بازدید 15513
۶
بسته ویدیویی «تابناک»

سفر آخرین شاه قاجار به انگلیس / آخرین حرف‌های هویدا در زندان: بی‌خبرم! / آزمایش میلگریم، آزمون فرمانبرداری / شهروندان آمریکا نخستین قربانی اولین بمب هسته‌ای! / موبایل‌تان گم شود یا استخوان دست‌تان بشکند؟!

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۰۷۱۲۹۴
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۷ 21 August 2021

سفر آخرین شاه قاجار به انگلیس / آخرین حرف‌های هویدا در زندان: بی‌خبرم! / آزمایش میلگریم، آزمون فرمانبرداری / شهروندان آمریکا اولین قربانی اولین بمب هسته‌ای! / موبایل‌تان گم شود یا استخوان دست‌تان بشکند؟!

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 


سفر آخرین شاه قاجار به انگلیس

احمد شاه، آخرین پادشاه قاجار در ۱۹۱۹ میلادی سفری به بریتانیا داشت و با کشتی سلطنتی الکسندریا به بندر دور رسید و مورد استقبال پرنس آلبرت و جنرال هورن قرار می‌گیرد. او از برخی صنایع از جمله صنایع نوظهور هوایی بازدید کرد. ویدیوی صامت این سفر را در «تابناک» با یک نوای کلاسیک ایرانی در «تابناک» بشنوید.

 


آخرین حرف‌های هویدا در زندان: بی‌خبرم!

امیر عباس هویدا که طولانی ترین دوران نخست وزیری را در دوران پهلوی داشت، در واپسین ماه های رژیم پهلوی به زندان افکنده شد تا خشم مردم انقلابی فرونشیند. با سقوط رژیم پهلوی، هویدا در زندان به دست انقلابیون افتاد. این آخرین گفت و گوی هویدا پیش از دادگاه و اعدام بود. هویدا به کل از شکنجه های رژیم پهلوی ابراز بی اطلاعی می کند! این ویدیو را با زیرنویس فارسی در «تابناک» می بینید.

 


شهروندان آمریکا نخستین قربانی اولین بمب هسته‌ای!

آمریکا برای پایان دادن به جنگ جهانی دوم اقدام به تولید بمب هسته‌ای کرد که اولین آزمایش آن در صحرای نیومکزیکو در شانزدهم جولای ۱۹۴۵ انجام شد. تاثیر این انفجار بر ساکنین این منطقه چنان شگرف بود که تعداد زیادی از آن‌ها در سالیان بعد با سرطان‌های مختلف از دنیا رفتند و قربانی سلطه یابی هسته‌ای دولت خود شدند؛ دولتی که شهروندان خود را قربانی مسابقه تسلیحاتی نمود و تا به امروز تلاش کرده است این ماجرا به فراموشی سپرده شود.

 


آزمایش میلگریم، آزمون فرمانبرداری

یکی از معروف‌ترین آزمایش‌های روانشناسی در مورد فرمانبرداری توسط یکی از روانشناس‌های دانشگاه ییل به نام استنلی میلگریم انجام شد. تمرکز آزمایش میلگریم روی تضاد بین فرمانبرداری و وجدان شخصی بود. اینکه آیا وجدان شخصی مردم در اطاعت آن‌ها از یک مرجع قانونی و مجاز تاثیر می‌گذارد یا خیر؟ میلگریم توجیهات متهمین دادگاه جنایات جنگی نورنبرگ را که محکوم به نسل‌کشی بودند، مطالعه کرد. در این دادگاه اغلب متهمین با این توجیه که دستور، دستور است، و آن‌ها صرفا از دستور فرماندهان خود فرمانبرداری کرده‌اند، تلاش نمودند مسئولیت اقدامات خود را به دوش مقامات بالاتر از خود بیندازند. این اقدام باعث شد که این نوع دفاع به دفاع نورنبرگ معروف شود. سوالی که برای میلگریم پیش آمد، این بود که آیا نازی‌ها صرفا از دستور اطاعت می‌کردند و هر شخص دیگری نیز در موقعیت آن‌ها همان کار را تکرار می‌کرد؟ میلگریم پس از آزمایش عملی خود ثابت کرد که اکثر انسان‌ها از مقامات مجاز بالاتر از خود اطاعت می‌کنند؛ حتی اگر معنی آن کشتن یک انسان بی‌گناه باشد و نمی‌توان روی اخلاقیات و وجدان فردی اشخاص به عنوان یک مانع حساب کرد. تصاویری از آزمایش واقعی که نشان می‌دهد افراد در برابر دستورها چه واکنشی نشان می‌دهند در ویدیو تابناک با زیرنویس فارسی ببینید.

 


موبایل‌تان گم شود یا استخوان دست‌تان بشکند؟!

نوموفوبیا ترس از دست دادن گوشی همراه نامیده می شود. در زمانه ای که ارتباطات اجتماعی در گوشی همراه دنبال می شود و افراد بخصوص جوان‌ترها وابستگی بیشتری به آن پیدا کرده اند، آیا از دست دادن گوشی همراه می تواند آنقدر ناگوار باشد تا فردی ترجیح دهد دستش بشکند، ولی گوشی همراهش را از دست ندهد؟ در این ویدیو با این پدیده رفتاری و تحقیقی که بر آن انجام شده است، آشنا شوید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
واقعیتها را باید بپذیریم.
بعد از۴۲سال باگوشت وخون خود میفهمیم هویدا درمورد تورم چی میگفت واقعا درزمان خودش تورم کنترل شده بود ،
43 سال گذشته . آیا واقعا هویدا مستحق اعدام بود . آیا اگر میخواست نمیتوانست فرار کند ؟ آیا واقعا به کشور و مردم خیانت کرده بود ؟ آیا اختلاس و یا از مقامش سوء استفاده کرده بود ؟
وقتی می خواستند اموال هویدا را مصادره کنند دیدند هیچ چیز ندارد کسی ۱۳ سال نخست وزیر کشور بوده یک خانه از خودش نداشت
هویدا اقتصاد دان بزرگی بود
امیر عباس هویدا که طولانی ترین دوران نخست وزیری را در دوران پهلوی داشت، در واپسین ماه های رژیم پهلوی به زندان افکنده شد تا خشم مردم انقلابی فرونشیند
چرا از طرف مردم حرف میزنید
احمد شاه معروف به احمد علاف. حقوق بگیر سفارت انگلیس طبق اسناد ۱۹۱۹ . دنیا هم بهش وفا نکرد و تو جوانی و ۳۲ سالگی سقط شد در پاریس
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل