بازدید 5388

تأثیر والدین سیگاری بر پرخاشگری و چاقی کودکان

به گفته كارشناسان، اين موضوع كه سيگار باعث لاغري مي شود، حقيقت ندارد، بلكه باعث پدید آمدن بافت هاي چربي شكم شده و فرضيه ديگري بيان مي دارد كه انتقال از راه ژنتيك مانند قرار گرفتن كودكان در معرض دود سيگار است. بدن مادران سيگاري نمي توانند مواد مضر سيگار را در بدن فيلتر كند و زهر سيگار تأثير خود را بر جنين مي گذارد.
کد خبر: ۱۰۷۱۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۹ 03 July 2010
برخی پژوهش های جدید نشان دهنده رابطه بين والدين سيگاري و اضافه وزن يا سوء رفتار كودكان است.

به گزارش خبرنگار تابناک اجتماعی، البته پژوهشگران به طور قطع اثبات نكرده اند كه سيگار كودكان را در معرض خطر اضافه وزن و چاقي قرار مي دهد، چرا که اثبات چنين رابطه اي، به نظر غيرممكن می رسد، زیرا استفاده از والدين و درخواست از آنها براي استعمال سيگار براي بررسي عوارض آن بر فرزندان، اصولاً كاري غيراخلاقي است.

به گفته «جاناتان وينيكاف»، پرفسور و پزشك كودكان از بيمارستان مركزي ماساچوست، با اين حال، تا همين جاي كار هم تحقيقات نشان دهنده وجود رابطه ميان سيگار كشيدن والدين و مشكلات روحي و جسمي در فرزندان است.

بنا بر این گزارش، حدود يك دهه است پزشكان درباره خطرات استعمال سيگار در دوران بارداري به مادران باردار هشدار داده و تحقيقات نشان داده است که ارتباطي بين مادران سيگاري و نوزادان كم وزن وجود دارد. به این معنا که اگر مادر در دوره سه ماهه اول بارداري، سيگار مصرف كند، خطر آن بيشتر از دوره پس از سه ماهگي است.

این در حالی است که تا كنون رابطه اي بين مادران سيگاري و نوزادان و يا پدران سيگاري و تأثير آن _ احتمالا _ بر نطفه آنها مشخص و اثبات شده نبوده است.

در يكي از مطالعات جديد، محققان روي نوزاداني آزمايش كردند كه دارای پدرانی سيگاري با مادرانی سالم و پاک بودند. اين تحقيقات از دانشگاه هنگ كنگ روي 7924 نوزادي كه در يك منطقه در سال 1997 به دنيا آمدند، انجام شد كه نشان داد كودكاني كه پدران سيگاري داشتند، در سن هفت یا یازده سالگي  اضافه وزن داشته اند.

بنا بر این گزارش، 509 كودك در برزيل و 6735 كودك در بريتانيا مورد تحقيق قرار گرفتند كه مشخص شد، ميزان كودكان پرخاشگر در ميان مادراني كه سيگاري بوده اند، بيشتر است.

به گفته كارشناسان، اين موضوع كه سيگار باعث لاغري مي شود، حقيقت ندارد؛ بلكه باعث پدید آمدن بافت هاي چربي شكم شده و فرضيه ديگري بيان مي دارد كه انتقال از راه ژنتيك مانند قرار گرفتن كودكان در معرض دود سيگار است. در این باره باید افزود که بدن مادران سيگاري، نمي تواند مواد مضر سيگار را در بدن فيلتر كند و برای همین، زهر سيگار تأثير خود را بر جنين مي گذارد.

وي افزود: هر كسي كه در زمان زايمان يك مادر سيگاري در اتاق زايمان باشد، مي تواند به اين امر شهادت دهد؛ به طور كل، نوزاد پژمرده و رنگ پريده بوده و روشن است كه خون رساني به جنين نامناسب انجام گرفته است.

آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان را در تابناک اجتماعی بخوانید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل