 شهریور 1388، محمدرضا رحیمی معاون امور حقوقی و پارلمانی رییس‌ جمهور در دولت نهم، به عنوان معاون اول رییس ‌جمهور در دولت دهم معرفی شد.

22 شهریور 1389، دو هفته پس از آنکه کمیته ویژه تعیین ضوابط فنی کالاهای وارداتی آغاز به کار کرد، نمایندگان ویژه رییس‌جمهور در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز طرح جامع مبارزه با قاچاق را تدوین و تمامی دستگاه‌های اجرایی را موظف به پیاده‌سازی آن کرده‌اند. نمایندگان ویژه رییس‌جمهور ضمن تاکید بر انسداد فوری معابر غیرمجاز فعال، وزارت بازرگانی را مکلف کرده‌اند که طرح انضباط بخشی و شفاف‌سازی گردش کالاهای خارجی در مرحله عرضه را تا نیمه نخست سال آینده تهیه و اجرا کند.

22 شهریور 1394، حسین آرامی مشاور معاونت برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی گفت: لایحه برنامه ششم توسعه اسفند ماه به مجلس می ‌رود.

22 شهریور 1395، پژوهشکده تالاب بین ‌المللی هامون با انتشار نتایج بررسی خود از آخرین وضعیت تالاب هامون اعلام کرد: این تالاب به ‌طور کامل خشک شده است.

22 شهریور 1396، رئیس‌کل بانک مرکزی در یک پیام مهم، به سرمایه ‌گذاران توصیه کرد از ورود به بازار ارز برای کسب سود پرهیز کنند. به گفته ولی الله سیف، سرمایه‌ گذاری روی دلار به هیچ ‌وجه اقتصادی نیست و سپرده‌ های بانکی به مراتب بازدهی بهتری دارد.

22 شهریور 1397، سوت ترخیص کالاهای محبوس در گمرک به صدا درآمد. با مصوبه جدید هیات وزیران واردات کالاهای موجود در گمرکات بدون انتقال ارز آزاد شد. براساس تصمیم جدید دولت، برای کالاهای دارای قبض انبار اماکن گمرکی و مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی، ثبت‌سفارش با اعتبار یک‌ماهه انجام می‌شود تا بدون انتقال ارز و با ارز متقاضی وارد کشور شود. البته خودرو همچنان از این قاعده مستثنی و واردات آن ممنوع است.

22 شهریور 1398،  اسدالله عسگر اولادی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی که به‌دلیل عارضه مغزی در بیمارستان بستری بود، دقایقی پیش به رحمت ایزدی پیوست.

22 شهریور 1399، قوه قضائیه حکم اکبر طبری اتباعی، معاون اجرایی سابق حوزه ریاست این قوه را صادر و وی به 31 سال حبس محکوم شد.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر