بازدید 16969
پیمانه اقتصادی

قیمت سیمان به نرخ پیش از قطع برق بازگشت/ پای برنج هم به بورس باز شد/ پیش‌بینی بورس تا پایان تابستان/ ردپای یک میهمان در بازار دلار/ بهترین راه برای کاهش قیمت خانه از زبان یک مسئول

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ریزش شاخص کل بورس در دومین روز هفته، ارزش سهام عدالت در بیستمین روز شهریور چقدر شد؟، ٧٠ هزار تن برنج در بنادر مانده است؟، نگرانی برای تأمین کالا‌های اساسی وجود ندارد، افت دلار در صرافی‌های بانکی و مجاز و جریمه یک بانک رومانیایی برای نقض تحریم‌های ایران از سوی آمریکا را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۷۵۷۱۲
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰ 12 September 2021

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون ریزش شاخص کل بورس در دومین روز هفته، ارزش سهام عدالت در بیستمین روز شهریور چقدر شد؟، ٧٠ هزار تن برنج در بنادر مانده است؟، نگرانی برای تأمین کالا‌های اساسی وجود ندارد، افت دلار در صرافی‌های بانکی و مجاز و جریمه یک بانک رومانیایی برای نقض تحریم‌های ایران از سوی آمریکا را در بر دارد.

ریزش شاخص کل بورس در دومین روز هفته

در حالی که روز گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۴۵۰۹ واحدی معادل ۰.۳۰ درصد به یک میلیون و ۵۳۰ هزار و ۵۱۷  واحد رسید، امروز و در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل بورس با کاهش بیش از ۴۱ هزار واحد مواجه شده است. /جزئیات بیشتر از معاملات امروز

پیش‌بینی بورس تا پایان تابستان ۱۴۰۰

حدادی کارشناس بازار سرمایه، مهم‌ترین ریسک فعلی بازار سهام را نگاه دولت جدید به سیاست خارجی در خصوص موضوع برجام و مذاکرات وین عنوان کرد. حدادی با بیان اینکه بازار سرمایه، خوشبینی زیادی نسبت به انتخابات ریاست جمهوری ایران داشت که همین امر منجر به رشد ۴۰ درصدی شاخص بورس از زمان انتخابات تاکنون شد، گفت: از اینجا به بعد بازار در انتظار اقداماتی است که قرار است تیم جدید اقتصادی کشور در دستور کار خود قرار دهد، زیرا اتفاقاتی مانند قیمت گذاری دستوری از جمله مسائلی است که به شدت بر روند بازار تاثیرگذار خواهد بود. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در کنار این مسائل ریسک دیگری تهدید کننده معاملات بازار نیست، اظهار کرد: در مقابل ریسک های تهدیدکننده بازار با موضوع عملیات خوب شرکت ها همراه هستیم که در میزان تولید، فروش و قیمت، روند باثبات و رو به رشدی را شاهد خواهیم بود. وی روند معاملات بورس را پیش بینی کرد و افزود: معاملات بازار سهام تا پایان شهریور ماه نوسانی خواهد بود و به نظر می رسد از ابتدای مهر ماه با انتشار گزارش شهریور ماه شرکت ها در تولید و فروش، شاهد افزایش ارزش معاملات، سپس رشد قیمت ها و عبور شاخص بورس از محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی باشیم.

ارزش سهام عدالت در بیستمین روز شهریور چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۴ میلیون و ۵۳۷ هزار و ۸۰۹ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۴ درصد معادل ۶۵ هزار و ۱۴۱ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۸ میلیون و ۷۲۲ هزار و ۶۸۵ تومان رسیده است.

پای برنج هم به بورس باز شد

یزدان پناه مدیرعامل مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران، با بیان اینکه عرضه برنج در بورس از ساعت ۱۰ صبح امروز ۲۱ شهریور ماه آغاز شده است، گفت: برنج طارم با نماد معاملاتی "برنج ۰۱۰۴ پ ۰۱" و "برنج طارم ۰۱۰۴ تجارت مازندران (پ) " تا ۲۲ تیرماه ۱۴۰۱ در بورس کالای کشاورزی قابل معامله است. او با بیان اینکه کارشناسان با بررسی بازار در حال  تعیین قیمت پایه برنج برای معاملات امروز هستند، افزود: کشاورزانی که برنج طارم دارند، از این پس می‌توانند برنج‌های خود را بدون واسطه در بورس کالای کشاورزی عرضه کرده و نقد بفروشند. شالیکاران نمونه برنج خود را به این مرکز در آمل ارائه می‌کنند و کارشناسان بعد از مطابقت برنج با شرایط استاندارد، آن را در بورس عرضه خواهند کرد. یزدان پناه با بیان اینکه برنج طارم باید برداشت امسال باشد، گفت: خریداران نیز با همان کد بورسی که سهام خرید و فروش می‌کنند، می‌توانند برنج را بدون واسطه و با نرخ روز خریداری کنند.

 

٧٠ هزار تن برنج در بنادر مانده است؟!

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: به وزیر جهاد پیشنهاد دادیم ممنوعیت واردات در مهرماه به پایان برسد تا هم قیمت ها تعدیل و هم برنج های مانده در بنادر ترخیص شود؛ اما وزیر این پیشنهاد را نپذیرفت. مسیح کشاورز با واکنش به توزیع صد هزار تن برنج دولتی برای تنظیم بازار این کالا گفت: واردات برنج منجر به کاهش قیمت برنج ایرانی نمی‌شود؛ به دلیل اینکه برنج ایرانی مصرف کننده خاص خود را دارد و مصرف کنندگان برنج‌های وارداتی نیز مشخص هستند. تنها ارتباطی که میان این دو وجود دارد آن است که واردات برنج به کشور جو روانی ایجاد می‌کند که از افزایش غیرمنطقی و بیش از اندازه قیمت برنج ایرانی جلوگیری می‌کند. وی با اشاره به اینکه قیمت برنج خارجی و برنج پرمحصول ایرانی بین ۵ تا ۶ هزار تومان اختلاف دارد، گفت: ما همواره تلاش می‌کنیم این اختلاف معنادار نشود و در این صورت، بازار برنج‌های پرمحصول ایرانی رونق پیدا می‌کند؛ به این ترتیب که مصرف کننده هنگام خرید با خود می‌گوید ۵،۶ هزار تومان بیشتر هزینه می‌کنم و به جای برنج خارجی برنج ایرانی می خرم.

کشاورز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امسال تا ۳۱ تیر ۱۴۰۰ حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تن برنج وارد کردیم گفت: این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر از ۵۰ درصد کاهش یافته است. ضمن اینکه ما در سال ۹۹ نیز نسبت به سال ۹۸، ۵۰ درصد کاهش واردات را شاهد بودیم؛ بنابراین، وضعیت واردات برنج به صورتی نبوده که تولید داخل را تهدید کند. وی با اشاره به اینکه دوره ممنوعیت واردات برنج هر سال از اول مرداد آغاز می‌شود و چهار ماه ادامه دارد، اضافه کرد: همزمان با فصل ممنوعیت واردات برنج به کشور، برداشت برنج خارجی نیز آغاز می‌شود که اگر ما بتوانیم در آن زمان واردات انجام دهیم با قیمت پایین‌تری این کار صورت می‌گیرد که هم به نفع واردکننده، مصرف کننده و هم کشور است.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با بیان اینکه امسال به ستاد تنظیم بازار که آن زمان در حیطه اختیارات وزارت صمت بود پیشنهاد دادیم با توجه به کاهش واردات و وضعیت بازار برنج و همچنین رشد مناسب قیمت برنج داخلی ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت محصول داخلی امسال اعمال نشود که وزارت صمت، این استدلال‌ها را قبول و با پیشنهاد ما موافقت کرد؛ اما زمانی که مساله برای اجرا به وزارت جهاد کشاورزی ارجاع داده شد، وزارت جهاد از آن تمکین نکرد. در این راستا حدود ۷۰ هزار تن برنج بعد از تاریخ ۳۱ تیر وارد بنادر شده بود که به دلیل آغاز دوره ممنوعیت واردات امکان ترخیص نداشت و مسئولین وزارت جهاد کشاورزی مصوبه‌ای را بدون حضور ما و سایر واردکنندگان به تصویب رسانده بودند که دوره ممنوعیت واردات برنج یک ماه به تعویق بیفتد و ۳۱ مرداد آغاز شود. وی افزود: ما با این مساله مخالفت کردیم؛ به این دلیل که این شائبه ایجاد می‌شد امتیاز خاصی برای برخی واردکنندگان در نظر گرفته شده؛ ضمن اینکه این تعویق یک ماهه نمی‌توانست به شرایط بازار برنج هیچ کمکی کند. /مهر

قیمت سیمان به نرخ پیش از قطع برق بازگشت

سیدرضا فاطمی امین با اشاره به نشست صبح امروز (یکشنبه ۲۱ شهریور) خود با جمعی از نمایندگان به ریاست علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس در خصوص موضوع تنظیم بازار سیمان، فولاد و کالاهای اساسی که در کمیسیون تلفیق مجلس برگزار شد، گفت: در این نشست، گزارشی درباره اقدامات صورت گرفته در حوزه‌های بازار سیمان و فولاد ارائه شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: طبق قولی که در زمان رأی اعتماد به نمایندگان ملت داده شد، خوشبختانه قیمت سیمان به نرخ پیش از قطعی برق بازگشت و قیمت آن در بورس به کیسه‌ای ۲۵ هزار تومان رسید. وی افزود: این درحالی است که بسیاری معتقد بودند وقتی نرخ کالایی در ایران بالا می‎‌رود، دیگر پایین نخواهد آمد، اما این اتفاق خوشایند رخ داد. عضو کابینه دولت سیزدهم با بیان اینکه نرخ سیمان فله نیز به ۳۶۰ تومان رسید که همان قیمت سه ماه قبل است، تأکید کرد: کاری که ما برای کنترل قیمت سیمان انجام دادیم، اصلاح ساختار بود و با روش‌های تعزیراتی، موردی و همچنین ایجاد جو روانی قیمت‌‎ها به اینجا نرسید به طوریکه تعادلی که در بازار ایجاد شد، نرخ سیمان را کاهنده کرد.

نگرانی برای تأمین کالا‌های اساسی وجود ندارد

نایب رئیس مجلس با بیان اینکه مردم آثار ارز ۴۲۰۰ تومانی را در دولت قبل در سفره‌های خود ندیدند، گفت: هیچ نگرانی برای تأمین کالا‌های اساسی وجود ندارد. علی نیکزاد ثمرین در نشست با جمعی از نمایندگان مجلس، وزرای صمت و کشاورزی، افزود: در نشست صبح امروز وزیر صنعت، معدن و تجارت گزارشی درباره بازار سیمان و فولاد ارائه و وزیر جهاد کشاورزی گزارشی درباره وضعیت کالا‌های اساسی ارائه و تصریح کرد: در قانون بودجه ۱۴۰۰ با وجود نظر مخالف مجلس، بیش از ۸ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالا‌های اساسی در نظر گرفته شد، اما آثار آن در سفره مردم دیده نشد. نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حتما باید ارزی در اختیار دولت قرار گیرد تا واردات مدیریت شود، اضافه کرد: تأکید نمایندگان در این نشست این بود با کمک مجلس بازار تنظیم شود. نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه در حال حاضر هیچ نگرانی برای تأمین کالا‌های اساسی وجود ندارد، گفت: اما در تنظیم قیمت و فراوانی کالا‌های اساسی باید اقدامات لازم صورت گرفت.

ردپای میهمان تهران در بازار دلار

خبر سفر مدیر‌کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران، موجب شد که معامله‌گران سکه و دلار محتاط‌تر رفتار کنند. در اولین روز هفته، معامله‌گران دلار و سکه خریدوفروش‌های سنگینی نداشتند و همین موجب شد، شدت نوسانات بازار محدود شود و قیمت در جهت کاهشی قرار بگیرد. ساعت ۴ بعدازظهر روز شنبه دلار روی عدد ۲۷ هزار و ۷۲۰ تومان ایستاد که ۸۰تومان افت قیمت را نسبت به روز پنج‌شنبه نشان می‌داد. افت دلار زمینه‌ساز کاهش ۸۰ هزار تومانی قیمت سکه و رسیدن آن به ۱۲ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان شد. /دنیای اقتصاد
 

افت دلار در صرافی های بانکی و مجاز

 
جدیدترین نرخ‌ها از بازار ارز نشان می‌دهد، در حال حاضر نرخ دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور با کاهش همراه شده و به کانال پایین‌تر بازگشته است، به گونه‌ای که هر اسکناس دلار آمریکا در این صرافی‌ها به نرخ ۲۶۳۹۳ تومان از مردم خریداری و در مقابل با افت نسبت به روز شنبه، به قیمت ۲۶۹۲۶ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود.
 

جریمه یک بانک رومانیایی برای نقض تحریم‌های ایران از سوی آمریکا

فارس: بانک «فرست بنک» رومانی و شرکت «جی سی فلاورز» توافق کردند تا ۸۶۲ هزار و ۳۱۸ دلار به دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا، اوفک (OFAC)، برای مصالحه بر سر نقض تحریم‌های ایران و سوریه بپردازند. شرکت «جی سی فلاورز»، یک شرکت سرمایه‌گذاری آمریکایی است که مالکلیت بانک «فرست بنک» رومانی را دارد. این شرکت در سال ۲۰۱۸، بخش اعظمی از سهام این بانک را خریداری کرده است. بر اساس این گزارش، در اوایل سال ۲۰۱۹، بانک ملی رومانی، ناظر فرست بنک، یک معامله دلاری آمریکا را که فرست بنک برای حمل الوار از رومانی به سوریه انجام داده بود، مطرح کرد. فرست بنک، در ابتدا یک بازنگری پنج ساله برای جلوگیری از انجام هرگونه معامله ممنوع دیگر را آغاز کرد. پس ازپایان این بازنگری، فرست بنک داوطلبانه مراودات خود را به OFAC اعلام و با تحقیقات همکاری کرد.

در بازه زمانی مارس ۲۰۱۶ تا دسامبر ۲۰۱۸، فرست بنک، ۳۴ پرداخت خروجی را از طریق بانک‌های آمریکایی پردازش کرد که در آن‌ها کاربر نهایی معامله در ایران مستقر بود. این پرداخت‌ها به نفع مشتریان ایرانی فرست بنک انجام شده بود. از جولای ۲۰۱۶ تا دسامبر ۲۰۱۸، فرست بنک ۳۶ پرداخت خروجی را از طریق بانک‌های آمریکایی پردازش کرد که اسناد مالی تجاری نشان می‌دهد، واردکنندگان در سوریه مستقر بودند. همچنین بین اکتبر ۲۰۱۸ و مارس ۲۰۱۹، این بانک، ۲۸ پرداخت به یورو انجام داده است که شامل طرف‌های ایرانی می‌شود، در حالی که فرست بنک می‌دانست یا دلیل داشت که پرداخت‌ها برای طرف‌های ایرانی انجام می‌شود. در مجموع، فرست بنک ۹۸ تراکنش مالی به ارزش ۳.۵ میلیون دلار از طریق بانک‌های آمریکایی به نفع اشخاص و نهاد‌های مستقر در ایران و سوریه انجام داده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی: ریزش قیمت مسکن در محله‌های هدف سفته‌بازان

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قیمت مسکن در محله‌هایی از تهران که دارای ماهیت سرمایه‌ای هستند با افت بیشتری نسبت به مناطق مصرفی مواجه شده است، گفت: معتقدم تقاضای واقعی هیچگاه دچار رکود نمی‌شود و دولت از سازندگانی که در این بخش، ساخت و ساز کنند، حمایت می‌کند.

محمود محمودزاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بهترین راه برای کاهش قیمت خانه این است که مسکن مصرفی احداث کنیم و بازار را از حالت سرمایه‌ای بیرون بیاوریم. یعنی هدفمند واحدهایی برای متقاضیان واقعی و واجد شرایط احداث کنیم. وی افزود: یکی از دلایلی که دولت سیاست تولید یک میلیون واحد مسکونی در سال را مطرح کرده این است که مسکن در استطاعت برای خانوارها ساخته شود. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بازار مسکن در شش ماه گذشته به ثبات رسیده است گفت: اگر آمار را به تفکیک محلات بررسی کنیم می‌بینیم در بسیاری از مناطق تهران که ماهیت سوداگری دارد، با کاهش قیمت‌های به مراتب بیش از میانگین کل مواجه شده‌ایم. بنابراین بازار در حوزه سرمایه‌گذاری که در تراز ارز و سکه قرار می‌گیرد کشش ندارد اما در بخش مصرفی شرایط متفاوت است.

محمودزاده تاکید کرد: بازار مسکن را از نظر ماهیتی باید به دو شاخه کلی تقسیم‌بندی کرد؛ یک بخش تقاضای واقعی است که به اعتقاد من یک فعالیت دائمی است و رکود ندارد. اگر سازندگان، سودهای متعارف و منطقی را در نظر بگیرند، همواره در بخش تقاضای واقعی، کار هست و دولت نیز با طرح های تشویقی از سازندگان حمایت می‌کند. وی، بخش دیگر را حوزه سوداگری بازار مسکن دانست و گفت: بازار سرمایه‌ای هم‌اکنون در رکود به سر می‌برد اما سر جای خودش است و کسی جلوی آن را نمی‌گیرد. موقعی که توجیه اقتصادی داشته باشد، سرمایه‌گذاران به مناطقی که معمولا خرید و فروش های سرمایه‌ای در جریان است ورود می‌کنند.

مصوبه قیمت‌گذاری دستوری شن و ماسه از سوی دیوان عدالت اداری باطل شد

دیوان عدالت اداری مصوبه تعیین و اعلام نرخ شن و ماسه توسط دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت صمت را خلاف قانون و خارج از حدود اختیار دانست و آن را ابطال کرد. /تسنیم
 
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۸
تو شهر ما که قیمت سیمان هنوز 25 تومن نشده ولی روند کاهشیه.....در هر صورت این روند جای تشکر داره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
اصفهان 26 تومن شده
"سیح کشاورز با واکنش به توزیع صد هزار تن برنج دولتی برای تنظیم بازار این کالا گفت: واردات برنج منجر به کاهش قیمت برنج ایرانی نمی‌شود به دلیل اینکه برنج ایرانی مصرف کننده خاص خود را دارد و مصرف کنندگان برنج‌های وارداتی نیز مشخص هستند. " با افزایش واردات برنج که کالای جایگزین برنج داخلی است قیمت برنج داخلی کاهش می یابد و اگر باور دارید که تاثیری ندارد چرا برای واردات آن محدودیت گذاشته اید تناقض تناقض تناقض در گفته ها و تصمیم و عمل
سلام . ما برنج ایرانی نخواهیم کیو باید ببینیم ؟ بخاطر فروش برنج ایرانی به قیمت نجومی جلو واردات رو گرفتین که برنج خارجی هم سر به فلک کشیده . پس مردم عادی که توان خرید برنج ایرانی رو نداشتن و حالا خارجی رو هم گرون کردین چه مرگی باید بخورند و برنج از سفره اشون حذف کردین تا برنج کار ها ثروتمند بشن ....
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
اتفاقا برنج ایرانی باید حق هر شهروند ایرانی باشد نه اینکه به زور مردم را مجبور کنند خودرو ایرانی بخرند
داداش قیمت سیمان تو بازار آزاد الان کیسه ای 110 هزارتومنه. بورس ملاک نیست. قیمت هر کیسه سیمان تو بازار آزاد قبلا 45 تومن بود. هیچ کاهش هزینه ای نبوده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
ای دلال دیگه باید از بازار مسکن بری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
فکر کنم یا دلالی یا بدجور تب داری . 110 هزار تومن ؟!!! من امروز کرمانشاه خریدم 26 هزار تومن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
ما امروز داریم ۲۷ میفروشیم.البته به خاطر کرایه هست وگرنه بدون کرایه قیمتش ۲۵ هست
یارانه ها را دیروز پرداخت کردند و قیمت دلار مجددا افت کرددتا پرداخت بعدی
شاخص اند زیر یک میلیون و نیم!!!
خسته نباشید
سلام، دولت اخلاق مدار آقای رئیسی در ابتدای کار ثابت کرد فائق آمدن در ارتباط با مشکلات امکان پذبر است و توانسته مقدمه دلگرمی مردم را فراهم کند توفیق روز افزون دولت مردمی و کار آمد آقای رئیسی را از در گاه خداوند منان را خواستاریم. انشاالله
چه روش مسخره و نخ نما شده ای برای گران کردن اجناس وجود دارد
ابتدا قیمت را بیست برابر می کنند تا مردم به قیمت پانزده برابر راضی شوند
واقعا این نوع اداره کردن کشور خجالت بار است
می بخشید اقایانی که می گویند سیمان ۲۵ تومان شده ما که هرجا پرسیدیم کمتر از ۵۰ تومان نبود اگر کسی در تهران پایین تر دیده اطلاع بدهد لطفا ... همینطور امار می دهند که مردم را به فلاکت کشیدن
تو شهر ما قیمت سیمان بالاتر رفته کیسه ای ۵۰هزار تومان شده
قیمت در بورس 25 تومن هست ولی همه که نمی توانند از بورس خرید کنند. یکی می خره 25 تومن و 27 تومن می ده به مصالح فروش و مصالح فروش با کرایه و سود و ... 50 تا 55 تومن می ده دست مصرف کننده.
جای تأسف است که در کشوری بجای اینکه ارزش و قیمت کالا توسط خود کالا یعنی ارزش مواد متشکله یا هزینه ساخت آن تعیین شود توسط جو روانی یا کشف قیمت در مکانهائی مانند بورس و غیره بصورت غیر واقعی تعیین می شود!
چنین اقتصادی را باید اقتصاد روانی نامید که باعث ویرانی آن کشور است!
همه اش تقصیر حسن روحانی بود.نگذاشت بارون بیاد .به جای بارون رفت دنبال مذاکرات برجامی، کم ابی باعث شد نیروگاهها نتونند برق تولید کنند که باعث شد سیمان گرون بشه. نمیدونست بعد از تابستون تولید برق عادی میشه وسیمان ارزون .زغال سیاه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان