بازدید 2887
اقتصاد در گذر زمان

از «پیروزی اوپک بر کمپانی‌های نفتی» تا «برق رایگان برای ۳۰ میلیون نفر»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سیزدهمین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۱۰۷۳۹۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰ 04 September 2021

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سیزدهمین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

13 شهریور 1342، دولت طی اعلامیه‌ ای بیان کرد در مبارزه بین اوپک و کمپانی ‌های نفتی سرانجام اوپک موفق شد.

13 شهریور 1344، هيأت كارشناسان اتحاد جماهير شوروي براي عقد قرارداد صدور گاز ايران به آن كشور واحداث كارخانه ذوب آهن اصفهان، وارد تهران شد.

13 شهریور 1352، اتومبیل پیکان هزار و پانصد تا هزار و هشتصد تومان گران شد.

13 شهریور 1356، روزنامه كيهان نوشت "هژبر یزدانی مالك كارخانه هاي قند شيروان، بجنورد، قوچان، اصفهان، قزوين، شاهزند و كرج است، بانك ايرانيان متعلق به اوست و در 5 بانک دیگر سهامدار عمده است. به اندازه همه ميليونرهاي ايران ثروت دارد و در يك خانه 20 هزار متر مربعي در شمال تهران زندگي مي كند".

13 شهریور 1374، "وال استريت ژورنال" فاش كرد در شكل گيري لايحه سناتور «داماتو» در مورد وضع تحريم شركت هاي تجاري طرف معامله با ايران، يك گروه طرفدار اسرائيل نقش فعالي ايفا كرده است.

13 شهریور 1392، با حکم رییس‌ جمهور «مسعود نیلی» مشاور رییس ‌جمهور در امور اقتصادی شد.

13 شهریور 1393، سازمان هدفمندسازی یارانه ‌ها شرایط خانوارهای جدید و تغییر سرپرست خانوار را برای دریافت یارانه ‌نقدی اعلام کرد.

13 شهریور 1395، شش روز بعد از آنکه حسن روحانی، رئیس ‌جمهوری، در سخنانی از فسادآفرین بودن «امضا‌های طلایی» سخن گفت، معاون اول او «فرمان شناسایی امضاهای طلایی» را صادر کرد. اسحاق جهانگیری امکان امضاهای طلایی را به گلوگاه فساد تشبیه کرد و افزود: مقابله با این گلوگاه‌ ها نیازمند شجاعت است؛ زیرا همواره برخی از افراد ده ‌ها دلیل قانع‌ کننده مطرح می ‌کنند تا مقابله با این گلوگاه‌ ها را خلاف مصلحت جلوه دهند.

13 شهریور 1396، عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: آب مشکل اول کشور است.

13 شهریور 1397، مدیران عامل دو خودروساز بزرگ کشور با حضور در یک برنامه تلویزیونی به اتفاقات و التهابات بازار خودرو واکنش نشان داده و ضمن رد کردن اتهام احتکار، از پیش‌فروش ۹۰ هزار دستگاه از محصولات خود طی هفته های آینده خبر دادند. بر این اساس، سایپا پیش‌فروش ۵۰ هزار دستگاه خودرو و ایران خودرو پیش‌فروش ۴۰ هزار دستگاه خودرو را کلید زدند تا در مجموع ۹۰ هزار خودرو به بازار عرضه شود.در این برنامه، هاشم یکه‌زارع مدیرعامل ایران‌خودرو با بیان اینکه تمام اطلاعات مربوط به خودروهای ناقص این شرکت در اختیار سازمان بازرسی کل کشور قرار گرفته، گفت: از نظر ما، احتکار خودرو کاری زشت و کثیف است و اینکه برخی انبارها و پارکینگ‌ها مملو از خودرو هستند، دلیل آن، کسری قطعات است.

13 شهریور 1398، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز، با افزایش ۴۶۰۴ واحدی معادل ۱.۶۱ درصد به رقم ۲۹۰ هزار و ۱۷۸ واحد رسید. این در حالی است که در فرابورس نیز شاخص کل با رشد ۵۵ واحدی به رقم ۳ هزار و ۷۷۰ واحد رسید. شاخص کل با این رشد، رکورد تازه ای را به نام خود به ثبت رساند.

13 شهریور 1399،  رئیس جمهور روحانی با اشاره به رایگان شدن برق برای خانواده‌های کم‌مصرف گفت: وزارت نیرو پیشنهاد برق مجانی را ارائه کرد و این پیشنهاد در دولت تصویب شد و ۳۰ میلیون نفر از دو ماه آینده پولی برای مصرف برق نمی‌دهند و تا زمانی که کم‌مصرف هستند، برق آنها مجانی است.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار