بازدید 3014
اقتصاد در گذر زمان

از «کمک مالی آمریکا به ایران» تا «آغاز روند خلع ید از مالک هفت تپه»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هجدهمین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۱۰۷۵۰۹۸
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷ 09 September 2021

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هجدهمین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

18 شهریور 1332، دولت امريكا اعلام كرد آماده اعطاي يك كمك 45 ميليون دلاري به دولت ايران است و برخلاف گذشته اين كمك را به از سرگيري مذاكرات ايران و انگليس منوط نخواهد كرد.

18 شهریور 1347، در این روز خبری در جراید کشور منتشر شد که حکایت از ایجاد خطوط اتوبوسرانی برقی در زیرزمین تهران داشت. در این خبر آمده بود: طرح مشترک مهندسین ایرانی و بلژیکی در زمینه احداث خطوط اتوبوسرانی برقی زیرزمینی تهران به مرحله عمل نزدیک می ‌شود.

18 شهریور 1353، وزارت نیرو طی اطلاعیه‌ ای در این روز اعلام کرد: این وزارتخانه طرح احداث 25 سد را در 25 نقطه کشور در دست بررسی و احداث دارد. در این اطلاعیه آمده بود: با احداث این 25 سد در ایران علاوه ‌بر مهار شدن مقادیر زیادی آب و تولید برق، از مزاحمت رسوب رودخانه‌ ها نیز جلوگیری به ‌عمل خواهد آمد.

18 شهریور 1356، يونايتدپرس اعلام كرد بالا رفتن قيمت نفت و افزايش انتظارات عمومي و سياست هاي خاص دولت، يك ميليون روستايي را به تهران سرازير كرده و اين امر مسائل و مشكلات زيادي را به بار آورده است.

18 شهریور 1376، اتحاديه اروپا پس از يك جوسازي رسانه ‌اي، واردات پسته ايراني را به حال تعليق درآورد.

18 شهریور 1391، مجمع جهانی اقتصاد در برآورد خود از شاخص رقابت ‌پذیری جهانی طی دوره ۲۰۱۳ـ ۲۰۱۲ میلادی، از نزول چهار پله ‌ای ایران در میان ۱۴۴ کشور جهان خبر داد و پیش‌بینی کرد رتبه کشورمان در سال جدید به ۶۶ برسد.

18 شهریور 1392، مجمع جهانی اقتصاد در جدیدترین گزارش خود با اشاره به کسری بودجه منفی ۳/۲ درصدی ایران نسبت به تولید ناخالص داخلی، ایران را در میان ۱۴۸ کشور جهان در رتبه ۶۲ قرار داد.

18 شهریور 1394، رهبر انقلاب طی سخنانی در این روز اعلام کردند: مراقبت از رای هر ایرانی واجب شرعی و اسلامی است. همچنین در این روز رئیس‌جمهوری در جلسه هیات دولت سیاست ‌های اقتصاد مقاومتی را محور اصلی برنامه‌ های اقتصادی دولت برشمرد و گفت: به‌ زودی ستاد اقتصاد مقاومتی به ریاست معاون اول رئیس‌ جمهوری تشکیل خواهد شد.

18 شهریور 1395، به گزارش وال ‌استریت ژورنال، 1.3 میلیارد دلار پول نقد طی ماه ‌های ژانویه تا فوریه با دو هواپیما از آمریکا به ایران منتقل شده است.

18 شهریور 1397، رئیس پارلمان بخش‌خصوصی با ارسال دومین نامه به اسحاق جهانگیری طی ۱۰روز، خواستار اصلاح نظام معیوب قیمت‌گذاری فولاد شد. غلامحسین شافعی ضمن برشمردن پیامدهای منفی ناشی از عرضه فولاد در بورس‌کالا مطابق با دستورالعمل کارگروه تنظیم بازار و بر مبنای نرخ دلار ۴۲۰۰ تومان که در تعارض با سیاست‌های جدید ارزی است، چهار پیشنهاد را به دولت ارائه کرد. اتاق بازرگانی ایران پیش از این به منظور تغییر سیاست‌های ارزی، تجاری و قیمت‌گذاری دستوری در زنجیره صنعت پتروشیمی، نامه‌ای به اسحاق جهانگیری نوشته بود.

18 شهریور 1399، سعید بیت عفری، معاون فنی و حسابرسی امور اقتصادی و زیربنایی دیوان محاسبات در ارتباط با رای دیوان عدالت مبنی‌بر لزوم خلع ید از مالک هفت‌تپه در گفت‌وگو با سیما گفت: گزارش دیوان محاسبات بر مبنای تخلفات صورت‌گرفته در واگذاری هفت تپه و بعد از واگذاری تنظیم شده و رای بر همین مبنا صادر شده است. او تخلفات مالک هفت‌تپه را عدم رفع تعهدات ارزی، عدم بازپرداخت بدهی سازمان گسترش و نوسازی، عدم پایبندی به قرارداد، پایین آمدن سطح تولید و سوق دادن شرکت به اهداف خارج از اهداف تعیین شده اعلام کرد. وی در ارتباط با اقدامات صورت‌گرفته گفت: به وزارت امور اقتصاد و دارایی اعلام شده و سازمان خصوصی‌سازی نیز در جریان است؛ این نهادها باید مراحل قانونی خلع ید را انجام دهند.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار