بازدید 43473
اندازه اقتصاد ایران به یک سوم کاهش یافت!

آمار تکان‌دهنده بانک جهانی از اقتصاد ایران

بر اساس اعلام صندوق بین المللی پول، تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۲۰ حدود ۶۱۰ میلیارد دلار، در سال ۲۰۱۹ حدود ۵۸۳ میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۷، ۴۳۰ میلیارد دلار بوده است. بر اساس همین آمار سال ۲۰۱۹ ایران واقعا اقتصاد هجدهم دنیا بوده است.
کد خبر: ۱۰۷۴۹۹۲
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۹ 08 September 2021

به گزارش تابناک به نقل از تجارت‌نیوز، آخرین آمار بانک جهانی نشان می‌دهد؛ اقتصاد ایران با GDP حقیقی ۱۹۲ میلیارد دلاری در حال حاضر رتبه ۵۱ جهان را دارد. یعنی نصف امارات یا حتی یک چهارم ترکیه! به گفته کمیل طیبی با این آمار، حالا دیگر ایران جزو کشور‌های با درآمد سرانه بسیار پایین است.

 آخرین گزارش بانک جهانی آماری شوک‌برانگیز برای ایران به همراه داشت. کشوری که قرار بود تا سال ۱۴۰۴ اولین قدرت منطقه باشد و یکی از قدرت‌های اقتصادی جهان، حالا در رتبه پنجاه و یکم جهان قرار گرفته است.

بهمن ماه ۹۹ بود که محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفته بود: «با همه مشکلاتی که وجود دارد و کسی نمی‌تواند رنج اقتصادی مردم را انکار کند، ما جزو ۱۸ کشور بزرگ جهان در تولید ناخالص داخلی هستیم». البته دروغ هم نمی‌گفت فقط حساب و کتابش هم کمی قدیمی بود و هم با نرخ ارز واقعی نبود.

بر اساس اعلام صندوق بین المللی پول، تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۲۰ حدود ۶۱۰ میلیارد دلار، در سال ۲۰۱۹ حدود ۵۸۳ میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۷، ۴۳۰ میلیارد دلار بوده است. بر اساس همین آمار سال ۲۰۱۹ ایران واقعا اقتصاد هجدهم دنیا بوده است.

چگونه از رتبه ۱۸ به ۵۱ رسیدیم؟
محاسبه GDP توسط نهاد‌های داخلی هر کشوری انجام می‌شود. به طور مثال در ایران بانک مرکزی و مرکز آمار سالانه این شاخص را محاسبه می‌کنند. سپس همین آمار برای مقایسه کشور‌ها در سطح جهان به دست نهاد‌هایی همچون صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی می‌رسد. آن‌ها هم اقدام به انتشار لیست رتبه بندی شده کشور‌های جهانی در شاخص GDP می‌کند.

البته شاخص تولید ناخالص داخلی هر کشور ابتدا بر اساس واحد پولی همان کشور محاسبه می‌شود. یعنی بانک مرکزی ایران شاخص GDP را بر اساس ریال گزارش می‌کند؛ در کشور‌های اروپایی این شاخص برحسب یورو اعلام می‌شود؛ هند به روپیه، چین به یوآن، ژاپن به ین و آمریکا هم به دلار گزارش می‌دهند. ولی در گزارش‌های جهانی برای مقایسه کشورها، تولید ناخالص داخلی بر اساس نرخ دلار و قدرت برابری خرید محاسبه می‌شود.

مشکل این بود که تا اینجا، درآمد محاسبه شده ریالی کشور ما با دلار ۴۲۰۰ تومانی تبدیل می‌شد. همین باعث شده بود میزان تولید ناخالص داخلی ایران بیش از حد واقعی نشان داده شود. برای مثال به پشتوانه همین آمار، سال ۲۰۲۰ ایران در گزارش صندوق بین‌المللی پول اقتصاد بیست‌ودوم جهان معرفی شده بود. حالا، اما بانک جهانی این آمار را با نرخ حقیقی دلار محاسبه کرده است.

عدد GDP ایران در این محاسبه شوکه‌کننده است. تنها ۱۹۲ میلیارد دلار! این یعنی اندازه اقتصاد ایران با نزدیک ۸۵ میلیون نفر جمعیت، نصف امارات، یک چهارم ترکیه و یک صدم آمریکاست!

ایران؛ در جمع کشور‌هایی با درآمد سرانه پایین
کمیل طیبی، کارشناس اقتصاد بین الملل، با تاکید بر اینکه اطلاعات بانک جهانی اعتبار بسیاری دارد و در مقالات و تحقیقات آکادمیک قابل اتکاست، درباره رتبه جدید اقتصاد ایران عنوان می‌کند: این دفعه مبنا قیمت حقیقی ارز بوده است. چون عملا در سیستم اقتصادی ما قیمت رسمی ارز، یعنی ۴۲۰۰ تومان، کمتر نقشی دارد مگر برای برخی کالا‌های ضروری و دارو.

او ادامه می‌دهد: این شاخص اکنون حقیقی شده است، چون سهم عمده معاملات در جهان بر اساس همین دلار آزاد شکل می‌گیرد از جمله سفر‌های مردم، سرمایه‌گذاری‌های خارجی و واردات کالا‌هایی مثل خودرو. در اقتصاد بین‌المللی هم GDP کشور‌ها باید با ارز واقعی و نزدیک به بازار محاسبه شود تا قدرت خرید جهانی کشور‌ها عیان باشد.

طیبی درباره شفاف شدن حقیقت اقتصاد با اعلام رتبه جدید ایران می‌گوید: این رتبه برای اقتصاد کشوری مثل ما که همیشه ادعا میشده تولید ناخالص داخلی ۵۰۰،۶۰۰ میلیارد دلاری دارد، بسیار پایین است. تقسیم ۱۹۲ میلیارد دلار فعلی برجمعیت کشور درآمد سرانه را بسیار پایین می‌آورد. ما اکنون دیگر جزو کشور‌هایی هستیم با درآمد سرانه پایین. کشور‌ها بر اساس GDP به سه گروه درآمد سرانه، بالا، متوسط و پایین تقسیم می‌شوند.

او علت افت شدید تولید ناخالص داخلی ایران را تورم بالا، عدم سرمایه‌گذاری خارجی، افت جریان صادرات و واردات و قطع جریان سرمایه می‌داند و بیان می‌کند: حالا دیگر بازار هدف برای ما بسیار کم شده و حتی در جذب سرمایه‌گذار خارجی هم بسیار محدود خواهیم بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۵۵
مشکل این بود که تا اینجا، درآمد محاسبه شده ریالی کشور ما با دلار ۴۲۰۰ تومانی تبدیل می‌شد. همین باعث شده بود میزان تولید ناخالص داخلی ایران بیش از حد واقعی نشان داده شود!!!!!
اگر در نرخ تورم ‌و بیکاری و چیزهای دیگر هم دقت کنید مشابه همین عددسازی ها را خواهیدیافت !!!
به روز سیاه نشستیم
به روز سیاه
فقط نفرمودید الان با چه نرخی حساب کردند قطعا اگه با دلار 25000 تومان حساب می کردند که اوضاع خیلی بدتر بود ایران به جرات جزو 100 کشور هم نیست
ایران اقتصاد 500 جهان است .
انشاءالله دولت رئیسی درستش می کند
این امار کاملا درسته. چند نفر در ایران درامد ماهیانه 20 میلیون تومان دارند که تازه اگه باشه فوقش میشه 700 دلار این یکی از پایین ترین درامدهای سرانه در دنیاست
زمانی میتوانیم بگوییم که اقتصاد خوب است که اقشار جامعه بتوانند آن را لمس کنند ،
فقط ادامه این وضع است که در نهایت به طریقی اوضاع را درست می کند. بازگشت به برجام و این قصه ها فقط کوتاه زمانی اوضاع را کمی بهتر می کند تا رنج و بدبختی ما بسیار بیشتر ادامه پیدا کند. امیدوارم فردا صبح که از خواب بیدار شدم بگویند 192 میلیارد دلار شده است 92 میلیارد دلار!!!! ما با این وضع نه زنده این دنیا هیتیم و نه مرده آن دنیا، اما اگر اوضاع را نتوانند با برجام و این چیزها مقطعی کمی عوض کنند، بالاخره این مشکلات، با وجود سختی های بسیار هراس آور، به طور قطعی حل خواهد شد. به امید آن روز!!!!!
مردم ناله میکردن آمار دروغ داده میشه ولی دولت میگفت آمار واقعیه و ایران را به دروغ در جای هجدهم قرار داده بود و مدیریت شان دچار غرور کاذب شده بود ....
عوضش امنیت داریم!!!!
به این، شکاف عمیق طبقاتی هم اضافه کنید.
تازه فهمیدین گند زدین به زندگی مردم؟ هر زمینه ای رو نگاه کنی شماها نابودش کردین
خوب بجای محکوم کردن همدیگر ، همفکری کنید ببینید چه باید کرد
همینی که هست هر کی ناراحته جمع کنه بره
بايد مسئولين را حالا حلوا حلوا كنيم؟!؟!؟!؟
چگونه از ۱۸ به ۵۱ رسیدیم؟ چون تحریم ها فرصت هستند. به همین سادگی!!
اين تازه اولشه ، با نهادينه شدن تحريم ها تا نسل هاي بعدي همين سيل نزولي رو داريم
دیگر جای دنیا بهتر از ما نبوده
خوب حالا بازم به نشیمنگاهتان استراحت بدهید و لوایح اقتصادی را تصویب نکنید دایم مشغول خالی بندی باشید که تحریم اثر نداره
من نه کاری به مبنای قبلی دارم و نه مبنای جدید فقط می دانم که ارزش گاز تولیدی ایران مطابق تحقیقات دکتر محمد حسین ادیب اقتصاد دان معاصر ۱۵۰ میلیارد دلار است ان وقت چگونه می شود کل تولید ملی که شامل صنعت،کشاورزی،خدمات،مسکن و غیره است ۱۹۲ میلیارد باشد؟شما میزان انرژی تولیدی ایران را ضربدر نرخ جهانی کن و اصلا به نرخ دلار کار نداشته باش باز هم پیشتر از این است این محاسبات مشگل دارد شما باید کل تولید ملی را ضربدر نرخ جهانی هر کالا یا خدمات بکنی تا عدد درست به دست اید این عدد مستقل از نرخ ارز است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
در مقام مقایسه محاسبات برای همه کشورها یکسان هست ثانیا 192 میلیارد دلار رقم ساختگی شما هست حتی نزدیکش هم صحت نداره این گاز کجاست؟
"تحریم برکت است" ...
قبلا امار با دلار ۴۲۰۰ تومانی از ان طرف دیوار مشگل داشت والان با محاسبه نرخ تولید ملی بر اساس نرخ های یارانه ای ولی در نظر گرفتن دلار ازاد از این طرف دیوار مشگل دارد این خضعبلات را ول کنید و ارزش تولید ملی بر اساس برابری قدرت خرید را محاسبه کنید که همین یکساله بواسطه افزایش نرخ انرژی شدیدا افزایش یافته است البته متاسفانه بخش بزرگی از این تولید ار شمند بجای صادرات تباه میشود بلاخص انرژی
چشم انداز برای چی تدوین می شه؟ چشم انداز برای چشم انداز یا چشم انداز برای ساختن آینده مطلوب و تعریف اقدامات مقتضی در حال؟
1404 نوشتیم: دست يافته به جايگاه اول اقتصادي، علمي و فناوري در سطح منطقه آسياي جنوب غربي
و امروز؟
دلخوش بی این مقدار نباشید.
ماشین قراضه من جاده های خراب تورم سر سام اور تولیدات بد کیفیت کالاها و مواد غذایی و عدم تنوع انها تو مملکت چیز دیگه ای میگه
این وضعیت مبارک دوستان
نمره ۱۰۰ از ۱۰۰ که خیلی خوبه حسسسن . تشکر می کنیم از سند باد و پینوکیو از این پیشرفتی که باعث شدند . !!!!!
مسولین بی کفایت فقط به دروغ از پیشرفت و عزت مجازی بگویند. اف بر شما با این مملکت داری تون. عیب نداره عوضش وضع کشورهای دوست و دوم ما مانند لبنان و سوریه و یمن و ... انشاا... خوب است
شرم بر دولت قبل که کشور و مخصوصا مردم را با رانت و فساد و دلالی و باز گذاشتن دست سرمایه داران در احتکار و گروگان گیری معیشت مردم مردم را بیچاره کرد
باید گریه کرد
میشه اینطور توجیه کرد که نه دلار 4200 تومانی درست است و نه 27 هزارتومانی. درواقع اتفاقی که افتاده است اینست که دسترسی ما به ارزخارجی براساس تحریمهای ترامپ، که همچنان هم با شدتی کمی کمتر ادامه دارد، محدود شده است. بنابراین خدمات و کالاهایی که با ریال تولید می شدند، هرچند سقوط کرده اند (نسبت به ارز 4200 تومانی) اما به 27 هزارتومانی هم نرسیده اند. درضمن صادرات غیرنفتی کم و بیش همان است (حالا با احتساب کرونا که همه جا هم بوده، مقداری پایین آمده) .
بنابراین براساس قدرت واقعی خرید، جایگاه ایران باید چیزی بینابین باشد. مسئله اینست که مسائل اقتصادی شعار بردار نیست و باید واقع بین بود. پس همانطور که با ارز 4200 تومانی ما از واقعیت فاصله می گیریم؛ دلار 27یا 25 هزارتومانی هم صحیح نیست و نباید باورشود (هرچند که خواننده بشدت تمایل دارد که آنرا باورکند و بگوید ما اقتصاد 500 جهان هستیم!).
درهرصورت، اگر واقع بین باشیم، مجبوریم قبول کنیم (هرچند که خوشمان نیاید) که ارزیابی جدید بانک جهانی هم به اندازه ارزیابی قبلیش، مطابق با واقع نیست.
حتی در مسائل شرعی آنچه اول است درون خانواده و بعد دیگری است در مقیاس وسیع وظیفه هر حکومتی اول ملت و کشور خود است و بعد دیگری لذا مسئولین کلاه‌خود را بالاتر گذارید که‌باعث فلاکت ملت‌خود شده اید
آمار بیکاری با مهاجرت و بی خیال شدن متقاضیان کار ثابت مونده تو بقیه قضیه ها هم راه حل مشابهی پیدا میشه با این نوع مدیریت ایدئولوژیکی دنیا درس بزرگی از ما گرفت
یه نگاهی به سفره های مردم بندازید ثوابش بیشتر از این اراجیفه
شرم بر متولیان امور با این وضع اقتصاد....
حتی با درآمد 192 میلیارد دلار برای کل کشور هم یعنی هر ایرانی (دقت کنید که هر ایرانی و نه هر خانواده) ماهی 4.5 میلیون تومان درآمد دارد که باز دروغ است. پس رقم 192 میلیارد دلار هم هنوز دروغ است.
آنقدر به عدد سازی عادت کرده‌ایم که به سازمان‌های بین‌المللی هم عددهای الکی القا می‌کنیم. وضعیت بسیار وخیم است و افراد کلیدی کله‌ی خود را در برف کرده‌اند. به وضعیت خودشان و دور و اطراف رانتخوار خود نگاه می‌کنند و توهم رتبه‌ی 18 بودن یا 20 ام بودن در دنیا دارند در حالیکه ورشکسته‌ی اقتصادی هستیم.
چشم همگى روشن
آمارسازی دروغ که در همه امور رایج است و لاف و قمپوز در کردن الکی ما را به اینجا رسانده ... مسئولان فعلا نگران رساندن سوخت به لبنان و راه پیمایی اربعین هستند تا گفتگوهای ژنو و تحریمهایی که اقتصاد را نابود کرده ....
سیاست های غلط آقایان روزهای بدتری را هم رقم خواهد زد .
همیشه کلاه سر کشور و مردم کلاه گذاشتن
بقدری قشنگ دروغ می‌گویند که مرغ آب‌پز هم شاخ در میاره
بنظر میاد اینها که رأس امور هستند،فقط فکر خدشون هستند،همینقدر تجارت هم که شده برای خانواده خدشون انجام دادن،خنده داره،
یکی نمیتونه ریاست کنه ازرییس جمهوری بایدکناره گیری میکرد ازریاست میرفت بیرون هنوزم اولشه میتونه بره بیرون این قدرازکاه کوه مسازید
متاسفانه صد متاسفانه
اونایی که بر میگفن تحریم کاغذ پارست جواب بذن شدیم مثل کره شمالی که فقط موشک میسازه.کره جنوبی با رویکرد منطقی پولشو صرف اموزش میکنه....60 درصد ملت زیر خط فقر....توهم دانایی خطرناکه...هیچ رابطه درستی با جهان نداریم...البته به نفع کاسبان تحریمه
رتبه ایران روبایدساعتی ولحظه ای حساب کرد
الان رتبه 500
دودقیقه بعد505
و........
بله گزارش درستی دادن مهمترین منبع گزارش است بانک جهانی خب شما ببین حقوق ماهنه ایران 150 دلاره تازه کارمندان دولت که بیشتر میگیرن 300 دلار ماهانه و نفت فروشش که خیلی کم شده و غیره خب تازه بنظرم بیشتر هم زدن
اوضاع اقتصادی ایران و لازم نیست از مراکز بین المللی آمار بپرسین. یه سری تو کوچه و خیابونای شهرستانها بزنین همه چی عیان و آشکاره.
مردم ایران این رو هنوز نمیتونن درک کنن که قیمتهای املاک و خودرو و خیلی چیزهای دیگه چند برابر رشد قیمت دلار بالا رفته ... وحتی همین نرخ دلار 28000 تومن هم الان برای اقتصاد واقعی و سیستم مالی ایران پائینه ...
منظورم اینه که اگه کسی یه ملک در 20 سال پیش معادل 100 هزار دلار ( با دلار آزاد همون موقع ) داشت ، الان همون ملک حداقل 300 هزار دلاره ( با همین دلار 28000 تومنی ) ... و یا خودرو ...
خب این چطور امکان داره ؟!!!
پس در اصل مردم ایران حتی با همین دلار هم پولدار تر هم شدند و به همین خاطر هیچ نظام بانکی و یا مالی جهانی ، با این حجم از نقدینگی ریالی در ایران و قدرت بالقوه تبدیل املاک و خودرو به دلار ، نرخ برابری دلار با ریال رو کمتر از 100 هزار تومن نمیذاره !!!
زمانی نرخ دلار در ایران واقعی میشه که اولا تک نرخی باشه ، و تبدیل ریال به دلار و یا بالعکس محدودیت نداشته باشه و ورود و خروج ارز این مشکلات رو نداشته باشه ...
وقتی نرخ ارز واقعیه که در همه فرودگاههای دنیا و بانکهای جهانی ، نرخ برابری ریال ایران روی صفحه نمایش حضور داشته باشه و به هر مقدار که ریال دادین ، دلار یا یورو بگیرین ...
حالا خودتون بگین دلار باید چند باشه ؟!!!

ممنونم
از پولهای هولدینگ یاس و کلی هوادینگ دیگه بگیرید سرمایه گذاری کنید درست می شه نیازی به سرمایه گذاری خارجی نیست
فریب این رقم عمدا تحقیر کننده و نا امید کننده را نخورید.
درست ترین مبنای تعیین GDP روش برابری قدرت خرید است.
مثلا تمام خدماتی که توسط همه پزشکان و کادر های درمان و مراکز بهداشت و درمان درون کشور ارائه میدهند را با فرض آنکه همین خدمات در ایالات متحده ارائه میشدند را ارزیابی کنید. آنوقت به آن محاسبه بر مبنای برابری قدرت خرید می گوییم.
یا مثلا قیمت هر کیلو نان تولید شده را با این فرض که در ایالات متحده به فروش می رسید را به حساب آورید . و همینطور برای همه محصولات خدماتی و کالایی و اعتباری جلو بروید٬ اونوقت رقم GDP در ایران ختی در حال حاضر در شرایط تحریمی و رکود کرونایی از 700 میلیارد دلار تجاوز خواهد کرد.
پس آقاي روحاني که می گفت در کشور ما معجزه اتفاق افتاده وبه جز ایران هیچ کشوری رشد اقتصادی نداشته یعنی این چی ؟ ای کاش دروغ باعث می شد دروغگو خفه خون بگیرد و مردم با دروغ مسئولین سرکار نباشتد
به يك اقتصادان با سواد با سوابق بين المللى درجه يك و با تجربه نياز است ، با اقتصاد كف بازارى نمى شود قدرت اقتصادى يك كشور را بالا برد ،
با توجه به این داده ها درامد سرانه ایرانی ها به کمتر از هند و به همتای کشورهای غنا و نیجریه رسیده است!‌
آدم نمی دونه چی بگه! اگر تمامی مسئولین در تمامی پست های این مملکت جای خود را خالی کرده و تنها اجازه دهند که صندلی خالی آنها مدیریت مملکت را بدست بگیرد اطمینان می دهم که وضع مردم کشور به مراتب بهتر خواهد بود!
خدالعنت کنددولت روحانی راکه مردم ایران رابیچاره کردچرارییس توانست دراین ۱۵روز این همه واکسن تهیه کند چراروحانی کابینه اش ووزیربی لیاقتش نمکی بی نمک این کارو نکردن پس میشدنکردن نمیخاستن .... ما۸سال دفاع مقدس جنگیدیم ۲۴۰اندی شهید دادیم ولی بلطف اقای الا برکت الله تاالان بیشتراز۱۱۵هزارشهید دادیم اینم ازبرکت فریدونها یاعلی
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر