بازدید 3496
اقتصاد در گذر زمان

از «تصویب قانون اجازه تاسیس بانک فلاحتی» تا «مخالفت شورای رقابت با ورود خودرو به بورس کالا»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دوازدهمین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۱۰۷۳۸۵۰
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷ 03 September 2021

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دوازدهمین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

12 شهریور 1309، قانون اجازه تاسیس بانک فلاحتی، به تصویب رسید.

12 شهریور 1311، محمدعلی فرزین، وزیرمختار ایران در آلمان به تهران احضار و به معاونت بانک ملی ایران منصوب شد.

12 شهریور 1318، سیلوی بزرگ تهران در جوار کارخانه بلورسازی افتتاح شدند.

12 شهریور 1330، دکتر محمد مصدق طی نطقی از ملت ایران تشکر کرد و افزود که انگلیس می ‌خواهد از نظر اقتصادی دولت را در مضیقه بگذارد و با دوستان ایرانی خود مشغول نقاق ‌اندازی شده است.

12 شهریور 1333، ابوالحسن ابتهاج که پیش ‌تر سفیر ایران در فرانسه و همچنین رییس بانک ملی ایران بود با تصویب هیات وزیران به سمت مدیرعاملی سازمان برنامه منصوب شد. همچنین در این روز در پي امضاي موافقتنامه اي ميان ايران و آمريكا، دولت آمريكا متعهد شد ده ميليون دلار كمك بلاعوض در اختيار دولت ايران قرار دهد. اين كمك تا هنگامي است كه ايران بتواند نفت خود را صادر كند.

12 شهریور 1335، موافقتنامه جدید بازرگانی ایران و شوروی امضا و مبادله شد. مقرر شد که شوروی به ایران سیمان، کاغذ، تراورس و مواد شیمیایی صادر و از ایران برنج، پنبه، بادام و تریاک وارد کند.

12 شهریور 1337، کارخانه سیمان شهر اصفهان که با سرمایه‌ گذاری ملی همدانیان ساخته شده بود آغاز به کار کرد.

12 شهریور 1344، در پي مذاكراتي كه امروز ميان يك هيأت از مقامات شوروي و دولت ايران انجام گرفت، روسها موافقت كردند در ازاي دريافت نفت و گاز از ايران اقدام به احداث كارخانه ذوب آهن اصفهان نمايند.

12 شهریور 1345، ایران دویست هزار متر پارچه به آمریکا صادر کرد.

12 شهریور 1351، حسن امامی دبیر کل بانک مرکزی ایران شد.

12 شهریور 1361، آقاي هاشمي رفسنجاني در خطبه هاي نماز جمعه اخطار كرد اگر از صادرات نفت خود در خليج فارس محروم شويم، تمام اروپا را از نفت خليج فارس محروم خواهيم كرد.

12 شهریور 1390، مسوول دفتر اقتصاد اسلامی وزارت اقتصاد از انحلال این دفتر معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد پس از ۴ سال فعالیت و همزمان با آغاز دولت دهم خبر داد و گفت: در این دولت اعتقاد راسخی به اقتصاد اسلامی وجود نداشت و بساط اقتصاد اسلامی با آغاز دولت دهم جمع شد.

12 شهریور 1391، اصغر ابوالحسنی معاون امور بانکی و بیمه ‌ای وزارت اقتصاد با حکم محمود بهمنی معاون اقتصادی بانک مرکزی شد.

12شهریور 1392، مایکروسافت نوکیا را 7/2 میلیارد دلار خرید.

12 شهریور 1396، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت با بیان اینکه اگر به سازوکار تصمیم‌ گیری ‌های اقتصادی التفات شود هیچ جای نگرانی یا زمینه ‌ای برای تشتت آرا و عمل نیست، گفت: البته تصمیم‌ گیرنده نهایی در برنامه‌ های اقتصادی شخص رئیس‌جمهور است. او همچنین گفت: همه تصمیمات اقتصادی در ستاد اقتصادی دولت گرفته می ‌شود. همچنین در این روز، کمیته امداد امام خمینی (ره) با امضای تفاهم‌ نامه با یکی از اپراتورهای کشور، دریافت صدقه از طریق پیامک را ممکن کرد.

12 شهریور 1397، فهرست مشمولان جدید دلار ۴۲۰۰ تومانی اعلام شد. مطابق نامه وزیر صنعت، معدن و تجارت به رئیس‌کل بانک مرکزی فهرست جدید مشتمل بر ۷۵ قلم کالا است که در گروه کالاهای اساسی و ضروری جانمایی شده‌اند. طبق سیاست جدید ارزی که از سوی بانک مرکزی اعلام شده است، تنها گروه کالایی «یک» که عمدتا شامل دارو، تجهیزات پزشکی و مواد غذایی می‌شود، می‌توانند از ارز دولتی استفاده کنند و کالاهای دیگر باید از محل بازار دوم تامین ارز شوند. پیش از این نیز ۲۵ ردیف کالایی مشمول ارز با نرخ رسمی معرفی شده بود.

12 شهریور 1398، بر اساس پیشنهاد جدید بانک مرکزی به شورای پول و اعتبار، اعلام شد که هیچ فرد حقیقی و حقوقی اجازه نخواهد داشت حداکثر بیش از ۳۳ درصد در بانکها سهام داشته باشد.

12 شهریور 1399، رئیس شورای رقابت سرانجام به موضوع قیمت‌گذاری خودرو در بورس واکنش نشان داد و اعلام کرد شورا با عرضه خودرو در بورس کالا مخالف است. به گفته وی، چون خودرو کالایی انحصاری به‌شمار می‌رود، تعیین دستورالعمل قیمت‌گذاری آن بر عهده شورای رقابت است. بنابراین تا وقتی شورا تشخیص ندهد، امکان تعیین قیمت خودرو در بورس وجود ندارد.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل