بازدید 49776

آخرین حلقه‌ پازل تیم اقتصادی کابینه؛ سکاندار جدید بانک مرکزی چه کسی خواهد بود؟

در شرایط جنگ اقتصادی، تشکیل تیم اقتصادی قدرتمند و هماهنگ بیش از هر زمانی ضرورت دارد. حال با شروع به کار رسمی کابینه دولت سیزدهم، تیم اقتصادی دولت یک گام تا تکمیل شدن فاصله دارد و آن تعیین رئیس کل بانک مرکزی به عنوان رئیس شورای پول و اعتبار است.
کد خبر: ۱۰۷۳۰۶۶
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۹ 30 August 2021

در شرایط جنگ اقتصادی، تشکیل تیم اقتصادی قدرتمند و هماهنگ بیش از هر زمانی ضرورت دارد.  حال با شروع به کار رسمی کابینه دولت سیزدهم، تیم اقتصادی دولت یک گام تا تکمیل شدن فاصله دارد و آن تعیین رئیس کل بانک مرکزی به عنوان رئیس شورای پول و اعتبار است.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ پیش از این، رئیس جمهور در حکمی دکتر محسن رضایی را به سمت معاون اقتصادی رئیس جمهور، دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و دبیر ستاد اقتصادی دولت و همچنین مسعود میرکاظمی را به ریاست سازمان برنامه و بودجه منصوب کرده بود و با توجه به رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به خاندوزی  به عنوان وزیر اقتصاد و فاطمی امین به عنوان وزیر صمت، حال باید منتظر ماند تا مشخص شود سکاندار بانک مرکزی چه کسی خواهد شد؟

مسلما تشکیل یک تیم اقتصادی هماهنگ و با برنامه می‌تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی که ریشه در تحریم‌های داخلی دارد را حل کند.

همان طور که می‌دانیم بانک مرکزی به عنوان نهاد تاثیرگذار بر نظام پولی و ارزی اقتصاد کشور، همواره در این سال‌ها با چالش‌های بسیاری مواجه بوده است؛ از رشد افسارگسیخته بدهی دولت به بانک مرکزی تا ناترازی بسیاری از بانک‌های نظام بانکی و خلق پول، مواردی است که روسای پیشین بانک مرکزی همواره بر ضرورت مقابله و حل و فصل آن‌ها تاکید داشتند، اما به نظر می‌رسد از رسیدن به اهداف خود بازمانده اند؛ برای نمونه در سال گذشته، همتی رئیس کل وقت بانک مرکزی از هدف گذاری ۲۲ درصدی برای تورم تا خردادماه ۱۴۰۰ خبر داد، ولی هرگز این هدف گذاری محقق نشد.
 
در باب چرایی عدم تحقق این هدف گذاری دلایل متعددی مطرح است، ولی یکی از کلیدی‌ترین چالش‌ها و موانع موجود در مسیر این اهداف اقتصادی بانک مرکزی، ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت تدبیر و امید بوده است؛ این ناهماهنگی را می‌شود در گفتمان چالشی همتی در مقام رئیس کل بانک مرکزی وقت با نوبخت رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه و دژپسند وزیر وقت اقتصاد مشاهده کرد. دعوایی که هیچ وقت مشخص نشد حق با چه کسی است؛ از یک سو همتی از استقراض دولت از بانک مرکزی گلایه و انتقاد داشت و در مقابل نوبخت بانک مرکزی را بزرگترین بدهکار به دولت معرفی می‌کرد. دعوایی که نه تنها هیچ سودی برای اقتصاد و معیشت مردم نداشت، بلکه باعث شده بود، بسیاری سفته بازان و نوسان گیران ارزی با تکیه بر این اختلافات، به آشفتگی بیشتر در بازار‌های مختلف همچون ارز، دامن بزنند؛ بنابراین، موضوع هماهنگی، برنامه ریزی کارشناسی و ثبات تیم اقتصادی دولت در جهت تحقق اهداف کلان اقتصادی، پولی و بانکی، می‌تواند رشد اقتصادی و همچنین کنترل تورم و تقویت ارزش ریال و قدرت خرید مردم کمک کند.

اما تا لحظه نگارش این گزارش، هنوز مشخص نشده که چه کسی قرار است پازل تیم اقتصادی دولت رئیسی را تکمیل کند؛ هرچند بررسی ها و گمانه زنی‌ها از گزینه‌هایی همچون علی صالـح آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات، محمد طالبی دبیرکل بانک مرکزی، غلامرضا سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی و اکبر کمیجانی رئیس کل کنونی بانک مرکزی، حکایت دارد و هنوز قطعی نشده است، گویا هفته آینده سکاندار بانک مرکزی در دولت سیزدهم معرفی خواهد شد.

آنچه در این میان اهمیت دارد، انتخاب یک فرد مسلط به اقتصاد، نظام بانکی و ارزی و بین المللی است تا در عین تعامل کارشناسی با تیم اقتصادی دولت، بتواند نظریات فنی و کارشناسی بانک مرکزی را در دولت مطرح و از آن دفاع کند، زیرا هرگونه تعلل در مدیریت بانک مرکزی به عنوان نهاد سیاست گذار در حوزه پولی و ارزی، می‌تواند تبعات جبران ناپذیری در شاخص‌های اقتصادی و بانکی همچون رشد پایه پولی و نقدیندگی و خلق پول داشته باشد.

 تاکید رهبر انقلاب در خصوص کنترل نظام بانکی

همان طور که اشاره شد، یکی از مهم‌ترین چالش‌های اقتصادی نظام بانکی، موضوع خلق پول است، به گونه‌ای که به تازگی رهبر انقلاب  در نخستین دیدار با رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت سیزدهم به آن اشاره داشتند و فرمودند: یک نکته‌ی مهمّ دیگر در مساله‌ی مشکلات اقتصادی ما، کنترل نظام بانکی است در خصوص مساله‌ی خلق پول و تولید نقدینگی. آن چیزی که صاحب‌نظران اقتصادی به ما گزارش می دهند و منعکس می کنند، این است که می گویند خلق پول باید نسبت با تولید انجام بگیرد؛ اگر این نسبت وجود نداشت، باید جلوی خلق پول و تولید نقدینگی گرفته بشود؛ یعنی بِجِد این مسئله را اهمیت بدهند. اگر در این زمینه درست عمل بشود، این برکات زیادی خواهد داشت: جلوگیری از تورّم، رونق تولید، رونق اشتغال، تقویت پول ملّی و از این قبیل چیزها. این یکی از آن نکات مهمّی است که به نظر من روی آن باید تکیه کرد.
 

سخن پایانی

 
بنابراین وقت آن رسیده است که پس از مدت ها، یک تیم اقتصادی قدرتمند به لحاظ تصمیمات مهم اقتصادی، مشکلات و چالش‌های متعددی همچون افزایش تورم و نقدینگی و کاهش ارزش پول ملی را حل و فصل کند و برای مدیریت آن‌ها برنامه مشخص و هدف گذاری داشته باشد و از همه مهم تر در جهت رسیدن به آن اهداف، تیم اقتصادی دولت با یکدیگر هماهنگ باشند و از چند صدایی در بیرون از دولت پرهیز کنند، زیرا تبعات این اختلافات آثار منفی بر اقتصاد و معیشت مردم خواهد داشت.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۹
بسیاری ازمردم خانه خودرافروخته یا پولی راکه درطول زندگیشان ذخیره کرده بودند دربانک گذاشته وبا سودآن گذران زندگی میکنند. رییس کل جدیدبانک مرکزی هرکه باشد ازش خواهشمندیم دستور غیرعادلانه وغیرعاقلانه ناصرخان همتی که سودروزشمار را به ماهشمارتبدیل کرده ومشکلات فراوانی برای مردم وخودسیستم بانکی درست کرد اصلاح ودستورفرماید دوباره سودروزشمارشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
در شرایط تورمی کشور کسی خانه نمی فروشد
عیر از عده بسیار اندک
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
باید از کسانی که پول در بانک میگذارند مالیات بیشتر
اخذ شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
خب در حالیکه تورم اقتصاد 50 درصد است و بانک 20 درصد سود میدهد، اشتباه ترین کار ممکن رو میکنه هر که اینکارو کرده. چون این یعنی پولشون با بهره منفی 30 درصدی در اختیار بانک قرار گرفته و هر سال از ارزش آن کم میشه.
ناشناس
| Canada |
۰۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
کلا سیستمی که اشتباه است را میخواهید فقط به نفع خود تغییر دهید ؟
همین سود های روز یا ماه شمار بی حساب و کتاب است که این بلا را سر شما آورده، هنور متوجه نشدید ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
اون مردم خیلی اشتباه بزرگی کرده اند. در کشوری که حداقل سالانه 50 درصد تورم دارد، فروش خانه و گذاشتن پول آن در بانک به بهانه سود 15 یا 20 درصد یا حتی 30 و 40 درصدی، یک اشتباه کاملاً بزرگ و نشانه بی سوادی محض است.
رضا
| United States of America |
۰۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
عزیزم در همه جای دنیا جز ایران سود سپرده حد اکثر ۱ یا ۲ درصد است و عملا به پول توی بانک سودی تعلق نمی گیرد که کسی بخواهد با این سود زندگی کند در ایران هم اگر سود درشتی می دهند برای ان است که بزودی از طریق ایجاد تورم و افزایش نرخ ارز ان را پس بگیرند لذا سود واقعی سپرده ها در ۲۰ سال گذشته با احتساب افزایش تورم و نرخ ارز صفر درصد بوده پس این که کسی خانه اش را بفروشد،در بانک بگزارد و بدون کار کردن بخورد و بخوابد نه در ایران و نه در هیچ جای دنیا جواب نمی دهد.بحث سرمایه گزاری هم جداست .طرف ریسک می کند و در مقابل ان انتظار سودی کم یا زیاد را بسته به شدت ریسک دارد
وزیراقتصاد ماشالله جوون و پرانرژی ولی فاقد تجربه ای درحد وزارت. رییس برنامه بودجه با سوابقی کاملا نامربوط . ببینیم رییس تخصصی ترین نهادپولی کشور کی میشه. ولی خداییش بعد مرحوم نوربخش رییس کل درست حسابی نداشتیم.
بورس سقوط تاریخی کرد
امیدوارم جنابآقای دکتر رئیسی از ظرفیت های علمی و بی نظیر جناب آقای دکتر رهبر استفاده نمایند. البته اگر خود دکتر هم تمایل داشته باشند.
به نظرم دکتر رهبر گزینه جامع الشرایطی برای این جایگاه حساس می توانند باشند.
البته در رتبه بعدی، دکتر محمدی ( رئیس کل مستعفی بورس) نیز فرد با دانش و مجربی هستند.
مشکلات اقتصادی ما مربوط به فرد نیست سیستماتیک خراب است
تیم اقتصاری دولت به جز اقای محسن رضایی ما بقی ناامید کننده و سردرگم هستند.
بورس که امروز منفجر شد تحت تاثیر جودهی طرفداران دولت و دوستی خاله خرس با بورس تحت عنوان کنترل قیمت ارز و متاسفانه بورس فاجعه بود امروز.
خدا به خیر رییس بانک شان کند که طرف چه فکر در سر دارد با کسری بودجه فوق العاده فعلی.
رییس کل فعلی بانک چه ایرادی دارد که باید عوض شود؟ یعنی چی تیم هماهنگ افتصادی؟ تغییر زود به زود مسئولان باعث تلف شدن وقت و هدر رفتن زمانی می شود که هر مسئولی لازم دارد تا در مسئولیت جدید به اصطلاح جا بیافتد.
آقای محترم کمر مردم زیر گرانی و تورم شکسته . پراید به ۱۶۰ میلیون تومان رسیده . دولت انقلابی کجایی به داد مردم برس . بس است شعار و حرف زدن .
این دولت فقط سیف، رییس بانک مرکزی روحانی رو کم داره

با اون همه افتضاح
کشتی اقتصاد ایران به گل نشسته است انتظار معجزه نداشته باشید فرقی نمیکند چه کسی باشد دعا کنید فقط غرق نشود
در تکمیل ارکان دولت تنها تکمیل کمی چاره ساز نیست و تکمیل کیفی باید و باید مد نظر باشد .
اقتصاد مریض با حرف و شعار درست نمیشه ، بورس امروز انروی خود رو به شما نشون داد ، بورس فقط با دلار افزایش یافت و بس ، باید اجازه میدادین شاخص به حداقل یک میلیون هشتصد میرسید
رئیس کل بانک مرکزی یا رئیس کل چاپخانه ریال!؟
مهمترین وظیفه رئیس کل بانک مرکزی فارغ از اینکه چه کسی باشد، چاپ پول بدون‌پشتوانه و تأمین کسری بودجه از این راه و گسترش فقر و فلاکت است.
امیدوارم این فرد راه مفت خوری بعضی از مردم از طریق بیت کوین و سود بانکی ۲۰ درصد و دلالی سکه و ارز و اینها رو ببنده
مسلما تشکیل یک تیم اقتصادی هماهنگ و با برنامه می‌تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی که ریشه در تحریم‌های داخلی دارد را حل کند.
اینکه بگوئید مشکلات اقتصادی ریشه در تحریمهای داخلی دارد سر زیر برف کردن است باید قبول کنیم اکثر گرفتاریهای اقتصادی مربوط به تحریمهای خارجی میباشد که ان باید با تدبیر حل شود انکار ما چیزی را تغییر نمیدهد
چرا پاداش بازنشستگان فرهنگی سال ۹۹ را نمی دهند؟! اخر چرا؟! به خیالشان با فشار بر بازنشستگان می خداهند تورم را کم کنند.
بهتر است راه دیگری انتخاب کنید تا مدیون معلمین نشوید
سود بانکی بی شک کاهش پیدا خواهد کرد . زیرا خلق پول وحشتناکی ایجاد کرده و از عوامل تورم لجام گسیخته است . هیچ کجای جهان سود بانکی اینگونه نیست . و پول در خدمت تولید و متور محرکه ی اون است . برای ونزوئلایی نشدن با جلوگیری از خلق پول و ایستادگی در برابر بنگاه داری بانکها فقط تولید می تونه نقش موثر داشته باشد
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
سود بانکی صفر مربوط به تورم ۱ تا ۲ درصد در اقتصاد ان گشورها است نه تورم مرداد طبق گزارش بانک مرکزی ۵۵ درصد باشد ولی سود ۰ مورد نظر شما باشد.تازه با سود ۲۰ درصد سرمایه طرف سالی ۳۰ درصد زیر تورم موجود ان کشور دارد اب میشود
جالب است که افراد خوشنامی چون دکتر طهماسب مظاهری وزیر اقتصاد خاتمی و دکتر علی طیب نیا برنده جایزه ویژه اقتصاد از سنگاپور که از برترین های اقتصادند در بین افراد فوق دیده نمیشوند. گزینه های فعلی که عملکرد نامطلوبشان در بورس و رییس فعلی که از زمان انتساب هیچ اقدام شاخصی در جهت بهبود خدمات بانکی نداشته بر کسی پوسده نیست.انشالله آقای رییسی دقت بفرمایند
هرکسی‌ که سکاندار‌ نظام‌ بانکی‌ ایران‌ می شود‌ باید‌ کاری‌ بکند‌ که‌ بانکهای‌ کشور‌ به بنگاه‌ تبدیل‌ نشوند‌ بلکه در خدمت‌ تولید و اشتعال‌ مملکت‌ باشند‌ .
کشور ما در شرایط جنگ اقتصادی و تحریم قرار دارد و رئیس بانک مرکزی با تفکر لیبرالی و اقتصاد بازار آزاد در این شرایط کشور جواب نخواهد داد نمونه اش افزایش قیمت دلار در چند روز اخیر به علت فرصت طلبی عده ایی از خلا تشکیل دولت جدید به طور قطع دولت اگر کنترلش را بر بازار کاهش دهد قیمت دلار بالاتر خواهد رفت در ضمن تفکر اقتصاد بازار آزاد در کشوری جوابگو است که اقتصادش شفاف و رقابتی باشد در حالی که اکثر اقتصاد کشور غیر شفاف و غیر رقابتی است
از آنجائیکه همه رقبای انتخاباتی پست گرفتن ، بانک مرکزی رو هم یا رئیس قبلی ابقا شود یا مهرعلیزاده منسوب شود
امیدوارم در دولت اقای ریسی حقوق کارمندان را نصف کند تا دولت با کسری بوجه مواجه نشه اخه تمام کارمندان در پول دارن غلت میزنن
کسی باید رئیس کل بانک مرکزی شود که تصفیه افراد فاسد را از بانکها با سرعت و شجاعت آغاز کند. با سودجویی غیر قانونی و سفته بازی بانکها به خصوص بانکهای خصوصی برخورد کند.
هر کی باشه فرقی نمیکنه
آقا وزیر اقتصاد دیگه خدایی بسه هر سال این بازنشسته ها میزارید ریس .بزار برن استراحت کنن اینا چه ایده ای دارند هر وزیری میاد دوباره بازنشسته میاره بسه
كسي بايد رئيس كل بشه كه اون نظارت بر عملكرد مديران عامل ، اعضاي هيات مديره و هيات عامل بانك ها داشته نه مثل الان كه برعكس شده…
متاسفانه باند خيلي خيلي مخوف و وحشتناكي در لايه هاي مديريتي بانك ها ايجاد شده كه اگر كسي بخواد ازشون حساب بكشخ زمينه عزل و استيضاحش رو فراهم مي كنند. حالا مي خواد وزير باشه يا رئيس كل…
تنها را نجات مذاکره رودر رو با امریکا است ؟برای تمام فصول؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
تا زماني كه نگاه آمريكا به مذاكرات از بالا به پائين باشد مذاكره با اين كشور سم مهلك خواهد بود براي جامعه
مذاكره با اين كشور زماني سازنده خواهد بود كه اولا آمريكا خود را يك كشور در كنار ساير كشورها ببيند و ثانيا به تعهدي كه كرده پايبند باشد نه اينكه با هدف عدم پايبندي به تعهدات پاي ميز مذاكره بنشيند.
‏محمد حسینی، معاون ابراهیم رئیسی در امور مجلس گفت: مردم نباید از نظام دلسرد شوند چون با مقاومت و پایبندی به ارزش‌های نظام می‌توان پیشرفت کرد

حل معضلات اقتصادی و سلامت زمان‌بر است، از مردم انتظار داریم مثل چهار دهه گذشته صبر پیشه کنند و با تمام وجود در کنار مسئولان باشند
این وعده ها هیچ‌کدام عملی نمی‌شوند. وزرا باید اول ظرفیت های واقعی وزراتخانه تحت مسئولیت شان را بررسی کنند و سپس تصمیم کارشناسانه بگیرند. بعید است آنها حتی توان استفاده از نظرات کارشناسی را هم داشته باشند. در مجموع وزرای دولت سیزدهم کارهای معمولی را شاید نتوانند انجام دهند چه رسد به اینکه بخواهند به وعده های اعلامی خود عمل کنند . آقای رئیسی همکاران خوبی انتخاب نکرد. واقعا چرا فقط باید در انتخاب وزرا نگاه سیاسی را مد نظر قرار داد؟ در کشور افراد قوی هستند که می شود از آنها استفاده کرد، همه وزرا تنها از یک گروه خاص انتخاب شدند. در حالیکه مملکت پر از نیروهای نخبه و حسابی است.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر