گزارش تابناک از بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اقتصاد

موافقت کمیسیون اقتصادی با خاندوزی/وزیر پیشنهادی اقتصاد از دانش کافی برخوردار است/خاندوزی: اگر عافیت طلب بودم صندلی پاسخگویی را نمی‌پذیرفتم

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه) و بعد از بررسی صلاحیت حجت الاسلام والمسلمین سیداسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات وارد بررسی صلاحیت احسان خاندوزی وزیر پیشنهادی اقتصاد شدند.
کد خبر: ۱۰۷۱۴۲۳
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵ 22 August 2021
موافقت کمیسیون اقتصادی با خاندوزی/وزیر پیشنهادی اقتصاد از دانش کافی برخوردار است/خاندوزی: اگر عافیت طلب بودم صندلی پاسخگویی را نمی‌پذیرفتم

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز و بعد از بررسی صلاحیت حجت الاسلام والمسلمین سیداسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات وارد بررسی صلاحیت احسان خاندوزی وزیر پیشنهادی اقتصاد شدند.

به گزارش تابناک، بر اساس ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس قبل از صحبت های موافقان و مخالفان هر وزیر پیشنهادی، گزارش کمیسیون تخصصی مربوطه توسط سخنگو قرائت می شود.

موافقت کمیسیون اقتصادی با خاندوزی

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی اقتصاد خبر داد.

عباس‌زاده: تیم پیشنهادی اقتصادی دولت، مشروط است

پس از قرائت گزارش کمیسیون اقتصادی محمود عباس‌زاده مشکینی نماینده مردم مشکین‌شهر در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: امروز بیشتر مطالبات مردم در حوزه اقتصادی می‌باشد و ما انتظار داشتیم دولت وزرای اقتصادی مقبولی به مجلس معرفی کند.

پایان سومین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم

علی نیکزاد که ریاست جلسه علنی مجلس شورای اسلامی را برعهده داشت پس از به صدا درآوردن زنگ پایان جلسه علنی مجلس اعلام کرد: جلسه علنی بعد از ظهر امروز مجلس راس ساعت ۱۴ برگزار می‌شود.

آغاز چهارمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی

چهارمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم آغاز شد.

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی بر اساس حروف الفبای‌وزارت خانه ها است؛ تاکنون صلاحیت سه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات و اطلاعات مورد رسیدگی قرار گرفته است.

خاندوزی: اگر عافیت طلب بودم صندلی پاسخگویی را نمی‌پذیرفتم
۱۴۰۰/۰۵/۳۱ - ۱۸:۳۳

سیداحسان خاندوزی وزیر پیشنهادی اقتصاد در جلسه علنی امروز مجلس در دفاع از برنامه هایش برای تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: در ابتدا بسیار سعی کردم بار وزارت را بر دوش نکشم، ولی بعدها به دلایلی این موضوع را پذیرفتم تا پس از توکل و توسل جامه رزم اقتصادی بر تن کنم و تجارب ۱۷ ساله در سیاست گذاری اقتصاد را در خدمت دولت مردمی و ایران قوی دراورم.

وی افزود: در ایام نبرد اقتصادی خارج و البته تحریم داخلی علیه تولیدکنندگان اگر عافیت طلب بودم صندلی پاسخگویی را نمی‌پذیرفتم، البته سختی کار و سنگینی بار را می‌دانم ولی به فضل خدا با ایده های تحولی و تیم متخصصان سالم بنا داریم که گذر کنیم و می‌دانیم که چاره جز گذرکردن موفقیت امیز جمهوری اسلامی از تنگه اقتصادی نداریم، شرط این گذار مواجهه صادقانه با ناجی واقعی یعنی مردم است.

وی ادامه داد: مردم سخن صادقانه و رفتار غیرکاسب کارانه را خوب تشخیص می‌دهند، مانند دوران نمایندگی در میان مردم خواهم بود و به مشکلات مردم به خوبی توجه خواهم داشت.

خاندوزی بیان کرد: در دهه اخیر دشمنان عرصه اقتصاد را میدان جنگ علیه ملت ایران قرار دادند و خیال دارند با تحریم و فضار ملت ما را به کرنش وادار کنند، غافل از اینکه بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب تنها راه غلبه بر مکر دشمنان تکیه بر موازین اقتصاد مقاومتی است، دولت سیزدهم با استعانت از خدا و امید نبستن به کدخدا، با به میدان آوردن مردم، رفع تعارض منافع مسئولان، گسترش شفافیت و فهم از اقتصاد به عنوان مسئله ای ملی و فراجناحی و به کارگیری نخبگان در این تقابل پیروز خواهد شد.

وی افزود: دشمن اتاق جنگ خود را خزانه داری آمریکا قرار داده است پس وزارت اقتصاد باید در خط مقدم خنثی سازی تحریم باشد، از این جهت اینجانب به کمک صاحبان تجربه و بدنه وزارتخانه، وزارت اقتصاد را در دولت سیزدهم با ارایش تحریم ناپذیری نوسازی خواهم کرد، هر چند تیم دیپلماسی اقتصاد باید به دنبال تحریم زدایی باشد ولی ما اقتصاد و معیشت مردم را منتظر بیگانگان قرار نخواهیم داد.

وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: مسیرهای جدیدی خواهیم گشود و علامت های امیدبخشی به همپیمانان صادر خواهیم کرد و شرکای راهبردی دیگری خواهیم افزود.

وی ادامه داد: باز طراحی سیستم ها با هدف مقاوم سازی مالیه دولت و پشتیانی از بخش های مولد و مانع زدایی از تولید ساختار ها و فرایند های معیوب موجود را با تکیه بر فناوری های نوین جزو ضروریات اداره شرایط جنگ اقتصادی می‌دانیم، حذف مجوزهای زائد، بهبود محیط کسب و کار و تسهیل امور گمرکی و مالیاتی مسیری برای مشارکت برای همه مردم در فرایند تولید و پیش‌بینی پذیر بودن اقتصاد فراهم می‌کنیم، مهم ترین اولویت وزارت اقتصاد کمک به ثبات اقتصاد کلان و مهار پایدار تورم می‌باشد، اینجانب به عنوان فردی برخاسته از قشر متوسط و آشنا با آلام اقتصادی مردم وظیفه خود را ایفای حقوق اقتصادی مردم می دانم.

خاندوزی گفت: تورم و کاهش درامد، شکاف بزرگی میان درامد و هزینه برای خانوارها ایجاد کرده و سفره مردم را کوچک و معیشت مردم را به خطر انداخته است، از روز اول تمام تلاش خود را برای تامین کسری بودجه از روش های غیرتورم زا، کنترل نقدینگی و مدیریت بازار ارز به کار خواهم بست.

وزیر پیشنهادی اقتصاد دولت سیزدهم بیان کرد: این دولت در پایان دهه ای اقتصاد را تحویل می گیرد که می‌توان آن را دهه از دست رفته اقتصادی نام نهاد، بر اساس اسناد بالادستی قرار بود تولید داخلی کشور در دهه ۹۰ به دوبرابر افزایش پیدا کند ولی در عمل این اتفاق رخ نداد، با افزایش جمعیت درامد سرانه خانوارها کاهش هم پیدا کرد، امروز شاهد تورم نقطه به نقطه نزدیک ۵۰ در صد و جمعیت دانش‌آموختگان فاقد شغل و فاقد امید هستیم، چگونه به سوی رونق ولید حرکت خواهیم کرد؟ وظایفی در این خصوص تعریف شده است، مانند کاهش هزینه تولید و مبادله و باز کردن بندهایی که بر پای فعالین اقتصادی تنیده شده است، این موضوع شامل بسیاری از مجوز های وزارتخانه ها و سازمان های مختلف خواهد بود، بخش زیادی از این ها قابل مانع برداری می‌باشد. صاحبین کسب و کار ها منتظر خبرهای خوش باشند.

وی یکی دیگر از اهداف و برنامه های خود را بازگرداندن اعتماد به بازار سرمایه برای تامین مالی توسعه اقتصادی و احیای اعتماد از دست رفته مردم به این بازار و ایجاد تجربه مثبت برای سهام داران خرد عنوان کرد و راهکارهایی را برای این مهم ارائه داد و در بخش دیگر گفت: با همکاری وزارت صمت و وزارت خارجه تلاش می‌کنیم سرمایه های خارجی و سرمایه ایرانیان خارج از کشور را مورد توجه قرار دهیم، البته بیش از سرمایه گذاران خارجی، ایرانیان آماده به سرمایه گذاری مورد توجه خواهند بود.

وی در ادامه به موضوع تحرک بخشی عمرانی در استان ها اشاره کرد و گفت قرار است این مهم به سرعت عملیاتی شود.

خاندوزی همچنین بیان کرد: ناکارایی قوانین حوزه بانکی، نظارت بانکی، خلاء جدی حاکمیت شرکتی، عدم مدیریت تعارض منافع میان مقام ناظر و بانک مرکزی با بانکدار ها موجب شده است شاهد نارضایتی نسبت به مسئله بانک ها باشم، با اصلاح بانکداری و تلاش برای جایگاه هماهنگ ساز بازار های مالی و ساده سازی دستیابی به تسهیلات برای بنگاه ها و ... تلاش می شود این مشکل رفع شود.

وزیر پیشنهادی اقتصاد در ادامه گفت: به زودی دوران رهاسازی شبکه بانکی خاتمه خواهد یافت و به آقای عباس زاده شفاف عرض خواهم کرد که این از شروط بنده برای معرفی رئیس کل محترم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

وی افزود: نتیجه عدم اتکای بودجه به درآمدهای پایدار مالیاتی این شده که اقتصاد ما از مسیر تحریم ها کاملا آسیب پذیر است. نظام مالیاتی نه تنها از این مسیر می‌تواند کمک کند و می‌تواند نقش مهمی در بهبود توزیع درآمد ایفا کند. تمام رانت‌هایی که از سالهای ۹۷ تا امروز به واسطه سیاست‌های رانت‌زا ایجاد شد محل اخذ مالیات عادلانه برای کاهش فاصله درآمد قرار نگرفت.

خاندوزی افزود: بهبود توزیع درآمد و کاهش نابرابری و فاصله طبقاتی و تنظیم رفتارهای سوداگرانه در بازار دارایی ‌ها از دیگر اهدافی است که ابزار مالیات می تواند به آنها منجر شود. البته ما رونق بخشی اقتصاد ضد برابر مقدم تر از مالیات ستانی می‌دانیم.

خاندوزی گفت: باید اعتراف کرد که سیستم مالیاتی ما با سه ویژگی شناخته می شود پایین بودن نسبت درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالصی داخلی، فرار مالیاتی بالا و تحمیل عمده بار مالیاتی بر دوش گروه‌های شفاف، قانونمند و تولیدکنندگان.

وی برنامه وزارت دارایی برای این ویژگی‌ها را اینگونه اعلام کرد: افزایش شاخص مالیات GDP به یک ونیم برابر وصعیت فعلی تا پایان دولت، استقرار مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی و عایدی سرمایه، هوشمند سازی نظام مالیاتی، و مودی محوری به جای پرونده محوری و ممیز محوری، اجرای کامل قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه‌ مودیان که اینها باید به لحاظ اجرایی واقعی باشد.

وزیر پیشنهادی اقتصاد خاطرنشان کرد: گریزی نیست غیر از این که ما ابتدا حکمرانی ریال، تفکیک دو دسته حساب‌های تجاری و غیر تجاری را انجام دهیم و بر این مبناست که می‌توانیم قانون پایانه‌های فروشگاهی را تحقق بخشیم.

خاندوزی با اشاره به اینکه حوزه مهمی که در اقتصاد ایران عمدتا مورد غفلت قرار گرفته، بیمه است، گفت: پایین بودن ضریب نفوذ همیشه مطرح است و شعارهایی در این رابطه داده شده است. این تعهد روشن وزارت امور اقتصادی و دارایی خواهد بود که از طریق اصلاح در ساختار و عملکرد بیمه مرکزی صورت خواهد گرفت و نداشتن برنامه آن را اصلاح خواهیم کرد و به سمت تقویت ساختار بیمه اتکایی داخلی، توسعه محصولات بیمه‌ای، تسهیل ورود فناوران بیمه‌ای و... خواهیم رفت.

خاندوزی گفت: در شرایطی که کشور با فشار ناشی از تحریم و معضلات کرونا دست به گریبان است، مبادلات تجاری و ترخیص کالاها به ویژه کالاهای اساسی برایمان اولویت است. از این مسیر نیازمند اصلاح گمرکات هستیم و برای کاهش زمان تشریفات گمرکی از فناوری های نوین استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: همه اینها با فرض شعار مبارزه با فسادی است که در ابتدا عرض کردم.

خاندوزی در رابطه با مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خاطرنشان کرد: دبیرخانه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از برنامه ششم در ذیل وزارت اقتصاد و دارایی قرار گرفته است اما متاسفانه عملکرد مناطق آزاد و ویژه نتوانسته اهداف قانون‌گذار در بخش پایگاه صادرات بودن، جذب سرمایه گذاری و... را تامین کند و موفق نبوده است. برای حل این مساله تلاش بر این است که به جای تمرکز کردن بر اصلاحات غیر اولویت‌دار بر بهبود کیفیت مناطق آزاد تمرکز کنیم تا نقش خود را ایفا کنند هم به جهت زیرساخت هایی که باید داشته باشند و هم به این جهت که بخشی از منابع درآمدی منطقه آزاد به فرایند واردات گره خورده است و باید از محل های مولد تامین شود.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در ادامه گفت: مسئله دارایی های دولت مانند سایر کشورها از مسائل بسیار مهم است و تلاش ما در وزارت امور اقتصادی و دارایی این خواهد بود که بر مدیریت مبتنی بر بازده دارایی های دولت و مولدسازی دارایی های دولت که در اختیار هر مجموعه ای قرار می گیرد، نظارت کنیم. متاسفانه در مقابل اموال ۸۵ میلیون نفر هموطن بی مبالات هستیم.

خاندوزی ادامه داد: موضوع دیگر مسئله اصلاح قانون سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی است که به فضل خدا در مدت ۳ ماه آینده تقدیم هیات وزیران خواهد شد و بسیاری از مشکلات خصوصی سازی ها و حکمرانی سهام عدالت در دل آن لایحه اصلاح خواهد شد.

وی گفت: من فرزند مجلس هستم و امیدوارم نماینده مقتدر و شایسته شما نمایندگان مجلس در دولت سیزدهم باشم و امیدوارم یکی از ارکان همگرایی دولت و مجلس انقلابی به شمار بروم و با قوت پیگیری می کنم که طبق اصل هماهنگی در تیم اقتصادی به فضل خدا کمترین چندصدایی و چند آهنگی از تیم اقتصادی دولت شنیده شود و آموخته ایم که طبق قاعده اسلامی توازن حق و تکلیف، هر کس در برابر قانون پاسخگو است، همان صاحب حق است.

خاندوزی در پایان گفت: همکاران عزیز بدانید فرزند مجلس این مسئولیت خطیر را جز برای اولا کمک به مقاوم سازی اقتصاد ایران در برابر جنگ خزانه داری آمریکا و ثانیاً کمک به برقراری عدالت و ارتقای معیشت به ویژه در اقشار ضعیف و متوسط نپذیرفته است، پس در این مسیر یاری‌اش کنید، امیدوارم با سرانجام یافتن اقدامات کوتاه مدت و شروع اقدامات بلندمدت، مردم بزرگ ایران اسلامی از سال آتی ثمرات شیرین و مبارک تحول اقتصاد را در کامشان احساس کنند. به فضل خدا و به دعای صاحب عصر (عج) بر سرآنیم که طرحی نو دراندازیم.

موافق وزیر پیشنهادی اقتصاد
۱۴۰۰/۰۵/۳۱ - ۱۸:۳۲

طغیانی: خاندوزی فرزند عزیز مجلس است

مهدی طغیانی در موافقت با وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: دکتر خاندوزی فرزند عزیز مجلس است و از ۱۴ سال پیش تا به امروز در مرکز پژوهش‌های مجلس و در یکسال و نیم گذشته در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در حال تلاش است. ایشان به عنوان معاون اقتصادی مرکز پژوهش‌ها کوشیده و بیش از ۱۵۰ گزارش نظارتی مجلس را تهیه کرده است.

وی در ادامه اظهار کرد: همکاری ایشان با مرکز پژوهش‌های مجلس بر هیچ کس پوشیده نیست و ایشان از مدیران اجرایی دستگاه‌ها به خوبی شناخت دارد که در عملکرد وزارت اقتصاد می‌تواند موثر باشد. همکاری ایشان در تهیه طرح‌ها و لوایح مجلس شورای اسلامی کاملا مشهود است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ایشان بیش از ۳۷ مقاله علمی و پژوهشی دارد که کلید واژه آن اسلام، عدالت و اقتصاد اسلامی است. آیا فردی با چنین توانایی نمی‌تواند از عهده این وزارتخانه بر بیاید.؟

طغیانی در ادامه تاکید کرد: بنده به عنوان معلم کوچک اقتصاد شهادت می‌دهم که ایشان هم در اقتصاد اسلامی و هم در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی می‌تواند بسیار موثر باشد. وزارت راه و یا وزارت جهاد کشاورزی نیازمند وزرای با تجربه است. وزارت اقتصاد انسجام فکری و نظری می‌خواهد که خوشبختانه ایشان برخوردار است. ایشان نگاه ویژه‌ای به تحریم‌ها داشته و تاکنون چندین جلسه در این زمینه برگزار کرده است. بنده شهادت می‌دهم دکتر خاندوزی هم جوانی توانمند و متعهد و هم فردی متخصص است.

موافق وزیر پیشنهادی اقتصاد
۱۴۰۰/۰۵/۳۱ - ۱۸:۳۰

عزیزی: وزیر پیشنهادی اقتصاد از دانش کافی برخوردار است

ابراهیم عزیزی نماینده مردم کرمانشاه در موافقت با وزیر پیشنهادی اقتصاد عنوان کرد: انتظار از وزیر اقتصاد این است که ایشان یکی از اعضای دولت است و دولت لایحه تهیه می‌کند و همچنین ایشان رئیس کمیسیون اقتصاد دولت است و تمام لوایح با نظر رئیس امور اقتصادی تهیه می شود و این یعنی می تواند در شفاف سازی رونق تولید و اقتصادی شفاف‌سازی ایجاد کند البته به تنهایی نمی‌تواند این کارها را انجام دهد.

وی افزود: آقای خاندوزی که از اعضای مجلس است رویکرد مطالبه گری دارد و این مایه امید است. وی جوان انقلابی و ولایی و سرباز مقام معظم رهبری بوده و فسادستیز با رویکرد انقلابی و حق طلبی است و این در تراز نیروی جوان انقلابی می باشد. همچنین از دانش کافی برخوردار است و تجربه کافی در رابطه با نظام قانونگذاری دارد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس در ادامه گفت: قانون اساسی ساختار کلان نظام را به خوبی ترسیم کرده است، بر این اساس مطابق اصل ۵۶ قانون اساسی حاکمیت بر جهان و انسان از آن خداوند است و تعیین سرنوشت انسان به خود وی واگذار شده است.

وی افزود: اصل ۵۷ قانون اساسی تاکید دارد قوای سه گانه زیر نظر ولایت مطلقه فقیه قرار دارند و براساس اصل دوم قانون اساسی پایه های نظام و اهداف آن از جمله استقلال اقتصادی و عدل ترسیم شده است.

عزیزی خاطرنشان کرد: در ماده ۱۲ قانون اساسی تمام قوای سه گانه و سایر ارکان نظام باید برای ثبات اقتصادی و رفع فقر و محرومیت تلاش کند و در واقع قانون اساسی تبیین کننده اقتصاد اسلامی است که سبب ایجاد فرصت های برابر و رفع تبعیض می شود.

عزیزی گفت: تجلی قانون اساسی، حاکمیت اسلام و دین خداست که در اصل ۱۱۰ قانون اساسی به خوبی به آن اشاره شده است. در صدر قوانین، اسناد بالادستی، چشم انداز، سیاست های کلی نظام وجود دارند که جایگاه اقتصادی در سند چشم انداز جایگاه قابل توجهی دارد. این جایگاه با تولید، اشتغال، مهار تورم تحقق یافته و عدالت اجتماعی عملیاتی تجلی می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه به طور متوسط ۸ درصد برای رشد اقتصادی پایدار در نظر گرفته شده اما آیا این موضوع محقق شده است. بهبود فضای کسب و کار رقابت پذیر، گسترش تامین جامع مالی، نظام بیمه، جذب سرمایه گذاری خارجی، تغییر نگاه به بودجه از نفت و گاز و... در این برنامه مورد توجه قرار گرفته است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی در تبصره ۱۸ قانون بودجه برای تولید و اشتغال منابع قابل توجهی پیش بینی کرده که بر این اساس ۲۸ میلیارد برای اشتغال، ۲۷ هزار میلیارد برای کشاورزی و ۲۰ هزار میلیارد برای رفع محرومیت اختصاص یافته است.

وی افزود: بنابراین ساختار وزارت اقتصاد در تیم اقتصادی دولت جایگاه مهمی دارد لذا از وزیر این عرصه انتظار می رود به بحث های مالیات، بورس، سهام عدالت، عضویت در مجامع مختلف، داشتن رویکرد دانش بنیان، مهار تورم و رونق تولید و اشتغال قدم بردارد.

وی در پایان گفت: امیدواریم با وجود وزیر و دولت انقلابی بتوانیم به اهداف بلند رونق و رشد اقتصادی برسیم.

مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد
۱۴۰۰/۰۵/۳۱ - ۱۸:۲۹

ویس‌کرمی: وزیر اقتصاد باید علاوه بر فن، فوت را هم بلد باشد

مهرداد ویس کرمی در مخالفت با احسان خاندوزی، وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: دشمن به جنگ اقتصادی روی آورده و ان‌شاءالله در این آخرین حربه شکست خواهد خورد، پس جنگ نهایی ما با نظام سلطه جنگ اقتصادی است و سردار این میدان فاتح جنگ نهایی انقلاب اسلامی با نظام سلطه است.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از سید ابراهیم رئیسی به خاطر «جوانگرایی در کابینه دولت سیزدهم» تصریح کرد: بسیاری از وزرایی که جوان خوانده می‌شوند میانسال هستند و برخی برای این‌که بیشتر در قدرت بمانند و نتیجه زحمات انقلابی خود را حفظ کنند مفاهیمی مثل میانسالی، جوانی و پیری را تأویل و تفسیر می‌کنند.

وی با بیان این‌که جنگ امروز جنگ علم و اطلاعات است، تاکید کرد: یک جوان می‌تواند بیش از یک پیر، کارکشته باشد. وضعیت آشفته اقتصاد کشور را کسی می‌تواند نجات دهد که چند خصوصیت داشته باشد؛ اول این‌که از نظر علمی کارآمد باشد و صاحب نظریه بومی اقتصاد باشد.

ویس کرمی با اشاره به مدرک دانشگاهی و سمت دانشگاهی احسان خاندوزی اظهار کرد: ایشان صاحب نظریه نیستند اما انسان فاضل و باسوادی هستند. ما باید در حوزه‌های مختلف اقتصاد مثل بیمه، بانک، خصوصی سازی، مالیات و گمرک تجربه داشته باشیم در واقع وزیر اقتصاد باید علاوه بر فن، فوت را هم بلد باشد.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که اقتصاد مثل هوا است و این روزها پاشنه آشیل انقلاب اسلامی شده است، گفت: این عرصه، عرصه آزمون و خطا نیست، آیا بهتر نبود آقای خاندوزی مدتی به عنوان مدیر میانی انتخاب شوند و بعد که پخته‌تر شدند به وزارتخانه می‌رسیدند؟ آقای خاندوزی صاحب تالیف هستند اما باید دید که این نظریات تا چه اندازه قابل اجراست بین نظریه تا اجرای آن فاصله زیادی وجود دارد.

ویس کرمی با اشاره به این‌که اقتصاد اسلامی نیاز امروز و فردای ما است، تصریح کرد: تا به حال نظر شفافی از آقای خاندوزی در خصوص اقتصاد اسلامی نشنیده‌ام، البته چند تالیف و مقاله از ایشان منتشر شده است که تا تولید علم اقتصاد اسلامی فاصله زیادی دارد. راه نجات کشور در اقتصاد مقاومتی است بنده در تالیفات و مقالات ایشان این شاه کلید را کمرنگ دیده‌ام. آیا آقای خاندوزی این نظر را قبول دارند که نقطه لیبرال دموکراتیک اقتصاد برای کشور ما مشکل‌گشا نیست؟ چه راهکاری برای این مشکل وجود دارد؟

موافق وزیر پیشنهادی اقتصاد
۱۴۰۰/۰۵/۳۱ - ۱۸:۲۶

پورابراهیمی: با سلامت و کارآمدی خاندوزی مسیر آینده اقتصاد کشور را تعریف می‌کنیم

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس در جلسه علنی امروز مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی اقتصاد عنوان کرد: از رییس جمهور به دلیل اعتمادی که به مجلس داشتند و برخی از وزرای خود را از مجموعه مجلس انتخاب کردند تشکر می‌کنم.

وی افزود: جدیت، پیگیری، اشراف علمی و تعصب برای حل مشکلات در آقای خاندوزی به خوبی دیده می‌شود، دغدغه ما در حوزه کلان اقتصاد کشور که بارها هم به اشاره داشتیم مطالباتی بود که دولت باید در حوزه اقتصادی انجام می داد و انجام نداد، حال امروز این ظرفیت برای مجلس فراهم شده است که یکی از همین مطالبه گران این حوزه پیگیر موضوعات اقتصادی باشد، بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب می‌توانیم مشکلات اقتصادی را با فضل الهی حل کنیم، بر همین اساس معتقدم اکنون نگاهی که در این حوزه شکل می گیرد می‌تواند مبنای یک تحول اساسی در حوزه اقتصاد کشور باشد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: ما در دو موضوع با وزیر پیشنهادی به توافق رسیدیم، یکی ماموریت های نظارتی مجلس می‌باشد، یعنی نظارت بر اجرای کامل قوانین، قوانینی وجود دارد که به صورت کامل در این سال ها اجرایی نشده است، موضوع بعد مولدسازی دارایی های دولت است که آقای خاندوزی نیز بر اهمیت این موضع تاکید دارند، اهمیت موضوع دیگر محیط کسب و کار در اقتصاد است که اکنون وضعیت مطلوبی هم ندارد، توافق شد آنچه باید در این حوزه انجام شود و تا اکنون انجام نشده است به خوبی انجام شود، بر این مباحث توافق شده است و این موقعیت مهم برای کشور ایجاد شده که فردی از درون مجلس این دست از مطالبات را پیگیری کند.

نماینده مردم کرمان بیان کرد: موضوع دیگر مسائل تقنینی است؛ مباحثی چون اصلاح ساختار نظام مالیاتی و ... نیز باید مورد توجه باشد که ما در طول یک سال و چند ماه در کمیسیون این موارد را بر اساس اولویت ها دسته بندی کردیم و معتقدیم اگر اینها در چارچوب مبانی علمی و در توافق میان مجلس و دولت عملیاتی شود نتایج مطلوبی به دنبال داشته باشد، موضوع دیگر بحث سهام عدالت است، دو میلیون ۸۰۰ هزار نفر از تحت پوششان کمیته امداد و یک ملیون ۲۰۰ هزار نفر از تحت پوششان سازمان بهزیستی فاقد سهام عدالت هستند که این موضوع هم باید مورد توجه باشد. این محورها نمونه ای از برنامه های تحولی است اگر از این وزیر جوان حمایت شود اقدامات خوبی شکل می‌گیرد.

وی اضافه کرد: مطمئنیم اگر این برنامه ها و اقدامات در دستور کار قرار بگیرد موجب بهبود وضعیت اقتصادی کشور می شود، آقای رییسی شرط معرفی وزرا دارا بودن ویژگی ها انقلابی عنوان کردند، بر همین اساس من و همکاران در کمیسیون اقتصادی از ایشان حمایت می‌کنیم و دو شرط اصلی برای ایشان داریم، یکی سلامت، که ایشان بحمدلله از نیروهای سالم هستند و دیگری کارآمدی در انجام فعالیت ها، با این دو ویژگی می توانیم مسیر آینده را تعریف کنیم و اقدامات مثبتی را در عرصه اقتصادی شکل بدهیم و معتقدیم جمهوری اسلامی ایران علی رغم فشار های اقتصادی می‌تواند با اتکا به ظرفیت های درونی برنامه ریزی کند موفقیت های خوبی را شاهد باشد.

مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد
۱۴۰۰/۰۵/۳۱ - ۱۸:۲۵

عباس‌زاده: تیم پیشنهادی اقتصادی دولت، مشروط است

محمود عباس‌زاده مشکینی در جریان جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی و در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: امروز تجمیع و تراکم مطالبات مورد انتظار مردم در حوزه اقتصادی می‌باشد. سریع‌ترین، جدی‌ترین، شفاف‌ترین و کارشناسی‌ترین اقدامات باید در این حوزه صورت گیرد. بنده نمی‌خواهم آمار و ارقامی که در خصوص مباحث اقتصادی کشور در مانیتورها وجود دارد در اینجا بازگو کنم.

عباس‌زاده در ادامه خاطر نشان کرد: امروز مردم با پوست و استخوان خود شرایط اقتصادی کشور را لمس می‌کنند. افرادی که با سیلی صورت خود را سرخ می‌کنند این آمار را که از سوی کارشناسان ارائه می‌شود می‌فهمند. برای پاسخگویی به خلأ‌های متعدد موجود در عرصه‌ اقتصادی ایجاب می‌کند یک تیم اقتصادی منسجم و توانمند و هماهنگ به مجلس شورای اسلامی معرفی شود. در تیم اقتصادی معرفی شده این چهار مولفه وجود ندارد.

نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزرای دفاعی، سیاسی و امنیتی کشور تیم مقبولی هستند اما وزرای اقتصادی کشور یک تیم مشروط است و تیم وزرای اجتماعی و فرهنگی نیز مردود می‌باشد ما انتظار داریم با توجه به مطالبات مردم در حوزه اقتصادی یک تیم مقبول‌تر به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌شد.

وی ادامه داد: ما انتظار داریم که وزیر پیشنهادی اقتصاد به طور شفاف بگوید که رئیس کل بانک مرکزی ایشان چه کسی است؟ همچنین به طور شفاف بگوید که چه برنامه‌ای برای افزایش نرخ رشد اقتصادی کشور و کنترل تورم دارد.

عباس‌زاده در پایان بیان کرد: واقعیت این است که ما امروز در کشور کسری بودجه داریم و برای جبران آن نیاز به فروش نفت و وارد کردن درآمدهای نفتی داریم که لازمه‌ی آن هماهنگی بین وزرای نفت و اقتصاد است. آیا برنامه‌های وزیر اقتصاد این هماهنگی را با وزارت نفت دارد؟ متاسفانه در برنامه ایشان اشاره ضعیفی به بخشی از مباحث استراتژیک نظیر جذب سرمایه گذار خارجی و یا اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ شده است. ای کاش دولت به جای ارائه صدها صفحه انشا و شعار غیرمنسجم و تکراری برنامه‌ای منسجم و هماهنگ برای کنترل تورم، ایجاد ثبات اقتصادی، ایجاد رشد اقتصادی و رفع فقر ارائه می‌کرد و نقش هر یک از وزرا را در این برنامه به طور صریح تعیین می‌کرد.

موافق وزیر پیشنهادی اقتصاد
۱۴۰۰/۰۵/۳۱ - ۱۸:۲۴

پاشایی: خاندوزی شناخت کاملی از اقتصاد ایران دارد

معصومه پاشایی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی اقتصاد اظهار کرد: سوء‌مدیریت‌ها و رانت در فساد و افزایش بی‌سابقه حجم بدهی دولت در کنار تورم ۴۴ درصدی، رشد نقدینگی ۳۷۰۰ میلیاردی و آثار سوء آن شامل گرانی، فقر و بیکاری و همچنین کاهش ارزش پول ملی و خرید مردم وضعیت فعلی مردم را رقم زده است.

وی ادامه داد: باید مبتنی بر سیاست‌های اقتصادی کشور و با نگاه به داخل چهار سال آینده را طی کنیم که این منوط به استفاده از مدیران کارآمد برای بخش‌های اقتصادی کشور است یکی از بهترین گزینه‌ها، آقای خاندوزی برای وزارت اقتصاد است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با برشمردن ویژگی‌های مثبت خاندوزی اظهار کرد: آقای خاندوزی تجربه سیاست‌گذاری در مرکز پژوهش‌ها، ارتباط و تعامل مناسب با نمایندگان و پیوند با جامعه دانشگاهی را دارد. نیرویی جوان با روحیه‌ای انقلابی، عدالت محور، فسادستیز و دارای فعالیت‌های ارزشمند است. یکی از دروس ثابتی که در دانشگاه تدریس می‌کرده کتاب اقتصاد ایران بوده، آقای خاندوزی از اقتصاد ایران شناخت کافی دارد و اهل تعامل و کسب و کار است.

پاشایی داشتن روحیه‌ کار را به عنوان یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت خاندوزی برشمرد و گفت: فعال کردن ستاد اقتصادی دولت و ایجاد هماهنگی بین دانشگاهیان با دولت، اصلاح نظام بانکی و گمرکی به عنوان یکی از بزرگترین چالش‌های اقتصاد کشور در زمره برنامه‌های اقتصادی آقای خاندوزی قرار دارد.

این عضو کیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در سال گذشته سرمایه مردم در بازار سرمایه به تاراج رفت که نظریه‌های آقای خاندوزی نوید اصلاح این روند را دارد.

وی با تاکید بر لزوم شفاف سازی اظهار کرد: علی‌رغم این‌که می‌گویند آقای خاندوزی اعتقادی به اقتصاد مقاومتی ندارد باید گفت که تعاملات ایشان و برنامه‌هایشان در مرکز پژوهش‌ها حکایت از تاکید بر اقتصاد مقاومتی است.

پاشایی در پایان گفت: انتظار می‌رود آقای خاندوزی بعد از وزیر شدن دچار روزمرگی نشده و با حفظ روحیه تحول‌گرایی و شجاعت جلو رود. مردم از این همه مشکلات اقتصادی به ستوه آمده و سفره‌هایشان کوچک شده است. امیدواریم اقتصادی که به دست ۶۰ ساله‌ها دادیم به دست جوانانی مثل خاندوزی احیاء شود.

تیم پیشنهادی اقتصادی دولت، مشروط است
۱۴۰۰/۰۵/۳۱ - ۱۴:۴۶

محمود عباس‌زاده مشکینی در جریان جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی و در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: امروز تجمیع و تراکم مطالبات مورد انتظار مردم در حوزه اقتصادی می‌باشد. سریع‌ترین، جدی‌ترین، شفاف‌ترین و کارشناسی‌ترین اقدامات باید در این حوزه صورت گیرد. بنده نمی‌خواهم آمار و ارقامی که در خصوص مباحث اقتصادی کشور در مانیتورها وجود دارد در اینجا بازگو کنم.

عباس‌زاده در ادامه خاطر نشان کرد: امروز مردم با پوست و استخوان خود شرایط اقتصادی کشور را لمس می‌کنند. افرادی که با سیلی صورت خود را سرخ می‌کنند این آمار را که از سوی کارشناسان ارائه می‌شود می‌فهمند. برای پاسخگویی به خلأ‌های متعدد موجود در عرصه‌ اقتصادی ایجاب می‌کند یک تیم اقتصادی منسجم و توانمند و هماهنگ به مجلس شورای اسلامی معرفی شود. در تیم اقتصادی معرفی شده این چهار مولفه وجود ندارد.

نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزرای دفاعی، سیاسی و امنیتی کشور تیم مقبولی هستند اما وزرای اقتصادی کشور یک تیم مشروط است و تیم وزرای اجتماعی و فرهنگی نیز مردود می‌باشد ما انتظار داریم با توجه به مطالبات مردم در حوزه اقتصادی یک تیم مقبول‌تر به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌شد.

وی ادامه داد: ما انتظار داریم که وزیر پیشنهادی اقتصاد به طور شفاف بگوید که رئیس کل بانک مرکزی ایشان چه کسی است؟ همچنین به طور شفاف بگوید که چه برنامه‌ای برای افزایش نرخ رشد اقتصادی کشور و کنترل تورم دارد.

عباس‌زاده در پایان بیان کرد: واقعیت این است که ما امروز در کشور کسری بودجه داریم و برای جبران آن نیاز به فروش نفت و وارد کردن درآمدهای نفتی داریم که لازمه‌ی آن هماهنگی بین وزرای نفت و اقتصاد است. آیا برنامه‌های وزیر اقتصاد این هماهنگی را با وزارت نفت دارد؟ متاسفانه در برنامه ایشان اشاره ضعیفی به بخشی از مباحث استراتژیک نظیر جذب سرمایه گذار خارجی و یا اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ شده است. ای کاش دولت به جای ارائه صدها صفحه انشا و شعار غیرمنسجم و تکراری برنامه‌ای منسجم و هماهنگ برای کنترل تورم، ایجاد ثبات اقتصادی، ایجاد رشد اقتصادی و رفع فقر ارائه می‌کرد و نقش هر یک از وزرا را در این برنامه به طور صریح تعیین می‌کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۱
تخصص اصلی ایشان ایجاد مالیات های جدید است در واقع درآمد بیشتر از مردم برای جبران کسری بودجه
درود بر نماینده قهرمان دکتر عباس زاده
به دور از شعارها، با واقعیات روز جامعه خواسته ها و انتظارات ملت را بیان می کنند و واهمه ای ندارند درست فرمودند تیم اقتصادی باید همراهانش و معاونش را بروز دهد و به صورت شفاف بگوید با وزرای دیگر اقتصادی چه ارتباطی خواهد داشت و برنامه شفافی در خصوص سایر قسمتهای اقتصادی ارائه نماید البته توجیه پذیر. به نظر اینگونه نیست.
این سزاوار نیست که مردم این نظام و انقلاب اسلامی خودروهای بی کیفیت گران قیمت سوار شوند و دشمنان ما به شهروندان خود خودرو با کیفیت و قیمت مناسب بدهند .عده ای به اسم حمایت از تولید داخل خودرو بی کیفیت تولید می کنند تا موجبات نارضایتی مردم را ایجادکنند ....
امیدواریم ایندفه با یک مرد واقعی در اقتصاد طرف باشیم

قبلی ها دستشان در جیب ملت بود .
استقلال در اقتصاد به معنای خودکفایی نیست بلکه به معنای کمترین تاثیر پذیری در مقابل حوادث جهانی و بیشترین تاثیرگذاری در اقتصاد جهان است
آیا کشور ما در مقابل تحریم ها تا چه مقدار تاثیرپذیر بود و چه مقدار تاثیرگذار بود و ظاهراً در تعریف استقلال به معنای خودکفایی ما می بایست در تولید دلار خودکفا می شدیم تا دچار تاثیر افسارگسیخته نمی شدیم
ولی چنین چیزی عملا نا مفهوم است و نشان می دهد که استقلال تنها به خودکفایی ختم نمی شود و یک موضوع فراتر و گسترده تر است که در نظام سیاسی کشور به آن توجه دقیق نشده است
جناب پور ابراهیمی بسیار زیاد ز دولت دوازده م انتقاد کردن که در چند موردی که پشت تریبون اعلام کرد همکاری نکردن با مجلس و بعد فرمودن با جناب خاندوزی در این مواد تفاهم دائم چون خودشان از مجلس هستند، جناب پور ابراهیمی یاین نشان از هیچکاره بود ن شما در برابر دولت دوازدهم نیست؟؟
نیاز به فروش نفت دارید ؟!!! عجب!!! انوقت تو شرایط تحریم چطوری نفت میفروشید ؟!! چطور بدون اف ای تی اف پولش را وصول میکنید ؟!
این اقتصاد با این همه سلاطین ومافیا رستم دستان میخواهد
چرا حقوق مرداد ماه بازنشستگان کشوری را اینقدر دیر پرداخت میکنید؟ بخدا مستاصلیم.
کمرم رگ به رگ شد با این بررسی صلاحیت ها، علی الخصوص مخالفتها
وضعیت اسفبار فهم اقتصادی مجلس و دولت را از اینجا بفهمید که دولت قبل قیمت 11 هزار تومان و مجلس قیمت 17 هزار تومان را برای دلار در سال 1400 پیش بینی و تعیین کرده است و آیا این تفاوت فاحش ناشی از بی سوادی و عدم تخصص یا در دولت و یا در مجلس نیست؟
و جالب تر اینکه در شرایط فعلی با دلار 27 هزار تومان مواجه هستیم یعنی حدود سه برابر دولت و حدود دوبرابر مجلس !!
واقعاً یک نفر که فهم و درک اقتصادی دارد برای مردم بگوید مشکل کجاست؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل