بازدید 10384

نقشه راه فرمانده اقتصادی دولت برای اقتصاد بحران زده ایران چیست؟

خاندوزی وزیر پیشنهادی اقتصاد معتقد است مأموریت ویژه در ماه‌های نخست مسئولیت، باید همدل و هماهنگ ساختن ارکان مختلف دولت به ویژه ارکان اصلی اداره اقتصاد کلان یعنی سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی باشد.
کد خبر: ۱۰۷۱۳۲۴
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰ 22 August 2021
نقشه راه فرمانده اقتصادی دولت برای اقتصاد بحران زده ایران چیست؟
 
به گزارش تابناک اقتصادی؛ بیستم مردادماه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، اسامی کابینه پیشنهادی خود را به مجلس ارائه کرد و روز گذشته نیز برای معرفی و دفاع از کابینه به مجلس رفت.

در این میان، یکی از مهم‌ترین وزرای دولت به جهت اهمیت و اثرگذاری در شرایط کنونی، وزیر اقتصاد است. این سمت کلیدی که با عنوان فرمانده اقتصادی دولت نیز یاد می‌شود، با معرفی احسان خاندوزی به عنوان وزیر پیشنهادی برای وزارت امور اقتصادی و دارایی مطرح شده است.

خاندوزی متولد ۱۳۵۹ و دارای مدرک دکترا از دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات است، نمایندگی مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس دهم شورای اسلامی و استادیاری دانشگاه علامه طباطبائی (از سال ۱۳۹۳) و مدیر گروه اقتصاد اسلامی این دانشگاه از دیگر سوابق این وزیر پیشنهادی است. وی در سال ۱۳۹۲ مسئولیت مدیر کلی بخش اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشته و عضو شورای اقتصادی سازمان صدا و سیما و دبیر آن نیز بوده است. خاندوزی در دولت گذشته عضو هسته اندیشه ورزی وزارت امور اقتصاد و دارایی بود. از دیگر پست‌های این وزیر پیشنهادی عضویت در هیئت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت از سال ۱۳۹۴ است. همچنین وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در سال ۱۳۹۸ به عضویت شورای پژوهشی سازمان امور مالیاتی درآمد.

دکتر خاندوزی در شرایطی به عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد معرفی شده است که اقتصاد بحران زده ایران در سال‌های اخیر زیر فشار شدیدترین تحریم‌ها و جنگ اقتصادی قرار داشته است. شرایطی که باعث شد در کنار عدم تدبیر و نگاه کارشناسی در دولت، بودجه با کسری صد‌ها هزار میلیارد تومانی مواجه شود و متأسفانه راهکاری که دولت دوازدهم برای تأمین این کسری در پیش گرفت، مسیری جز استقراض از بانک مرکزی نبود و در نهایت به افزایش پایه پولی و رشد نقدینگی منجر شد.

از سوی دیگر، میراث به جا مانده برای دولت سیزدهم نیز بیانگر «رشد اقتصادی نزدیک به صفر در دهه ۹۰ و کاهش درآمد سرانه ایرانیان»، «تورم نقطه به نقطه ۵۰ درصد»، «بیکاری جمعیت زیادی از دانش آموختگان دانشگاه‌ها» و «افت سرمایه گذاری به کمتر از استهلاک سرمایه موجود» است.
 
نقشه راه فرمانده اقتصادی دولت برای اقتصاد بحران زده ایران چیست؟

اما خاندوزی معتقد است در این شرایط، وزیر اقتصاد در خط مقابله تحریم و جنگ اقتصادی قرار دارد و باید تمام تلاش‌ها برای چرخش چرخ اقتصاد با فرض تحریم‌های ناجوانمردانه باشد. این نگاه امیدبخش از سوی وزیر پیشنهادی اقتصادی در شرایطی است که در سال‌های اخیر، اقتصاد کشورمان به برجام و مسائل خارجی گره خورده بود و متأسفانه به اقدامات داخلی برای غلبه بر تحریم‌ها و فشار‌های اقتصادی، توجهی نشده بود؛ بنابراین از نکات برجسته‌ای که می‌توان در سیاست‌ها و برنامه‌های خاندوزی در قامت وزیر اقتصاد دید، تلاش برای چرخیدن چرخ اقتصاد با فرض تحریم‌های دشمنان است. این منطق اقتصادی موجب می‌شود که با رفع موانع تحریمی، اقتصاد کشورمان به خودباوری قابل قبولی رسیده باشد و به رشد و توسعه ادامه دهد.

نقشه راه فرمانده اقتصادی دولت برای اقتصاد بحران زده ایران چیست؟
 

چالش کسری بودجه

همان طور که اشاره شد، یکی از مهم‌ترین چالش‌های اقتصادی در سال‌های اخیر، موضوع کسری بودجه است. خاندوزی که خود نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس است، به خوبی می‌داند که راهکار تأمین کسری بودجه از مسیر استقراض از بانک مرکزی عبور نمی‌کند و باید عرضه اوراق بدهی دولت را در دستور کار قرار داد تا بتوان کسری بودجه ۱۴۰۰ را با کمترین هزینه اقتصاد کلان، تأمین کرد؛ به عبارت دیگر کسری بودجه باید با روش‌های غیر تورم‌زا جبران شود.
 

احیای رشد اقتصادی با فعال سازی دیپلماسی اقتصادی

توجه ویژه وزیر پیشنهادی اقتصاد به احیای رشد اقتصادی با فعال سازی دیپلماسی اقتصادی، از نکات برجسته برنامه‌های دکتر خاندوزی است. وی زمینه سازی برای حضور گسترده سرمایه‌های خارجی از جمله سرمایه ایرانیان خارج از کشور، اجرای تفاهم نامه همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، احیای کریدور شمال-جنوب در تعامل سازنده با روسیه و همچنین ترمیم مناسبات راهبردی اقتصادی با هند و سایر شرکای آسیایی و منطقه‌ای را به طور ویژه در برنامه‌های خود جای داده است. خاندوزی معتقد است ایران باید بهشت جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی شود.

حمایت از بازار سرمایه و سهامداران خرد

اما یکی از فرصت‌های اقتصادی که در دو سال گذشته به دلیل سیاست‌های اشتباه تیم اقتصادی دولت تدبیر و امید به یکی از چالش‌های اساسی اقتصادی تبدیل شد، موضوع بی ثباتی در بازار سرمایه است؛ بازاری که در تمام دنیا به عنوان یکی از بال‌های تأمین مالی مطرح است، در یکی دو سال گذشته، به اعتماد سوزی سرمایه گذاران این بازار منجر شده است. حال بررسی‌ها نشان می‌دهد، دکتر خاندوزی، وزیر پیشنهادی اقتصاد نسبت به این چالش اقتصادی توجه ویژه‌ای دارد. وی معتقد است باید برای افزایش نقش بازار سرمایه در تأمین مالی تولید و متنوع سازی ابزار‌ها و محصولات مالی تلاش و برنامه ریزی جدی داشت. به گفته خاندوزی، ایجاد تجربه مثبت پایدار برای سهامداران خرد ضروری است.

خاندوزی همچنین حذف قیمت گذاری‌های غیرضروری و سپردن قیمت‌ها به سازوکار رقابتی بورس و تسهیل ورود شرکت‌ها به بازار سهام را در جهت حمایت از بورس مدنظر دارد. وی معتقد است لغو انحصار‌ها و تسهیل مجوز دهی فعالیت‌هایی مانند سبدگردانی، بازارگردانی و کارگزاری، باید در دستور کار وزیر اقتصاد دولت سیزدهم قرار بگیرد.

اصلاح نظام بانکی و نظارت‌ها بر خلق پول توسط بانک‌ها

نقشه راه فرمانده اقتصادی دولت برای اقتصاد بحران زده ایران چیست؟
 
خاندوزی همواره در این سال‌ها در مقام نماینده مجلس و کارشناس ارشد اقتصادی، بر اصلاح نظام بانکی تاکید داشته و معتقد است ساده سازی دسترسی به تسهیلات بانکی به ویژه برای خانوار‌ها و کسب و کار‌های خرد، از اهمیت بالایی در نظام بانکی اصلاح شده، برخوردار است. همچنین بایستی برای رفع شبهات شرعی عملیات بانکی به ویژه وجه التزام و واقعی شدن اجرای قراردادها، تلاش جدی شود.

وزیر پیشنهادی اقتصاد در برنامه خود توجه ویژه‌ای به اصلاح نظارت بر شبکه بانکی و ارتقای نظارت بر خلق پول توسط بانک‌ها دارد.

نظام مالیاتی کاملاً هوشمند نیاز امروز اقتصاد ایران

نقشه راه فرمانده اقتصادی دولت برای اقتصاد بحران زده ایران چیست؟
 
نظام مالیاتی اقتصاد ایران، در این سال‌ها همواره مورد انتقاد فعالان اقتصادی بوده است. به باور خاندوزی، پایین بودن نسبت درآمد‌های مالیاتی به تولید ناخالص داخلی، فرار مالیاتی بالا و تحمیل عمده بار مالیاتی به تولیدکنندگان از ویژگی‌های نظام مالیاتی ایران است که تبعات منفی بر اقتصاد داشته است.

وی بر این باور است، هدف کمی دولت سیزدهم افزایش شاخص مالیات به تولید ناخالص داخلی به میزان ۵۰ درصد وضعیت فعلی تا پایان دولت سیزدهم است.


خصوصی سازی؛ چالشی که بدون تدبیر ماند


در سال‌های اخیر، خصوصی سازی در اقتصاد ایران، صرفاً با نگاه درآمدی مطرح بوده که همین عامل نیز به نتایج نامطلوب اقتصادی منجر شده است.

در این خصوص دکتر خاندوزی تاکید دارد، ارائه لایحه اصلاح قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی ظرف سه ماه به هیات وزیران با قید فوریت به منظور اصلاح الگوی حکمرانی خصوصی سازی از جمله در زمینه حکمرانی سهام عدالت، اصلاح نگاه صرفاً درآمدی به خصوصی سازی و بهینه سازی روش‌های واگذاری، در دستور کار خواهد بود.

ناهماهنگی مثلت اقتصادی دولت، پایان می‌یابد؟

در این سال‌ها، یکی از موانع داخلی در مسیر رشد و توسعه اقتصادی، عدم هماهنگی سه نهاد اقتصادی وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه بوده است، به گونه‌ای که چند صدایی این مثلت اقتصادی، نتیجه ای جز فشار اقتصادی بیشتر بر معیشت مردم نداشته است؛ بنابراین، مهم‌ترین مانع توسعه کشور، شکست در هماهنگ ساختن نهاد‌های تصمیم گیر در دولت است.

در این باره، دکتر خاندوزی تاکید دارد، مأموریت ویژه در ماه‌های نخست مسئولیت، باید همدل و هماهنگ ساختن ارکان مختلف دولت به ویژه ارکان اصلی اداره اقتصاد کلان یعنی سازمانه برنامه و بودجه، بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی باشد.

سخن پایانی

همان طور که دانش جعفری، وزیر پیشین اقتصاد هم بر آن تاکید دارد، دکتر خاندوزی از نظر شخصیتی، نیرویی جوان و دارای بیانی خوب و شیواست. از نظر تخصصی نیز فعالیت‌های ارزشمندی در زمینه نیاز‌های کنونی اقتصاد ایران داشته و برای مثال، یکی از دروس ثابتی که وی در دانشگاه تدریس می‌کند، درس اقتصاد ایران است و به همین دلیل، از اقتصاد ایران، شناخت کافی دارد و اهل تعامل با کسب‌وکار‌هاست؛ بنابراین قابل پیش بینی است که خاندوزی در مقام وزیر اقتصاد دولت سیزدهم، مدیران وزارت اقتصاد را با فرایند‌های علمی و تاکید بر شایستگی انتخاب خواهد کرد. همچنین سوابق ایشان نشان می‌دهد ارتباط و تعامل با مراکز علمی و پژوهشکده‌ها تشریفاتی و نمایشی نخواهد بود.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۸
مگر اقتصاد ایران بحران دارد؟ ما که هر چه می بینیم طرادت و بالندگی است. ببینید امریکا چه اندازه مشکل دارد. از ما کمک حواستند که مسایل اقتصادی و سلامت و واکسن و... امریکا و ژاپن و المان را حل کنیم. اسناد مکاتبات ان هم در یکی از روزنامه ها و سایت های هم سو موجود است
ببینید اعضای تیم اقتصادی این دولت مانند همه دولتهای پیشین با چه رتبه علمی در کنکور پذیرش شدند و چگونه به مدارج عالی تحصیلات تکمیلی و از انجا به بدنه کارشناسی و مدیریتی کشور وارد شدند تا متوجه شوید که اصلا دلیل همه این بحرانها چیست و علت بحران نمی تواند راه حل بحران باشد. بر اساس عقل محال است ولی بر اساس ادعا همه چیز ممکن است
چه تعریف و تمجیدی.

عزیز دل من که هیچی از اقتصاد نمیدونم، این رو میدونم میدان علم تا عمل صدها فرسنگ راه هست. ایشون یک کار اجرایی اقتصادی نداشته و فقط پژوهشی سابقه داشته.

نمیدونم شما چی میگید. اینجا ایران هست. حتی اگر سوییس هم بود باز از پژوهش تا اجرا مایل ها فاصله بود.
نقشه راهش سریع انقلابی بودن است
تا موقعی که با دنیا تعامل نداشته باشیم و تحریمها رفع نشه نه دکتر خاندوزی و نه برنده نوبل اقتصاد کاری نمیتونه بکنه!
تکنولوژی و صنعت دست غرب هست و خواهد بود
شرق وامدار غرب است
تا تحربم پابرجاست آش همین آش است و کاسه همین کاسه!
تنها برنامه ایشان برای اقتصاد جبران کاهش درآمد صادرات نفت از جیب مردم با مالیات های مختلف با بهانه های مختلف است البته از طبقه متوسط به پایین جامعه که در نهایت باعث فقر بیشتر مردم خواهد شد
باش تا صبح دولتت بدمد! این داره از دلار 50 تومنی حرف میزنه!
چرا باید اول کار هر وزیر با دادار دودور و تبلیغات از وزرا که چنین میکنن و چنان یاد شود و بعد از ۴ سال بگویید دولت ناتدلیر و امید دوستان این نوشته ها رو بیاد داشته باشید با نوشته های ۴ سال آینده مقابسه کنید .
بجای این تملقات به وزیر ۶ ماه زمان بدید و برخی خواسته ها اگر تونست انجام دهد بر کرسی وزارت بماند اگر نتوانست لایق نیست .
جبران کسری بودجه با فشار بیشتر به مردم به جای تلاش برای لغو تحریم ها و افزایش صادرات بزرگترین برنامه اقتصادی این دوره است و نتیجه آن کاهش شدید توانایی خرید مردم و رکود همزمان با افزایش قیمت ها خواهد بود در مقابل پرداخت یارانه نقدی به بخش کوچکی از مردم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
لغو تحریم با التماس و گریه و ننه من غریبم بازی امکان پذیر نیست
رضا
| Netherlands |
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
عزیزم دوران مفت خوری با پول نفت تمام شده اگر هم نفت صادر کنیم باید پول ان صرف توسعه زیر ساخت ها شود انچه که ما نیاز داریم تعدیل دوسوم مازاد کارکنان دولت و خصولتی ها در کنا افزایش سن بازنشستگی به ۶۵ سال است افزایش حقوق افراد زیر این سن هم باید تا زمان رسیدن به این سن ممنوع شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
باشه بابا تو خوبی و روحانی
چقدر ساده ای که به یک نفر امید بستی تا اقتصاد ایران را درست کند! یعنی اگر ایشان فقط و فقط بتواند قیمت مرغ را در ۳۰ یا ۴۰ هزار تومن برای ۴ سال تثبیت کند وزیر خوبی خواهد بود.
متاسفانه جميع برنامه هاى اقتصادى دولت (چه كابينه روحانى وچه كابينه رئيسى ) بدون توجه به دو مسئله تنظيم مى شود و لذا نتيجه اى به بار نمى اورد و بعضا موجب مشگلات بيشترى مى شود ، دو مسئله عبارتند از :
- عدم اعتماد و اطمينان مردم به اينده ، خصوصا با بلوفها و قمپزهائى كه توسط بعضى از مسئولين بيان مى شود و با گذشت چند صباحى فضاحت ان بر ملا مى گردد
-عدم توجه به چگونگى رفتار مردم در قبال برنامه ها ( مثلا اقاى خاندوزى به جذب سرمايه گذارى خارجى از جمله ايرانيان خارج از كشور اشاره مى نمايد ، شعار خوبى است اما درحاليكه ايرانيان داخل كشور به دليل ترس از اينده خصوصا كاهش پول ملى ، به خريد املاك در تركيه وارمنستان وگرجستان وامارات مى پردازند ، چه كسى امادگى سرمايه گذارى در ايران را خواهد داشت . البته تك وتوك سرمايه گذارى را نمى توان به عنوان جذب سرمايه خارجى قلمداد كرد
جلوگیری هرچه زودترازخلق پول بدون پشتوانه
تعدیل وبررسی سرمایه های انباشته قبلی
ایجادنظام از کجاآوردهای ؟؟؟و .....
اگر توانستید تحریم ها را برداری موفقیت نسبی و گرنه می گویید صد رحمت به زمان اقای روحانی و جناب وزیر اقتصاد جدید اصلا گم می شود در این اقتصاد
بااین فرمایش کاملاًموافقیم که باافزایش مالیات فاصله
قشرمتوسط وحتی قشرفعال اقتصادی باقشرفقیر کاهش میابد وبمرور همه دریک سطح وجزوطبقه فقیر ویارانه بگیرمیشوند با
فشاراهرم مالیاتی بسیاری ازبازارهای اشتغالزا تعطیل میشوندوبه سیل بیکاران ومستمندان افزوده میشود همه میدانیم
که درس تئوری فقط تئوری است ونه عملی و درعمل ممکنست نتیجه معکوس دهدعلاقه فراوان به گرفتن مالیات کارخیلی درستی
نیست وقتی مملکت درتورم‌شدیدوکسب وکاردررکودشدیداست
باعث گرانی وفقروناهنجاریهای شدیداجتماعی میشود الگوی مامیتوانند کشورهای ‌پیشرفته باتورم زیریک درصدباشند وخدانکند شبیه کشورهای عقب افتاده چون ‌کوبا‌وکره‌ شمالی شود که با ۹۹ درصدجامعه فقیر‌وگرسنه دیگراختلاف طبقاتی
معنی ندارد بهترنیست باپیشکسوتان عالم اقتصادکه دردانشکاه های برترایران تحصیل وتدریس کرده اند مشورت شود چون مطمئنیم ایشان دلشان به هموطنانشان میسوز‌دنکند کاری شودکه پشیمانی بارآید گسترش فقرافتخار نیست جامعه رامرفه وسیرنگاه داشتن بدون نیازبه کمک دولت افتخاراست ازنعمتهای خدادادی مملکت استفاده شودالبته باتدبیر جلوی بازارهای شبه ربوی‌که‌بدون‌تلاش‌ثروت میآفرینندرابگیرند وقتی تولیدتعطیل است بورس رکوردمیشکند اینکه منطقی ودرست نیست تولیدراحمایت کنندونه تعطیل مامیتوانیم ازهمسایگان همکیش وموفقمان هم الگوبگیریم ره چنان رویم که ره‌ روان رفتند به امیدخدا به نظرات خیرخواهان هم توجه کنیم که تصمیماتمان درست گرفته شودو قطعاًهمین هم خواهدبود
وزیران دوره های قبل هم بیان شیوایی داشتند.باید عملکردها رو دید. در آینده نزدیکی عملکردها بروز خواهند کرد.
ای کاش زودتر تحریم ها برداشته بشه که بتونیم نفت بیشتری بفروشیم. قیمت نفت و تقاضا برای اون در سال های آینده کاهشی خواهد شد و ما نباید با اتلاف وقت، این فرصت طلایی رو از دست بدیم.
در مورد سوابق آقای خاندوزی که عنوان شده است چندان هم سابقه درخشانی نیست. اگر درشتگویی و کوبیدن دست اندرکاران اقتصادی دولت قبلی هم نقل قول از ایشان باشد نشان میدهد که فاقد تجربه اجرایی لازمه برای “ فرماندهی اقتصادی “ هستند. چرا که در مبحث نظری و آکادمیک و پژوهشی همیشه دو دو تا چهارتا میشود ولی در فضای اجرای همیشه اینطور نیست. دلیلی بر ارجحیت وزیر اقتصاد بر دوضلع دیگر مثلث اقتصادی نیست . اول از همه اینکه ریاست بانک مرکزی باید فردی باشد مستقل از دولت و به تبع آن از اعضای کابینه حتی اگر فرمانده اقتصادی باشد. راه حل کم کردن کسر بودجه ظاهراً همان استقراض از دولت است که اگر درست عمل نشود فرقی با استقراض از بانک مرکزی البته در نتیجه نخواهد داشت. و احتمال باری اضافی بر گرده نحیف مردم نیز می‌رود. اما ایشان در بعضی از برنامه های خود نشان دادند که جزیی نگری و حل مسائل خرد را هم دارند که برای “ فرمانده اقتصادی “ مناسب نیست. پرداختن به سیاستهای جذب سرمایه از فعال نمودن قرارداد۲۵ ساله با جین و یا کریدور شمال جنوب جایی که خرس روسی نشسته و یا افزایش مراودات با هند بدون حل مسائل بالادستی که همگان میدانند ولی اجازه و جرأت و جسارت پرداختن به انرا ندارند پیمودن راهی بن بست است که تکرار آن بیهوده مینماید. از این مسیر فقط فروش نفت با قیمتهای بسیار جذاب و بلوکه شدن بهای آن در همین کشورها و نهایتاً التماس برای باز دریافت پول خودمان آنهم در قالب “ نفت در مقابل کالا” است که راه حلی عقلایی نیست بخصوص که چندین و چند دولت این راه را ازموده اند و عدم استفاده از تجارب قبلی عملی نابخردانه و ... میباشد. ( روسیه طالب نفت ما نیست و کارکرد کریدور شمال جنوب را بای باز تعریف کنند. ایشان به انضباط مالی و اینکه هر پولی‌در قالب پروژه و یا کمک که به خارج از کشور می‌رود و نهایتاً موجب خالی شدن خزانه است و اینکه باید در قالب مصوبات مجلس و تعریف مرسوم و معقول از برنامه و بودجه و اطلاع مسئولین ذیربط باشد مطلبی را عنوان نکرده اند. در مورد بورس ایشان نکته جدیدی بیان نداشته اند و حداکثر نظر مشاوری بورسی را باز گو‌کرده اند. سخن آخر اینکه ایشان اعلام نکرده اند که نا چه حد خود را ملزم به اجرای انجه تعهد کرده اند میدانند. خدای نا کرده تعارض با تصمیمات میدانی را هم و اینکه در صورت وقوع که احتمال آن کم هم نیست چه خواهند کرد مسکوت گذاشته اند. با همه این احوال به خاطر خودمان که جزیی از مردم هادی کشور هستیم ارزوی توفیق ایشان را داریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
واقعاًتوفیق درچه زمینه ای بااین برنامه هاقطعاًجرتوفیق درایجادگرانی وبیکاری خانمان‌سوزعایدی دیگرب نداریم آرزوی توفیق دردرک بهترازجامعه ومشاوره بااساتیداموراقتصادی بدون تعصب راداریم اقتصادبصورت انقلابی خراب میشودونه درست
بعد از سالها تجربه و خطا , هنوز هم صحبت از " فرماندهی اقتصاد " میشود ! هر گاه توانستید با " فرماندهی " باران ببارانید , اقتصاد را هم با فرماندهی میتوانید مدیریت کنید!
خیلی متاسفم بر تحلیل گر و نماینده ای که دروس تدریس ایشان در دانشگاه که اقتصاد ایران است را توجیهی برای صلاحیت ایشان میداند. اقتصاد الان به کل دنیا گره خورده و دانستن صرفا اقتصاد ایران چه ربطی به توانایی ایشان دارد. زمانی که جنسی بخرید با سه برابر قیمت و پول فروش را نتوانی دریافت کنید اینجا اقتصاد دان چه خاکی به سرش بکنه
تا وقتی تحریم هست وضع هر روز بدتر از دیروز می شود. نمونه ان را در بازار خودرو ارز و طلا و بدنبال ان مایحتاج مردم در همین چند هفته می توانید ببینید. قبل از رئیسی فکر می کردند توافق حاصل می شود. حالا که از توافق امید کمتر شده قیمت ها دوباره در حال اوج گرفتن هستند. اگر اجازه کوتاه امدن به رئیسی داده نشود باید منتظر فاجعه ای باشیم که مشکلات کنونی در مقابل شان هیچ اند
تفکرات اقتصادی منشعب از تفکرات اقتصادی ناکارآمد رایج است و اقتصاد ایران را ویرانتر می کند!
ایشان می خواهد از طریق راهکارهای مالیاتی به شکوفائی اقتصادی برسد! آیا می توان با این راهکار به شکوفائی اقتصادی رسید؟!
ایشان غل و زنجیرهای رشد نقدینگی، رشد تورم، مالیات و غیره را به دست و پای خود بسته و می خواهد اقتصاد کشور را شکوفا کند! در حالیکه تمامی اینها دور باطلی است که تمامی کشورها آنها را امتحان کرده و با مبارزه با یکی از این موارد، موارد دیگر رشد کرده و هجوم می اورند و این چرخه باطل همینطور تکرار میشود!
برای شکوفائی اقتصاد نیاز به طرجی غیر از طرحهای تکراری نیاز است! طرحش وجود دارد ولی صد حیف...!
طرحی که وزیر یشنهادی دادند در خصوص چرخش چرخ اقتصاد یک طرح کلی است ودر حال حاضر یک شعار بیش نیست چگونه میخواهید این چرخش را ایجاد نمایید ؟
کشوری که تولید آن خوابیده ومردم آن هیچ انگیزه ایی ندارند به چه شکلی میخواهید تولید را جهش دهید بنده ضمنا ارائه پیش درآمدبه شما برای پیشبرد این طرح فقط یک راهنمایی میکنم این حرف شما فقط وفقط از طریق سیستم بانکی میباشد ولاغیر شرمنده نمیتوانم این طرح را کامل بیان کنم
سلام. لطفاً پیگیری کنید چرا حقوق بازنشستگان رو تو این گرونی وحشتناک هنوز ندادن. الان دو روزه تاخیر افتاده. حقوق ها دو هفته است تموم شده. همه حیبشون خالیه. یعنی چی آخه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها