بازدید 10984
۲
بسته ویدیویی «تابناک»

جنگ فالکلند؛ نبردی برای بهره‌برداری سیاسی / انقلاب اسلامی ایران به روایت شبکه تلویزیونی تیمز / اعترافات فردیناند دمارا، مرد هزار چهره واقعی / اقامتگاه مجلل هیتلر در دوران جنگ جهانی دوم / چرا مردم در عکس‌های قدیمی لبخند نمی‌زدند؟

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۰۷۴۸۳۳
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۱ 07 September 2021

جنگ فالکلند؛ نبردی برای بهره‌برداری سیاسی / انقلاب اسلامی ایران به روایت شبکه تلویزیونی تیمز / اعترافات فردیناند دمارا، مرد هزار چهره واقعی / اقامتگاه مجلل هیتلر در دوران جنگ جهانی دوم / چرا مردم در عکس‌های قدیمی لبخند نمی‌زدند؟

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 


جنگ فالکلند؛ نبردی برای بهره‌برداری سیاسی

جزایر فالکلند، مجمع‌الجزایری در اقیانوس اطلس جنوبی است. این جزایر بخشی از مستعمرات بریتانیا هستند ولی آرژانتین مدعی مالکیت این جزایر است. در سال 1982 و در پی شرایط بد اقتصادی و ناآرامی‌های داخلی لئوپولدو گالتیری رهبر دیکتاتوری آرژانتین تصمیم گرفت که با تحریک ملی‌گرایی در آرژانتین به جزایر فالکلند حمله کرده و از این طریق اذهان مردم آرژانتین را از شرایط بد اقتصادی منحرف سازد. تصور اولیه گالتیری این بود که به دلیل فاصله بسیار این جزایر با بریتانیا و کم اهمیت بودن آن، بریتانیا به این تهاجم واکنش نظامی نشان نخواهد داد. اما کابینه جنگ تاچر به سرعت تشکیل شد و نیروی‌های نظامی بریتانیا برای بازپس‌گیری جزایر اعزام شدند. در جنگی که ده هفته به طول انجامید نزدیک به هزار نفر کشته شدند در حالی که کل جمعیت جزایر فالکلند در حدود 1900 نفر بود. در اثر این جنگ دیکتاتوری نظامی به شدت تضعیف شد و نهایتا پس از نزدیک به یک دهه برای اولین بار در آرژانتین انتخابات عمومی برگذار شد. پس از جنگ جهانی دوم این نبرد بزرگترین نبرد آبی، هوایی قرن بیستم است و به همین دلیل تحلیل‌های نظامی بسیاری روی آن انجام شده که منجر به شکل‌گیری روند و گسترش جنگ‌افزارهای نیروهای هوایی و دریایی شده است. تصاویری از این جنگ که خورخه لوئیس بورخس، نویسنده معروف آن را نبرد دو مرد کچل بر سر یک شانه توصیف کرده است، همراه با خاطرات سربازان و غیرنظامیان این جنگ را در ویدیو تابناک ببینید.

 

 

اعترافات فردیناند دمارا، مرد هزار چهره واقعی

«فردیناند والدو دمارا / Ferdinand Waldo Demara» یک شیاد آمریکایی بود که موفق شد خود را به عنوان 30 شخص مختلف جا بزند و به عنوان مهندس، مدیر کالج، معاون کلانتر، وکیل و غیره فعالیت کند. اما شاید مهمترین شیادی او حضور در جنگ کره به عنوان یک ستوان جراح بود، او در جنگ کره به عنوان یک جراح چندین عمل جراحی کرد و حتی دولت کره از او به خاطر تلاش‌هایی که کرد تقدیر به عمل آورد. وقتی خبر این واقعه در مطبوعات انعکاس پیدا کرد با پیگیری‌های پزشکی که دمارا هویت او را جعل کرده بود معلوم شد که در واقع دمارا یک پزشک نیست. اعترافات او که در برنامه‌ای با مجری‌گری گروچو مارکس کمدین معروف مطرح شده است با زیر نویس فارسی در ویدیو تابناک ببینید.

 


انقلاب اسلامی ایران به روایت شبکه تلویزیونی تیمز

انقلاب اسلامی ایران واقعه‌ای بسیار مهم برای منطقه و جهان بود و خبرنگاران و عکاسان بسیاری سعی در ثبت وقایع آن دوره کرده‌اند. بین این گزارش‌ها گزارشی از شبکه تلویزیونی بریتانیایی «تیمز / Thames» در برنامه «تی‌وی آی / TV Eye» وجود دارد که در دوره زمانی پس از فرار شاه از ایران و پیش از برپایی دولت موقت تهیه شده است. این گزارش از این جهت اهمیت دارد که علی‌غم فرار شاه و از بین رفتن نسبی قدرت پهلوی هنوز قدرت دیگری بر ایران حاکم نشده بود و هر گروهی تلاش داشت که روند امور را به دست بگیرد. در چنین شرایطی خبرنگار برنامه تی‌وی آی با افراد وابسته به شاه و انقلابیون مصاحبه کرده و نظرات آن‌ها را در این دوره ثبت کرده است. این گزارش مستند از این دوره حساس را با زیرنویس فارسی در ویدیو تابناک می‌بینید.

 


چرا مردم در عکس‌های قدیمی لبخند نمی‌زدند؟

ویژگی مشترک بسیاری از عکس‌های قدیمی قرن نوزدهم و بیستم قیافه بسیار جدی مردم در آن تصاویر است. این تصاویر اغلب پرتره افرادی است که خیلی جدی و رسمی نشسته یا ایستاده‌اند و حتی در شادترین رویدادها، مانند عروسی از لبخند خبری نیست. در این ویدیو با دلایل فنی و فرهنگی که باعث بروز این مسئله شده است بیشتر آشنا شوید.

 


اقامتگاه مجلل هیتلر در دوران جنگ جهانی دوم

هیتلر در دوران جنگ جهانی دوم مدت زیادی را در اقامتگاه «برگهوف/ Berghof» در دامنه کوه‌های آلپ سپری کرد. این خانه مجلل با سی اتاق و اسباب و اثاثیه‌ گران محل امنی بود که دیکتاتوری نازی در آن مهمانی شام برگزار کند و علاقه خود به هنر را با اطرافیان نزدیک خود به اشتراک بگذارد. هرچند علاقه هیتلر به هنر در تضاد با رویه خشن او در جنگ بود. اما این جنبه از شخصیت هیتلر نیز قسمتی از حقیقت تاریخ سیاه آلمان نازی است.تصاویری از اسباب و اثاثیه این اقامت‌گاه همراه با تصاویر خانگی آن دوران را در ویدیو تابناک با زیرنویس فارسی ببینید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
در زمان قدیم می خواستند توی عکسها جدی باشند و تقریبا شاد و خوش بودن ولی الان همه در عکس هایشان می خندند یا لبخند می زنند چون در واقع دیگر نه شاد هستند و نه خوش؟!
ای کاش هیتلر پیروز میشد و انگلیس و روسیه را تصرف می کرد و ریشه جوود ها را می خشگاند.
الان یک دنیای بهتری داشتیم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار