بازدید 6119
۲

شتاب در واکسیناسیون

وعده‌های مسئولان وزارت بهداشت و امور خارجه از آغاز یک هفته پر واکسن در کشور حکایت دارد؛ آن هم در شرایطی که منحنی پیک ابتلا در موج پنجم به قله نزدیک شده و حتی در برخی استان‌ها گفته می‌شود شیب ابتلا و فوتی‌ها روندی ثابت و گاهی روبه کاهش را نشان می‌دهد.
کد خبر: ۱۰۷۳۵۹۰
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۲ 02 September 2021

به گزارش «تابناک»، روزنامه ایران در گزارشی از شتاب واکسیناسیون در کشور آورده است: آمارها بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت از وضع تزریق واکسن نیز بدین ترتیب است که تاکنون ۱۹ میلیون و ۹ هزار و ۶۲۳ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۹ میلیون و ۵۸ هزار و ۲۰۴ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۲۸ میلیون و ۶۷ هزار و ۸۲۷ دوز رسید. با احتساب آمار اعلامی از سوی وزارت بهداشت، از ظهر روز نهم تا ظهر ۱۰ شهریور بالغ بر ۵۶۶هزار و ۲۴۱ دوز واکسن در کشور تزریق شده است.

گرچه از هفته‌های گذشته مدام شاهد رکوردشکنی‌های تازه‌ای از تعداد دوز تزریق روزانه واکسن در کشور بودیم اما در روزهای منتهی به آخر هفته کار واکسیناسیون در برخی برندهای واکسن با کندی مواجه شده و در مواردی نیز سرگردانی گروه‌های اعلام شده برای واکسیناسیون را در اغلب استان‌ها به دنبال داشته است؛ با این حال مسؤولان وزارت بهداشت می‌گویند این وقفه کوتاه مدت ناشی از عدم واردات واکسن در هفته جاری بوده است. البته طبق وعده وزیر بهداشت از این پس هر هفته ۵ میلیون واکسن وارد کشور می‌شود.

بر همین اساس نیز رئیس جمهوری روز گذشته در جلسه هیأت دولت بصراحت اعلام کرد؛ اخبار خوبی از افزایش واردات و تولید داخلی واکسن دریافت شده است.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی افزایش آمار واکسیناسیون در برابر بیماری کرونا را قابل تقدیر اما ناکافی عنوان و اظهار کرد: یکی از مقدمات ضروری برای رونق کسب و کارها و بازگشایی مدارس و مراکز علمی و دانشگاهی، رسیدن به حد نصاب واکسیناسیون عمومی است. تأکید رئیس جمهوری بر افزایش سرعت واکسیناسیون و بازگشایی مراکز آموزشی است.

رئیسی در همین زمینه اعلام کرد: مراکز واکسیناسیون به همت وزارت بهداشت و همکاری نهادهای ذیربط ۲ تا ۳ برابر شده است. امیدواریم با تأمین واکسن‌های مورد نیاز از محل واردات و تولیدات داخلی هرچه سریع‌تر امکان بازگشایی مراکز آموزشی فراهم شود و اگر رسیدن به حد نصاب لازم با تأخیر انجام شود، بازگشایی مراکز آموزشی نیز با تأخیر انجام خواهد شد.

بنا به اعلام معاون بهداشت وزارت بهداشت؛ ایران با آغاز تزریق واکسن به افراد زیر ۶۰ سال عملاً وارد فاز چهارم برنامه ملی واکسیناسیون علیه کرونا شده و زمزمه‌هایی از وعده واکسیناسیون عمومی با واردات حجم انبوهی از واکسن به کشور از هفته آینده به گوش می‌رسد. در عین حال، در زمان حاضر موعد واکسیناسیون گروه‌های سنی ۵۰ سال به بالا فرارسیده است و حتی در برخی استان‌های جنوبی و مرزی افراد ۴۰ سال به بالا هم واکسن کرونا را دریافت می‌کنند.

همچنین واکسیناسیون صنایع و مراکز تولیدی هم در کشور آغاز شده است. با این حساب، به گفته وزارت بهداشتی‌ها، عملاً ایران وارد فاز چهارم واکسیناسیون علیه کرونا شده است. با این حال واکسیناسیون علیه کرونا در کشور از ابتدا با فراز و فرودهایی مواجه بود که همچنان هم ادامه دارد. کمبود مقطعی واکسن که ناشی از بدقولی واکسن‌سازان خارجی و البته ایجاد مشکلاتی در شرکت‌های تولید واکسن داخلی بود، یکی از چالش‌های عمده کشور در این حوزه است که هر ازگاهی خود را نشان می‌دهد.

در چند روز گذشته موجودی برخی واکسن‌ها به دلیل سرعت بالای واکسیناسیون در کشور به حداقل رسیده بود و حتی در برخی مراکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا در تهران و برخی شهرستان‌ها تزریق دوز اول گروه‌های سنی جدید و همچنین تزریق دوز دوم با معطلی‌های زیاد همراه بود، گاهی هم به افراد واجد شرایط تزریق واکسن اعلام می‌شد که واکسن موجود نیست.

موضوعی که در چند روز منتهی به آخر هفته به نگرانی‌ها در دسترسی بموقع به تزریق دوز دوم واکسن دامن زد. با این حال طبق وعده وزیر بهداشت قرار است از اول هفته واکسیناسیون کرونا با اولویت تزریق دوز دوم و گروه‌های سنی جدید انجام شود. در همین زمینه دیروز وزیر امور خارجه و مدیر کل شرق آسیا و اقیانوسیه از واردات ۵میلیون دوز واکسن طی روز آینده خبر داد.

خبرها درباره واکسیناسیون گروه‌های شغلی جدید نیز امیدبخش است. دیروز سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از واکسیناسیون مشاغل جدید در مهر ماه خبر داد. علیرضا رئیسی در خصوص برخی مشاغل که واکسیناسیون آنها در مهرماه برنامه‌ریزی شده، توضیحاتی ارائه کرد. وی با بیان اینکه مشاغلی مانند فروشگاه‌های زنجیره‌ای و اینترنتی با شیوع بیماری کرونا به دلیل فعالیت مداوم در معرض ابتلا به بیماری کرونا قرار داشته‌اند، اظهار داشت: مشاغلی مانند هتلداران و نانوایی‌ها نیز حتی در شرایط قرمز کرونا مشغول به فعالیت بوده‌اند و برنامه‌ریزی برای واکسیناسیون آنها انجام شده است.

به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا؛ البته آغاز واکسیناسیون این مشاغل نیاز به ثبت نام در سامانه وزارت بهداشت و تعیین هویت افراد دارد تا از این طریق واکسن مورد نیاز این گروه از مشاغل نیز تأمین شود. همچنین به دلیل پراکندگی این افراد در کشور باید آمار تعداد افراد مشخص شود و با توجه به ورود گسترده واکسن از مهر ماه واکسیناسیون این دسته از مشاغل نیز از ماه آینده آغاز خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲
چقدر دروغگو هستین. مراکز واکسیناسیون شیراز از ده مرکز شده ۵ مرکز، کدوم شتاب؟ شماها دیگه کی هستین؟
صف ها را خلوت کنید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار