پرتفوی بورسی خود را چگونه بچینیم؟

یک کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: چیدن پرتفوی با توجه به ویژگی‌های شخصی افراد صورت می‌گیرد و پرتفوی هر نفر با نفر دیگر متفاوت است.
کد خبر: ۱۰۷۲۸۶۰
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۴ 29 August 2021

به گزارش بورس تابناک، مصطفی صفاری، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که افراد در هنگام چیدن پرتفوی باید به چه نکاتی توجه کنند؟ بیان کرد: چیدن پرتفوی یک کار تخصصی است و اگر افراد تخصص لازم را ندارند می‌توانند به روش غیر مستقیم یعنی از طریق سبدگردانی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری است مراجعه کنند.

وی ادامه داد: بعد از اینکه از تخصص و مهارت افراد مطمئن شدیم باید به این نکته توجه کنیم که بورس همانند شهربازی است افراد باید با توجه به میزان ریسک پذیری خودشان دست به انتخاب بزنند؛ همان گونه که در شهربازی افرادی که سن بیشتری دارند وسایل کم هیجان تری را انتخاب می‌کنند، دقیقاً در بورس نیز به همین صورت است که افراد متناسب با میزان ریسک پذیری شان دست به انتخاب می‌زنند.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با عواملی که در چیدمان پرتفوی اثر می‌گذارد، تشریح کرد: چیدمان پرتفوی در بورس به عواملی مثل سن میزان ریسک پذیری افراد،  سرمایه افراد و ... بستگی دارد، که افراد از نظر ریسک به سه دسته پرریسک، ریسک متوسط و کم ریسک تقسیم می‌شود.

وی افزود: بنابراین باید ریسک فرد با ریسک سهام‌هایی که برای پرتفوی خود انتخاب می‌کند برابر باشد. برای مثال یک فردی که ریسک کمی را می‌تواند تحمل کند بهتر است پرتفوی خود را از اوراق قرضه و سهام‌هایی که eps و سود نقدی بالایی دارند مانند پتروشیمی‌ها و فلزات اساسی انتخاب کنند.

چیدمان پرتفوی برای هر نفر با نفر دیگر فرق دارد

صفاریان عنوان کرد: با توجه به گفته‌های بالا چیدمان پورتفوی یک کار تخصصی است و چیدمان پورتفوی هر نفر با نفر دیگر فرق دارد و  از یک الگوی ثابت پیروی نمی‌کند. علت این تفاوت چیدمان این است که ویژگی شخصیتی افراد برای پذیرش ریسک نیز متفاوت است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: افرادی که تخصص کافی ندارند، اما سرمایه زیادی دارند معمولا به سبدگردان‌ها رجوع می کنند، به علت اینکه سبدگردان‌ها سرمایه بالای ۱۰۰ میلیون را از فرد گرفته و برای آن سبدی با ویژگی‌های شخصیتی آن فرد تشکیل می‌دهند.

وی سن، درآمد، وابستگی اقتصادی، میزان بدهی  و درصد دارایی  را از عوامل تاثیر گذار در ریسک پذیری دانست و ادامه داد: با توجه به این عوامل سبدگردان ها سبدی برای فرد تشکیل می دهند و متناسب با ریسک این فرد تصمیم می‌گیرند ترکیب پرتفویش به چه صورت باشد. چه مقدار اوراق، چه مقدار سهام‌هایی که رشد و سود دارند و  چه مقدار سهام‌هایی که زیان ده هستند و دارایی پایه اند مانند خودروها و بانک‌ها را داشته باشند.

کارشناس بازار سرمایه در پایان عنوان کرد، افراد بهتر است در چیدمان پرتفوی خود از تک سهم شدن بپرهیزند و از تعداد زیادی از گروه‌ها سهام داشته باشد، ولی افرادی که ریسک بالایی را می‌پذیرند معمولاً به سمت تک سهم شدن حرکت می کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر