بازدید 16310
۶
کیوسک بین الملل تابناک

توافق پوتین و اردوغان درباره افغانستان / شرط روسیه برای به رسمیت شناختن طالبان / کشته شدن ۵ نظامی ترکیه در شمال سوریه / استقرار گسترده ارتش سوریه در درعا

توافق پوتین و اردوغان درباره افغانستان، شرط روسیه برای به رسمیت شناختن طالبان، کشته شدن ۵ نظامی ترکیه در شمال سوریه، استقرار گسترده ارتش سوریه در درعا و درخواست طالبان برای مشارکت ترکیه در بازسازی افغانستان، از جمله مهمترین خبرها، رویدادها و تحولات بین الملل در ۲۴ساعت گذشته بوده اند. 
کد خبر: ۱۰۷۱۲۷۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۸ 21 August 2021

توافق پوتین و اردوغان درباره افغانستان| شرط روسیه برای به رسمیت شناختن طالبان| کشته شدن ۵ نظامی ترکیه در شمال سوریه| استقرار گسترده ارتش سوریه در درعا

کیوسک بین الملل تابناک: توافق پوتین و اردوغان درباره افغانستان، شرط روسیه برای به رسمیت شناختن طالبان، کشته شدن ۵ نظامی ترکیه در شمال سوریه، استقرار گسترده ارتش سوریه در درعا و درخواست طالبان برای مشارکت ترکیه در بازسازی افغانستان، از جمله مهمترین خبرها، رویدادها و تحولات بین الملل در ۲۴ساعت گذشته بوده اند.

 

توافق پوتین و اردوغان درباره افغانستان 

 

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و رجب طیب اردوغان در گفت و گوی تلفنی بر اهمیت تلاش برای تامین ثبات افغانستان تاکید کردند.

توافق پوتین و اردوغان درباره افغانستان| شرط روسیه برای به رسمیت شناختن طالبان| کشته شدن ۵ نظامی ترکیه در شمال سوریه| استقرار گسترده ارتش سوریه در درعا

 روز شنبه، دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد: پوتین و اردوغان در ابتدای مکالمه تلفنی در رابطه با سقوط هواپیمای بی-۲۰۰ وزارت دفاع روسیه در ترکیه ویژه اطفای آتش سوزی های جنگلی در این کشور، که در آن شماری از شهروندان روس و ترکیه ای کشته شدند ،به یکدیگر تسلیت گفتند.

 

اردوغان با بیان اینکه خلبانان روسی در اطفای آتش سوزی های جنگلی در ترکیه سهم قابل توجهی داشتند، از مشارکت روسیه در این عرصه و کمک به ترکیه قدردانی کرد.

 

روسای جمهوری روسیه و ترکیه در ادامه گفت و گوی تلفنی به تفصیل درباره اوضاع پیرامون افغانستان تبادل نظر و بر اهمیت تامین ثبات و سازش عمومی و رعایت نظم و قانونمندی در افغانستان تاکید کردند. 

 

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. در هفته‌های اخیر، طالبان موفق به پیشروی در افغانستان و تصرف شهرهای مهم این کشور شد و توانست ۲۴ مرداد و پس از سقوط دولت اشرف غنی وارد کابل شود.

 

پوتین و اردوغان با تاکید بر اهمیت مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر از افغانستان برای افزایش هماهنگی دوجانبه در مساله افغانستان توافق کردند. طرفین همچنین برخی مسائل همکاری های دو جانبه در عرصه های اقتصادی و بازرگانی در وهله اول در حوزه انرژی را بررسی کردند. 

شرط روسیه برای به رسمیت شناختن طالبان 

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه برای به رسمیت شناختن گروه طالبان شرط تعیین کرد و گفت، این موضوع به اقدامات آنها و مطابقت یافتن رفتار و اعمال این گروه با وعده هایشان بستگی دارد.   

توافق پوتین و اردوغان درباره افغانستان| شرط روسیه برای به رسمیت شناختن طالبان| کشته شدن ۵ نظامی ترکیه در شمال سوریه| استقرار گسترده ارتش سوریه در درعا

لاوروف در گفت و گو با رسانه ها افزود: واقعیت هایی در میدان عمل (کنترل طالبان بر افغانستان) وجود دارد که همه می پذیرند. اما بقیه مسائل در مورد به رسمیت شناختن طالبان، بستگی به آن دارد که رفتار این گروه تا چه اندازه با بیانیه ها و وعده های آن مطابقت می کند.  

دیمیتری ژیرنوف، سفیر روسیه در کابل، دو روز پیش با نمایندگان گروه طالبان دیدار کرد و مذاکرات خود با این گروه را سازنده خواند.  

 

در همین حال  ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان اعلام کرده است که روسیه در به رسمیت شناختن گروه طالبان عجله نخواهد کرد.

وزیر خارجه روسیه در ادامه سخنان خود در جمع خبرنگاران درباره سوالی پیرامون امکان پذیرش پناهندگان افغانی گفت: روسیه در مساله پذیرش پناهندگان به تعهدات خود در عرصه حقوق انسانی بین المللی توجه می کند.   

 لاوروف افزود: ما در این زمینه فقط از تعهدات بین المللی خود پیروی می کنیم.  پس از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد.

در هفته‌های اخیر طالبان موفق به پیشروی در افغانستان و تصرف شهرهای مهم این کشور شد و توانست ۲۴ مرداد و پس از سقوط دولت اشرف غنی وارد کابل شود.  

کشته شدن ۵ نظامی ترکیه در شمال سوریه 

یک گروه شبه‌نظامی کُرد به نام «قوات تحریر عفرین» (نیروهای آزادی‌بخش عفرین) امروز (شنبه) مدعی کشته شدن پنج نظامی ارتش ترکیه و سه شبه‌نظامی وابسته به آنکارا در یک هفته گذشته شد.

توافق پوتین و اردوغان درباره افغانستان| شرط روسیه برای به رسمیت شناختن طالبان| کشته شدن ۵ نظامی ترکیه در شمال سوریه| استقرار گسترده ارتش سوریه در درعا

به نوشته خبرگزاری هاوار، این گروه در بیانیه خود مدعی شد، در عملیات‌ مختلف علیه ارتش ترکیه و شبه‌نظامیان وابسته به این کشور از تاریخ ۱۴ آگوست تا ۱۹ آگوست توانسته تلفات جانی به نیروهای هدف وارد آورد.

این گروه همچنین عملیات‌ خود را در چارچوب دفاع از خود و مقابله با حملات ارتش ترکیه علیه ساکنان منطقه (در شمال سوریه) دانست.

در این بیانیه آمده است، شبه‌نظامیان «نیروهای آزادیبخش عفرین» در چهاردهم آگوست دو شبه‌نظامی سوری وابسته به ترکیه را با تک تیرانداز کشته و سه فرد دیگر را در روستای «کلجبرین» در منطقه «اعزاز» زخمی کردند.

فردای آن روز نیز این شبه نظامیان با استفاده از توپخانه پایگاه ارتش ترکیه در روستای «کفرخوشه» در اعزاز را هدف قرار دادند که میزان تلفات آن مشخص نیست.

بنا بر این بیانیه در تاریخ شانزدهم آگوست نیز یک شبه‌نظامی وابسته در منطقه «جندریسه» کشته شد و در نوزدهم آگوست هم یک خودروی ارتش ترکیه در روستای «کوبلیه» در «عفرین» هدف قرار گرفت و زمانی که نظامیان دیگر برای انتقال کشته‌ها و زخمی‌ها وارد محل شدند، به خودروی آنان نیز حمله شد و در این دو عملیات، مجموعا پنج نظامی ارتش ترکیه کشته شدند و تعداد زخمی‌ها مشخص نیست.

 

بنابراین، طبق ادعای گروه «نیروهای آزادیبخش عفرین» در یک هفته گذشته، پنج نظامی ارتش ترکیه و شش شبه‌نظامی مزدور کشته و سه شبه‌نظامی دیگر زخمی شده‌اند.

ارتش ترکیه در تاریخ ۲۰ ژانویه ۲۰۱۸ در قالب عملیات «شاخه زیتون» و با همراهی تروریست‌های ارتش آزاد توانست در عرض دو ماه و چهار روز، شهر عفرین را از کنترل شبه‌نظامیان کرد خارج سازد.

استقرار گسترده ارتش سوریه در درعا

با افزایش دوباره حملات گروه های تروریستی به مواضع ارتش سوریه در استان درعا در جنوب سوریه، امروز (شنبه) نیروهای بیشتری به این منطقه اعزام شدند.

توافق پوتین و اردوغان درباره افغانستان| شرط روسیه برای به رسمیت شناختن طالبان| کشته شدن ۵ نظامی ترکیه در شمال سوریه| استقرار گسترده ارتش سوریه در درعا

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، اعزام این نیروها در راستای اجرای بندهای توافق اخیر و آمادگی برای هر گونه سناریو یا راه‌حلی برای پایان درگیری‌هاست؛ درگیری‌هایی که علی‌رغم توافق، پایان نیافته و در آخرین مورد تروریست‌ها به مواضع ارتش سوریه در منطقه «المنشیه» حمله کردند و در حومه غربی شهر درعا نیز یک خودروی نظامی را هدف قرار دادند که در پی آن پنج نظامی ارتش سوریه کشته و دو تن دیگر زخمی شدند. دو روز پیش نیز یک خودوری گارد مرزی سوریه نیز هدف انفجار بمب قرار گرفت.

همزمان تروریست‌ها مانع از پیوستن هم‌قطاران خود به روند توافق با ارتش سوریه می‌شوند و این درحالی است که مرحله اول توافق بدون اجرای هیچ یک از بندهای آن پایان یافته است. در این مرحله قرار بود، تروریست‌های مسلح ضمن تحویل تمامی سلاح‌های خود با اتوبوس‌های سبزی که دولت سوریه مهیا کرده از درعا خارج شده و به سمت شمال سوریه راهی شوند.

یک مقام مسئول در استان درعا به اسپوتنیک گفت، همه مقدمات و امکانات برای اجرای توافق آماده است و کمیته‌های امنیتی برای رسیدگی به اوضاع عناصر مسلح توجیه شده‌اند و انتقال آن‌ها با حضور پلیس نظامی روسیه صورت می‌گیرد و همزمان این نهاد روسی، سازوکاری برای رصد نقض توافق پیش‌بینی کرده است.

درخواست طالبان برای مشارکت ترکیه در بازسازی افغانستان 

سخنگوی طالبان به روزنامه نزدیک به دولت ترکیه گفته، این گروه "بیشترین نیاز را به ترکیه دارد" تا در بازسازی افغانستان پس از تصرف این کشور در ۱۵ اوت کمک کند.

توافق پوتین و اردوغان درباره افغانستان| شرط روسیه برای به رسمیت شناختن طالبان| کشته شدن ۵ نظامی ترکیه در شمال سوریه| استقرار گسترده ارتش سوریه در درعا

سهیل شاهین، سخنگوی طالبان به روزنامه ترکیه گفت: تمام زیرساخت‌های ما فرو ریخته است. ما افغانستان را ساخته و هر منطقه را بازسازی خواهیم کرد. در این زمینه به ترکیه بیشترین نیاز را داریم.

او در ادامه گفت: ترکیه برای ما بازیگر بسیار مهمی است. ترکیه کشوری معتبر و قوی در جهان است و از جایگاه ویژه‌ای در جامعه اسلامی برخوردار است ... روابط ترکیه با افغانستان را نمی‌توان با هیچ کشور دیگری مقایسه کرد.

سهیل شاهین پیش از این در شانزدهم اوت در شبکه حبرترک (خبرترک)، رسانه حامی دولت ترکیه ظاهر شد و ترکیه را "کشور برادر اسلامی" توصیف کرد.

او به این شبکه خبری گفت: ما می‌خواهیم در آینده روابط خوبی با ترکیه داشته باشیم.

در همین حال، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در نوزدهم اوت خواستار گفت‌وگو با طالبان شد و گفت که ممکن است با رهبری طالبان دیدار کند.

به گزارش بی.بی.سی اردوغان در کنفرانس مطبوعاتی تلویزیونی پس از جلسه کابینه گفت: همان‌طور که می‌دانید، ما پس از خروج آمریکا از افغانستان با ابتکار عمل در این کشور مذاکرات مختلفی داشتیم. اما قبل از اینکه بتوانیم مذاکرات خود را نهایی کنیم، طالبان تقریبا کنترل کل کشور را در دست گرفت.

او افزود: اولویت ما ثبات و امنیت این کشور است؛ بنابراین، ما در مورد یک دستور کار مشترک با دولتی که طالبان تشکیل خواهد داد، گفت‌وگو خواهیم کرد.

اردوغان بار دیگر در ۲۰ اوت گفت، ترکیه می‌تواند با طالبان مذاکره کند.

او به خبرنگاران گفت: در صورت لزوم، ما می‌توانیم با طالبان صحبت کنیم، یک واقعیت وجود دارد و هنگامی که در خانه ما زده شود، درهای خود را در این مورد باز می‌کنیم.

او خاطرنشان کرد: ترکیه همچنان در فعالیت‌های مربوط به زیرساخت‌ها در افغانستان فعال است.

اظهارات او توسط شبکه‌های خبری مهم از جمله شبکه خصوصی ان‌تی‌وی پخش شد.

انتظار می‌رفت که ترکیه قبل از کنترل طالبان بر کشور، برای تامین امنیت فرودگاه بین المللی حامد کرزی در کابل کمک کند. اردوغان در ۱۸ اوت گفت که این پیشنهاد هنوز پابرجاست.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۶
اردوغان رفیق شیطان
قدرت فقط ترکیه از همه دنیا باج می گیره برای مردم کشورش،همه در مقابلش زانو می زنند از پوتین گرفته تا اروپا
وزیر خارجه نامرد روسیه : به رسمیت شناختن گروه طالبان به شرط مطابقت یافتن رفتار و اعمال این گروه با وعده هایشان بستگی دارد.
کدام وعده ، وعده های بخشیدن معادن به شما روس های نامرد روزگار یا مردم بدبخت و مظلوم افغانستان
طبق فرمایش امام (ره) چین و شوروی نیز مانند آمریکا و انگلیس می باشد
اردوغان به دیدار رییس طالبان می رود
مسئولین ما هم برن ملاقات
نه اول باهاشون بجنگن بعد مذاکره کنن
اول ملاقات بکنن سریع جنگ بکنن
چی شد؟
طالبان یک دشمن بالقوه در شرق ایران خواهد شد که به کمک آن، عربستان و چین و روسیه به ایران فشار بیاورند!
به رسمیت شناختن وحوش طالبان یعنی ایجاد مشکلات بزرگ برای منطقه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار